Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 23

Topic: Toch beginnen met voedselbeloningen??

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Toch beginnen met voedselbeloningen??

Hallo

Whoopie is moeilijk te motiveren dat wil niet zeggen dat ze dingen niet doet hoor, maar je merkt aan haar dat ze toch het liefst bij de rest van de paarden is en daar ligt ook haar focus.

Zo ook vanavond nog even wat met haar gedaan in de binnenbak, rustig wat laten bewegen want ze heeft net haar osteobehandeling gehad. Maar Whoopie is onrustig en wil liever de bak uit terug naar stal.
    Ik heb de tips van Sandra nog uitgeprobeerd maar dan is ze geneigd om weg te lopen de helft van de tijd ipv dat ze haar hoofd omdraait. Rust komt er niet echt.

Naast dat ik met haar werk probeer ik ook ontspannen samen te zijn, dus na het werk in de bak daar lekker even hooi laten kauwen even laten rollen. Ook tijdens buitenrit stap ik vaak af en laat haar een tijdje grazen.

Ik geef Whoopie nooit eten uit de hand, dit is een keuze die ik in het begin heb gemaakt mede omdat ze snel erg opdringerig wordt.
    De andere kant is dat voedsel voor haar een supermotivator zou kunnen zijn dus ik vraag mij toch af of ik bv met werken aan de hand of evt wat vd zal beginnen met voedselbeloning.

Ik zou het natuurlijk fijner vinden wanneer ik de motivatie ergens anders uit zou kunnen halen ipv uit voer.
    Met aaien en kroelen is het altijd snel gebeurd en loopt ze weg.

Hoor graag ideeen /ervaringen van jullie.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Re: Toch beginnen met voedselbeloningen??

ik begrijp je niet helemaal geloof ik.
    Is je paard nu bang, of ongemotiveerd? want dat zijn 2 hele verschillende dingen. als je paard je geen aandacht geeft omdat (zoals op mijn filmpje) hij bang is, dan krijg je die aandacht niet met voer.
    Wat ik zou doen is denk ik ontdekken wanneer je paard onrustig begint te worden en haar daar alvast kalmeren. Als je paard niet meer stil kan staan, ben je de grens over, ga dus terug naar waar zij dit wel kan.
    Op mijn filmpje kun je zien dat shanna soms wel begint te lopen, maar vrij makkelijk weer stil kan staan. In deze omstandigheden kan ik dus tot haar doordringen om haar aandacht te vangen. Maar als ze een tikkeltje heftiger was geweest denk ik dat we terug hadden gemoeten naar een plek die veiliger voelde voor haar om daar de andrenaline omlaag te brengen voor we op de moeilijke plek gingen staan.

Ik begrijp niet goed waarom je voer wilt gaan gebruiken eigenlijk. Voer is een motivator voor LB-paarden. In jou verhaal herken ik een RB-paard, of vergis ik me nu?

Tja, waarom zou je het niet doen? Een koekje is soms een goede motivator.
    Ik zou het gewoon 's proberen en als ze opdringerig wordt is het meteen een mooie oefening om haar daarin te corrigeren.
    Ik zie zo vaak mensen belonen, voor kunstjes en in shows.. zolang je het maar bij uitzondering doet en het combineert met de stem ( bráááfff) en een aaitje, is ze misschien geneigd om meer 'bij de les te blijven'.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Je omschrijft eigenlijk een rb paard (onrustig, loperig, niet gefocusd op jou). Voor dit omschreven paard is de veiligheid issue nummer 1. Pas als het paard zich veilig voelt bij jou, is voedsel een volgende stap.

Bij paarden waarbij de veiligheid geen issue is, omdat ze zich veilig voelen bij je, is voer een mogelijke motivator.

Als je bij het bovenste paard voedsel zou verstrekken, ga je eigenlijk voorbij aan zijn eerste angst/issue.

Misschien moet je de horsenalitychard eens invullen om te kijken van welke eigenschappen Whoopie de meeste bezit. Waarschijnlijk heeft ze zowel RB karaktereigenschappen als LB, maar die kaart geeft je wel een beter inzicht. Helemaal fantastisch zou het zijn als je de horsenality dvd erbij zou kijken.
    Deze geeft je een beeld wat paarden met bepaalde eigenschappen nodig hebben van hun begeleider en hoe je ze het beste kan motiveren.

Gewoon 'proberen' met voedselbeloningen zou ik niet zomaar doen. Je moet wel weten waar je aan begint en er 100% achterstaan, anders werkt het geheid niet.

Eh ja... ik neem mijn woorden terug.. Trea heeft wat beter doorgedacht dan ik! Ik had er helemaal niet bij stilgestaan dat jouw paard RB zou kunnen zijn en hoewel ik niet zoveel van de horsenality chart af weet, denk ik dat háár advies beter is dan 't mijne!
    Thanks Tre voor de correctie, sorry Janneke!
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

is dat niet wat ik ook zei ?

