-
Actief Forumlid
SEME oplossing? voor trea van monties baasje ;-)
Hoi Trea,
Ik las je berichtje over de staart en manen exceem bij Troy. Nu heb ik laatst het boek van Frans Veldman van Paard natuurlijk gelezen en volgens hem ligt het met name aan voeding. Teveel soorten voedsel bevatten teveel suikers en waarschijnlijk zijn sommige paarden er gevoeliger voor dan anderen en dan kan zich uiten in exceem.
Tis een vrij lastig verhaal, ik vind het moeilijk om het zo even op te schrijven maar als je meer info wilt stuur dan ffe een berichtje.
De mening van Frans is natuurlijk maar een mening maar ik merk bij mijn paard wel verbetering sinds ik meer kuil voer. Geen seme probleem maar Monty was altijd mager en moeilijk 'vet' te krijgen. Tot een paar maanden geleden kocht ik steeds extra zakken met musli zonder melasse om hem 'bij'te voeren. Hij werd er echter niet dik van. Tot ik het boek van Frans las dat paarden zich prima kunnen redden met alleen hooi. Sindsdien geef ik monty meer hooi\ kuil en hij komt zowaar aan! Zelfs nu in de winter!! Ik geef nu veel minder muesli en als hij wat extra's krijgt is het hooi\ kuil.
Het kan zijn dat er te weining stoffen zitten in het hooi ( bijv. omdat het bemest is) maar dan zou je af en toe een pavo weide koek kunnen geven zodat je weet dat hij alle vitamine binnen krijgt.
Heb ik ook niet zelf bedacht hoor maar van verschillende mensen aan elkaar geknoopt.
Ik hoop dat je er iets mee kunt.
gr. AnneMarie
-
Forum Meubilair
Re: SEME oplossing? voor trea van monties baasje ;-)
Denk dat het bij ieder paard anders is, maar sommige kunnen dan ook juist absoluut niet tegen kuil.
-
Hoi Annemarie,
wat leuk dat je de moeite neemt je bevindingen te delen.
Ik heb het boek ook, en ik geloof heel erg in wat ze promoten daar bij PN. Troy krijgt daarom al geen 'fastfood' sinds de dag dat hij hier is. In tegenstelling tot Monty, is Troy een paard wat dik wordt van de lucht. Ik verdenk hem van insulineresistentie, maar een paar weken lang magnesium bijgeven had eigenlijk geen resultaat op zijn gewicht, wel wat op de jeukerigheid (maar dat kan ook aan de weersomstandigheden van toen hebben gelegen).
Ik heb ontdekt dat Troy juist erg heftig reageert op gras en kuil. Van gras krijgt hij jeuk, van kuil diarree EN jeuk. Hij doet het het beste op een mengsel van stro en hooi. Daarvan krijgt hij dan ook redelijk veel. En verder niks.
Dank voor je berichtje. Al was het voor mij geen nieuws, toch bedankt!
-
Ik heb 2 paardjes met eczeem.
Morris heb ik als twee jarige uit de hengstenwei moeten halen omdat-ie zich toen helemaal opengeschuurd had. Ik heb hem naar huis gehaald toen hij bijna 3 was, en hem twee jaar lang alleen maar hooi gegeven. Ik ben er bijna helemaal zeker van dat hij toen ook echt alleen maar hooi heeft gehad.
Svetla heb ik als 4 jarige uit de wei gehaald, en zij begon toen eigenlijk direct te schuren op mijn stal. Ook zij heeft eczeem, en een jaar lang alleen maar hooi gehad.
Allebei hebben ze een deken opgekregen, en dat hielp, al bleven ze wel wat schuren.
Sinds een jaar zo'n beetje krijgen ze ongeveer om de dag een Pavo-koek, en dat heeft mi geen invloed op hoe vaak ze schuren. Ik zie geen verschil met toen ze geen koek kregen.
Dus wat mij betreft heeft een dieet van alleen hooi geen invloed gehad op de heftigheid van de eczeem.
Wel wil ik erbij vermelden dat ze beide in Brabant in de wei stonden voor ze eczeem kregen, in de buurt van Breda, met zandpaden in de buurt. En dat Svetla mn het laatste jaar daar moddervet was geworden.
-
Actief Forumlid
@ Trea: Graag gedaan!
Het ging mij inderdaad om het punt dat (sommige) paarden teveel granen en suikers krijgen terwijl ze daar niet veel mee kunnen. Ook wortel en appel kan soms al te veel zijn.
-
Actief Forumlid
@ Trea: Komt Marco Krul bij jouw paarden om te bekappen? Ik geloog dat hij ook een of meerdere paarden had\ heeft? met zomerexceem. Ik dacht mij te kunnen herinneren dat hij manen en staart ook zou wassen met head & shoulders maar dat weet ik niet zeker. Je zou hem kunnen mailen over zijn bevindingen op marcokrul.nl
Succes iig en ik hoop dat je iets vindt waardoor je paard ervanaf komt!
-
Forumlid
@ Trea: Ik heb met verbazing dat andere topic over Troy's eczeem gelezen... Ik had er nog niet bij stil gestaan dat forummen ook NIET leuk kan zijn...
Ik ging dat topic lezen omdat ik Troy er echt geweldig uit vindt zien op de foto. Prachtig paard! Goed om te lezen dat ie bij jou terecht is gekomen. En ik hoop echt dat ie ooit nog eens van de jeuk af komt. Geef hem maar een aai over z'n koppie van mij.
Forum Rechten