Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 23

Topic: Conditionering

Forum Meubilair Timbers's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Conditionering

Bij de blauwe buren zie ik vaak discussies over het al dan niet paard dat op stal WIL en nou wordt er vaak gezegd ja maar dat paard is zo geconditioneerd. Binnen = lekkers dus ik wil naar binnen, het paard krijgt een beloning voor dat gedrag dus dat is meer wat het wil.

Nou staan mijn paardjes zomers 24/7 op het land (van zo snel mogelijk in april tot zo lang mogelijk in oktober/november) en in de winter van ongeveer 8u tot 16.30u in een groep in de paddock.

Ze krijgen in de paddock 2x te eten, ’s ochtends als ze naar buiten gaan en tussen de middag wat inhoudt dat ze soms om 12u krijgen en soms om 13.00/13.30u (geen regelmaat dat weet ik maar we hebben een zelf doe stal en het ligt er even aan hoe laat mijn stalgenootje de kids uit school haalt of juist voor die tijd gaat. Ik klaag niet want ze krijgen in ieder geval nog een keer te eten in de paddock).

Maar nu ik ben er dus bij onze paardjes een op gaan letten. Inderdaad altijd eind van de middag "willen" ze graag naar binnen (omdat dat dus eten betekend). Tot zover geen bijzonderheden…..geconditioneerd eind van de middag = binnen = eten.

Maar wat mij ook is gaan opvallen is dat het toch echt weer gerelateerd is hoe graag ze naar binnen willen. Is het nattig weer of heel winderig weer staan ze eind van de middag echt voor het hek te dringen en soms zelfs eerder.

Als we met hele heftige regen wel eens besluiten om ze om 14u binnen te halen staan ze echt te dringen. En dat doen ze ook als ze om 13u bijv. nog hun middag gras hebben gehad.

Wij laten ze zeg maar los naar hun stallen toe gaan (goed geconditioneerd , behalve Timber dan die we aan halster meenemen omdat ze anders een andere stal uitzoekt ). En het is heel opvallend dat ze op slecht weer dagen echt in een mega galop naar stal kletteren en op mooier weer dagen veel rustiger gaan.

Voorbeeldje ter verduidelijking. Gisteren heb alleen mijn dames binnengehaald op normaal tijdstip eind van de dag en de rest laten staan. De rest bleef keurig staan, niet rennen niet gek doen of voor het hek gaan staan.

Zaterdag heb ik ze ook een uurtje eerder binnen gehaald ivm de regen en toen heb ik ook weer alleen mijn paardjes binnen gehaald maar toen was de rest wel onrustig…..voor het hek staan. Hinniken en eentje begon rondjes te rennen in de paddock.

Ze gaan normaal gesproken bijna altijd allemaal tegelijk naar binnen, 9 van de 10x zeg maar behalve dan als ik ziek ben dus dit is echt een uitzondering twee dagen achter elkaar.

Op het land is het me ook al opgevallen dat ze zodra het natter wordt veel sneller vooraan komen lopen en voor het hek gaan staan als je er een uithaalt en dan veel onrustiger zijn dan als het lekker weer is en het land gewoon droog, en dat ondanks dat ze kuil of hooi in het land hebben liggen.

Nou zeg ik niet dat mijn paarden (en die van mijn stalgenoten) op stal willen staan, want dat is niet de discussie die ik hier aan wil gaan, maar ik vraag me gewoon af hoe ze geconditioneerd zijn……..want ze gaan met slecht weer niet altijd eerder naar binnen dus het lijkt me ook niet dat ze geconditioneerd zijn in regen = binnen staan ofzo.
    When you understand why something hurts, it stops hurting. When you understand you have options, you take action.
    And when you understand you have wings, you can soar again. If it's still hurting, fly anyway!

Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Re: Conditionering

Ik vind het conditioneren-verhaal altijd wel logisch klinken.

Wat mij op is gevallen is dat het me regen voor veel paarden uitmaakt waar ze staan of ze wel of niet naar binnen willen. Paarden met een paddock of een bak willen naar binnen, paarden op de wei blijven liever buiten ( niet generaliserend bedoelt, maar lees naar mijn bevindingen over het algemeen). Ik heb het met dezelfde paarden zowel wei als bak uitgeprobeerd. Er zijn er ook die met regen de stal boven de wei verkiezen. Maar bij de keuze wei en stal blijven er meer buiten dan bij de keuze paddock en stal en ik denk dat binnen staan echt niet alleen gewoonte is, maar ook wel een bewuste keuze.

Om Bully even als voorbeeld te nemen. Eerst had hij een paddock, stal en betonplaat en ging hij bij ieder spatje regen naar binnen. Nu heeft hij een wei in de winter en is hij vrijwel nooit binnen. Als het slechter weer is komt hij altijd harder naar me toe gerend. Niet dat hij binnen mag, maar dat stelt hij meer prijs op zijn eten.

Aangemeld
    May 2005

Dat gaat bij ons dus ook niet helemaal op want eind van de zomer als ze nog gewoon op de wei staan en de wei begint nat te worden doen ze het ook.........

En vaak willen paarden die in een bak of paddock staan naar binnen omdat ze honger hebben (en zo geconditioneerd zijn binnen = eten), maar die van ons krijgen dus 2x kuil in de paddock (en zoveel dat je eind van de middag nog genoeg ziet liggen )
    When you understand why something hurts, it stops hurting. When you understand you have options, you take action.
    And when you understand you have wings, you can soar again. If it's still hurting, fly anyway!

Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Timbers
    Dat gaat bij ons dus ook niet helemaal op want eind van de zomer als ze nog gewoon op de wei staan en de wei begint nat te worden doen ze het ook.........

En vaak willen ze naar binnen omdat ze honger hebben, en bijv. alleen in de ochtend hooi of kuil in de paddock krijgen maar die van ons krijgen dus 2x kuil in de paddock (en zoveel dat je eind van de middag nog genoeg ziet liggen )
    Maar ik dacht ook eigenlijk dat conditionering niet vooral om eten ging, meer meer iets was als gewoonte. In de zin van paarden houden nogal vast aan structuur. Dus in die zin zou het wel opgaan.

Aangemeld
    May 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Margot van lare
    Maar ik dacht ook eigenlijk dat conditionering niet vooral om eten ging, meer meer iets was als gewoonte. In de zin van paarden houden nogal vast aan structuur. Dus in die zin zou het wel opgaan.
    Maar het vreemde is dus dat die structuur er niet altijd is, daar ging het mij nou juist om......omdat ik er nog in kan komen eind van de dag = binnen = structuur zeg maar.

Maar die structuur is er niet altijd.....want ze gaan niet altijd met slecht weer naar binnen.
    Ik sta op een zelf doe stal en moet dus alles zelf doen (samen met mijn stalgenootjes) en als ik op mijn werk ben heb ik niet altijd de tijd om de paardjes met slecht weer binnen te halen. Hetzelfde geldt voor mijn stalgenootjes.

Dus regen = binnen staan is ook niet echt een regel.

In de zomer staan ze 24/7 op het land en zodra ze het naar binnen gedrag gaan vertonen halen we ze ook niet altijd meteen naar binnen zeg maar......dan laten we ze meestal gewoon lekker staan. Soms wel, meestal niet (buiten staan = ook makkelijker voor ons en minder werk want niet mesten enzo ) dus ook niet echt structuur zeg maar.

Edit: Bedoelde trouwens ook niet met dat vaak willen ze naar binnen omdat ze honger hebben mijn eigen paardjes, maar meer de paardjes in het algemeen die in een paddock verblijven in de winter (daarom had ik de zin achteraf nog even aangepast ). Als ze maar een keer in de ochtend kuil krijgen vind ik het nl. logisch dat ze eind van de middag naar binnen willen, maar die van ons krijgen nog een extra voerbeurt.

Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Margot van lare
    Maar het vreemde is dus dat die structuur er niet altijd is, daar ging het mij nou juist om......omdat ik er nog in kan komen eind van de dag = binnen = structuur zeg maar.

Maar die structuur is er niet altijd.....want ze gaan niet altijd met slecht weer naar binnen.
    Ik sta op een zelf doe stal en moet dus alles zelf doen (samen met mijn stalgenootjes) en als ik op mijn werk ben heb ik niet altijd de tijd om de paardjes met slecht weer binnen te halen. Hetzelfde geldt voor mijn stalgenootjes.

Dus regen = binnen staan is ook niet echt een regel.

In de zomer staan ze 24/7 op het land en zodra ze het naar binnen gedrag gaan vertonen halen we ze ook niet altijd meteen naar binnen zeg maar......dan laten we ze meestal gewoon lekker staan. Soms wel meestal niet (buiten staan = ook makkelijker voor ons en minder werk want niet mesten enzo ) dus ook niet echt structuur zeg maar.

Bedoelde trouwens ook niet met dat vaak willen ze naar binnen omdat ze honger hebben mijn eigen paardjes, maar meer de paardjes die in een paddock verblijven in de winter.
    Maar je zegt niet altijd, kan ik daaruit opmaken dat ze wel meestal naar binnen gaan? In dat geval lijkt het me wel conditioneren. Anders zou ik echt niet weten waar dat nu vandaan komt.

Actief Forumlid alytuiere's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2005
    Leeftijd
    38

Ik weet niet of de paarden als ze in de paddock/wei staan iets hebben om voor te schuilen tegen de wind?