Forum Meubilair Aspen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2006

Aspen is soms ook moeilijk te motiveren,maar die is dan wel LB Introvert.
    Een tijd wilde hij het bit niet aannemen,ik heb het hem toen aangeleerd met snoepjes en sindsdien heb ik geen problemen meer gehad in tegendeel;als ik mijn hoofdstel vast heb,biedt hij vanzelf zijn hoofd aan en als ik het snoepje vergeet te geven,gaat hij er zelf naar op zoek in mijn zakken.
    Ik wil graag binnenkort vrijheidsdressuur met hem doen en daar lijkt snoep me de beste motivator voor!

Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ja omdatik niet echt in Parelli zit, weet ik niet precies het verschil tussen rb en lb.
    Waar kan ik dat invullen en kan dat ook zonder parellikennis?

Ik ziter wel aan te denken om evt een parellipakket 1 te kopen voor dit soort basisdingen. wordt het daar uitgebreid in behandeld??

Die horsenality dvd is die apart te koop?
    Groetjes Janneke

Gun jezelf

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

het zit vooral in level 2.
    je kunt die horsenality chart gratis downloaden en invullen hoor. het gaat hier gewoon om simpele kenmerken die een paard kan hebben, dus die kun je zonder parelli-kennis invullen.
    dit geeft de algemene gemoedstoestand van het paard weer.
    om per moment te kunnen ontdekken of je paard LB of RB is, moet je toch wel de exacte kenmerken ervan kennen. deze komen in level 1 wel aan bod, maar pas in level 2 ga je er echt wat mee doen zeg maar.

Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Maar met die horsenality dvd zou ik dus ook goed aan de slag kunnen? Is deze onderdeel van een pakket of los te koop?
    Bedankt voor het meedenken alvast.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf

horsenality chart gratis downloaden
    ... maar als je de DVD niet hebt, schiet dat ook niet op Sandra.. toch?

Actief Forumlid Jasmijntje's Avatar
    Aangemeld
    May 2006
    Leeftijd
    57

Hier kan je de horsenality chart downloaden: http://www.parelli.com/content.faces?gr ... ORSENALITY

Interessant topic dit, er zijn zoveel meningen over wel of geen voedselbeloningen, ik meen dat Parelli helemaal niet voor voedselbeloningen was als ik mij niet vergis?

De uitleg van Trea is voor mij ook wel verduidelijkend!

Zelf deed ik eigenlijk nooit aan voedselbeloning, tot van de week... Ro is heel lastig met zijn voeten geven, en dan elke keer bij de smid gaat het wel maar dan heeft hij weer de pech dat zijn straalrot weggesneden moet worden, dat vindt hij uiteraard niet leuk. Hij wordt dan ook lastiger met voeten geven ipv makkelijker .

Zelf had ik nu de simpele gedachte dat ik dan link voeten geven=niet leuk te doorbreken, door hem nu te belonen met een snoepje als hij zijn voeten aan mij geeft. Misschien niet de juiste methode, maar hij legt de link nu wel.

Blijf het topic even volgen, ben heel benieuwd naar andere bevindingen

Actief Forumlid Dorien66's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

[quote="Jasmijntje"]Zelf had ik nu de simpele gedachte dat ik dan ]
    Hoe doe je dat als je bezig bent met een achtervoet?
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ &lt;--

The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

Actief Forumlid Jasmijntje's Avatar
    Aangemeld
    May 2006
    Leeftijd
    57

Arno staat bij zijn hoofd met het snoepje, als ik "braaaaaf" zeg omdat Ro zijn voet geeft krijgt hij direct van Ar het snoepje (anders ben ik natuurlijk veel te laat met belonen). Maar dit is zoals ik al aangaf, opvoedkundig gezien niet helemaal juist . Ik wist alleen na tijden aanmodderen geen oplossing meer.

Volgens mij is het geen angst, hij is verder heel dapper en braaf alleen wil hij geen voeten geven. Kan wel zo naast hem gaan liggen etc geen punt, maar kom niet aan zijn voeten

Forum Meubilair Tinky's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Leeftijd
    36
    Dagboek Berichten
    1

Mee eens met Trea en Sandra, denk ook dat het goed is om na te gaan waar dat gedrag vandaan komt. Desintresse? Iets anders is interessanter dan jij? Onzekerheid? Angst? Voedsel vormt wat mij betreft een mooi extraatje, maar ik denk dat je er verstandig aan doet om eerst eens na te gaan hoe jij ervoor kan zorgen dat JIJ interessanter wordt, of in (in het geval van angst/onzekerheid) een veiligere plek.

Bij Flynn (nogal LB) gebruik ik wel voedsel, maar heel weinig. Nét die paar keer dat hij iets echt niet leuk vind, en ik eigenlijk nét al de grens over ben wat betreft boeiend zijn. En aangezien hij veel dingen niet boeiend vind, en véééél afwisseling (en ook snel achter elkaar) nodig heeft, ben je zo'n grens gauw over. Voer en een beetje VD zijn dan ideaal om 'm terug te krijgen.

Vraag ik me af hoe jullie dat zien, omdat Janneke ook aangeeft dat Whoopie opdringerig wordt van voer, hoe gaan jullie daarmee om? Hoe leren jullie je paard om netjes te blijven, ook al betrek je voedsel in de training?

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten