en misschien dan pas bedenken dat ze weer naar buiten willen....
.... maar mijn dames geven dat luid en duidelijk aan! Als ze niet op stal wille blijven wordt er 'geschraapt' en met de benen tegen de staldeur gebonkt!
en misschien dan pas bedenken dat ze weer naar buiten willen....
.... maar mijn dames geven dat luid en duidelijk aan! Als ze niet op stal wille blijven wordt er 'geschraapt' en met de benen tegen de staldeur gebonkt!
Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->
Niet elk paard is zo gelukkig dat ze dan ook naar buiten mogen![]()
Ik zeg ook niet dat ze niet weer naar buiten willenmaar dat is een andere discussie. Als ze binnen staan staan ze niet meteen de boel af te breken maar staan ze gewoon rustig en als ze trek hebben gaan ze aan hun kuil knabbelen.
Helaas is er bij ons gewoon geen schuilmogelijkheid, dus ik ga voor second best. In de zomer 24/7 en in de winter zo veel mogelijk (bij slecht weer dagen misschien wat korter maar naarmate het mooier weer wordt en de dagen gaan lengen laten we ze ook weer langer in de paddock). Om de stalperiode ook zo aangenaam mogelijk te maken krijgen ze op stal ook nog 2x kuil (en als ze eerder naar binnen gaan 3x) en een voerbal.
's morgens geven ze even goed allemaal aan dat ze weer graaaaaaaaaaag naar buiten gaan regen of geen regen (alleen als het regent of minder goed weer is lijken ze het gewoon sneller zat te zijn).
En wat dat opsluiten betreft heb ik ook nog een leuke anekdote![]()
Onze paardjes mochten vorig jaar begin april weer lekker de wei opdus beginnen met een uurtje wennen.
Buiten gezet eind van de dag (weinig spectakelkoppen naar beneden en grazen) en na een uurtje weer binnen halen. Maar om 8 paarden stuk voor stuk naar binnen te halen ben ik eigenlijk te lui voor
Dus ik zeg tegen stalgenootje als we het hek van de bak nou open zetten (wei ligt achter de bak) en ze naar de bak roepen.
Waarop mijn stalgenootje zegt: en jij denkt dat ze na een uurtje gras vrijwillig de bak in komen, malloot. Tja dat was wel zo maar voor de gein doe ik het hek toch open en roep ze.....waarop ze allemaal keurig netjes in stap aan komen lopen en de bak in wandelen. Stond zelf ook even
.
Tot ik me bedacht dat voor veel paardjes wei = vrijheid en eindelijk buiten betekend en voor die van ons was het blijkbaar een fijne aanvulling op een dagje toch al veel buiten staan ofzo.
When you understand why something hurts, it stops hurting. When you understand you have options, you take action.
And when you understand you have wings, you can soar again. If it's still hurting, fly anyway!
Ja dat ja, dat is bij de mijne ook. Heeft ie de hele zomer op het land gestaan en ook buiten gevoerd, en toch kreeg ik hem op een dag nog maar met moeite terug naar de wei. Meneer wilde naar binnen !! Ik snap er niets van. In elk geval hebben ze er dus niet een verschrikkelijke hekel aan om binnen te staan en dat scheelt wel weer in mijn schuldgevoel.Oorspronkelijk Geplaatst door Timbers
Onze paardjes staan meestal klaar om mee te gaan als we ze 's avonds op komen halen uit de wei. Als we een keer een uurtje later zijn komen ze ook, maar dan zijn ze meestal weer opnieuw gaan grazen en staan ze niet bij het hek. Normaal gesproken kunnen ze vanaf de wei een stukje zand op en daar is ook een schuilstal, maar Pathos wil daar niet in. Ik denk dat dat is omdat het Stinkt. Er zijn jonge katjes gedumpt bij de boerderij waar wij de wei mogen gebruiken en die katjes gebruiken de schuilstal als kattenbak omdat de bodem daar altijd droog is. Katten schijten niet graag in modder. Pathos houdt niet van kattenpoepstank dus die blijft, ook als het regent, buiten staan. en dan krijgt hij het Koud. Als ik 'm dan ophaal gilt hij heel boos naar me en staat hij te rillen. Dus dan maar een regendeken.
Tot zover niets bijzonders, maar de pony die echt in de wei woont (en dus 's nachts helaas alleen blijft, maar daar kennelijk wel mee kan leven want sinds deze regeling ontsnapt ze niet meer), was afgelopen najaar hoefbevangen. Dus kwam er een extra lintje tussen het zand en de wei en nu mag zij alleen bij goede fructaan-berichten op het gras. Als het lintje dicht is, staat Pathos af en toe zwaar gefrustreerd een gat te graven net voor het lintje. Gaat het lintje dan open dan is het goed. Hij gaat niet naar die pony toe, en ook niet naar het toegangshek maar hij gaat dan heel tevreden op het zand staan. Net of hij vindt dat het zandgedeelte (met Stinkende Schuilstal) ook bij zijn koninkrijk hoort. Na een kwartiertje loopt hij dan terug de wei in om verder te eten. Het gaat ook niet om de ruimte, de wei is 1 ha en het zandstukje iets van 200 m2 dus dat kan het probleem niet zijn. En het zand ligt even hoog als de wei, dus als de wei soppig is, is het zand modder en als het zand droog is is de wei dat ook.
Misschien heeft het mee naar stal komen allen te maken met eten en gewoontes, maar misschien hebben paarden ook een soort behoefte om hun hele territorium regelmatig te bekijken ofzo?
Off topic maar wil je me niet zo aan het lachen maken SannieOorspronkelijk Geplaatst door sannie
doet pijn aan mijn longetjes op dit moment
![]()
Je schrijfstijl is vandaag droger dan droog. Zwiepstok, kattenpoepstank geweldig
![]()
When you understand why something hurts, it stops hurting. When you understand you have options, you take action.
And when you understand you have wings, you can soar again. If it's still hurting, fly anyway!
Interessante discussie. Ik vraag me af of er niet toch ook een ander stukje "aangeleerd/aangewend" gedrag inzit. Bij ons gaan de paarden in de winter, als de wei het toelaat, naar buiten. Net als eerder in dit topic geschreven, staan ze rond "binnenhaaltijd" allemaal bij het hek. Als het slecht weer is, staan ze er al eerder.
Het gebeurt echter regelmatig, dat de boer besluit de paarden eerder dan normaal binnen te halen bij slecht weer. Ik kan me dus voorstellen, dat ze toch een soort verwachtingspatroon ontwikkeld hebben: Slecht weer = eerder naar binnen. En er dus ook eerder door bij de poort gaan staan.
Always Look on the Bright Side of Life!!!
Misschien een hele rare gedachtekronkel, maar bij een oefening aanleren (bij honden) ga je na een tijdje nog maar af en toe belonen (de extreem goeie reacties) zodat het spannend blijft en de hond nog beter z'n best gaat doen.
Is het dan niet zo dat als ze af en toe met slecht weer eerder worden binnengehaald, ze juist extra hard hun best gaan doen om bij dat hek te zeuren? Soms levert dat een vroege maaltijd op, dus als je maar goed op tijd bij dat hek staat..
![]()
Surrender to fun!
Bladwijzers