Pagina 7 van de 8 EersteEerste ... 5678 LaatsteLaatste
Resultaten 91 tot 105 van de 111

Topic: Horsenality chart ingevuld

  1. #91
    Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Locatie
    Nieuwdorp
    Berichten
    6.105
    Dagboek Berichten
    48

    Re: Horsenality chart ingevuld

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Ja dan kom je voor clever idd uit op iets in de richting van sneaky, zoals Trea al aangaf.

    Wel ingewikkeld dat die Amerikanen net andersom denken dan de Engelsen! Maar aangezien Parelli Amerikaans is, gaan we maar van de Amerikaanse waarden uit dan.

    @ Trea: Smart is niet precies hetzelfde slim als in snel leren, want 'smart' en 'fast learner' staan apart genoemd (wel beiden in het LBe quadrant). Maar ja wat het verschil dan wél is???
    Een ideetje maar, maar een slim (smart) paard hoeft toch niet perse snel te leren omdat bijv andere factoren hem remmen zoals evt right brained gedrag, aangezien bijna geen enkel paard ergens in 1 vak in te delen is. Het sluit elkaar in ieder geval ook niet uit.

  2. #92
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.757

    Re: Horsenality chart ingevuld

    Haha nou het wordt steeds ingewikkelder.

    Als smart snel van begrip betekent, dan lijkt me dat hetzelfde als fast learner. Als je iets snel begrijpt, leer je toch ook snel? En ja, een slim paard, of een snelle leerder (raar woord ) kan in zijn slimheid of snelle leervermogen natuurlijk best belemmerd worden door bv. angsten.

    Maar als je een paard hebt dat snel leert, dan denk ik dus dattie ook slim is, en dan zie ik dus nog steeds het verschil niet...

  3. #93
    Actief Forumlid Jasmijntje's Avatar
    Aangemeld
    May 2006
    Locatie
    Noord-Holland
    Leeftijd
    56
    Berichten
    206

    Re: Horsenality chart ingevuld

    Whaaaa nu raak ik ook helemaal in de war , maar of snel van begrip en een snelle leerling nu echt het zelfde is.... In mijn beleving kun je wel snel iets begrijpen, maar is dat niet altijd dat je snel leert in de zin van dingen onthouden en opslaan voor een langere periode?

  4. #94
    Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Locatie
    Nieuwdorp
    Berichten
    6.105
    Dagboek Berichten
    48

    Re: Horsenality chart ingevuld

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Haha nou het wordt steeds ingewikkelder.

    Als smart snel van begrip betekent, dan lijkt me dat hetzelfde als fast learner. Als je iets snel begrijpt, leer je toch ook snel? En ja, een slim paard, of een snelle leerder (raar woord ) kan in zijn slimheid of snelle leervermogen natuurlijk best belemmerd worden door bv. angsten.

    Maar als je een paard hebt dat snel leert, dan denk ik dus dattie ook slim is, en dan zie ik dus nog steeds het verschil niet...
    Een paard dat snel leert is slim, maar een paard dat slim is hoeft niet perse snel te leren. En een paard dat snel leert kan ook in de chart iets minder slim zijn omdat hij extreem meewerkt.

  5. #95
    Actief Forumlid Jasmijntje's Avatar
    Aangemeld
    May 2006
    Locatie
    Noord-Holland
    Leeftijd
    56
    Berichten
    206

    Re: Horsenality chart ingevuld

    Hmmmmm, ga de eerst volgende keer als ik in de chatroom van de savvyclub kom eens vragen aan de amerikanen of zij mij een uitleg kunen geven tussen, smart and clever eens kijken hoe zij dat interpeteren .

  6. #96
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.757

    Re: Horsenality chart ingevuld

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Margot van lare
    Een paard dat snel leert is slim, maar een paard dat slim is hoeft niet perse snel te leren. En een paard dat snel leert kan ook in de chart iets minder slim zijn omdat hij extreem meewerkt.
    Hmmm naar mijn idee zou een paard dat slim is ook snel moeten leren, tenzij hij geblokkeerd wordt door bv. angst. Ik zou denken dat slim betekent dat je snel informatie op kunt nemen, dat je snel nieuwe dingen doorziet, verbanden kunt leggen, begrijpen...

    Wat is jouw definitie van slim Margot?

    Ik ben wel benieuwd naar de mening van de Amerikanen, Jasmijntje!

  7. #97
    Actief Forumlid Nappie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2007
    Locatie
    Arnhem
    Leeftijd
    40
    Berichten
    249

    Re: Horsenality chart ingevuld

    Denk dat "bijdehand" idd nog het meest in de buurt komt
    En ben benieuwd wat de amerikanen zeggen over smart en clever. Heb zelf ook nog wel een paar amerikaanse vrienden die ik het zou kunnen vragen, alleen weten zij dan weer niks van paarden

  8. #98
    Actief Forumlid Jasmijntje's Avatar
    Aangemeld
    May 2006
    Locatie
    Noord-Holland
    Leeftijd
    56
    Berichten
    206

    Re: Horsenality chart ingevuld

    Oke... heb mijn zondagavond gespendeerd in de chatroom van de savvyclub (had Arnno tenminste de hele bank voorzichzelf), en heb de amerkikanen onze vraag voorgelegd, dit is hun defenitie:


    Clever is a function of will and smart is a function of being able to repeat things. You might know how to do something and be smart but a clever person (horse) will use that knowledge to his own purposes.

    Smart is quick thinking, clever is devious.

    Both words mean the same thing, the difference is in the action


    Nu nog proberen om het in een Nederlands woord te omschrijven .

  9. #99
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.757

    Re: Horsenality chart ingevuld

    Hmmm oké.... het begint me een beetje te dagen denk ik.

    Dus een smart horse snapt die nieuwe oefening die je van hem wil al snel en zal het voor je doen, en een clever horse snapt je ook prima, maar zal zijn slimheid eerder gebruiken om juist *niet* te doen wat je wilt, oftewel, om iets te doen wat hij zelf wil.

    Heb ik dat zo goed (vrij) vertaald?

    Voor devious geeft mijn woordenboek trouwens: afwijkend, dwalend, kronkelend.

  10. #100
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Horsenality chart ingevuld

    Mischien zoals je dat ook ziet bij mensen, sommige mensen zijn wel intelligent maar beetje naief,andere mensen hebben juist een bepaalde slimheid hoe moet je dat zeggen zijn idd slim en kunnen dat perfect gebruiken in bv het zakendoen.

    Ik denk niet dat een clever paard het per definitie tegen je zal gebruiken, maar volgens mij zijn dat wel de paarden die je in de problemen kunnen brengen omdat ze voertonnen openen, staldeuren, hekken en dat soort dingen.

    Het verschil wordt mij wel enigsinds duidelijk, of ik het volgende week nog weet ???
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  11. #101
    Actief Forumlid Jasmijntje's Avatar
    Aangemeld
    May 2006
    Locatie
    Noord-Holland
    Leeftijd
    56
    Berichten
    206

    Re: Horsenality chart ingevuld

    Ja, denk dat we zo aardig in de richting komen > Kreeg als voorbeeld voor clever...een paard die aan de lijn over een ton moest springen. Hij deed alle oefeningen rond de ton, maar sprong niet, vervolgens ging hij met beide benen op de ton staan en keek zo van "kijk doe ik het niet geweldig" . Hij had alle andere oefeningen gedaan, alleen dat was niet de bedoeling...

  12. #102
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Horsenality chart ingevuld

    Ja gaaf, ik hou wel van dat soort slimheid!!
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  13. #103
    Actief Forumlid Jasmijntje's Avatar
    Aangemeld
    May 2006
    Locatie
    Noord-Holland
    Leeftijd
    56
    Berichten
    206

    Re: Horsenality chart ingevuld

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door whoopie
    andere mensen hebben juist een bepaalde slimheid hoe moet je dat zeggen zijn idd slim en kunnen dat perfect gebruiken in bv het zakendoen.
    Je bedoeld een soort van "boerenslimheid" een soort van creatieve inteligentie?

  14. #104
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Horsenality chart ingevuld

    Ja het zit hem vooral in het toepassen denk ik, van die paarden die je altijd een stap voorzijn. Ze vinden idd al de gaatjes die je laat vallen, vooral ponys hebben dat voor mijn gevoel meer. (oo)

    Ik denk dat die slimheid dan ook breed wordt toepgepast en niet alleen maar op een bepaald gebied.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  15. #105

    Re: Horsenality chart ingevuld

    Taal is gevoel... helemaal duidelijk!
    Jasmijntje, zou je ook nog 's willen vragen bij de Savvy club wat ze nou precies met bracy bedoelen? Dat is een amerikaans woord,
    wat ik met mijn engelse hoofd wel 'aanvoel' maar misschien beter een keer correct verklaard zou willen zien!
    Thanks!
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Pagina 7 van de 8 EersteEerste ... 5678 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •