Resultaten 1 tot 6 van de 6

Topic: Paard met verlatingsangt

Paard met verlatingsangt

hallo,

Ben nieuw op dit forum en heb een aantal vragen. Heb sinds 3 weken een nieuw paard. Was op internet een beetje aan het zoeken wat ik hier het beste mee kon doen en kwam hierop uit.

Als ik met haar bezig ben en er zijn andere paarden bij dan is het goed en heeft ze respect voor me. Maar zodra er een ander paard weg gaat dan is de wereld te klein en wandeld ze onderhand lekker over me heen. Proberen haar aandacht te vragen is er dan ook niet bij. Als het goed gaat probeer ik haar te belonen maar zelf dit negeert ze gewoon. De snoepjes of wat dan ook wat je voor haar neus hangt is niet belangrijk..

Met haar achtervoetjes had ik ook nog een vraag. In het begin gaf ze super haar achtervoetjes. Maar sindsdien is ze toch op een andere gedachten gaan denken. Iedere keer als je haar een achtervoet vraag begint ze te dreigen met uithalen of haalt gewoon uit. We proberen wel gewoon door te gaan maar het word niet echt minder. Af en toe probeer ze het zelf nu al als je alleen der achterbeen wilt borstelen.

Met longeren valt ze gewoon steeds naar binnen. Haar vorige eigenaar zei dat ze kwam om te knuffelen. Nee ze heeft gewoon geen zin en stopt en draait opeens om of ze gaat gewoon stil staan. Als je hierop verder wilt gaan word ze gewoon echt boos en onrustig en negeert het gewoon. Het is een tijd goed gegaan maar het lijkt alleen maar weer erger te worden.

Misschien heeft iemand wat tips om me wat verder te helpen?

Groetjes

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Re: Paard met verlatingsangt

wow, wat een boel punten breng je zo ineens naar voren.
    allereerst lijkt het me verstandig om eens op http://www.equisense.nl of http://www.parelli.nl te kijken voor meer informatie over de psyche van het paard. Ik denk dat je dan je paard al een heel stuk beter zal gaan begrijpen. we kunnen die info wel allemaal zo neerschrijven, maar dat gaat dan een ellenlang verhaal worden. Er is zóveel wat een paard kan bewegen bepaald gedrag te vertonen.
    Daarna vinden we het wel netjes als je je even voorstelt in een eigen voorsteltopic (een subforum onderaan de lijst).

In elk geval wil ik je meegeven dat ik denk dat je paard onzeker is, wellicht door jou onzekerheid. En dat jou problemen waarschijnlijk vrij makkelijk op te lossen zijn (op het verlatingangst-probleem na, want elk paard heeft daar in meer of mindere mate last van, en dat wordt alleen beter als hij jou volledig durft te vertrouwen).
    Ik kan je eigenlijk aleen maar adviseren op deze websites eens te kijken en je te verdiepen in Natural Horsemanship. heus, dan kom je vanzelf bij de oorzaak van je probleem en de bijbehorende oplossing.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

En mischien lesnemen van iemand, die samen met jouw de situatie kan beoordelen. Het kan zo snel de verkeerde kant opgaan en dat is ook zo jammer, daarvoor heb je je paardje vast niet gekocht.

succes.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2004
    Dagboek Berichten
    3

Vooral ook, geef je paard de tijd om te wennen! Ze komt onzeker over, en dat is best logisch gezien het feit dat alles nieuw is. Verhuizing, andere paarden, andere omgeving, andere mensen ed.
    Sommige paarden hebben echt maanden nodig om te wennen, dus je kunt niet verwachten dat je paard na 3 weken gewend is aan de nieuwe situatie. Breng gewoon veel tijd met haar door, zonder verwachtingen te hebben, werk eerst lekker aan een band met haar!

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2004
    Dagboek Berichten
    3

Vooral ook, geef je paard de tijd om te wennen! Ze komt onzeker over, en dat is best logisch gezien het feit dat alles nieuw is. Verhuizing, andere paarden, andere omgeving, andere mensen ed.
    Sommige paarden hebben echt maanden nodig om te wennen, dus je kunt niet verwachten dat je paard na 3 weken gewend is aan de nieuwe situatie. Breng gewoon veel tijd met haar door, zonder verwachtingen te hebben, werk eerst lekker aan een band met haar!

Dankjewel voor jullie reactie! Heb al prive les 1 x per week die ook na het paard kijkt. En natuurlijk laat ik haar wennen. Maar misschien waren er wel tips waardoor het misschien wat duidelijker voor haar over kwam.

Bladwijzers

Forum Rechten