Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123
Resultaten 31 tot 38 van de 38

Topic: Wimles Voorthuizen/Voorthuizen20 januari 2008

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2006

Re: Wimles Voorthuizen/Voorthuizen20 januari 2008

Thanx Karianne, mocht er toch nog een nummer 6 afzeggen wil je Yvette en mij dan nog bellen? Dan gaan we even overleggen hoe we het oplossen, zodat de les door kan gaan. Ben idd ook benieuwd hoe je het bij jullie op stal doet met de regen, want de voorspellingen zijn nogal slecht.

Volgende maand absoluut weer van de partij!!!!

xxx Stacy

Echt top van jullie, Stacy en Yvette, dat jullie alles op alles zetten om het toch door te helpen gaan!! Super en hartstikke dank jullie wel!

En fijn dat je komt Sophie, inderdaad kan het best goed zijn om even je zinnen te verzetten...

Ehm sja Marleen, als het heel hard regent dan worden we nat
    Het is 1 keer eerder voorgekomen dat het echt behoorlijk bar slecht was, en dat is niet handig en niet zo leuk maar we doen gewoon les...

Er is bij ons bij het bakJE wel een afdakJE, dus Wim kan droog staan, maar hij kan niet lesgeven vanachter een hekje, geloof ik, want je vindt hem toch altijd terug in het bakJE in de regen...

Voor Wim is het het ergste... die is daarna de hele dag nat en moet dan nog een fiks eind naar huis rijden... vandaar dat hij eigenalijk alleen komt als je een binnenbak hebt...

[size=99px]*overweegt huur aansluitende pootloze partytenten in voldoende aantal om bakJE te coveren*[/size]

May the horse be with you!

Zo ik ben toch nog al rijdend thuis gekomen. Er kwam wel een idioot met zijn racemoter (lees al vroemend en wel) achter Canta rijden. Canta dus helemaal over zijn toeren, en ik net wim uit gelegd dat moters niet het probleem zijn
    Maar het ging verder goed.

Ook de les ging beter dan ik 5 minuten te voren had voorspeld. Gelukkig maar, want ik was bang dat hij neit erg oplettend zou zijn met die wind die door de bak heen suisde.
    Hij was aardig moe toen hij klaar was en lekker bezweet. We hebben veel rek oefeningen gedaan, wat voor canta toch aardig lastig is. Ook moesten we nog eens hel prille begin (verzameld stappen) nog eens over doen, en dat bleek lastiger dan zo gezegd zo gedaan. Maar ik ben tervreden. Alleen hoop ik dat het volgende maand toch ietsje rustiger weer is.
    I'm still learning it....
    Cantaor, mijn spaanse kanjer!

Actief Forumlid Amiro's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2007

Tijdens de les wat begin Parelli-dingen gedaan. Toch wel heel anders dan ik zelf meestal doe, wat minder 'vrijblijvend'. Tijdens de les had ik er een heel goed gevoel en was ik meteen van plan hiermee door te gaan. Maar in de auto terug kreeg ik echt een rotgesprek met mijn vader. Ik zei dat ik de tikken die ik had moeten geven (eerst met de stick op de grond tikken en daarna tegen Amiro aan) niet goed voelden en dat ik dat eigenlijk niet meer wilde doen. Hetzelfde resultaat had ik zelf ook op een andere manier kunnen bereiken maar dat kreeg ik daar op dat moment niet voor elkaar (wat volledig aan mij lag want ik zat een beetje te stressen waar Amiro in mee ging).

Wims tips waren goed, hij praate nog steeds op een fijne manier. En ik denk dat zijn manier absoluut werkt. Toen ik de bak uitliep had ik ook echt iets van YesYesYes, dit wil ik vaker!! Maar toen ik tegen mijn pa zei dat ik alleen een beetje twijfelde over de dwang die we hadden gebruikt ging hij daar tegenin en zei dat dat juist goed was. Daardoor ging ik automatisch het tegenovergestelde verdedigen en begon ik echt over alles te twijfelen.

En nu weet ik het niet meer zo goed... Ik weet niet meer wat nou mijn doel is met Amiro, of ik echt 'resultaat wil zien', wat ik kan leren tijdens de les, of dat ik echt alleen maar voor Amiro's en mijn eigen plezier rond wil stuiteren om spelenderwijs alles te ontdekken. Misschien moet ik eens gaan oefenen met meer toeschouwers zodat we de volgende keer dat we les zouden hebben wat meer van onze eigen dingen kunnen showen, en dat ik kan laten zien dat het met Amiro ook wel lukt zonder de stick.

Twijfel alom... maar ik ga er maar een tijdje rustig over nadenken en kijken hoe Amier het heeft ervaren. Leerzaam was het zowiezo wel
    Groetjes van Els!

Ik snap op zich heel goed wat je bedoelt. Ik heb vandaag mijn eerste les gehad met Flor, een echte les basisopvoeding Ik vond Wim persoonlijk echt superzacht, echt een voorbeeld van hoe het ook kan ten opzichte van de onderdrukking die je zo vaak tegen komt in de paardenwereld. Jij bent de zo goed als drukloze benadering met voornamelijk positieve bekrachtiging (clickeren en (voedsel)beloning ed) gewend. Dat is een hele mooie, die ik ook probeer te volgen met Donanta en Namoro. Toch had ik het gevoel dat ik met Flor eerst wat heel duidelijke afspraken moet maken, om ooit verder te kunnen met de drukloze variant.

Dat komt voornamelijk door mezelf, ik heb nog te weinig kaders kunnen creeren met haar op de drukloze manier, waardoor het spel en de 'training' te ongestructureerd, verwarrend en soms zelfs te gevaarlijk werd. Ik wil die 'grenzen' graag eerst vastleggen. Ik vond dat met de metode die Wim hanteert bijzonder prettig voelen. Vooral de nadruk op belonen en het negeren van 'foutjes'.......
    Als ik met hulp van Wim die grenzen met Flor heb uitgewerkt, wil ik ook weer zoveel mogelijk terug naar de veel vrijblijvender, drukloze manier van trainen.

Ik denk dat je voor jezelf zult moeten bepalen wat je wil met de les. Met Donanta en Namoro zal ik op dit moment geen les nemen van iemand die niet volledig begrijpt en onderschrijft wat ik graag met hen wil bereiken/doen. Ik kan me de twijfel in de auto dus ook goed voorstellen. Ik vind wat Wim doet heel goed en zeker niet verkeerd. Het is UITEINDELIJK niet precies wat ik wil met mijn paarden, maar het benadert de weg ernaar toe erg goed.

Wat wilde je graag bereiken in de les? Heb je dat helder?

Ik vond jouw les megainteressant, Marleen, en heeeel erg mooi om te zien!

En Els, ja, kan me wel voorstellenw aar je mee worstelt.
    Ik hoop dat je jouw weg er in vindt.

Nou en Canta liep lekker hoor!

En Lodash en ik deden langeteugelen. Wat een mop. Het was een zooitje!
    Hij heeft door de hele bak gezwiept, zeer regelmatig omgekeerd of VROEM achteruit gegaan, buitengewoon moeilijk om zijn aandacht erbij te krijgen, laat staan te houden.
    Onderweg steeds stoppen om de pion of iets anders te harken met een voorbeen, inene uitwijken voor een plas, ding, wat dan ook. Het ging alle kanten op.
    Dat was nog dat ik er voornamelijk achter liep.

Toen ene lijn achter zijn kont langs en het 'aantreden' geoefend. Eerst Wim. Wel duidelijk meer aandacht, maar ook wel spanning. Dat zwiepertje met de zweep (in de lucht) terwijl hij meer opgesloten zit in de lange lijnen, daar vindt hij wel wat van. Ene moment kijkt ie schoffie/boefie, dan weer puppy maar af en toe ook GROOOTE hengst! Die blik!! Ohja en hij heeft naar Wim geschopt, GELUKKIG mis!!
    Daarna ik zelfde oefening, naar mij niet geschopt, dat was wel erg fijn.
    Ik was wel klaar na die les, manmanman.

Lodash was na de les megarelaxed, heeft nog heel leuk en vlot de tiger gechased, was zalig relaxed over het erf... En in de wei: halster af, ging hij pal naast mijn voeten grazen, terwijl Myra en Susan hem riepen... maar hij bleef gezellig bij mij

Volgens mij, omdat hij er wel bij bleef, heeft hij echt iets verteerd deze les. Mooi.

Vanwege het zooitje met Lodash toch ook nog even langeteugelen gedaan in de namiddag met Susan, wat een verademing dan! Zo licht! Zo fijn! Zo überzoet! Travers, renvers, SBW aan lossig lijntje, wijken met doorhangende lijn, stoppen op een zucht en achterwaarts op 1 woord, oh wat was dat genieten! Poging tot appuyement, klaar. We kunnen het nog!!!!

May the horse be with you!

Gaaf Mafhaf!!!
    Stephany en ik hebben erg genoten van het toeschouwerje spelen, we kregen natuurlijk ook wel een enorme VIP-behandelingen, met luxe stoelen onder het afdakje en een kat om ons warm te houden
    Lodash is echt een superpaard om te zien, qua horsenality alleen al GAAF om naar te kijken. Het lange-lijnen werk kon inderdaad beter, maar het was tenminste wel een interessant zooitje

De demo met Flor was ook WAUW. De vooruitgang was indrukwekkend, en dat ik zo'n relatief korte tijd! Ik had de indruk dat zijzelf het uiteindelijk ook ontzettend prettig vond dat de grenzen duidelijk aangegeven werden. Het werd duidelijk voor haar wat er verwacht werd. Daar werd ze zelf zo leek het, ook weer zekerder door. Doordat Marleen beter optrad als leider, accepteerde Flor dat op haar beurt weer veel makkelijker. Het is wel een pittige tante hoor, maar het is ook een schoonheid, waar je volgens mij ontzettend veel mee kunt bereiken.
    Wat mij nog opviel (misschien heb je er als tip iets aan?): je bent steeds geneigd om naar achteren te stappen. Maar als je stilstaat, sta je ook niet altijd stevig. Ik zag je soms echt netjes met twee benen naast elkaar staan. Dat is een instabiele positie. Als Flor dan haar schouder richting jou drukt, en je ietsje naar achter deinst, MOET je automatisch ook een stap naar achteren zetten om je evenwicht te bewaren. Probeer zelf in de basis wat steviger te staan: meer wijdbeens, met het ene been iets voor het andere. Deins je dan wat terug, dan hoef je niet per se meteen die stap naar achteren te zetten
    Always Look on the Bright Side of Life!!!

Wiedbiens dus he Het is een goede tip! Dit komt idd nog VOOR mijn neiging naar achteren te stappen. Ik sta ook meestal niet geaard......... Ben zo met mijn paard bezig dat ikzelf zowat oplos. Maar ja, ik blijf het proberen

Bedankt voor je complimentje trouwens. Ik was in elk geval heel content met de les en de nieuwe afspraken met Flor. Zij idd volgens mij ook wel.

Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123

Bladwijzers

Forum Rechten