Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 31

Topic: Willen jullie mee kijken?

Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    43

Willen jullie mee kijken?

Vandaag hebben wij wat filmpjes gemaakt van Wonder, over hoe ze beweegt.

Vooralsnog wil ik eerst alleen de beelden plaatsen omdat ik erg benieuwd ben wat een ander ervan vind, er in ziet etc. ipv mijn eigen mening er bij te plaatsen.

De reden hiervan is omdat ik twijfel of ik mijn eigen gevoel te veel projecteer op Wonder, ik niet geheel objectief kan kijken en gewoon heel erg benieuwd ben wat men hier in ziet/van vind en de eventuele mogelijkheden.

Hierbij de filmpjes:

Alvast heel erg bedankt.
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.

Re: Willen jullie mee kijken?

Interssant Marit. Ik ga ze morgen op de laptop bekijken.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2010
    Leeftijd
    31
    Dagboek Berichten
    18

Je wil weten of ze kreupel of onregelmatig loopt denk ik? Ik ben geen dierenarts maar mijn paardje had in 1 jaar twee beenblessures dus ik doe al een jaar niks anders dan naar die benen staren om te kijken of ze wel goed loopt :P

In stap zie ik in alle filmpjes nergens iets bijzonders. (Als een paard in stap onregelmatig of zelfs kreupel loopt is er vaak ook iets echt heel erg mis.)
    Op de rechte lijnen zowel in de bak als op het verharde zie ik ook niks. Hooguit dat de afstand van haar passen tussen de achterbenen af en toe kleiner lijkt dan die tussen de voorbenen.
    Op de cirkel op het verharde in draf loopt ze duidelijk voorzichtig maar ik ken eigenlijk maar heel weinig paarden die dat niet doen op asfalt op een kleine cirkel. Eigenlijk ook niets aan de hand dus.
    Op de volte in draf in de bak weer de korte pasjes van de achterbenen. Maar dat word minder zodra ze even wat meer doorloopt dus dat kan ook een geen zin om mn best te doen en treed daarom niet onder dingetje zijn. Die van mij is daar heel goed in en dat gaat over nadat je ze even flink hebt laten draven.
    Is dit ongeveer wat je wou weten? Als het iets anders was kijk ik met plezier nog een keer. Zijn er problemen die je tegenkomt met rijden of grondwerk eigenlijk?

Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    43

Rijden doe ik niet meer.
    En ik vind haar beweging in stap al niet lekker.
    maar ik wacht eerst meer meningen af

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Op t harde doet haar linkerachterbeen onvoldoende mee en ik zie ook haar heup iets lager hangen.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ik vind dat ze ook in stap een stijve achterhand heeft, wat mij opvalt is dat ze weinig verbinding tussen de voor en achterhand lijkt te hebben, er lijkt weinig te gebeuren qua beweging in de rug. In draf op het harde loopt ze duidelijk onregelmatig achter.
    Het valt mij mee dat ze toch zo makkelijk in draf gaat.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Wat ik zie, zin mooie, regelmatige passen met de voorhand en wat minder ruimte passen met de achterhand. Ik zie een vrij recht achterbeen (weinig buiging in knie en sprong).
    Rechts zet ze haar achterbeen soms wat minder onder de massa zetten dan links.

Als Shaf zó zou lopen op het harde, direct uit de wei (zonder opwarming) zou ik een gat in de lucht springen!

Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Dagboek Berichten
    121

Ik zie in stap ook weinig bijzonders, ze stapt redelijk regelmatig en stapt ook over. In draf vind ik haar stijfjes in de achterhand maar net wat Tabititoe zegt, dat kan ook een kwestie zijn van niet op gang komen/geen zin hebben. De passen zijn dan nogal kort. Moon kan in het begin ook zo draven als je niet doorvraagt. Op de volte op het harde dacht ik ook linksachter wat te zien vooral linksom maar daarna weer rechtsachter, rechtsom. Kortom, het binnenbeen dus.
    ik vind het niet heel verontrustend maar vraag me wel af of ze hier opgewarmd was of niet? Hoe oud is Wonder nu trouwens?
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Ik zie precies hetzelfde als Eveline. Weinig gebruik van het spronggewricht, linksachter gaat wat meer onder de massa dan rechtsachter. Ik vind haar niet echt erg onregelmatig. Verder houdt ze haar bovenlijn nogal vast, maar op het harde vind ik dat eigenlijk wel logisch. Op het zachter verwacht ik dat ze voor iets meer zou zakken.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2010
    Leeftijd
    31
    Dagboek Berichten
    18

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door senta Bekijk Bericht
    ik vind het niet heel verontrustend maar vraag me wel af of ze hier opgewarmd was of niet? Hoe oud is Wonder nu trouwens?
    Dat vind ik ook een goeie vraag ja. Opwarmen kan een hoop oplossen maar als ze voor de filmpjes al zo goed mogelijk losgewerkt is dan is ze wel stijf idd.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2010
    Leeftijd
    31
    Dagboek Berichten
    18

Dat vind ik ook een goeie vraag ja. Opwarmen kan een hoop oplossen maar als ze voor de filmpjes al zo goed mogelijk losgewerkt is dan is ze wel stijf idd.

