Pagina 3 van de 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 31 tot 45 van de 48

Topic: join-up

Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Re: join-up

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Dát stukje is hetzelfde. Maar dat is toch niet alles?
    Ik vind het toch een wezenlijk verschil of jij achter het paard aanloopt en probeert zijn interesse te wekken, of dat je het paard van je wegjaagt.
    Het doel is hetzelfde, de uitvoering anders.
    Om je heen meppen met je CS vind ik toch wat anders als 'achter een paard aanlopen om zijn interesse te wekken '.
    Ik dacht altijd dat catch me game was --> als jij niet bij mij wil zijn dan ga maar weg en goed ook. Als je weer interesse toontdan kom maar bij me.

Dit is toch hetzelfde als bij de join-up? Met als enige verschil dat parelliers pas catch me game doen als paardlief al is weggelopen, en join-up kijkt amper naar de beginsituatie.
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    17

ik denk dat je in het nieuwe level 2 niet zomaar om je heen moet meppen met de CS, maar moet zoeken naar "een" manier om interesse te wekken hoor

Forum Meubilair willeke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

vind het wel een interessant topic eerlijk gezegd!
    Ik ga mee met Sandra, zo had ik het ook begrepen...

Ooo Maaike, foei!
    Speel jij zo de catching game? Bij alle paarden. LB en RB?

Aangemeld
    Apr 2004

Ik speel de catch me game nooit meer. Bij Sjo maar paar keer gedaan. Catch me game, old school manier lijkt me bij een RB paard geen goede oplossing iig.

Wat zijn nu de regels van catch me game bij nieuwe L2 dan?
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

Forum Meubilair Funnygirl's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    50
    Dagboek Berichten
    7

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Maaike
    Dát stukje is hetzelfde. Maar dat is toch niet alles?
    Ik vind het toch een wezenlijk verschil of jij achter het paard aanloopt en probeert zijn interesse te wekken, of dat je het paard van je wegjaagt.
    Het doel is hetzelfde, de uitvoering anders.
    Om je heen meppen met je CS vind ik toch wat anders als 'achter een paard aanlopen om zijn interesse te wekken '.
    Ik dacht altijd dat catch me game was --> als jij niet bij mij wil zijn dan ga maar weg en goed ook. Als je weer interesse toontdan kom maar bij me.

Dit is toch hetzelfde als bij de join-up? Met als enige verschil dat parelliers pas catch me game doen als paardlief al is weggelopen, en join-up kijkt amper naar de beginsituatie.
    Op de DVD "Catching game" is het ook niet zo subtiel en vind ik het wel vrijwel hetzelfde als de join up van Monty. Volgens mij is het enige verschil dat Pat niet meedraait met het paard, maar zijn touw naar achter werpt. Trea volgens mij doel jij op het nieuwe level 2, maar daar benoemen ze het volgens mij niet als catching game toch?
    ik ben dus met Maaike eens dat ik de 2 wel heel erg op elkaar vind lijken.

Het principe van 'the catching game' komt veel vaker terug dan alleen op de dvd; 'discover the catching game'. Volgens mij is dit ook a een oudere opname, van vóór het 'horsenalityprincipe', want het ziet er niet subtiel uit.

In het nieuwe level 2 zie je een soortgelijk spel in een roundpen, met een gedeeltelijk RB paard, heel subtiel gespeeld worden. Ook op de dvd uit de successerie' natural attraction' staat deze game centraal.

Ook op één van de laatste 3 dvd's van het L&HB pakket heb je hem weer, en nergens zie ik hem zoals op die beruchte dvd.

Ik denk dat je the catching game veel ruimer kan zien dan alleen de (oude) dvd. Maakt het wat uit wat voor naam eraan hangt? Het gaat om het principe; je paard vangen/uit de paddock of wei halen. Hoe doe je dat nou op zo'n manier dat je paard het na 5000 keer halen nog steeds interessant vind? Nou.. zo dus.

Ik pas het iedere keer toe, altijd. Mits ze al niet voor het draadje staan. Ik haal nooit zomaar mijn paard. Met name Enya, die liet zich altijd aanhalsteren en meenemen, dat wel, maar met zo'n duidelijke weerzin. Als ik haar gewoon haal is het 'game-off' van haar kant. Pas ik de heel subtiele versie toe dan komt ze naar mij, en loopt los mee.

Die subtiele versie (zo noem ik het maar even) is met een omweg, slalommend naar je paard toe, beetje rondhangen onderweg, blaadje oprapen. Dan contact maken (proberen) en bij geen reactie, heel zachtje aanraken met het touw van je leadrope aan het achterbeen. Zogauw paardlief kijkt draai je om en loop je weg, heel resoluut. Loopt je paard weg, loop je er weer achteraan, richting zone 5 etc etc.
    Enya komt. Uithaareigen. En ik hoef haar niet meer aan te raken. Meestal.
    Enya is toch een zeer LB paard, maar die lompe catching game, hoef je bij haar niet te proberen.

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Wat jij omschrijft als een subtiele omweg Trea, is volgens mij niet wat Parelli bedoelt met de catching game en zoals de meesten mensen hier hem volgens mij begrijpen. De catching game wordt heel duidelijk uitgelegd in het oude L2 (in het nieuwe weet ik niet eens, ik gooi soms alle info door elkaar...) en hoe het daar omschreven wordt, heeft het toch wel heel veel weg van de join up van Monty. Het verschil is m.i. dat Monty zijn relatie met het paard *altijd* begint met een join up en dat hij het ook gebruikt voor bv. zadelmak maken. Pat introduceert de catching game pas in een later stadium, én gebruikt hem alleen als het paard zich niet wil laten vangen. Dan leert hij het paard *jou* te vangen, als het ware. Althans, dat zegt-ie. Eigenlijk leert hij het paard gewoon dat het onaangenaam is om niet te komen, want dan blijf je druk zetten.

Aangemeld
    Apr 2004

Ik pas het iedere keer toe, altijd. Mits ze al niet voor het draadje staan. Ik haal nooit zomaar mijn paard. Met name Enya, die liet zich altijd aanhalsteren en meenemen, dat wel, maar met zo'n duidelijke weerzin. Als ik haar gewoon haal is het 'game-off' van haar kant. Pas ik de heel subtiele versie toe dan komt ze naar mij, en loopt los mee.
    Ok, als jij dat eronder verstaat dan is het idd wel heel iets anders, maar dat is zoals bovenstaande mensen ook al zeiden, de catching game zoals hij uit wordt gelegd door Parelli.

Misschien een rare vraag, maar komt Enya niet naar gewoon naar je toe als je haar roept?

Misschien een rare vraag, maar komt Enya niet naar gewoon naar je toe als je haar roept?
    Jawel. Maar dan is het een commando. En dat wil ik niet altijd.
    LB paard needs variëty.

Ik ken btw de oude level 2 niet. Denk ook dat veel ervan achterhaald is nu.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Maar zoals jij het beschrijft Trea (achter je paard aanlopen, interesse wekken), noemt Parelli dat dan catching game tegenwoordig? Ik heb dat idd wel op diverse dvd's gezien, waaronder ergens in het LB&HB pakket, maar ik kan me niet herinneren dat hij dat dan de catching game noemt. Bij de catching game zoals *ik* hem begrepen heb, zet je druk op je paard tot je zijn aandacht krijgt, en verminder je de druk naarmate je meer aandacht krijgt.
    Volgens mij zorg jij voor verwarring.

Ik vind trouwens de catching game helemaal niet achterhaald. In bepaalde situaties kan een heel nuttig spel zijn en als ik het nodig vind, zal ik het zeker gebruiken.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Maar zoals jij het beschrijft Trea (achter je paard aanlopen, interesse wekken), noemt Parelli dat dan catching game tegenwoordig? Ik heb dat idd wel op diverse dvd's gezien, waaronder ergens in het LB&HB pakket, maar ik kan me niet herinneren dat hij dat dan de catching game noemt. Bij de catching game zoals *ik* hem begrepen heb, zet je druk op je paard tot je zijn aandacht krijgt, en verminder je de druk naarmate je meer aandacht krijgt.
    Volgens mij zorg jij voor verwarring.

Ik vind trouwens de catching game helemaal niet achterhaald. In bepaalde situaties kan een heel nuttig spel zijn en als ik het nodig vind, zal ik het zeker gebruiken.
    Vind jij achter je paard aanlopen tot hij een respons geeft, geen druk zetten dan?
    Volgens mij is dat exact hetzelfde, alleen met een contstante, subtiele druk.

Er is verder geen enkel verschil in deze game en de 'echte' catchinggame, enkel de zwaarte van de druk.

En net zoals je the friendly-, the porcupine- en the drivinggame op wel 100 verschillende manieren kan toepassen... zo ook the catchinggame.

Oo en ik zeg nergens dat the catching game achterhaald is!!!!!
    Ik zeg dat de manier waaróp (pré-horsenality) nogal achterhaald is nu. Door de parelli's zelf nog wel.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Vind jij achter je paard aanlopen tot hij een respons geeft, geen druk zetten dan?
    Volgens mij is dat exact hetzelfde, alleen met een contstante, subtiele druk.

Er is verder geen enkel verschil in deze game en de 'echte' catchinggame, enkel de zwaarte van de druk.
    Ik zie daar wel degelijk een verschil in. Als ik achter een paard aan loop dat niet benaderd of gevangen wil worden, dan doe ik dat al spiegelend, maar ook met approach en retreat, en idd zodra het paard naar me kijkt, wend ik me af. Maar ik zet er geen enkele druk op om hem te laten lopen. Als het paard er meer energie in legt om van me af te lopen, zal ik juist ook een andere kant op gaan. Staat-ie stil, sta ik ook stil. En na een tijdje ga ik dan ook eens af en toe over mijn schouder gluren naar het paard. Soms ga ik op mijn hurken zitten, kijken, of grasjes plukken. Van alles, om maar de nieuwsgierigheid op te wekken. Want nieuwsgierigheid opwekken, zónder bedreigend te zijn en zónder (veel) druk te zetten (want mijn aanwezigheid op zich kan natuurlijk al als druk ervaren worden), dát is het doel van dit spel.

Bij de catching game zet je gerichte druk op het paard, met de bedoeling hem in beweging te houden, tot hij jou aandacht geeft. Hoe meer aandacht, hoe minder (of uiteindeljk geen) druk. Ongeveer net zo als bij de join up dus.

En net zoals je the friendly-, the porcupine- en the drivinggame op wel 100 verschillende manieren kan toepassen... zo ook the catchinggame.
    Ja dat is hoe jij het nu noemt en ik snap je bedoeling, in mijn bovenstaande uitleg kun je ook lezen dat ik het ook op verschillende manieren doe. Alleen noem ik de eerstgenoemde manier géén catching game omdat Parelli dat bij mijn weten ook niet doet, die bedoelt volgens mij met de catching game het tweede wat ik omschrijf.
    Dus ik vraag het nog een keer : noemt Parelli die eerste manier die ik omschrijf dan óók catching game? Want volgens mij heb ik hem dat nooit zo horen noemen en ik vraag me ook af of hij dat ermee bedoelt.
    dat er

Ik zie daar wel degelijk een verschil in. Als ik achter een paard aan loop dat niet benaderd of gevangen wil worden, dan doe ik dat al spiegelend, maar ook met approach en retreat, en idd zodra het paard naar me kijkt, wend ik me af. Maar ik zet er geen enkele druk op om hem te laten lopen. Als het paard er meer energie in legt om van me af te lopen, zal ik juist ook een andere kant op gaan. Staat-ie stil, sta ik ook stil. En na een tijdje ga ik dan ook eens af en toe over mijn schouder gluren naar het paard. Soms ga ik op mijn hurken zitten, kijken, of grasjes plukken. Van alles, om maar de nieuwsgierigheid op te wekken. Want nieuwsgierigheid opwekken, zónder bedreigend te zijn en zónder (veel) druk te zetten (want mijn aanwezigheid op zich kan natuurlijk al als druk ervaren worden), dát is het doel van dit spel.
    Dit is weldegelijk een andere game dan ik benoemde. Want ik leg wél druk met mijn lichaam. En als het paard stil staat, maar niet kijkt, gaat grazen of quasi geinteresseerd naar iets anders kijken bijv. dan ga je het spel met het (irriterende) touwtje toepassen. Niks spiegelen dus, maar subtiele druk.

Het lijkt dus of we het over twee andere games hebben Marja.

Ik speel deze game, als de catching game, zo bedoelt Linda hem ook, aandacht van je paard vangen, ja paard naar jóu toe laten komen, niet door spiegelen, maar door druk zetten van het volgen en je navel richten op zone 4. Ze benoemt het heel specifiek zo, en ik heb geen idee of het woord 'catchen' letterlijk valt, maar mijns inziens maakt het niks uit of het nu wel of niet letterlijk benoemd wordt. Ze bespreekt de situatie seconde voor seconde.

Ik denk dat er wat verwarring ontstaat hier. My two cents...

De oude level 2 (dus pas NA basis grondwerk, zodat paard lief in elk geval weet dat druk op achterhand niet alleen hoeft te betekenen harder) beschrijft catching game zoals Maaike dat toepast. wegjagen en bij de kleinste vorm van interesse weglopen. Dit is te zien op het filmpje zoals Maaike dat bij Amon doet. De reactie hierbij van het paard is vaak (hoeft niet) in eerste instantie RB zoals bij Amon ook te zien is. Het kan dus subtieler. Dit is ook de reden dat Linda en Pat deze oude versie van de catching game niet/nooit (?) meer toepassen. Ik heb het in elk geval nooit meer gezien op een savvy club dvd/ birmingham/ nieuwe level 2/ Lb en hb pakket. Ik denk dat je met innate lb paarden (Sjo) je eerder deze game kunt doen. Ik heb overigens Marie Claire in al die maanden ook nooit de 'oude' catching game zien doen.

De nieuwe vorm van de catching game, ik noem hem zelf altijd de sluip game (en Marja, ik weet eigenlijk ook niet of ze het nog de catching game noemen??? - daarvoor moet ik echt de DVDs opnieuw kijken). Gaat op de manier zoals Trea omschrijft. Hele mooie manier om je paard te vangen!

Nog een overweging:
    Eigenlijk vind ik de oude vorm van catching game nog steeds een soort van 'make'. Na basis parelli voelt het voor mij vaak dat het paard wel naar je toe moet komen als je op deze manier druk uitoefent. Het voelt voor mij weinig alsof het een eigen idee is van het paard. De nieuwe vorm is wel iets meer 'want' maar toch...er blijft druk uitgeoefend worden.

Ik ben van mening , net als de parellis, dat je dit niet als DE oplossing moet zien. Als Tas 1 keer weggaat, dan ga ik het gelijk online oplossen. Maar dat was al ergens gezegd.

Bladwijzers

Forum Rechten