Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 38

Topic: Welk bitloze optoming t beste?

Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Welk bitloze optoming t beste?

Hoihoi,

zoals de meesten weten rij ik op een manege, op Yolein, met een Dr. Cook's Bitless Bridle. Yolein heeft deze al één keer stukgetrokken aan één kant. Was snel weer gerepareerd, maar toch... Ook ontstaat er niet alleen druk op de zijkant van het hoofd, maar óók altijd aardig op de neus, aangezien de ringetjes aan de zijkanten bevestigd zijn.

Mijn vraag aan jullie: Welke bitloze optoming vinden jullie het beste? En welke bitloze optoming zouden jullie mij aanraden? Hou wel in gedachte dat het een manegepaard is, en er verder niet veel NH met haar gedaan kan worden, helaas... En verder wordt ze met bit gereden. Mijn reden om zonder bit te rijden, is haar veeeeele protest mét bit. Voortdurend kauwen, mond openen, hoofd kantelen etc. Ze is een erg voortwaartse dame. Heb al goed geleerd om mn benen en zit te rijden, maar het zou toch fijn zijn als ik via de teugels haar evt ook gemakkelijk terug kan nemen, aangezien ze graag begint te rennen zodra er een ander paard ook vandoor gaat.

Heb deze site trouwens gevonden, waar jullie misschien ook wat aan hebben: http://www.paardnatuurlijk.nl/index_...rijhalster.htm

Alvast erg bedankt namens Yolein & Rianne
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Re: Welk bitloze optoming t beste?

Hoi

Ik rij zelf met de side-pull (gevlochten neusband), Whoopie doet het daar super op,werkt alleen in op de neus. Net nog wou ze er vandoor buiten in het bos, mi geen verschil met een bit.

Met een kruislingse optoming heb je nu natuurlijk wel meer druk, je moet het gewoon uitproberen of het werkt. En wanneer ze ervandoor wil, aan een kant begrensen.
    Voor ieder paard zal het weer anders zijn, als je haar maar leert ook dat ze moet nageven op vragen van de teugel (eenzijdig) dit moet eigenlijk enigsinds een automatisme worden.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

op Paard Natuurlijk staat het volgende over een side-pull:

Rechterteugel
    Wanneer de rechterteugel naar rechts wordt bewogen zien we dat de druk voornamelijk op de neus terechtkomt. Aan de zijkant van de neus komt nauwelijks enige druk.

Linkerteugel
    Wanneer de linkerteugel naar links wordt bewogen zien we dat er vrij veel druk op de neus terechtkomt. Eigenlijk is er niet zoveel verschil tussen trekken aan de linker- en rechterteugel.

Beide teugels
    Bij trekken aan beide teugels komt de druk gelijkmatig op de neus terecht.

Conclusie
    Het discriminerend vermogen van deze optoming is zeer slecht, want wat je ook doet, het resulteert altijd in druk op de neus. Daarbij is het materiaal waarvan de optoming is gemaakt dermate stug dat veel onderdelen meebewegen en derhalve "ruis" produceren. Het lijkt ons geen optoming waarmee je gemakkelijk subtiele signalen kan geven.
    En over optomingen met 2 ringen (zijkanten) & kruislings:
    Constructie
    Constructies waarbij de teugels kruislings zijn bevestigd en door een ringetje lopen werken niet zoals vaak wordt gedacht. De kracht die op de teugel wordt uitgeoefend verdeelt zich namelijk over de teugel achter het ringetje, én over de ophanging van het ringetje, alsof je aan het ringetje zelf trekt. Verder lijden deze constructies aan het euvel dat ze een stropwerking hebben, waarbij de neusriem strak getrokken wordt om de neus, en zodoende de signalen van �le kanten op de neus inwerken. Dit zal een heldere communicatie niet bevorderen.
    Ik rij Yolein al met een kruislingse, dat gaat goed, omdat ze er nu aan gewend is. Maar is het ook de beste oplossing? Of is er misschien nog een betere, duidelijkere optoming mogelijk (voor een manegepaard)?
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

Forum Meubilair Timbers's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Ik rij Timber of op kaptoom of op sidepull.
    Wat ze daar over schrijven bij PN vind ik niet zo boeiend eigenlijk
    Timber loopt fijn met de sidepull, licht en makkelijk, ik heb niet het idee dat er veel ruis is of dat ze niet snapt wat ik bedoel. Dus Timber is mijn referentiekader in dit geval en die maakt makkelijk duidelijk wat ze ergens van vind

Nou kan ik Timber op bijna alle bitloze optomingen rijden die loopt met alles erg fijn, maar kaptoom of sidepull bevallen mij uitstekend.

Misschien kun je via die bitloze vereninging een paar huren/lenen, dan kun je kijken waar ze het fijnste mee loopt.
    When you understand why something hurts, it stops hurting. When you understand you have options, you take action.
    And when you understand you have wings, you can soar again. If it's still hurting, fly anyway!

Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Hmm da's inderdaad wel een idee ja, maar moet je lid zijn van die vereniging? Dat ben ik namelijk niet. Ik neem aan dat je bitloos punt nl bedoelt?

Actief Forumlid Nienie's Avatar
    Aangemeld
    May 2007

Bij equihof.be hebben ze een aantal hoofdstellen die je eerst voor een weekje zou kunnen testen... Misschien is dat een idee?