Ik weet van Summer, in haar manege jaar, dat ze met regenachtig weer vaak stond te wachten om naar stal te gaan. Ik denk zelf dat dat was omdat ze daar in de paddock weinig mogelijkheid had om uit de wind te staan. Sinds ze bij mij staat staat ze met regenachtig weer altijd buiten, maar dan vaak wel tegen een van de 3 muren van de stal aan zodat ze uit de wind staat. Alleen met westenwind kan dat niet omdat die kant van de stal dicht bij het draad staat en ze daar niet kan staan. Als het dan wat harder waait + regent dan staat ze wel binnen.

Caitlin maalt er niet om en die staat gewoon ergens midden in de wei. Als die uit de wind gaat staan moet het wel heel guur weer zijn. Naar mijn idee is dat dan weer het verschil tussen warmbloed paard zoals Summer en een sober pony ras ( connemara) als dat Caitlin is.
    liefs, Annelies

Trainingsdagboek
    Wie nimmer dwaalt, wordt nooit verstandig.

Aangemeld
    May 2005

@Margot van Lare als we de tijd hebben (werk, kinderen en andere bezigheden) gaan ze vaak wel eerder naar binnen anders niet. Maar het valt gewoon op dat het echt weer gerelateerd is hoe ze zich gedragen met binnen halen

Zou het dan toch conditionering zijn.......wat nl. wel elke dag zo is is dat ze gezamelijk naar buiten gaan en gezamelijk weer naar binnen gaan. Dat is echt dagelijks zo met enkele uitzonderingen (vaker wel gezamelijk naar binnen dan niet zeg maar)

Dus dan is het in mijn ogen wel opvallend dat ze daar minder sterk op reageren dan op het weer.......

Actief Forumlid kellybelly's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Ik herken je verhaal wel frances, bij ons gaat ongeveer hetzelfde verhaal op. In de zomer komen ze helemaal niet naar het hek 'savonds, dan blijven ze gewoon in de wei staan. In de winter blijven ze ook in de wei staan, maar als je dan in of vlak voor het donker komt en ze spotten je dan komen ze op hun allersnelst aangeroffeld en blijven net zo lang voor het hek staan drentelen en hinniken tot je ze erdoor laat. Ik denk dat het vooral conditionering is; in de zomer gaan ze nooit naar binnen en blijven ze gewoon staan, in de winter staan ze voor het hek te wachten zodra ze je zien. Maar soms heb ik ook wel eens het gevoel dat ze het echt wel eens lekker vinden om binnen te staan; droog met eten vs. nat en winderig met eten zeg maar.

Zo kan ik me nog herinneren dat ik Kelly vorig jaar naar buiten liet (ze lopen altijd zelf naar de wei) op zo'n supernatte, gure, winderige dag, waar je er maar een paar van hebt in het jaar. Toen liep ze zoals altijd naar buiten, plukte een paar grasjes, trok een vies gezicht (naar mijn mening , hoezo antropomorfistisch?) en liep weer naar binnen. Het hok heeft ruim een uur gewoon open gestaan, dus ze konden zo naar de wei, maar ze wilden gewoon niet.

Op mooie dagen is het juist andersom, dan lopen ze uit gewoonte naar binnen, maar dan draait ze zich om en loopt weer naar buiten en dan moet ik haar echt weer even ophalen zeg maar...

Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

@Margot van Lare als we de tijd hebben (werk, kinderen en andere bezigheden) gaan ze vaak wel eerder naar binnen anders niet. Maar het valt gewoon op dat het echt weer gerelateerd is hoe ze zich gedragen met binnen halen

Zou het dan toch conditionering zijn.......wat nl. wel elke dag zo is is dat ze gezamelijk naar buiten gaan en gezamelijk weer naar binnen gaan. Dat is echt dagelijks zo met enkele uitzonderingen (vaker wel gezamelijk naar binnen dan niet zeg maar)

Dus dan is het in mijn ogen wel opvallend dat ze daar minder sterk op reageren dan op het weer.......
    Het is wel een soort van conditionering omdat ze weten wat er komen gaat zou ik zeggen. Anders stonden ze er niet. Maar dat wil niet zeggen dat ze dit niet prettig kunnen vinden. Ze vinden het weer blijkbaar niets en weten dat ze 's avonds weer naar binnen gaan, dus daar wachten ze op.

Aangemeld
    May 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door kellybelly
    Toen liep ze zoals altijd naar buiten, plukte een paar grasjes, trok een vies gezicht (naar mijn mening , hoezo antropomorfistisch?) en liep weer naar binnen.

