Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 18

Topic: halster afdoen groot probleem

Actief Forumlid Ginny's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006

halster afdoen groot probleem

Graag wil ik jullie het volgende voorleggen, ik heb hier echt hulp bij nodig.

Ik schets de situatie:
    ik ben 1.70 lang en het paard heeft een schofthoogte van 1.84, ik ben dus een kleintje naast deze 13-jarige brave ruin.
    Wil ik hem een stalhalster om doen dan helpt hij me en doet z'n hoofd naar beneden en steekt z'n hoofd zelf in het halster. Hartstikke fijn want zou hij zijn hoofd omhoog houden dan ben ik nergens...

Het probleem is nu dat als ik dat halster af wil doen, hij óók 'helpt'; op het moment dat ik het halster over zijn oren heen haal, zwiept hij met een rotgang zijn hoofd om het halster af te krijgen. Meestal is hij een beetje opgefokt als hij weer zijn stal ingaat (oooo...wáár zijn de andere paarden ?) en wanneer ik zijn halster probeer af te krijgen krijg ik een beste zwieper van dit kasteel van 1.84 en ruim 850 kilo.
    Hij staat dan wel netjes stil, maar die zwieper, hé....iedere keer weer bezeer ik mezelf. Mijn inziens probeert hij me echt wel te helpen, is daarbij echter ongeduldig en ERG lomp. Negen van de tien keer blijft het halster hangen achter zijn oren, doet hij zijn hoofd omhoog omdat het halster ergens voor zijn ogen hangt en gaat ie zelfs lopen trekken.

Nou kan ik natuurlijk een parelli-halstertje gebruiken, dat blijft zowiezo niet achter z'n oren hangen, maar ik wil gewoon het stalhalster kunnen gebruiken.

Hoe zou ik dit kunnen oplossen ? Alvast dank voor het meedenken !!

Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Re: halster afdoen groot probleem

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Ginny
    Hoe zou ik dit kunnen oplossen !!
    Door gewoon de gesp open te doen. Grz Els
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

"Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

Forum Meubilair Tinky's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Leeftijd
    36
    Dagboek Berichten
    1

... en heeft je halster geen gesp, ze bestaan!

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Geef hem even de tijd in zijn box voordat je het afdoet. Misschien is hij na 5 minuten een stukje rustiger, heeft al zijn vriendjes weer gezien, zijn voerbak bekeken enzo. Dan kan je het misschien rustig afdoen. Een appeltje in de voerbak wil ook wel eens helpen, terwijl hij smikkelt, haal jij rustig het halster af.

Aangemeld
    Jun 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door E.Zanden
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Ginny
    Hoe zou ik dit kunnen oplossen !!
    Door gewoon de gesp open te doen. Grz Els
    mijn halster heeft een gesp, maar de handeling om het halster over de oren heen te halen blijft (waarbij hij dus een zwieper maakt).

Aangemeld
    Jun 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door lila
    Geef hem even de tijd in zijn box voordat je het afdoet. Misschien is hij na 5 minuten een stukje rustiger, heeft al zijn vriendjes weer gezien, zijn voerbak bekeken enzo. Dan kan je het misschien rustig afdoen. Een appeltje in de voerbak wil ook wel eens helpen, terwijl hij smikkelt, haal jij rustig het halster af.
    Tja, dát zou een oplossing kunnen zijn. Ik zal vanavond es kijken hoe hij reageer wanneer ik het halster even laat zitten en pas na een paar minuten eraf haal...of hij nog zo'n zwieper geeft.

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

een wortel voeren terwij je het het halster over zijn hoofd haalt? leidt hem wat af, en geeft hem een reden zijn hoofd laag te houden
    verder snap ik nog steeds niet waarom het halster over zijn hoofd moet als je de gesp losmaakt Dan laat je het halster toch gewoon zakken?

Aangemeld
    Jun 2006

oooooooo wacht even....nu begrijp ik het (en ik ben niet eenst blond ), jullie bedoelen die gesp loshalen, ik dacht de klip van de 'keelriem' !!!!!!

Ik ben echter bang dat ie ook daarmee een zwiep gaat geven maar ik ga het zeker proberen ! Tjee, daar was ik echt niet opgekomen....