Mijn reis is belangrijker dan mijn doel
    Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg

Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Ik zal ns kijken! Daar heb ik ook m'n hoofdstel vandaan, dus ben bekend met de site... Thanks voor het idee

Forum Meubilair Timbers's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Geen idee eigenlijk en ik geloof wel dat ik die site bedoel....weet ff niet 123 hoe die website nu heet

Wel geinig dat ze bij PN aangeven dat je geen subtiele signalen kan geven met de sidepull want ik kan Timber tussen duim en wijsvinger rijden zo licht is ze met de sidepull . Daarom zijn test altijd leuk, maar toch blijf je ook met een individu te maken houden.......daarom lekker zelf gaan testen met het paardje dan voel je vanzelf wat zij het fijnste vindt
    When you understand why something hurts, it stops hurting. When you understand you have options, you take action.
    And when you understand you have wings, you can soar again. If it's still hurting, fly anyway!

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007

Ik denk dat je, net als wat hier al gezegd is, voor jezelf moet bepalen welke optoming je logisch en vriendelijk maar duidelijk lijkt, en dat moet uitproberen.
    Ik heb zelf ook een tijd zitten denken over wat ik nu wilde, nadat ik ben begonnen ze in te rijden met een touwhalster. Ik heb heel veel gelezen en plaatjes opgezocht, nagedacht wat mij logisch leek, wat voor mij klopte en wat bij ons zou werken. Ik heb een hackamore kunnen lenen en uitgeprobeerd eerst bij mijn oudste merrie. Dat werkte direct heel goed, maar Morris snapte er niets van en ik durfde niet verder te proberen ermee omdat ik bang was dat het te heftig zou worden. Die was het dus niet.
    Na meer informatie van persoonlijke ervaringen, wilde ik een sidepull proberen. Die heb je in veel verschillende uitvoeringen. Ik heb, op aanraden van Antheman, eerst een tijdje gereden met een leren halster om, om te kijken hoe ze daarop reageerden; dat werkte goed. Nu heb ik sinds kort een sidepull voor mijn beide jonge ponies, ook zo'n gevlochten. Die is trouwens anders dan die getest is op Paard Natuurlijk, en ook een stuk goedkoper. Toch nu toe bevalt het goed, maar ik heb er nog niet genoeg ervaring mee om die echt aan te raden.
    Ik denk wel dat het per paard kan verschillen wat werkt, wat ze dus snappen qua werking.
    Als Yolein verder met bit gereden wordt, is het misschien handig voor een bitloze optoming te kiezen die hetzelfde werkt. Rechts aangeven= naar rechts. Dan denk ik dat een kruislings iets heel anders werkt, toch? Of zie ik dat helemaal verkeerd?

Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Nee kruislings werkt hetzelfde, in principe. Als je rechts aangeeft, dan krijgt het paard druk op de linkerkant van de neus, de onderkaak, én de linkerkant van de wang. Dit is dus vrij veel druk, maar eigenlijk ook niet goed discriminerend. Er komt bij alle hulpen druk op de neus, én op de onderkaak. Yolein snapt dit hoofdstel prima, alleen heb ik het idee dat ze de druk op haar neus echt verschrikkelijk vervelend vindt. Ze doet dan vaak haar neus even naar voren of in de lucht, dus ze trekt aan de teugels. Ik wil binnenkort een neusbontje voor het hoofdstel kopen, om het wat zachter te maken... Maar weet niet of dit het probleem nou echt oplost...

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Andor rij ik op de sidepull. MAAR dit doe ik alleen als ik me goed voel.

Merrit rij ik op een merotisch hoofdstel, gekruisd dus. Deze is van biothane.

Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

En waarom zou je me deze wel of niet aan of afraden?

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Rianne11_42
    En waarom zou je me deze wel of niet aan of afraden?
    Ik raad niets aan en niets af.
    Je zult zelf moeten experimenteren.

De sidepull heb ik gekozen omdat Andor heel erg zwart wit denker is. De sidepull geeft 1 duidelijke hulp door.

Het merothische ding hebik in de leren variant in mijn Voest tijdperk gekocht. Dat beviel uitstekend, vandaar dat hioj later in biothane kwam. ik geloof niet dat Andor goed met dit ding overweg kan. Maar ik heb dit nooit geprobeerd.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Rianne mischien dat ze toch ook probeert om zich aan de hulpen te ontrekken, heeft mischien te maken met hoe ze voor de rest haar lijf gebruikt of mischien vraag je een lastige oefening of zo.
    Lijkt mij toch ook lastig hoor omdat nog zo veel meer mensen op dit paard rijden. Vindt het wel goed van je dat je het zo probeert.

Als je wat dichterbij woonde mocht je die van Whoopie wel een keer proberen maar dat schiet niet op is nogal ver weg.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Hmm, ze doet het niet alleen tijdens een lastige oefening, juist dán doet ze het niet. Bij bijvoorbeeld wijken, of op de volte doet ze het niet. Vooral op rechte stukken doet ze het. En hoe gebruikt ze voor de rest haar lijf... In galop (vooral de linker, maar links is ook haar zwakkere kant) gooit ze ook erg met haar hoofd. Vooral in de bocht (=extra inbuigen naar links), maait ze met haar hoofd even door de lucht. Dit komt neem ik aan niet door het hoofdstel, maar gewoon door het feit dat ze 'rechts' is. Ik zou haar graag helpen rechtrichten, maar met één keer per week kom je niet zo ver

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten