Resultaten 1 tot 12 van de 12

Topic: Wat vinden jullie hiervan?

Forum Meubilair Aspen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2006

Wat vinden jullie hiervan?

Ik heb onlangs de boom van mijn Wintec 500 verandert. Ik had de zwarte(medium) en heb nu de allerkleinste,nu zit het zadel al ronder om zijn schoft. Het knelt niet,er is nog steeds ruimte genoeg.
    Maar ik vind het toch nog niet goed liggen,vooral vanachteren stoort het me. Ik rijd nu al altijd met een zadeldoek en daar een bontje bovenop,maar dan ligt het zadel vanachteren nog steeds lager dan vanvoor.

Hier enkele foto's ter verduidelijking van wat ik bedoel:

Ik wil heel graag een zadelpasser laten langskomen,maar in onze buurt zijn die zeer schaars en ik weet ook niet welke goed is en welke niet. Ik weet eigenlijk niet zo heel veel op zadelgebied,dus dan wil ik wel iemand die me precies zegt wat er mis is,waarom en hoe het op te lossen. Kennen jullie zo iemand in België?

Alvast bedankt!

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Re: Wat vinden jullie hiervan?

Dit ligt beslist NIET goed. Het zadel kantelt erg achterover.

Het zwaartepunt hoort keurig in het midden te liggen en dat is nu niet het geval.
    Dat is heel duidelijk te zien op de foto.

Sorry, ik had ook mijn mond kunnen houden

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Het zadel ligt idd te ver naar achteren gekiept.
    Helaas weet ik geen goede zadelpassers in België... Maar dat dit niet goed ligt, is in elk geval wel duidelijk...

Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

Mij lijkt dat je zeker geen smallere boom had moeten nemen maar een bredere.
    (dit snel even bedacht en bekeken vanaf een foto natuurlijk.)

Toch maar beter een zadelpasser zoeken denk ik.

Hier in de buurt hebben we een goede. Geloof dat Kim (Skey!!) die ook heeft laten langskomen: Denni. Veel meer weet ik er ook niet van...
    NH is mijn doel, niet mijn eindpunt
    Ryona, Kalinine en El Amore

Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006

Ligt echt niet goed. Ik ga met Kim mee, smaller boom nemen of bedoel je dat met de allerkleinste? Ik heb het gevoel dat dit nooit een passend zadel gaat worden. Een bontje zal geen oplossing bieden . Als je echt geen keuze hebt om een ander zadel te kopen zou ik eens proberen met een schuine onderlegger (dik achteraan dun vooraan) waardoor het zadel achteraan hoger komt maar dan moet er vooraan genoeg ruimte zijn.
    Zadelmaker laten komen is volgens mij de enige echte goede optie. Kan je niet langs gaan waar je het gekocht hebt?
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

Actief Forumlid Yvonne P's Avatar
    Aangemeld
    May 2006

Kijk eens op de site van Master Saddle Fitting Consultancy (http://www.mfsc.nl dacht ik)
    Zij kunnen je telefoonnummers geven van zadelpassers bij jou in de buurt. Ik heb er zeer goede ervaringen mee en voor de prijs hoef je het zeker niet te laten!

Forum Meubilair Yulia's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Een goede zadelmaker kan je ook helpen. Die meet de rug van de paard op en kan zeggen welke boommaat het beste is. Ook kan hij/zij je kussens controleren en op nieuw vullen. Een zadelmaker kan je kussens zo opvullen dat het zadel steunt op de goede plaats en de spieren de ruimte geeft om te groeien.
    Als ik de foto's zie, denk ik dat de boom juist te klein is. Hij moet van voren zakken. Uit "Het zadelboek" kun je Zadelboek is te koop via http://www.mediaboek.nl
    Don't ask what your horse can do for you, but what you can do for your horse.

Ik ben het met Yulia eens. Het zadel komt aan de schoft te ver omhoog door de te smalle boom. Het zadelboek is fijn, maar een goede zadelpasser is natuurlijk fijner. Zo zou ik er niet op gaan zitten, no way.

Forum Meubilair Yulia's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Het ingewikkelde met bomen is dat ie de schoft vrij moet laten én niet mag knellen. Alleen kijken of er voldoende ruimte is tussen schoft en zadel, is dus niet voldoende. Een te kleine boom geeft druk naast de schoft, zodat de spieren geblokkeerd raken. Ook zal de schouder niet goed kunnen draaien onder het zadel.
    Don't ask what your horse can do for you, but what you can do for your horse.

Ik vind het moeilijk om van een foto te beoordelen of een zadel goed ligt, je moet het kunnen voelen en van alle kanten kunnen bekijken. Het lijkt inderdaad wel of het vóór te hoog ligt, en daardoor wat naar achteren hangt. Maar dat kan ook aan de rug van het paard liggen.

Een goede zadelpasser is wel aan te bevelen.
    Overigens, ik las ergens een opmerking die wel wat in zich heeft: een zadelmaker is geen fysiotherapeut.. wel iets om rekening mee te houden.
    Misschien moet je toch eens Kerry Sharp mailen of bellen - hij is beide - en volgens mij komt hij regelmatig in het zuiden van Nederland. Dan is België ook weer niet zo ver. Vragen staat vrij!
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Actief Forumlid Dorien66's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Yvonne P
    Kijk eens op de site van Master Saddle Fitting Consultancy (http://www.mfsc.nl dacht ik)
    Zij kunnen je telefoonnummers geven van zadelpassers bij jou in de buurt. Ik heb er zeer goede ervaringen mee en voor de prijs hoef je het zeker niet te laten!
    Ten eerste weet ik niet of er al een msfc-er in Belgie is, en ten tweede heb je de f en de s omgedraaid. Het is http://www.msfc.nl
    Edit: heb even gekeken, er zijn nog geen Belgen, maar wel een paar in het zuiden van Nederland. Wellicht wil daar iemand van komen?
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ &lt;--

The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

Bladwijzers

Forum Rechten