Ik kom ook de zaterdag! Met mijn pa en Julie. Zeker even roepen hé, want ik herken jullie allemaal helemaal niet!
Ik kom ook de zaterdag! Met mijn pa en Julie. Zeker even roepen hé, want ik herken jullie allemaal helemaal niet!
NH is mijn doel, niet mijn eindpunt
Ryona, Kalinine en El Amore
Dit jaar zal ik ook weer in een piste terug te vinden zijn als vrijwilliger.
Vorig jaar vond ik het zo jammer dat ik veel mensen niet heb leren kennen.
Bij de Belgjes heb ik het al even voorgesteld : zullen we (de forumleden) onze string aan ons linker broekslusje hangen?
Zo kunnen we elkaar herkennen.
Ik denk dat ik volgende week eens ga kijken bij Donald Newe zijn cursus in Torhout. Chris Irwin zijn cursus is in de manege waar ik stond tot vorig jaar maw op 1km van mijn huis.
keep it fun!
Ga je weer meedoen met Chris Brenda?
Ik kreeg het niet voor elkaar met het werk.
Misschien ga ik wel een dag kijken bij Donald Newe.
ik hang m'n string aan m'n broek
maar de meeste belgjes kennen mij ondertussen al denk 'k
Ben samen met kalinka en joyce (nog een vriendin van kalinka)
Mijn paard doet mee aan de demonstratie van Lesie Desmond (Riding with feel) op zaterdag. Hoop ook veel van jullie te ontmoeten.
Tot zaterdag!
Marleen
Ik heb er nog geen idee van wat ik volgende week zal doen. Als Donald interessant is wil ik zijn cursus wel eens zien. Als ik er niks aan vind doe ik mss nog mee met Chris.
Ik heb net te horen gekregen dat de horsemanshipdagen voor de Karen Rolf clinic gereserveerd zijn voor de deelnemers van de Karen clinic. Ik had dan vrij gevraagd maar nu kan ik enkel deel nemen aan de dagen daarna en dan heb ik maar 2 dagen vrij. Hadden ze wel al eens vroeger mogen zeggen. Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat ik nu in Oostburg niet zoveel centen zal uitgeven, dus.... ik zie wel
keep it fun!
zaterdag zal ik eens komen piepen naar Leslie Desmonds haar clinic maar ik hoor in de andere piste te zijn![]()
keep it fun!
even mijn ervaring neerschrijven:
het was echt héél interessant!!! Meer dan de moeite waard!
Toen we aankwamen zijn we eerst langs de standjes geweest. Daar hebben we wat spulletjes gekocht en vooral onze ogen uitgekeken
Daarna naar een lezing geweest van Romeo Van Goethemd. Ik vond het echt boeiend! Hij had een paardenhoofd skelet mee. Hij legde duidelijk uit welke problemen paarden konden krijgen als ze tandproblemen hadden... buiten problemen met het verteringsstelsel konden er zich nog een heleboel andere problemen voordoen en dat was soms toch wel even schrikken. Hij heeft ook héél duidelijk uitgelegd hoe je de leeftijd van het paard aan de tanden kan herkennen, hoe het vijlen in zijn werk gaat en vooral hoe je kan zien of je paard een probleem heeft met de tanden...
Na romeo zijn we een stukje gaan kijken naar een demo van Josepha Guillaume: the art of Natural Dressage.
Op zich vonden we er niets aan... zij rijden bitloos, maar zonder veel voorbereiding, althans dat denken we toch, want er was echt weinig savvy... het meisje te paard leek heel nerveus en het paard spiegelde dat perfect. Ze zat ook niet echt vast in het zadel en moest constant naar haar zadel grijpen om haar evenwicht te behouden. Ze reed met een halsring en droeg geen cap...
We wilden net verder gaan kijken en waren al halverwege onderweg naar andere pistes toen we ineens iemand hoorden roepen dat er een ambulance moest komen... blijkbaar was datzelfde meisje haar paard geschrokken is naar de omheining gerend en heeft haar eraf gebokt. Het meisje is tussen de omheining door gevlogen waarbij er een betonbalk gewoon door midden gebroken is... volgens we hoorden van een ander forumlid achteraf zou ze geen gevoel meer gehad hebben in haar benen... ze hebben haar afgevoerd naar het ziekenhuis... Was echt wel een domper...
We zijn dan gaan kijken bij silke Valentin en Eddy modde. Zij gaven een parelli demo. Dit keer lieten ze twee politiepaarden de piste inkomen waar nog nooit parelli bij toegepast werd en ze lieten zien hoe je met zulke paarden kon starten. Best interessant, voor ons niets nieuw...
Na parelli zijn we nog even gaan kijken naar een demo waar een paardentipper aan mee deed met haar paard. Monty roberts school van annemie van Toorn. Maar daar zijn we niet lang gebleven want we wilden naar een lezing van Raf, die we uiteindelijk niet gedaan hebben omdat het zo vol zat daarThuis kunnen we altijd nog allerlei dingen vragen
Ondertussen zijn we weer naar het standendorp gegaan waar het geld natuurlijk nog moest rollenIk heb een dvd trailerloading en catching game gekocht van parelli. Het eerste omdat dat nog een big issue is voor mij en casandra, het tweede omdat ik dat altijd interessant vind. Tenslotte moet je je paard toch wel elke dag vangen...
We zijn dan daarna naar een lezing geweest van Josepha Guillaume: "bitloos rijden, het kan". Ook een leuke lezing, maar ietswat commercieel vond ik... Ik had hier meer verwacht uitleg te krijgen van hoe je, als je bitloos wil rijden dat kan aanpakken, maar het ging meer over de hoofdstellen, en over de nadelen van het bit enz... en dat zijn dingen die je eigenlijk op internet al genoeg gelezen en gezien hebt... En ik had hier ook een beetje het gevoel dat de ruiters die wel nog met bit reden zich toch wat beoordeeld voelden, in de zin van: bit is slecht ed... terwijl ik zoiets had van ieder zijn ding...
Daarna zijn we dan nog een lezing gaan volgen van Raf, en die wou ik echt absoluut zien. Ging over gezonde hoeven voor een gezond paard. Een heleboel informatie, ook heel goed gebracht. En Raf kon op veel belangstelling rekenen.
Hij vertelde waarom het zo belangrijk is dat paarden hun hoeven afslijten, hij heeft het pompmechanisme uitgelegd, hij heeft met foto's laten zien hoe het hoefbeen correct moet staan en waarom het zo belangrijk is dat als je kiest om natuurlijk te bekappen ook de huisvesting aan te passen. Hij heeft ook uitgelegd wat hoefkatrolonsteking juist is en waarom smeden en dierenartsen hun manier van werken toepassen. Hij had stukjes hoef mee: straalbeentjes, hoefbeen en hij had een namaak hoef in elkaar geknutseld om de pompwerking duidelijk te tonen. Ook had hij een gebruikt hoefijzer mee om te laten zien hoe de hoef erop samengedrukt wordt. Dat alles zonder mensen te veroordelen.
En last but nog least hebben we nog een lezing bijgewoond van Denis Teirlijnck: het belang van een goed passend zadel.
Deze lezing vond ik ook echt hééél interessant. Denis had skelet mee van de schouder tot het bekken. Hij legde uit hoe het zadel op het paard lag, hoe het zadel op de ruggenwervels drukt, hoe het paard anatomisch in elkaar zit.
Na zijn lezing kregen we nog een stukje praktijk te zien. Hij legde een kale boom op de rug van een echt (politie)paard en liet zien hoe een zadel problemen kon geven. Hij heeft uitgelegd hoe je kan weten hoe lang je zadel mag zijn en na zijn demo hebben we dan nog extra uitleg gevraagd... onderandere over endurance zadels en hij heeft dan ook nog eens uitgelegd hoe de bouw van ieder mens ook nog moet passen bij een zadel ed...
