Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 38

Topic: Welk bitloze optoming t beste?

Re: Welk bitloze optoming t beste?

Het hangt zo van het paard af, dat ik je geen raad ga durven geven.
    Uitproberen is denk ik echt het enige.

May the horse be with you!

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Rianne11_42
    Hmm, ze doet het niet alleen tijdens een lastige oefening, juist dán doet ze het niet. Bij bijvoorbeeld wijken, of op de volte doet ze het niet. Vooral op rechte stukken doet ze het. En hoe gebruikt ze voor de rest haar lijf... In galop (vooral de ]/images/smilies/blond2.gif[/img]
    Dit klinkt inderdaad niet als een probleem van het hoofdstel maar o.a een houdings probleem. ik denk dat je bij elk bitloos hoofdstel deze dingen tegen gaat komen. Zeker weten doe ik dat natuurlijk niet. Verschillende uitproberen zou ik zeker doen als je daar de mogelijkheid voor hebt. Dan weet je meer. Maar hoe dan ook een manegepaard welke door allerlei mensen worden gereden heeft het niet makkelijk. Als het verder gereden wordt met een bit en 1 uurtje dat jij rijdt niet, lost het probleem niet op. Pijn van het bit gaat echt niet weg als je op 1 momentje van de week bitloos rijdt.
    De pijn kan bij sommige paarden blijvend zijn doordat er bepaalde zenuwen beschadigd zijn, botwoekeringen enz..enz..en daardoor effecten geven op de rest van het lijf, de manier van lopen beinvloed enz..enz..Daar zitten hele theorien achter en diverse onderzoeken.

Als het paard het hoofdstel breekt is het wel heel erg heftig geweest..een Cook hoofdstel breekt echt niet zomaar...daar moet echt flink geweld aan te pas zijn gekomen. Zeker bij bitloosrijden komt de rijtechniek sterk naar voren, je moet je paard echt van achter naar voren rijden wil het paard echt "goed" lopen, je kan niet meer "doen alsof" zoals met bit vaak gebeurd. Dit paard is gewend aan het laaste naw als jij bitloosrijdt komt dit alles extra sterk naar voren en heb je het moeilijk om goed te rijden zoals je lesgever graag wil zien.

Probeer aan verschillende optomingen te komen zodat je een goed beeld krijgt over de inwerking en welke het paard het prettigst vindt.
    Wie weet vindt het paard de neusriem wel niet zo fijn, of zit het misschien iets te laag voor het paard? en moet je het iets hoger plaatsen?
    t is in sommige gevallen niet zo eenvoudig als het lijkt...

Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Als het paard het hoofdstel breekt is het wel heel erg heftig geweest..een Cook hoofdstel breekt echt niet zomaar...daar moet echt flink geweld aan te pas zijn gekomen
    Ik verzéker je, en alsjeblieft geloof me, dat ík dat geweld niet heb gebruikt. Ik probeer haar altijd op een zo los mogelijk teugeltje te rijden, zo ontspannen mogelijk. Ik weet niet meer precies hoe of wanneer het gebeurde, maar het zou best kunnen dat ze ergens van schrok, er toen vandoor ging, en dat er 1 moment even teveel kracht op kwam te staan (niet omdat ik plotseling keihard trok, maar omdat ik het niet verwachtte, en zij vooruit schoot).

Over de neusriem: bij een dr. cook moeten er 2 vingers tussen mondhoek en neusriem kunnen, en dat klopt, het hoofdstel zit dus juist. Maar omdat ze zo met haar neus loopt te doen en gooien, zoek ik iets dat beter bij haar past, waarbij ze er minder last van heeft. Misschien is een neusbontje al goed genoeg, maar misschien heb ik een geheel andere optoming nodig.
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Rianne11_42
    Over de neusriem: bij een dr. cook moeten er 2 vingers tussen mondhoek en neusriem kunnen, en dat klopt, het hoofdstel zit dus juist. Maar omdat ze zo met haar neus loopt te doen en gooien, zoek ik iets dat beter bij haar past, waarbij ze er minder last van heeft. Misschien is een neusbontje al goed genoeg, maar misschien heb ik een geheel andere optoming nodig.
    die 2 vingers is theoretisch!! die gaat niet op bij 100% van de paarden. Dat is een gemiddelde en die is in Amerkia is meer standaard dan hier met allerlei soorten rassen en ook vaak nog eens gemixed..
    Voel met je vingers vanaf de neusvleugels naar boven aan weerzijde van het neusbotje. Op een zeker moment voel je dat het zachte overgaat in een hard stuk.
    Op deze plek is de meest ideale plek om de neusriem te leggen. Zo kan je nl de ademhaling niet belemmeren, geen schade toebrengen (het zogenaamde hackamore verhaal om het maar even simpel te zeggen) indien je genoodzaakt bent een noodgreep uit te oefenen.
    Bij sommige paarden is dit veel hoger dan 2 vingers. Bij sommige ook lager...echt per idividueel paard verschillend. Kijk maar eens op diverse foto's op mijn site bijna elke neusriem ligt op een andere plek.

Het is altijd lastig om dingen vanaf papier en soms een simpel fototje te beoordelen, ik bedoelde er niks verkeerd mee hoor!!! Wil je graag helpen.
    En evt kosten besparen door wellicht een eenvoudige oplossing?? Maar mocht ze de druk niet prettig vinden en een bontje ook niks vinden dan toch eens een sidepull proberen, kan nooit kwaad

Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Zaterdag ben ik weer bij d'r, zal dan eens proberen! Hartstikke bedankt voor de tip!
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

graag gedaan..succes er mee..ik hoor het misschien wel hoe het afloopt... anders wordt het toch weer op zoektocht

Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

weet iemand toevallig een site waar je verschillende hoofdstellen kunt lenen en uitproberen? Op equihof kan je alleen de dr. cook's uitproberen, maar die heb ik al. Dr. Cook's is geloof k het enige bitloze hoofdstel dat ze daar hebben.

http://www.bitloos.nl
    eerst lid worden kost 20 per jaar...daarna kan je gebruik maken van de uitleen service..
    mailtje naar hun en je weet meer over hoe en wat..

bij equihof hebben ze ook weensekaptooms...weet ik uit ervaring en hele mooie ook..beetje prijzig, maar wel super gaaf..of je die kan lenen weet ik niet.

Je kan de Cook ook gebruiken als sidepull enkel om even te proberen...
    de kruisriempjes aan elkaar vastmaken zodat ze niet in de rondte slingeren. De teugels aan de neusring vast maken en je hebt de inwerking van een sidepull...althans het komt vrij dicht in de buurt.
    Niet exact een sidepull maar komt aardig overeen denk ik..

Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Hmm... Ik snap je uitleg niet helemaal

Aan je Cook zitten riempjes waar je de teugels aan vast clipt, die kruislingse riempjes, met een ringetje op het einde.

Clip nu de ringetjes waar je normaal de teugels aan vast clipt, aan ELKAAR, onder de kin van je paard.
    Maak de teugels nu vast aan de ringen die direct aan de neusriem zitten...
    (vergeet dus de kruisriempjes)

En voila! Een soort van sidepull.

Al duidelijker?

May the horse be with you!

thanks mafhaf helmaal juist...

Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Thanks! Alleen ik snap nog niet echt hoe je die 2 kruislingse gevallen aan elkaar wil doen dan? Het zijn wel ringetjes geloof ik, maar die kan je niet aan elkaar doen
    O wacht! Ik weet 't al Bedankt!

Als je van een dressuuroptoming houdt, is een hannoveraanse neusriem een goede oplossing. Ik rij Donanta ermee en doe ook het lange teugelen ermee.

Werkt prima en ziet er heel netjes uit. En kost bij Divoza geloof ik 10 euro.

Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Maar is die te bevestigen aan een Dr. Cook's? En aangezien er ook (nog vrij veel) druk op de neus kan worden uitgeoefend, is zo'n neusriem dan wel geschikt voor de Dr. Cook's?

Dat weet ik niet, maar ik noemde hem meer als aparte mogelijkheid gezien de titel van je topic......

Bladwijzers

Forum Rechten