Resultaten 1 tot 9 van de 9

Topic: Weigeringen

Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Weigeringen

Hoihoi,

ik zit even met een klein probleempje. Nouja, probleem... Tis meer iets waarvan ik niet weet hoe of wat.

In de les springen we regelmatig een hindernisje, maar mijn zit is vrij bagger met springen, ik heb er totaal geen aanleg voor Yolein vindt springen daarentegen wel te gek, en is er ook een ster in! Afgelopen zaterdag weigerde ze dus, wat ze echt nog bijna nooit gedaan heeft. Nu vraag ik me dus af... Associeert ze mijn beroerde zit (dus niet fijn landen/springen voor haar) met hindernissen, wanneer ik erop zit? Of had ze gewoon haar dag niet vandaag? Meerdere paarden weigerden die dag, die normaal gesproken vrijwel nooit weigeren. Of als derde mogelijkheid: Spiegelde ze me? Aangezien ik bij hindernissen eigenlijk altijd met een klein beetje tegenzin eroverheen ga (ik weet namelijk dat ik er niet goed in ben). Misschien was ik vandaag wel nog wat onzekerder, omdat ik via via gehoord had, dat mensen hadden lopen roddelen over mij springkwaliteiten Héél fijn...

Oja, het liefst doe ik enkel dressuur, vind ik véél fijner en leuker. Maar ik kan niet zomaar zeggen dat ik gewoonweg niet meespring, het is een rijles, plus dat Yolein dan gek wordt (hindernisseeeee ), maar dan niet mag .

Ik weet het niet meer
    Rianne
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Dagboek Berichten
    6

Re: Weigeringen

Ik heb een hele waardevolle tip die mij heel erg geholpen heeft met springen....
    En dat is ZITTEN, ZITTEN, ZITTEN....blijven zitten tot je paard gaat. Als je voor je paard uitspringt zit de kans er dik in dat ze stopt. Je brengt haar uit balans en als je op haar voorhand leunt kan ze die moeilijker de lucht in krijgen en zal ze makkelijker besluiten te stoppen.

Kijk dus goed vooruit en blijf zitten tot ze daadwerkelijk springt...

Ik ben er ook heel slecht in...Ik kan heel slecht stappen tellen en mijn paard is geen echte springheld waardoor we vaak verkeerd uitkomen en dus heel ongecontroleerd over de hindernis vliegen..allebei uit balans....
    Het beste wat ik kan doen momenteel is blijven zitten en zo goed mogelijk meegaan...Ik hoop in de toekomst nog eens zijn stappen zo te kunnen plaatsen dat hij altijd uitkomt en we dus wat beter samen kunnen vliegen!!!
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill

Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Dat is bij mij nu juist het probleem, ik ga te láát mee naar voren! Daardoor niet genoeg tijd om m'n kniën juist aan te klemmen, en dan zijn we alweer (fout) geland. Bij sommige hindernissen gaat het wel goed, maar bij anderen lukt het me maar niet om hem goed te doen.
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Kan heel goed zijn dat Yolein je onzekerheid voelde en daardoor niet sprong. Ik had dat vroeger ook met een pony. Als ik dan maar eventjes twijfelde, pakte ze dat gelijk op en sprong dan niet.

Als je vaak te laat bent in de beweging kun je oefenen door balkjes te gaan draven en cavaletti springen. Gewoon lekker laag beginnen en twee of drie sprongetjes achter elkaar zodat je het 'meegaan in de beweging' kan oefenen. En idd, niet te vroeg naar voren maar ook niet te laat. Wat kan helpen als je te laat in de beweging bent, is een riempje aan je zadel bevestigen en je daar aan vast houden (klinkt misschien heel 'beginners-achtig' maar kan je wel helpen). Of een savvy string om de hals van je paard/pluk manen kan ook en je daar min of meer wat aan vast houden. Op die manier wordt je je misschien steeds meer bewust van het moment van afzetten. Gebruiken ze bij de rijles ook balkjes voor de sprong? Want die helpen je ook om het juiste moment van afzetten te bepalen.

Enige wat je verder kan doen is lekker oefenen. Proberen aan te voelen wanneer je paard gaat springen...wat daarbij ook kan helpen om het 'te voelen', is om lage sprongetjes te springen met je ogen dicht. Klinkt misschien eng, maar geeft je wel meer zelfvertrouwen en 'feeling'. Je kunt bijvoorbeeld aan iemand vragen om dan even naast je paard te lopen/je paard over de sprong te dirigeren, zodat jij je met ogen dicht volledig kan concentreren op het moment van afzetten
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Waarom zou je gewoon niet meedoen als je dat liever niet wilt, wat is daar mis mee??? Vindt het altijd zo zonde van je energie om dingen tedoen die je liever niet doet. Of liever een keer een rustige prive-springles van iemand die je goed kan begeleiden.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

@Linda: Ja, we hebben ook vaak balkjes voor de sprong, en zoals je zegt, dán lukt het me wel om op het juiste moment af te zetten... Nu alleen de andere sprongen ook nog. Bedankt voor je hulp!

@Whoopie: Als ik zeg dat ik niet mee wil doen, dan hoeft dat in principe ook niet. Maar Yolein vindt springen écht te gek, en die loopt helemaal te hyperen als ze hindernissen ziet maar er niet overheen mag.

Misschien is de DVD 'jumping with confidence' dan wel waardevol voor jou...
    Don't dream your life, live your dream!

Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Thanks!! Ik zal even zoeken... Weet jij toevallig van wie die is/waar te krijgen?

Bij Parelli... Misschien ook op Ebay, Marktplaza... Soms ook op deze site bij vraag en aanbod
    Don't dream your life, live your dream!

Bladwijzers

Forum Rechten