Misschien denk ik ook te antropomorfistisch hoor.....maar ik heb soms het idee dat ze heel goed aangeven wat ze wel en niet willen

Einde van de zomer ook, dan krijgen wij op een gegeven moment echt het gevoel ze zijn het zat en zo heb ik dat ook wel met slecht weer in de paddock.......

Vooral met Est heb ik het idee dat zij heel goed aangeeft wat ze zelf wil (en wederom misschien te antropomofistisch gedacht).....een deken opdoen bij Est als voorbeeld.
    Van de zomer met die hele hevige regen en Essie in zomervacht, wat ouder wordend was erg zwaar voor d'r, dat merkte ik gewoon. Regendekentje op zonder problemen en nu in wintervacht hoef ik het niet eens te proberen (niet dat ik het zou willen hoor!) want dan heb ik een blauwe plek in mijn nek van het bijten.

Hetzelfde met een vliegendeken, last van veel dazen en vliegen staat bij Est gelijk aan vliegendeken opdoen is vriendelijk kijken en vooral blijven staan als ik dat ding opdoe, niet genoeg last van dazen en vliegen is sowieso weglopen als ze met deken aan ziet komen en als ik dan toch mijn zin wil doordrijven dan heb ik een blauwe plek in mijn arm (en die tanden zijn scherp )

@Margot, blijft staan dat hetgene waar ze minder reageren het meest op geconditioneerd zouden moeten zijn (gezamelijk naar binnen gaan) terwijl het toch echt een hecht koppel is

Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door kellybelly
    Toen liep ze zoals altijd naar buiten, plukte een paar grasjes, trok een vies gezicht (naar mijn mening , hoezo antropomorfistisch?) en liep weer naar binnen.

Misschien denk ik ook te antropomorfistisch hoor.....maar ik heb soms het idee dat ze heel goed aangeven wat ze wel en niet willen

Einde van de zomer ook, dan krijgen wij op een gegeven moment echt het gevoel ze zijn het zat en zo heb ik dat ook wel met slecht weer in de paddock.......

Vooral met Est heb ik het idee dat zij heel goed aangeeft wat ze zelf wil (en wederom misschien te antropomofistisch gedacht).....een deken opdoen bij Est als voorbeeld.
    Van de zomer met die hele hevige regen en Essie in zomervacht, wat ouder wordend was erg zwaar voor d'r, dat merkte ik gewoon. Regendekentje op zonder problemen en nu in wintervacht hoef ik het niet eens te proberen (niet dat ik het zou willen hoor!) want dan heb ik een blauwe plek in mijn nek van het bijten.

Hetzelfde met een vliegendeken, last van veel dazen en vliegen staat bij Est gelijk aan vliegendeken opdoen is vriendelijk kijken en vooral blijven staan als ik dat ding opdoe, niet genoeg last van dazen en vliegen is sowieso weglopen als ze met deken aan ziet komen en als ik dan toch mijn zin wil doordrijven dan heb ik een blauwe plek in mijn arm (en die tanden zijn scherp )

@Margot, blijft staan dat hetgene waar ze minder reageren het meest op geconditioneerd zouden moeten zijn (gezamelijk naar binnen gaan) terwijl het toch echt een hecht koppel is
    Blijft staan dat het een heel interessant vraagstk is. Ga het er vanmiddag eens met iemand over hebben. Ik vind het zo leuk om over zulke dingen na te denken.

Aangemeld
    May 2005

Ik dus ook

Bij mij is het wel vergelijkbaar als bij Frances. Eerlijk gezegd weet ik het niet zeker: als ik aan kom lopen bij de stallen dan komen ze altijd op een holletje naar me toe - waarschijnlijk omdat ze weten dat ze dan aandacht, werk of eten krijgen ( ik probeer me maar niet in te beelden dat ze MIJ zo lief vinden) . Met slecht weer (harde wind, regen enzo) staan ze altijd in een hoekje van de rijbak waar ze min of meer kunnen schuilen. Doe ik het hek dan open, dan rénnen ze naar hun stal (Jilske heeft daarbij ook een voorkeur voor de stal die niet die van haar is) en staan dan meestal zeer tevreden te koekeloeren. Of er nu wat te eten is, of niet.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Het is dacht ik zo dat een paard niet de gebeurtenissen die elkaar opvolgen allemaal kunnen inschatten. Ik bedoel dus dat ze als ze naar binnen willen, misschien niet realiseren dat ze daarna ook binnen blijven....... en misschien dan pas bedenken dat ze weer naar buiten willen.... Maar dat terzijde.

Volgens mij kunnen paarden schuilen heel prettig vinden. Maar ik zeg expres schuilen en NIET in een box/stal opgesloten worden.

Combi van conditionering, eten en gewoon lekker uit de wind/regen willen...

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten