Ik vind het altijd erg leuk om filmpjes en foto's te bekijken en doe dat hier dan ook graag, ookal doen mensen dingen anders dan ik ze zelf zou doen. Wat me opviel was dat er af en toe topics bijzitten waar ontzettend fel op de foto-plaatser wordt gereageerd. Of, om het wat directer te zeggen, waarin alle negatieve dingen en fouten worden uitgelicht, er vingers in alle wonden worden gelegd en de poster soms gewoon totaal wordt afgekraakt op wat hij op de foto's laat zien. We hebben het dan echt niet meer om opbouwende kritiek, maar echt foutenkijken en soms behoorlijk grof, alsof er echt helemaal niets goeds aan is.
Als daar dan kritiek op komt, zijn de reacties "Ik zeg gewoon wat ik denk", "ik zeg gewoon waar het op staat" tot 'Zachte heelmeesters maken stinkende wonden". Soms is de eerste reactie op een rijfilmpje of foto: 'Je basishouding lijkt wel oke te zijn, en dit zijn de fouten' waarna een hele waslijst volgt.
Toevallig zag ik vandaag hier een topic over exact hetzelfde filmpje dat ook op het AND forum gepost was, en ik vond het wel grappig dat in de het totale topic eigenlijk precies hetzelfde naar voren komt (dat het paard indrukwekkend vlot reageert op fijne hulpen, maar dat er nu toch wel aan de contrastelling gewerkt mag gaan worden). De manier waarop die boodschap gebracht wordt, verschilt echter: de een vanuit een positieve invalshoek (er gaat erg veel goed, er zijn nog wel een paar fouten), de andere uit een wat negatievere (je krijgt bij sommige posts de indruk dat er meer fout is aan het filmpje dan goed):
AND: http://www.artofnaturaldressage.com/vie ... sc&start=0
NH-forum: viewtopic.php?f=36&t=14265&st=0&sk=t&sd=a&hilit=an d
Beide topics zijn trouwens erg netjes en geen excessen, dus het is niet alsof de film in de ene opgehemeld en in de ander volledig afgebrand wordt. Maar je ziet toch wel wat nuanceverschillen.
Zelf heb ik altijd het idee dat als je iets 40% verkeerd vindt in wat je te zien krijgt (wat al behoorlijk veel is), je dat ook moet weergeven in je post: namelijk dat je 60% goed vindt. En dat het eigenlijk ook heel moeilijk is om een film te vinden die echt meer dan 50% fout is: de ruiter blijft vaak zitten (1 punt), het paard reageert op meer dan de helft van de hulpen, het paard laat oefeningen zien (ookal is de kwaliteit waarschijnlijk nog niet perfect) en de ruiter mept het paard niet moedwillig in elkaar (over het algemeen
). Natuurlijk heeft elke film erg veel verbeterpunten, maar waarom zou je iemand haarfijn uitleggen wat hij fout doet en hem zo in een gat gooien, terwijl je ook kunt aangeven wat hij goed doet en hem vanuit dat goede de rest ook laten verbeteren?
Ik ben erg benieuwd naar hoe anderen hierover denken!![]()
Bladwijzers