Wat mijn bevinding was na al die lezingen was hoe de anatomie elke keer opnieuw aan bod kwam en hoe alles samen hoorden. Door aparte lezingen te gaan volgen krijg je toch een vrij goed beeld over hoe het paard juist in elkaar steekt en hoe alles in het hele lichaam in verbinding staat met elkaar... 1 klein probleempje kan vaak vrij grote gevolgen hebben...
Zeker en vast een geslaagde dag!!!
Foto's post ik straks![]()
Wat een heerlijke dagen en wat zijn ze snel voorbij!
Wij zijn begonnen met de demo van Donald Newe, deze hebben we niet helemaal afgekeken. Nog een klein stukje van Igor Ost gezien.
De volgende demo gaf Leslie Desmond en die maakte zo een indruk op ons dat we besloten alle vier haar demos te gaan zien. Wat een persoonlijkheid en wat een omgang met de paarden! We hebben ook nog even met haar staan praten en konden haar DVD aanbieding niet laten liggen.
Marleen, ik heb foto's gemaakt! Geen top kwaliteit, maar misschien wel leuk.Oorspronkelijk Geplaatst door bikkel16
De demo van de Cavalerie en hondenbrigade was ook heel leuk om te zien.
's Middags naar de demo's van Emiel Voest en Eddy & Silke geweest. Ik had allen eerder aan het werk gezien. Zij maakten ook gebruik van de politiepaarden. Die lijken dan opeens helemaal niet meer zo cool.
Zondag's begonnen met de demo van Chris Irwin. Dit was heel indrukwekkend. [size=99px]Sandra, nog bedankt voor de tip![/size]
Alle deelnemers hadden een stand en daar waren ze regelmatig te vinden, dus ook nog even met Chris staan praten en ook van hem een DVD aangeschaft.
Annemarie van de Toorn gezien met de Monty Roberts School en daarna weer Leslie.
Geweldig weekend. Toch nog te veel om in twee dagen te doen. Ik had Didier nog graag aan het werk gezien, maar heb begrepen dat hij ook naar Arnhem komt in September.
If you have trouble keeping your emotions under control, focus instead on controlling your thoughts.
What you feel is created largely by what you allow yourself to think.
Graag gedaan, saskia![]()
Vrijdagavond 3,5 uur rijden naar brussel, om zaterdag de hele dag in de Equiplaystand te staan. was leuk, gezellig, met Eef en naomi. Voor mij een goede ervaring, met mijn mensenvrees. Heb er de hele dag greintje last van gehad.
Ik heb niet zo heel veel demo's gezien.
Ik wilde graag Leslie desmond zien, Riding through feel... Ik kon er alleen totaal niet enthousiast van worden![]()
Wel een machtig mooi trekpaard, dat wel. maar ik heb de feel domweg nauwelijks kunnen ontdekken. Hoorde haar dingen zeggen die ze ging doen, maar die vervolgens heel anders uitpakten, waarna ze haar praatje gauw iets aanpastte. Tenminste, zo zie ik dat dan. Ze bleef erg vaag in wat ze deed en waarom, en ik vond haar vooral erg druk en ongecontroleerd bewegen.
ik hou toch wat meer van lichaamsbewustheid, weten wat je lichaam doet, als je met paarden om gaat. Bij haar zag ik vooral veel geslinger met ellebogen, en hoofd.
Na een half uurtje ben ik even overgelopen naar Chris Irwin, die zoveel beter voelde. Hij was heerlijk rustig, praatte langzaam en duidelijk, en was ook tegen het paard veel duidelijker en gestructureerde bezig. Hij was meer met het paard bezig dan met het publiek, en zo hoort dat ook. Een leuke tegenhanger. ik ben tussendoor nog even wat heen en weer gelopen, want ik wilde de kleine tengere Leslie wel even op Anouk zien rijden. Uiteindelijk kreeg ik dat te zien, maar ook daarvan was ik niet bijzonder onder de indruk... Natuurlijk is haar postuur geen gezicht op een groot trekpaard (ze is echt super dun), maar ik vond haar ook erg los op het paard zitten. Ook hier zag ik veel slingerende ledenmaten... Ben ik nou gek? ben ik nou zo kritisch??
Chris had zijn paard (dat steigerde als je opsteeg) inmiddels opgezadeld, en stapte op. Tikkeltje onzeker omdat het paard dus altijd steigerde. Maar hij had een goede basis gelegd, en het paard stapte vriendelijk met Chris de bak door. Knap, fijn, zacht en lief!!!
Tot slot nog druk heen en weer gelopen tussen ralpf Goessens, en Parelli. Ralph vond ik wat apart. Hij had een megamooie hengst bij hem, die met zijn voorbenen uitsloeg, en hem constant wilde bijten. Brrr, ik was denk ik direct de roundpen uitgerend, of in elk geval een stick meegenomen ter zelfverdediging. Hij stond vaak in de gevarenzone, maar was daar heel rustig en vol zelfvertrouwen bij. Uiteindelijk stapte hij vrij snel op. naar eigen zeggen: omdat het paard zo druk aan het bijten was, vond ik het tijd worden om maar eens op te stappenIk hield mn hart vast, maar de grote hengst was erg rustig onder het zadel. Gerustgesteld ging ik toen maar verder kijken naar parelli.
Eddy liet een enorme vooruitgang zien kwa "spreken tegen publiek". Hij was lekker los, weinig parelliquotes, en gewoon zichzelf. Toonde veel savvy met zijn aangewezen politiepaard, terwijl ik Silke een beetje teveel druk vond gebruiken. "eddy's paard" toonde ook erg veel will to please naar Eddy toe, terwijl Silkes paard toch vooral bezig was met vluchten of in zichzelf keren. Ondanks dat ik eigenlijk al een paar jaar zeg dat ik niet zo gauw een cursus wil volgen bij Eddy, heeft deze demo mij toch overgehaald het eens in overweging te nemen. Zijn manier van doen, zijn geduld, en hoe hij zich alleen op het paard concentreerd en de prestatiedruk los kon laten, vond ik echt super!
Om 7 uur nog gauw een hapje eten bij een pizzaria om de hoek. daarna een half uur rondjes gereden door de achterbuurten en het centrum van Brussel voor ik een richtingaanwijzer tegenkwam, en toen nog 3,5 uur terug naar huis. Pfff, dat was me wel een dagje
Ik wou graag eventjes laten weten dat het meisje die van haar paard gevallen is 's middags nog terug gekomen is. Wonder boven wonder enkel met een fikse kneuzing aan haar enkel.
Ik was er niet bij toen het gebeurde maar ze hebben me onmiddellijk verwittigd en ik ben er toen bij gebleven tot de ze getransporteerd is. Er is nooit sprake geweest van verlammingsverschijnselen. Jammer genoeg gaan zo'n verhaaltjes snel de ronde en worden ze nog aangedikt.
Het begin van deze demo heb ik ook gezien en ik ben volledig akkoord dat er geen goede voorbereiding was. Het paardje was ook bang van water dus hadden ze daar al moeten aan werken. Het meisje had ook al aangegeven dat ze voelde dat haar paard anders was dan thuis en nerveus. Het was ook niet goed bestuurbaar. Op dat ogenblik hadden ze al een halstertje moeten aandoen ipv enkel een halsring zodat ze een veiligheidriem had. Maar ja, ...achteraf allemaal gemakkelijk gezegd.
Dit jaar heb ik ook weer genoten van alle demo's en het was vaak zo jammer dat ik mezelf niet in 2 kon snijden of zelfs in 3.
De demo van Igor vond ik heel duidelijk en zijn paard vond ik de allermooiste. Hij is ook een ontzettend aardige man. Ik heb wel al mensen mooier zien zitten maar hij was mijn favoriet bij de voor mij onbekende mensen
De demo van Leslie heb ik niet helemaal gezien. Waar ze te paard zat vond ik ze niet zo fantastisch maar op de grond vond ik ze wel heel goed. 's Avonds hebben we nog tot middernacht aan 't babbelen geweest en die vrouw heeft niet enkel met paarden een juist gevoel maar ook met mensen. Van buiten lijkt ze een harde tante maar ze in zo emotioneel. Zo had ze het moeilijk met het feit dat de eigenaars van het veulentje korte tijd na haar demo het beestje al weer "normaal" behandelden. Het voornaamste wat ik geleerd heb van haar is "neem geen bagage en stress naar je paard mee want ze willen het het zo vlug van je over nemen, net als fysieke ongemakken."
Van Annemarie vond ik het leukste toen ze met haar eigen paardje aan het rijden was. Eerst met bit dan met hoofdstel en dan met de halsring telkens dezelfde serie oefeningen. Dat was tenminste propper preparation en zij had een cap op!
Bij Ralpf Goessens zijn eerste demo had hij zelf het gevoel dat het genoeg was en omdat het een demo was heeft hij toch verder gedaan en dat kon hij dan merken de volgende dag. Hopelijk zal hij in het vervolg zijn demo een beetje beter voorbereiden en wat babbelpauzes inlassen. Hij was in ieder geval super bezig met zijn hengst.
Donald was ook nog nieuw voor mij en na de eerste poging om op te steigen had ik niet verwacht dat het toch nog relatief vlug lukte zonder problemen. Ik vermoed dat die eerste poging meer was om het publiek te tonen dat het paard idd nog niet zadelmak was.
Van de politiepaarden had ik ook verwacht dat ze cooler zouden zijn. Het verwonderde me dat Eddy nog geen helikoptertje kon spelen met zijn string. Als ik ooit naar een betoging ga neem ik mijn carrotstick en string meeIk moet dan juist geluk hebben dat ik dat paard niet tegen kom waar Eddy mee gespeeld heeft
![]()
Jammer dat het alwaar voorbij is maar nu hebben we nog de clinics om naar uit te kijken. Ik heb nog niet beslist maar ik denk dat ik ga kijken naar Donald.
keep it fun!
Vond niemand de Parelli demo tegenvallen?
Ik had ze beide nog nooit een demo zien geven, maar ik was totaal niet onder de indruk.
Leek slecht voorbereid, was niet duidelijk wie wat zou laten zien en wie wat zou zeggen, geen duidelijk plan.
Voor iemand die Parelli niet kent was het absoluut onduidelijk wat the 7 games zijn. Vond het allemaal erg onsamenhangend. Het enige indrukwekkende vond ik de piaffe en galopwissels van Biko, en het trailerladen dat Silke met beide paarden deed.
Ik heb nooit een cursus bij Eddy gevolgd, maar op basis van wat ik hier heb gezien, zou ik dat ook niet zo snel doen...
Zit net foto's te kijken van de zondag, ziet er een stuk interessanter en relaxter uit dan de demo van zaterdag die ik heb gezien!
Heeft iemand beide gezien?
Ik heb de demo op Zaterdag gezien. Het zag er wel leuk uit, maar ergens vond ik het jammer dat zij er zo een show van maakte, terwijl de anderen echt meer ingingen op wat hun methode in hield.
Biko leek er niet zo een zin in te hebben, maar liet inderdaad toch wel wat moois zien. Ik vond het knap dat Silke zo onverstoord bleef terwijl dat politiepaard echt wel te keer ging daar bij die trailer.
Ik heb in een ver verleden eens een cursus van Eddy gehad en ik denk ook dat ik het wel weer zou doen. Ik meen begrepen te hebben dat hij niet zo een publiekelijk persoon is, en ik vind het knap dat hij het toch wel weet te doen.
Sandra mensenvrees? Niets van gemerkt!
Grappig om de meningen van anderen te horen, er zijn duidelijk verschillen. Gelukkig maar.
If you have trouble keeping your emotions under control, focus instead on controlling your thoughts.
What you feel is created largely by what you allow yourself to think.
awel ik vond eddy echt beter dan vorig jaar... vorig jaar zei hij echt weinig en was het vooral silke die het woord had... heb ook een lezing gevolgd van hun vorig jaar en ook daar viel eddy héél erg tegen... zijn communicatie is er dit jaar enorm op vooruit gegaan vind ik. Maar het was ook echt héél erg nodig...
Bladwijzers