Jij kent je paard natuurlijk het best Marit. Als jij denkt dat dit niet is hoe ze normaal loopt zie je dat veel beter dan wij. Ik heb ooit een paar maand na de peesblessure van Blomke een filmpje naar de kliniek gestuurd over wat ze van haar bewegen vonden. Ze zagen niks terwijl ik het voor Blomke absoluut niet normaal vond hoe ze liep. Gelukkig heeft mijn chiropractor/fysiotherapeut het op kunnen lossen. Misschien kan een therapeut dat bij Wonder ook.

En ik weet niet hoe oud Wonder is maar hoe ouder hoe stijver natuurlijk en hoe langer je moet opwarmen voor ze goed door hun lijf kunnen bewegen. Vermoed je zelf iets anders dan alleen stijfheid?

Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    43

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo Bekijk Bericht
    Wat ik zie, zin mooie, regelmatige passen met de voorhand en wat minder ruimte passen met de achterhand. Ik zie een vrij recht achterbeen (weinig buiging in knie en sprong).
    Rechts zet ze haar achterbeen soms wat minder onder de massa zetten dan links.

Als Shaf zó zou lopen op het harde, direct uit de wei (zonder opwarming) zou ik een gat in de lucht springen!
    Jeetje Evi eigenlijk schrik ik daarvan. Ik denk dat Wonder zo loopt omdat zij pijn heeft, ik zou het echt erg vinden als het nog erger zou zijn.
    Geef jij Shaf er iets voor?

- - - Updated - - -

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Antheman Bekijk Bericht
    Op t harde doet haar linkerachterbeen onvoldoende mee en ik zie ook haar heup iets lager hangen.
    Jij ziet links achter moeilijker ondertreden, en wat vind je van rechts achter?

- - - Updated - - -

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door whoopie Bekijk Bericht
    Ik vind dat ze ook in stap een stijve achterhand heeft, wat mij opvalt is dat ze weinig verbinding tussen de voor en achterhand lijkt te hebben, er lijkt weinig te gebeuren qua beweging in de rug. In draf op het harde loopt ze duidelijk onregelmatig achter.
    Het valt mij mee dat ze toch zo makkelijk in draf gaat.
    Dat vind ik ook, er zit geen beweging in haar achterhand. Dit is nu wel beter als voor de haar ijzers, toen liep ze nog slechter. De pijnlijke rug begint nu ook weer terug te komen, maar niet zo gek als je nu weer een andere loophouding hebt.

- - - Updated - - -

Ik zie in stap ook weinig bijzonders, ze stapt redelijk regelmatig en stapt ook over. In draf vind ik haar stijfjes in de achterhand maar net wat Tabititoe zegt, dat kan ook een kwestie zijn van niet op gang komen/geen zin hebben. De passen zijn dan nogal kort. Moon kan in het begin ook zo draven als je niet doorvraagt. Op de volte op het harde dacht ik ook linksachter wat te zien vooral linksom maar daarna weer rechtsachter, rechtsom. Kortom, het binnenbeen dus.
    Waarom vind je dit niet verontrustend?
    Ik vind het persoonlijk wel, maar dat is dan misschien ook mijn reflectie.
    In mijn ogen hoort een paard niet zo te lopen.

Wonder is 11 jaar en ze is hier niet echt opgewarmd (bewust)
    Eerlijk denk ik bij Wonder niet aan 'geen zin hebben' dat is niet zoals ik haar ken. Als ik haar wat vraag lijkt het veel moeite te kosten. Ik moet tegenwoordig ook best veel doorvragen en dat vind ik verontrustend gezien haar karakter.

- - - Updated - - -

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door promptertje Bekijk Bericht
    Ik zie precies hetzelfde als Eveline. Weinig gebruik van het spronggewricht, linksachter gaat wat meer onder de massa dan rechtsachter. Ik vind haar niet echt erg onregelmatig. Verder houdt ze haar bovenlijn nogal vast, maar op het harde vind ik dat eigenlijk wel logisch. Op het zachter verwacht ik dat ze voor iets meer zou zakken.
    Eigenlijk zakt zij normaal eerder op het harder dan op het zachte.
    Eerlijk lijkt het mij niet perse logisch dat een paard op het harde minder goed loopt (een gezond paard refereer ik aan)

- - - Updated - - -

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door tabitiboe Bekijk Bericht
    Ik vind haar hoe dan ook stijf, los van het opwarmen

Maar ze is hier inderdaad niet echt opgewarmd. (ook omdat ik haar niet door de pijn oid wil drijven)

- - - Updated - - -

Even voor het vergelijk, zo'n 9 maanden geleden liep Wonder nog zo:

1461082_699841240027519_1620279929_n.jpg

Deze is nog wat langer geleden:

Al met al voelt het best allemaal heel dubbel. De filmpjes gaan ook nog naar de arts maar die was afgelopen zomer best duidelijk over het kunnen van Wonder.
    Wat mij het meeste zorgen baart is de wisseling, een tijdje goed en dan best hard achteruit. Ik vind het geen prettig idee dat ze constante pijnn zou kunnen hebben (wat een aanname is, want dat weet ik natuurlijk niet) Er zijn wel wat vermoedens over haar voor en achterbenen en als deze zouden kloppen dan is veel pijn wel aannemelijk en dat vind echt heel erg!

Wat ik het ergste vind is dat ik Wonder niet meer echt herken, ze is veel minder enthousiast en kijk steeds vaker echt boos als ik wat van haar vraag. Ze doet het uiteindelijk wel maar goed voelen doet het niet. En ik wil geen dingen van haar vragen die ze eigenlijk niet kan.

Rust roest, maar haar steeds ergens 'doorheen trainen' voelt ook slecht.
    Laatst gewijzigd door Maritje1991; 03-11-14 om 17:41.

Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Dagboek Berichten
    121

Ik vind het op zich niet verontrustend omdat paarden die op gang moeten komen omdat ze alwat ouder zijn /lichte artrose hebben / koud zijn / geen zin hebben ook wel eens zo kunnen starten. Wat dat betreft ken jij Wonder en ik niet. Als dat niet bij haar karakter past en bij haar leeftijd dan kan het inderdaad verontrustend zijn. Vergelijken met rijfoto's vind ik lastig, om dezelfde redenen.cals ze daar lekker los gereden is en je hebt dressuurmatig wat gedaan zou dat alleen al het verschil kunnen verklaren. Als ze daar ook koud gestart is en je hebt nog niet echt wat gedaan ja dan is het een groot verschil.
    Gaat het veranderen van karakter ook op en neer met het wisselen tussen goed en slecht lopen? Dan kan het inderdaad wel een teken zijn van pijn. Soms helpt loswerken wel, ook tegen pijn en opstartstijfheid (daar krijg je als ouder wordende mens ook last van) maar als er wat anders aan de hand is mogelijk weer niet.
    Hebben jullie al eens getest met pijnstillers in zo'n periode of ze dan weer vrolijker wordt of beter gaat lopen? Dat geeft je misschien een idee van hoeveel last ze heeft van pijn.

Het is rot en frustrerend om tezaien dat je paard het zo moelijk heeft en er zo weinig vat op te hebben. Sterkte
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    43

Ik plaats de foto meer voor het beeld, maar zelfs na opwarmen loopt ze niet zo. Voor de wagen wil ze wel wat fanatieker maar dat is op de weg en dan bouwt ze toch ook wel adrenaline op dus dan zal ze er eerder door heen lopen.

Het is natuurlijk ook moeilijk om vanaf beeld iets te zeggen, het is natuurlijk ook het gevoel er bij.

Het verschilt wel heel erg per dag maar soms kan ze niet echt uitgestrekt draven en soms kan ze niet galopperen. In vrijheid sloft ze wel nog meer.

Ik denk eigenlijk wel dat haar humeur minder gezellig is op dagen dat ze moeilijker loopt, ze sondert zich ook nog best wel wat af. Ik zie haar weinig bewegen in vrijheid maar ja ik ben er hooguit 3u per dag (in weekend)

Wat wel al tijden is, is dat het poepen en plassen bij haar langer duurt dan bij een ander paard. Het duurt lang voordat het echt 'komt' zeg maar, dat wijt ik wel aan haar rug.

Het is gewoon shit, ik wil haar niet met pijn laten leven, maar wil ik ook niet te vroeg opgeven. Voor nu is dat ook niet echt aan orde omdat ze in de kudde nog wel oke lijkt, maar dat vind ik moeilijk te beoordelen.

Pijnstillers heb ik nog niet geprobeerd.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2010
    Leeftijd
    31
    Dagboek Berichten
    18

Jeetje wat naar voor jullie dat het zo snel achteruit gegaan is Ik heb even je dagboek bij gelezen en snap nu beter wat er aan de hand is.
    Klote want dit is wel een dilemma voor je. Ergens is het goed als je blijft trainen. Als die buikspieren sterk genoeg zijn om haar rug op te bollen verlicht dat voor haar de pijn wel natuurlijk. Maar als die benen ook niet in orde zijn wordt het al een stuk lastiger.

Ik zou denk ik zelf proberen om alle training te laten draaien om soepel worden / houden en wat buikspieren trainen. Maar ook weer niet forceren natuurlijk dus per dag kijken wat ze aankan. En dan kijken of het wat helpt. Maar volgens mij doe je dat eigenlijk al.
    Als niks helpt toch maar weer met de DA overleggen wat die er van denkt.

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten