Resultaten 1 tot 9 van de 9

Topic: Senior bijvoeren...

Senior bijvoeren...

Hallo,

Even een vraag voor jullie,

Mijn merrie van 17 met Cushing begint een beetje te vermageren. Ik wilde haar eigenlijk geheel met ruwvoer voeren maar het lijkt erop dat ze het hier in de winter toch niet mee gaat redden. Nu wil ik bij gaan voeren maar weet niet zo goed wat. Onder veel mensen die de paarden natuurlijk proberen te voeden wordt gezegd dat ze het eigenlijk met hooi alleen moet redden en dat granen helemaal niet zo goed zijn voor paarden. Nu blijkt dat ze het met hooi alleen niet red moet ik toch iets verzinnen.
    Gewone standaard brok of een muesli of misschien liever slobber? Wie heeft er suggesties?
    Alvast bedankt voor de ideeen...

Groetjes Nina en Isa

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Re: Senior bijvoeren...

Je zou Cookies een PB kunnen sturen.

Zij heeft een pony gehad met Cushing en is behoorlijke expert hierin geworden
    Ze is alleen niet vaak op dit forum te vinden. Je zou het bij de blauwe buren kunnen proberen.

Actief Forumlid olga's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Ik heb een tijdje geleden ook gezocht naar allerlei soorten voer voor oudere paarden. Subli heeft 'seniores priores', dat schijn je als vervanger (maar het kan ook naast het hooi) van hooi te kunnen geven aan paarden met bijvoorbeeld een slecht gebit, het is slobber. Verder zijn mais en bietenpulp dikmakers (al merkte ik nooit dat onze paarden daar dikker van werden, maar je zult het wel in redelijk grote hoeveelheden moeten geven!). Ik geloof dat tegenwoordig zo'n beetje alle voermerken wel iets speciaal voor senioren hebben, alleen opletten dat het niet voor de helft uit suiker bestaat!

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Heb je haar gebit al na laten kijken?

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Vet! Cushing is bij mijn weten toch een verstoring in de hormoonhuishouding, waarbij er ook iets misgaat met de suikers in het lichaam. Energie bijvoeren door middel van suikers is dus niet handig. Hoe het met eiwitten en cushing zit weet ik niet, maar als eiwitten geen probleem zijn kun je lucerne gaat voeren, veel eiwit en weinig suiker (tenzij er melasse in zit) en dus een ideale dikmaker. Mocht eiwit ook niet helemaal voegen bij cushing, dan kun je zowiezo vetten gaan bijvoeren, als je even googled kom je vast een maximum tegen wat je aan olie over het voer kan geven .
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Sep 2005

Wat grappig dat je je paard van 17 al senior noemt, terwijl ik mijn 23-jarige nog niet zo beschouw. Ik "doe" zelf nog niet aan seniorvoer, hij krijgt nog precies hetzelfde als mijn jonge paard, maar ik begrijp dat je met een paard met Cushing wel wat moet. Ik heb wel eens met een vertegenwoordiger van dat seniores priores gesproken, en dat komt dus eigenlijk gewoon op celstof neer, dus kan je net zo goed gewoon ruwvoer geven denk ik dan. Wij hebben op stal ook wat hele oudjes gehad (30+) en die werden dik gehouden met slobber Mash van Havens.

kijk eens even op onze website voor ruwvoeders voor oude paarden en dan onder de link van voeding...

http://www.plankenbrughoeve.be

wij hebben er zon 9 allemaal op natuurlijke basis, zonder enige vorm van bijkomende producten.

Sommige zijn reeds fijn gehakseld en anderen kunnen geweekt worden waardoor het ideaal is voor oudere paarden of paarden met kauwproblemen
    Parelli Natural Horsemanship:
    Waarom we begonnen zijn met paarden

kijk eens op onze website <!-- w -->http://www.plankenbrughoeve.be<!-- w -->!

Forum Meubilair willeke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

Het oudje van m'n tante krijgt de seniorvoeding van pavo nu sinds twee jaar... en ze blijft behoorlijk vol in de winter, en ze eet het ook héél graag (riekt ook héél lekker)

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Doe geen moeite Willeke....de TS is sinds het plaatsen van haar vraag niet meer online geweest.
    Zo irritant vind ik dat. Dan vragen mensen tips, daar wordt serieus op gereageerd en dan verdwijnen ze van de aardbodem. Misschien, heel misschien heeft ze een goede reden, maar die zullen we denk ik ook nooit horen. Hopelijk gaat het goed met haar "oudje" .

Bladwijzers

Forum Rechten