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Gesp losmaken, doe dat dan heeeeeeeeel langzaam. Misschien zelfs even gaatje voor gaatje, zodat je paard leert dat "aan de gesp morrelen" niet direct betekend: halster af.
    Morrel vaak aan de gesp, en doe het halster maar af en toe af, en alleen als hij niet zwiept.

wat misschien helpt, is het gewoon oefenen buiten de standaard momenten. Dus bij het halster omdoen 's morgens: halster om doen (gesp vastmaken), direct halster af doen (gesp los), weer halster om doen, etc. Net zo lang tot dat goed gaat en dan pas naar de wei. Laat je paard dan niet als laatste in de stallen staan, maar zorg voor een relaxte omgeving.

Hey,

In het ergste geval doe je twee halsters om. Je hebt als je het eerste halster af doet een tweede om het dier tegen te houden als hij een zwiep met zijn hoofd geeft. Het is niet een hele vriendelijke methode, maar wel een duidelijke. Ik zou wat ik net beschreef alleen doen als bovenstaande niet werkt.

Verdelijkbaar praktijkvoorbeeld: Ik werkte op een stal waar de paarden 1 voor 1 naar buiten gingen in de wei. Een paard rukte zich altijd los en galoppeerde met een noodgang de wei in als ik aan de knip van het halstertouw kwam. Dat is gewoon levensgevaarlijk. Ik deed toen een halstertouw een slag om de neus door de halsterringen heen en een halstertouw gewoon om. Ik wilde de knip van het gewoon bevestigde halstertouw losmaken en het paard vloog zoals altijd omhoog en rukte. Door het touw om de neus werd hij tegen gehouden. Ik heb dit 3x geoefend en hij heeft daarnaa nooit meer bij mij geprobeerd om zich los te rukken.
    Bij een ander die vertikte om hem normaal de wei in te brengen bleef hij gevaarlijk.

Gwen
    Fijnmazig hooinet te koop: http://www.nhforum.nl/forum_smf/index.php?topic=30210.0

Aangemeld
    Jun 2006

Nou, zojuist het heerschap vanuit de wei naar stal gehaald en hij was aardig fris. In de stal aangekomen eerst stil gezet, ging goed en daarna heel rustig de gesp losgehaald. Dat ging minder goed, wederom een zwieper waarbij het halster om de neus heen bleef hangen. Hij liep naar achter waardoor het halster vanzelf van de neus afgleed.

Dit was enigzins een verbetering van de situatie; ik heb me deze keer eens geen pijn gedaan, maar in weze blijft hij een zwiep met z'n hoofd geven .

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Die wortel voor zijn neus op het moment dat je het halster verwijdert lijkt mij geen slecht idee.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Je zou natuurlijk ook kunnen proberen hem wat te de-sensibiliseren voor aanrakingen aan en achter de oren. Want die zwiep doet hij natuurlijk niet voor niets.. "helpen" zie ik een paard zo gauw niet doen.

Mijn paard Pauli is ook een kasteel en ik ben een heel stuk kleiner dan jij - de verhoudingen zullen dan zo ongeveer gelijk zijn. Pauli was zeker in het begin, kopschuw - no way dat je daar een gewoon halster of hoofdstel op kon krijgen. Ze stak haar hoofd gewoon hoog in de lucht en van je afgedraaid. Probeer dan maar 's een halster erop of eraf te krijgen. Ik heb haar geleerd 'koppie laag' te doen en ondanks dat ze dat nu meestal wel keurig doet, gebruik ik nog steeds de methode van de gesp zoals hierboven beschreven.
    Dat vindt ze blijkbaar het prettigst dus laten we dat zo.

Overigens: Karianne heeft bij een behandeling geconstateerd dat haar botjes bij de schedelbasis vastzaten en die wat losgewerkt. Sindsdien kan ik Pauli's hoofd ook gewoon aanraken!!
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Aangemeld
    Jun 2006

Vandaag wederom de gesp-methode gebruikt en het ging al véél beter ! Hij krijgt nu in de gaten dat er geen halster over z'n oren getrokken word en hij bleef vanavond rustig stil staan; géén zwieper

Ik ga ook beginnen met 'frummelen' aan het halster om hem te leren dat 'frummelen' aan het halster niet altijd betekend dat het halster af gaat en Marianne's tip; desensibilisatie van het (achter)hoofd.

Ik ben weer happy, Lad ook...

Thanks voor jullie advies, ik was er serieus niet zelf op gekomen...

COOL
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten