Pagina 4 van de 5 EersteEerste ... 2345 LaatsteLaatste
Resultaten 46 tot 60 van de 71

Topic: Hangen, wurgen, snelheid en buiging

  1. #46
    Forum Meubilair Tinky's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Delft
    Leeftijd
    36
    Berichten
    3.656
    Dagboek Berichten
    1

    Re: Hangen, wurgen, snelheid en buiging

    Euh dat is nou precies waar wij met Flynn mee bezig zijn. Afwisseling, grondwerk (dus ook wijken voor druk etc), vrijheidsdressuur, z'n baasje die zo nu en dan met 'm gaat rijden (max twee keer in de week) en veel naar buiten.

    Wat ik wat mij betreft in dit topic wilde vragen is ook puur lichamelijk, dat betekend alleen niet dat ik alleen puur lichamelijk bezig ben, en ik denk dat dat voor iedereen hier geld (lijkt me)

  2. #47

    Re: Hangen, wurgen, snelheid en buiging

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Tinky
    Euh dat is nou precies waar wij met Flynn mee bezig zijn. Afwisseling, grondwerk (dus ook wijken voor druk etc), vrijheidsdressuur, z'n baasje die zo nu en dan met 'm gaat rijden (max twee keer in de week) en veel naar buiten.

    Wat ik wat mij betreft in dit topic wilde vragen is ook puur lichamelijk, dat betekend alleen niet dat ik alleen puur lichamelijk bezig ben, en ik denk dat dat voor iedereen hier geld (lijkt me)
    Nee klopt Charlotte. Ik acht jou helemaal verstandig genoeg om het van twee kanten aan te pakken, dit 'probleem'. Ik laat het er dan ook bij verder. Heb mijn punt wel duidelijk gemaakt

  3. #48
    Forum Meubilair Tinky's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Delft
    Leeftijd
    36
    Berichten
    3.656
    Dagboek Berichten
    1

    Re: Hangen, wurgen, snelheid en buiging

    Idd, en bedankt daarvoor. Kan nooit kwaad

  4. #49
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Hangen, wurgen, snelheid en buiging

    Trea ik vindt wel dat je echt iets eruit pikt, er wordt hier juist steeds genoemd dat je het steeds kort vraagd en afwisseld.
    Voor Hester was het mischien een ander verhaal, Andor zat blijkbaar erg vast en dan moet je mischien wat meer doorpakken, goed voor je paard zorgen is in kunnen schatten wat jouw paard nodig heeft.
    En als ik het zo hoor van Hesteris Andor hier erg van opgeknapt. Ik denk dat je dan goed voor je paard zorgt.

    En wat versta jij onder NH???
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  5. #50
    Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Wormer
    Leeftijd
    55
    Berichten
    10.548

    Re: Hangen, wurgen, snelheid en buiging

    Ik begrijp heel goed wat je bedoelt Tre... Het is een dun lijntje.. en altijd 1 waar je, een doel voor ogen, geneigd bent om toch overheen te gaan... Alleen is het volgens mij bij Hester hier toch een gevalletje: c’est le ton qui fait la musique..Plus dat ze beschrijft wat ze met Andor doet.. die ze al jaren heeft..wat geen jong paard is en waar ze door schade en schande wijs geworden is wb (het gebrek aan) gymnastiseren... waar ze continu mee bezig is om ook mentaal de band op orde te houden...maar waarvan ze hier het fysieke deel beschrijft..waar Tinky specifiek om vroeg

    Neemt dat ik het nuttig vind dat je de nuances aanbrengt om te voorkomen dat er wellicht mensen zijn die dit klakkeloos overnemen

  6. #51

    Re: Hangen, wurgen, snelheid en buiging

    Hmm... Trea... wat mij betreft gaat jouw verhaal toch onderuit met:

    Wie zegt dat dit paard scheef is?
    .. want IEDER paard is VAN NATURE scheef. (In meer of mindere mate, maar scheef zijn ze altijd)
    Schenk je daar geen aandacht aan als je het paard gaat rijden, dan zijn de gevolgen voor het paard te voorspellen.
    Wat betreft Marijke de Jong: ik vind je hier wel kort door de bocht hoor! Het is logisch dat, als je een cursus geeft die erop gericht is om de spieren van je paard te verbeteren, te versterken en je paard recht te richten, je dan ook dáárop concentreert als je lesgeeft! De stelling dat ze daarom niet NH-gericht is vind ik eigenlijk nergens op slaan - ik ken MdJ genoeg om te weten dat zij het tegendeel van een drilmachine is. Als jij bij haar komt lessen, verwacht je niet dat ze je dure lesuren gaat vullen met verhandelingen over NH! In de lessen die ik gevolgd heb zei ze altijd: als het goed is, is het goed, dan niet méér vragen. Dat vind ik dus al genoeg respectvol NH. Enne.. het is niet voor niks dat zij bv afstand genomen heeft van de methode van AdB.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

  7. #52

    Re: Hangen, wurgen, snelheid en buiging

    Ik ga er niet verder op in hoor. Dan gaat deze discussie zijn doel voorbij, want het gáát hier niet om Hester of Andor, ook niet om mij. Het gaat om Charlotte en een jonge ongetrainde tinker. Klaar wat mij betreft.

    Op de volgende quote kan ik nog wel even antwoord geven
    En wat versta jij onder NH???
    NH staat voor mij gelijk aan holisme.

  8. #53
    Forum Meubilair Tinky's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Delft
    Leeftijd
    36
    Berichten
    3.656
    Dagboek Berichten
    1

    Re: Hangen, wurgen, snelheid en buiging

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Het gaat om Charlotte en een jonge ongetrainde tinker. Klaar wat mij betreft.
    Even een misvatting uit de wereld helpen, het is GEEN ongetrainde tinker. Er wordt op de grond al ruim een jaar met hem seriues gewerkt, ook gymnasticeren, op wat HIJ aankan. Alleen nog niet met mij. En door mijn eigen onzekerheid die hier opkwam, kwam ik met deze vraag. Maar goed, ik geloof dat beide punten duidelijk zijn

  9. #54
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re: Hangen, wurgen, snelheid en buiging

    Wat een nare discussie zo.

    Dingen invullen , dingen zien(lezen) die er niet zijn, aangesproken worden op de manier waarop.

    Ja dág.

    Ik bemoei me er niet meer mee.
    En ik kijk wel 3 keer uit voordat ik mijn tijd nog eens in dit forum stop.

  10. #55
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Hangen, wurgen, snelheid en buiging

    Hester soms hebben mensen verschillende ideeen, we hoeven het niet altijd met elkaar eens te zijn.
    Maar kan mij wel voorstellen dat dit niet prettig voor je voelt.

    Ik zou het doodzonde vinden als je je niet meer laat zien hierop het forum/ en laat horen.
    Dan zouden we ook een eenzijdig forum krijgen met allemaal gelijkgestemden en mensen die het altijd met elkaar eens zijn ...bah!

    Ik waardeer je inbreng in ieder geval wel!!
    Ik wil graag leren van anderen en aan het denken gezet worden.
    Mischien verwoorden we dingen niet altijd goed, laten we elkaar daar dan vooral op aanspreken en proberen daar iets mee te doen. (geldt ook voor mijzelf )
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  11. #56
    Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Wormer
    Leeftijd
    55
    Berichten
    10.548

    Re: Hangen, wurgen, snelheid en buiging

    Hmm..Sus... kom op... zó erg is de discussie toch niet?
    Jij verwoord wat jij doet, en Trea schrijft toch een nette post met wat zij leest en daar niet prettig aan vindt? Ze schrijft er notabene nog bij "kan misschien aan mij liggen"...
    Vervolgens verwoorden verschillende mensen een aantal verschillende standpunten, wordt e.e.a. nog genuanceerd/toegelict, ook door trea en kapt ze heel netjes ook nog verdere discussie af...
    Ik zie het nare niet zo...
    Nou ja.. natuurlijk kan jij de discussie wel naar vinden.. jammer dat je het zo opvat...

  12. #57

    Re: Hangen, wurgen, snelheid en buiging

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Tinky
    Wat een titel he, maar daar gaat deze vraag wel over

    Flynn is een jonge tinker (4 jaar), net ingereden maar er wordt nog amper op gereden en niet door mij. Wel zijn we allebei bezig met gymnastiseren (op de grond), in mijn geval voornamelijk een poging tot. Ontspanning, actief maar niet hard lopen, klein beetje buiging en stelling op de cirkel en vooral... evenwicht. Dat is allemaal leuk en aardig maar ik loop tegen een aantal dingen aan. Zo loopt hij op de cirkel het liefst met zijn hoofd vlak boven schofthoogte (niet extreem te hoog dus, maar zeker ook niet ontspannen) en is zijn hele lichaam compleet de andere kant op gebogen. Gedeeltelijk een kwestie van disrespect ontdek ik, want hij doet het al een stuk minder, maar het laatste stuk lijkt voornamelijk te gaan over evenwicht. Het lijkt wel alsof hij zich met zijn binnen achterbeen afzet naar buiten toe. (gevolg, paard kijkt naar buiten en gaat in de lijn hangen). Niet bepaald bevorderlijk dus.

    Gisteren ben ik aan de slag gegaan door naast hem te lopen en zijn hoofd naar binnen te vragen (Zoals wim me dat in het zadel, en langer geleden ooit op de grond geleerd had, met als doel contact op de buiten teugel). Een paar keer was hij heel netjes naar binnen gesteld (of eigenlijk was het gewoon recht, maar beter als zo naar buiten), maar hij hang voornamelijk. Als het hangen dan niet meer werkt komt 'tie naar binnen. Of hij loopt in een soort zijwaarts over zijn schouder weg.

    Gedachtes die ik er over had gaan over snelheid. Hij is van zichzelf heel sloom, kan anderzijds wel tot actie aangezet worden, maar die actie trekt hij direct door in het extreme, dan gaat 'ie te hard. Ik vermoed dat als hij leert om langzaam maar actief te lopen, dat het dan beter gaat. Dat wordt nog een hele kluif, actief houden en tegelijk niet te hard, maar daar is aan te werken Punt twee, hij is natuurlijk nog jong.

    Wat ik me vooral afvraag is of mensen dit herkennen, en hoe gaan jullie hiermee om? Wat is voor jullie de eerste stap, het belangrijkste? Ontspanning, tempo beheersing? Of zo heerlijk alles bij elkaar? En wat doen jullie met een paard wat graag in je leadrope/longeerlijn/whatever gaat hangen? Ik ben benieuwd!
    wanneer hij naar binnenkomt is de cirkel te klein en moet je voorzichtig de cirkel vergroten

    het klopt dat hij dan geen evenwicht heeft en dus gaat hij te hard want omdat hij geen evenwicht heeft weet hij zich geen raad

    op het moment dat hij op de volte weer netjes loopt zal hij weer voorwasarts neerwaarts willen maar blijf hem bijcorrigeren

    dan alleen ben je aan het rechtrichten

    op het moment dat hij weer over de schouder valt vier je de lijn weer totdat hij weer op de schouder loopt en dus op vier benen

    kijk wel uit wanneer je hem in stelling vraagt want als je hem in zijn gebogenheid toestaat valt hij juist heel erg over de schouder, dit corrigeer je door haklve ophoudinkjes te geven zodanig dat JIj het tempo bepaalt.

    pas wel op met zo'n jong paard, alles is nog zacht.
    ik hoop dat je wat met deze uitleg kunt.
    veel succes.
    <!-- w -->http://www.fotoreadings.nl<!-- w --> / <!-- w -->http://www.PaardEnschool.nu<!-- w --> / <!-- w -->http://www.spiritualsouls.nl<!-- w -->
    al mijn paardjes en ik zijn Recht en Bodt.

  13. #58
    Forum Meubilair Tinky's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Delft
    Leeftijd
    36
    Berichten
    3.656
    Dagboek Berichten
    1

    Re: Hangen, wurgen, snelheid en buiging

    Ik kan er om eerlijk te zijn helemaal NIETS mee.

    HOE moet ik hem corrigeren op de cirkel? WAAROM moet de cirkel groter als hij naar binnenvalt? En met welke lijn moet ik halve ophoudingkjes geven en wanneer?

    Ik hoop op een helder antwoord

  14. #59

    Re: Hangen, wurgen, snelheid en buiging

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Tinky
    Ik kan er om eerlijk te zijn helemaal NIETS mee.

    HOE moet ik hem corrigeren op de cirkel? WAAROM moet de cirkel groter als hij naar binnenvalt? En met welke lijn moet ik halve ophoudingkjes geven en wanneer?

    Ik hoop op een helder antwoord
    hoe: door het hoofd naar je toe te halen, dat doe je tijdens rijden ook
    edit: ik bedoel stelling aangeven

    waarom: wanneer hij naar binnen valt is de cirkel te klein
    door hem een grotere cirkel aan te bieden kan hij weer beter op vier benen lopen
    hij krijgt er de ruimte voor
    je gaat het naar binnen vallen ermee tegen

    met de buitenteugel én de binnenteugel lees longeerlijnen geef je halve ophoudingen
    wanneer: wanneer hij te hard gaat geef je die halve ophoudingen want dan moet hij naar jou luisteren en regel jij het tempo

    ik hoop dat je er nu wel wat mee kunt

    daarom schreef ik ook dat je eerst les en een voorbeeld dient te hebben en dat een boekje als naslagwerk dient

    per paard is het nl verschillend, afhankelijk van de scheefheid en zijn probleemcasus van het desbetreffende paard
    <!-- w -->http://www.fotoreadings.nl<!-- w --> / <!-- w -->http://www.PaardEnschool.nu<!-- w --> / <!-- w -->http://www.spiritualsouls.nl<!-- w -->
    al mijn paardjes en ik zijn Recht en Bodt.

  15. #60
    Forum Meubilair Tinky's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Delft
    Leeftijd
    36
    Berichten
    3.656
    Dagboek Berichten
    1

    Re: Hangen, wurgen, snelheid en buiging

    Het zegt me inhoudelijk nog steeds vrij weinig, maar waar ik echt niets mee kan is het verhaal over cirkel vergroten enzo, want op vier benen lopen? Wat houd dat in jou jargon precies in? En hoe komt het dat dat wél lukt op een grotere cirkel en niet op een kleinere?

    (overigens valt hij voornamelijk naar buiten, wat moet ik dan met de grootte van mijn cirkeltje?)

Pagina 4 van de 5 EersteEerste ... 2345 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •