Pagina 2 van de 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 48

Topic: join-up

Re: join-up

Join up is in mijn opinie 'het op de plek zetten van je paard', terwijl catching game meer het vragen van aandacht is, wat denken jullie?
    Hmmmm, Parelli doet alles op zo'n manier dat het paard zijn waardigheid blijft behouden.
    Hij legt dan ook uit dat the catching game een game is, waarbij het paard de mens vangt.

Join-up is naar mijn mening het volledig onderwerpen van het paard aan de mens. No dignity for the horse.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Hmmmm, Parelli doet alles op zo'n manier dat het paard zijn waardigheid blijft behouden.
    Hij legt dan ook uit dat the catching game een game is, waarbij het paard de mens vangt.
    Maar wanneer het paard andere interesses heeft bv andere paarden of eten, of wanneer het er steeds vandoor gaat op de wei, dan voer je de druk toch ook behoorlijk op of niet, met de bedoeling dat het paard weet ik kan beter kiezen voor mijn baas dan weglopen want dan blijft er druk uitgeoefend worden en dat is eigenlijk niet fijn.
    Is mi niet zoveel anders dan een join-up.

Of zie jij dat anders.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Of zie jij dat anders.
    Ja.

Want vs make.

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    17

ik vraag me ook af. iedereen heeft het over wegjagen. maar doen we dat niet allemaal? met de circlinggame, drivinggame, met het loswerken á la hempfling? een van de regels waar de games van parelli om gaan is "who moves who". klinkt wel een beetje join-upperig.
    De catchinggame is volgens mij helemaal identiek, en was bij damat toch een van de eerste games die ik met hem speelde, aangezien hij niet in mijn buurt kwam. Nee hoor. geen achterna gejaag of wat dan ook, gewoon in stap, zo langzaam mogelijk. Beetje duwen met mn heup, drawen met mn centrum, etc.

Wat ik trouwens opvallend vond. Damat kon zich totaal niet gedragen in de kudde van 4 paarden en wrd in no time de kudde uit geknikkerd en mocht op een afstandje gaan staan toekijken. Elke poging tot benaderen werd afgestraft met wegjagen. Maar ondanks dat damat dan zich weg liet jagen, afstand hield en beleefd werd, was er geen sprake van een joinup, in de zin van dat hij na een tijdje terug mocht komen.
    Heeft er iemand wel eens trouwens een echte join-up gezien bij paarden onderling? ik nog nooit en ik vraag me af of die hele theorie van dat dat zo natuurlijk is, wel bestaat. er wordt bij monty altijd wat mysterieus over de join-up gesproken. Maar uiteindelijk is het volgens mij gewoon een kwestie van comfort en discomfort met een goede timing, en valt de schade die het paard eronder lijdt reuze mee.
    Een paard dat uiteindelijk met grondwerk alleen nog maar wil "join-uppen" heeft gewoon prima geleerd dat hij zich beter direct aan kan sluiten bij zijn leider ipv hem 20 rondjes te negeren.

Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Trea snap jouw commentaar helemaal niet ...."vs make????"
    Groetjes Janneke

Gun jezelf

Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

willen versus láten willen
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ja en ...onderbouw nog eens verder...
    Groetjes Janneke

Gun jezelf

Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Ja, dat weet k niet Ben Trea niet hihi
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Rianne11_42
    Hahaha!
    Nou, wat de catching game inhoud, is dat je je paard nieuwsgierig maakt naar jou.
    Het paard 'verwacht', als hij jou ziet aankomen met halster, stick, touw or whatever, dat je hem komt vangen.
    Wat je gaat doen is juist het tegenovergestelde. Iedere keer als hij naar je kijkt of zich naar je toedraait, dan loop je weg. Het paard raakt hierdoor geintrigeerd en wil achter de mens aan. Het is zijn eigen keus. Je jaagt hem ook niet weg van jou, van de kudde.. je loopt heel rustig achter hem aan. Het is mooi als je hem kan disengagen, maar het hoeft niet.

Wat ik zie bij een join-up, is dat het paard weggestuurd wordt, tot hij tekenen van overgave laat zien. Dat wegsturen en wachten op overgave, zie ik niet bij the catching game. Vandaar dat ik denk dat in the catching game het paard totáál in zijn waarde wordt gelaten. Je laat hem zélf kiezen (want vs make). Joint-up is make vs want.

Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Bedankt Trea ik wist niet dat jullie dat bedoelden met de catching game, ik dacht min of meer de versie zoals ik hem heb geleerd.
    Vindt het wel een leuk uitgangspunt, Inge Teblick beschrijft ook zoiets in haar boek volgens mij.

Ga het eens uitproberen, want ik merk dat ik idd vaak gefrustreerd raak wanneer Whoopie wegloopt met vrijwerken.
    Wat doe jij wanneer jij met vrijwerken de achterhand wilt wegdrijven en je paard loopt of de andere kant op of rechtdoor (zullen die van jou mischien niet zo snel doen).
    Groetjes Janneke

Gun jezelf

Forum Meubilair willeke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

whahahahah whoopie, ik heb dikwijls net hetzelfde aan de hand hoor!
    Ik ga me zeker niet opjagen...ik denk dan dikwijls: hé leuk, kunnen we de catching game nog eens oefenen

In het begin was dat héél grappig! Mijn paard stond al klaar om weg te rennen toen... en toen ze merkte dat ik geen moeite deed om haar te vangen draaide ze zich helemaal naar mij toe met die twee oortjes naar voren en een reuze vraagteken boven haar hoofd Maf beest!

Wat doe jij wanneer jij met vrijwerken de achterhand wilt wegdrijven en je paard loopt of de andere kant op of rechtdoor (zullen die van jou mischien niet zo snel doen).
    Niet proberen te corrigeren of tijdens de beweging proberen te voorkomen. Het moet zijn eigen keus zijn om bij jou te blijven.
    Laat het paard weglopen (zijn keus!) en begin the catching game overnieuw.
    Het paard leert er uiteindelijk mee, dat het helemaal niet verkeerd is om zoveel bij zijn mens rond te hangen.(Eigen ontdekking!)

Als het nou blijft gebeuren, dan fix je het online. @liberty is geen spel om iets te fixen. Dan is jullie communicatie nog niet verfijnd genoeg voor loswerk.

En ja, die van mij doen het ook. Troy tenminste. Dan was mijn driving game te sterk, te veel druk en zegt hij; 'DOEIIIIIIII'! (Onze communicatie staat ook nog in de kinderschoenen)

Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Bedeankt voor jullie reacties, het gaat vaak hele stukken goed met vrij oefenen en ineens denkt ze ...geen zin meer.
    De manier waarop ik het gewend ben dan voel ik mij ook altijd meer een roofdier, had zelf ook al zoiets weet niet of dit zinnig is om te blijven doen.

Gisteren liep ik idd ook de andere kant op om even een kruk in de bak te zetten en toen kwam ze wel weer want ze is wel nieuwschierig.
    Bij Whoopie moet het allemaal niet te lang duren maar ik vindt het altijd moeilijk om steeds weer iets nieuws te bedenken.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf

Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Rianne11_42
    Hahaha!
    Nou, wat de catching game inhoud, is dat je je paard nieuwsgierig maakt naar jou.
    Het paard 'verwacht', als hij jou ziet aankomen met halster, stick, touw or whatever, dat je hem komt vangen.
    Wat je gaat doen is juist het tegenovergestelde. Iedere keer als hij naar je kijkt of zich naar je toedraait, dan loop je weg. Het paard raakt hierdoor geintrigeerd en wil achter de mens aan. Het is zijn eigen keus. Je jaagt hem ook niet weg van jou, van de kudde.. je loopt heel rustig achter hem aan. Het is mooi als je hem kan disengagen, maar het hoeft niet.
    Zoals jij hierboven beschrijft is toch ook de join-up van Monty? Paard verwacht dat ie gevangen gaat worden in plaats daarvan moet ie lopen, als hij zijn hoofd laat zakken/ oor jouw kant op draait etc dan loop je van hem weg. In welk opzicht is dit anders dan de catch me game?

Wat ik wel vaak zie bij mensen die een join-up[ gaan doen is dat het paard vaak al achter menslief aanwandeld en dan alsnog wordt weggestuurd. Daar vind ik het dan fout gaan. Het paard heeft zich al aangesloten maar wordt weer weggejaagd om zich vervolgens weer te moeten aansluiten. En DAT lijkt me nu dus niet echt goed voor de mens-paard band.

Daarnaast hebben de meeste join-up fans meestal de timing van een slak en van kleine hulpen hebben ze over het algemeen ook nog nooit gehoord.

Persoonlijk heb ik nog nooit een join-up gezien in het wild/bij gedomesticeerde kuddes, iig niet dat ze maar druk blijven geven ook al is het paard allang weggerend. Daarnaast is de roundpen daarvoor ook geen eerlijke omgeveing om een paard te corrigeren. wat ik zelf ook erg merk in roundpen werk is dat je signalen onverhoopt toch veel groter zijn als wat je denkt. Zo ging Sjo in de roundpen altijd wel leuk, geen problemen. Totdat ik op mijn nieuwe stal geen echte roundpen meer had . Toen ik vroeg om een van hand veranderen in galop sprong ie zo de draadjes roundpen uit (teveel druk op voorhand). In een dichte houten roundpen/stalen hekken waar join up meestal in uit wordt gevoerd is het paard volledig opgesloten en heeft geen andere optie behalve rondrennen.

Wel een verschil met catch me game is als je kijkt naar de volgorde waarin dit spel wordt aangeboden is wel pas in L2. Het paard heeft dan wel enig begrip van de signalen en de situatie. Dat vindt ik wel een hoop uitmaken.
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

Zoals jij hierboven beschrijft is toch ook de join-up van Monty? Paard verwacht dat ie gevangen gaat worden in plaats daarvan moet ie lopen
    Dát stukje is hetzelfde. Maar dat is toch niet alles?
    Ik vind het toch een wezenlijk verschil of jij achter het paard aanloopt en probeert zijn interesse te wekken, of dat je het paard van je wegjaagt.
    Het doel is hetzelfde, de uitvoering anders.

Bladwijzers

Forum Rechten