Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123
Resultaten 31 tot 38 van de 38

Topic: Welk bitloze optoming t beste?

Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Re: Welk bitloze optoming t beste?

Had vandaag mn Dr. Cook één gaatje hoger gedaan dan normaal, maar had direct 't gevoel dat de hulpen minder duidelijk waren. Bovendien reed er een erg RB paard mee, dus steeds als die ervandoor ging, ging Yolein er ook vandoor. Bokte echt een meter hoog, en daar lag ik op de grond... Mja, is ondertussen helaas al zo vaak gebeurd. Hoofdstel weer teruggedaan, maar Yolein was behoorlijk RB. Na een halfuurtje had ik haar gelukkig al weer flink wat meer LB terug. Toen nog caroussellen, wat heb ik daar een hekel aan. Maar Yolein was hartstikke ontspannen, gewoon aan lekker lang teugeltje meegereden

Volgende keer misschien side-pull-a-like proberen Eerst even kijken hoe ze dan is, en wat we gaan doen. Waarschijnlijk springen, en dan hou ik liever even nog een optoming waarvan ik zeker weet dat ze luisterd, hihi.
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

ja meid het is een manegepaard, bitloosrijden kost meer vertrouwen en dat moet je opbouwen, dit doe je niet door enkel effe een uurtje in de week te hobbelen op de eisen van de lesgever. Dit moet je met stapjes opbouwen. Trouwens ook als je met bit rijdt hoor.
    Een manegepaard is echt heel sterk op de groep gericht omdat het gewend is steeds van die harken op zijn of haar rug te voelen en zich daarom deels afsluit, daardoor lastig is met het openstaan van een nieuwe manier van rijden. Dit los je echt niet "effe" zomaar op.
    Ook al vind ik dat je goed bezig bent hoor om dit zo te proberen op te lossen. Het is een lange weg...
    Bitloosrijden is echt meer dan enkel het bit eruit halen en door blijven rijden zoals je daarvoor deed. Het komt dan des te meer aan op je zit en benen en vooral timing Wil je het plaatje bereiken die de meeste voor ogen hebben (o.a jury leden)

o ja ik wil hiermee niet zeggen dat manegepaarden domme paarden zijn hoor!! Ze hebben enkel een zwaar leven en kan het ook zeer goed begrijpen waarom ze zo gaan reageren.
    Het bedrijf hoor hier wat aan te doen, of er voor open te staan. Op de juiste tijd het paard vakantie te geven, de juiste manier van les geven, het bewust maken van de ruiters op het bewegen van het paard enz..enz..maar er is nog een lange weg te gaan....
    maar de wereld is langzaam bewuster aan het worden...er zit beweging in...

Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Ik weet het Het is ook niet zo zeer m'n bedoeling om haar helemaal LB te maken, met dat ene uurtje per week, omdat ik weet dat dat me niet lukt Het was verder ook geen vrqag of teleurstelling, enkel even verteld wat er gebeurd was die les
    Ik rij nu zo'n jaar bitloos, en heb inderdaad al erg goed geleerd op mijn zit en benen te rijden. Met de timing zit het ook wel goed geloof ik. Op benen en zit reageert Yolein zowiezo al véél beter dan op teugels (één van de weinige manegepaarden, ondertussen....).
    Ik vind het ook niet erg als ik eraf val als ze er vandoor gaat, of RB wordt, omdat ik weet dat ze het niet expres doet. (en als het wel expres zou gaan zou ik eerst de fout bij mezelf zoeken). Ze heeft me al een keer een lichte hersenschudding, gekneusde neus, gekneusde rug en kaak bijna uit de kom bezorgd, allemaal tegelijk Maar ook dat was niet haar fout, en ik rij nog steeds op haar
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

wel een doorzetter!! knap hoor! als ik er af geduveld zou zijn met een hersenschudding dan zou ik me nog wel even flink achter de oren krabben, zeker als het niet mijn eigen paard is.
    probeer anders eens een weensekaptoom misschien is dat iets die kan je ook combineren met het bit. dan rij je in eerste instantie op de kaptoom en pas bij geval van gebruik je het bit.
    t zijn alleen wel prijzige dingetjes

Hihi, nogmaals, met een hoofdstel met lage neusriem kun je ook met bit rijden en de teugels aan de neusriem bevestigen... een stukkie minder prijzig

Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Ooooh bedoelde je 't zo!! Ik snapte je niet
    Maar als je dan dus ook teugels bevestigd aan die lage neusriem (volgens mij zit op haar gewone hoofdstel een hoge neusriem, weet niet zeker, al zo lang niet meer mee gereden ), zijn de signalen dan wel duidelijk? En het liefst rij ik gewoon geheel bitloos Alleen als ik naar het strand ga is het misschien een goede optie!

Het werkt precies als een sidepull/kaptoom, met als bijkomend voordeel dat 1) de ringetjes niet zo hoog zitten als op een kaptoom 2) hij vaster zit dan een sidepull en dus niet zoveel ruis geeft door te schuiven. Ik vind het ideaal. Ik gebruik hem zelf ook zonder bit. Ik heb de riem van de neusriem eraf gehaald en toen de losse neusriem aan de bakstukken bevestigd. Ik hou ook erg van die klassieke look

O ja, nog een voordeel... hij is dus niet duur

Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123

Bladwijzers

Forum Rechten