Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 23 van de 23

Topic: Toch beginnen met voedselbeloningen??

Re: Toch beginnen met voedselbeloningen??

Om je paard niet te laten schooien bij snoepjes is een hele goede oefening: beleefdheid bij voedsel.
    Die oefening heb ik als eerst geleerd bij de cursus vrijheidsdressuur, je zorgt er voor dat je paard leert wachten op zijn beloning en niet opdringerig word.
    Marian van de cursus kan zelfs een een tijdje een wortel of brokjes in een open hand voor haar paard houden, en pas als zij zecht dat ze het mogen pakken eten ze het op.
    Je kunt dit leren door middel van clickertraining je moet leren om op percies het goede moment te clikken en dat is best moeilijk.
    Hoe de oefening percies in zijn werk gaat staat heel duidelijk beschreven in het boek vrijheidsdressuur van Marian.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ben het er idd wel mee eens als Whoopie echt "over de rooie" zou zijn dan helpt voer echt niet.

Merk dat ik haar vaak heel erg bezig moet houden, vanochtend was ik in de binnenbak SBW aan het oefenen de deur staat open dus ze kan de paarden stukje verder zien lopen dan blijft ze op een gegeven moment gewoon stil staan omdat ze wil kijken wat ze doen, moet haar dan even stevig aantikken op de schouder voordat er weer beweging in komt. Dat soort gedrag, ik ben niet intressant ze wil naar die paarden en dan was ze vanochtend wel ontspannen.

Heb haar vanochtend wat brokjes uit de hand gevoerd voordat ze op de wei ging, dus niet gekoppeld aan iets. Wat ze al kent want dat verwacht ik ook van haar wanneer ik voer in haar bak gooi, is dat ze wat terug gaat en haar hoofd naar beneden doet. Ik voer ook ver van mijn lichaam af (Teblick haar boek geeft hierover ook tips). Dit gaat dan goed, alleen wanneerde brokjes op zijn wordt ze opdringerig en begint aan mij te plukken dan moet ik haar dus steeds op mijn ruimte wijzen.
    Momenteel voer ik haar opde wei soms ook hooi, dan is ze soms ook te opdringerig dus ik moet daar afspraken met haar over gaan maken, afstand zolang ik het voer heb en wanneer ik het ok vindt dat ze dan kan gaan eten.

@ Sandra Ik ben het met je eens er zijn 2 verschillende dingen, soms is Whoopie erg onrustig hoofd omhoog, grote neusgaten, gericht op het gevaar, stil staan en weer ineens gaan lopen etc op zo,n moment vergeet ze mij ook en komt soms ook teveel in mijn ruimte, ik kan haar op zo,n moment niet genoeg leiding geven.
    Het andere is dat Whoopie soms moeilijk te motiveren is met name met grondwerk, ze is dan erg taai. Echt als je er beweging in wilt hebben moet je regelmatig door je fasen heen, is ook een van de redenen dat ik gestopt ben met ONC (ook parelli achtig) ik moest te vaak groffe hulpen gebruiken.

Voor het eerste probleem moet ik denk ik toch ook meer kennis vergaren wanneer is ze echt gestrest en hoe los ik dat op.
    En in zijn algemeenheid toch weer kijken hoe ik het werken met Whoopie voor haar leuker kan maken. en daarvoor zou ik mischien toch wat vrijheidsdressuur kunnen gaan doen met die voedeselbeloning, maar dan ook alleen daarvoor.

De vorige eigenaresse liet Whoopie ook steigeren en een soort van spaanse pas doen dan kreeg ze ook eenbrokje dat vindt ze wel leuk.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ik heb ondertussen de kaart uitgeprint.

Whoopie is overhet algemeen een LB-introvert paard, maar als ze wel in de stress schiet gaat ze naar RB-extrovert.

Werken jullie ook heel gericht met deze kaart, in die zin dat je gaat kijken hoe je een paard hierin kunt veranderen? (lijkt mij wel logisch natuurlijk)
    Vindt het een leuk concept, ga eens kijken of ik de bijbehorende dvd te pakken kan krijgen.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Actief Forumlid Dorien66's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Jasmijntje
    Arno staat bij zijn hoofd met het snoepje, als ik "braaaaaf" zeg omdat Ro zijn voet geeft krijgt hij direct van Ar het snoepje (anders ben ik natuurlijk veel te laat met belonen). Maar dit is zoals ik al aangaf, opvoedkundig gezien niet helemaal juist . Ik wist alleen na tijden aanmodderen geen oplossing meer.
    Volgens mij is het geen angst, hij is verder heel dapper en braaf alleen wil hij geen voeten geven. Kan wel zo naast hem gaan liggen etc geen punt, maar kom niet aan zijn voeten
    Off topic, voor Jasmijntje: dank voor de tip! Ik ben nu met Winner bezig achtervoeten te geven. Dit is een nogal dramatische toestand gezien zijn kramperigheid. Ik ben nu wel zo ver dat hij niet meer bloednerveus wordt als ik alleen al naar zijn achtervoeten kijk, maar als ik ze probeer te benaderen draait hij wel nog steeds van me weg. En aangezien ik met mijn rug naar hem toe sta op dat moment kan ik hem niet lezen en dat maakt weer dat ik altijd te laat ben met reageren... Morgen krijg ik hulp van Eline, die al eerder grondwerk met hem heeft gedaan, dan pakken we het samen op. En ja, we gaan snoepjes inzetten als we denken dat dat helpt.
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ <--

The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

ik denk dat je dan nog lang niet toe bent aan hoefjes geven en dat snoepjes je hierbij ook niet zoveel zullen helpen.
    Damat was ook panisch bij het hoefjes geven. Maar met een hele goede approach en retreat, en echt een goede timing kon ik damat binnen enkele sessies wennen aan het aanraken van de achterbenen. Snoepjes geven is hierbij onhandig (jij voelt de spanning en niet de persoon die er "los" bij staat) en hij hoeft op dat moment niet extra gemotiveerd te worden, maar is gewoonweg bang. Een bang paard is alleen maar bezig met comfort zoeken, dus dat kun je hem bieden door een goede approach en retreat.
    Ik heb niet het idee dat snoepjes hem hierbij kunnen helpen. Het leidt hem misschien af waardoor het LIJKT alsof hij minder bang is, maar hij moet het aanraken van de achterbenen echt bewust meemaken, en niet stiekem tijdens een brokje of tijdens het vooruitzicht van een brokje.
    Ga op zoek naar de plek waar je paard je aanraking nog wel acepteert. Blijf een paar sessies op deze plaats hangen (om de spanning ervanaf te halen) en ga dan elke sessie een stukje verder. Zoek zijn grens op, maar ga er niet overheen. Als je die grens van wat hij kan verdragen goed aanvoelt, en op tijd weer terug gaat naar de makkelijkere zone, zal je paard echt vrij snel van zijn angst af kunnen zijn, denk ik.

Aangemeld
    Jul 2005

Sandra, ik ga er vanuit dat je reageert op mijn post, en in dat licht gezien is het misschien handig als ik iets rechtzet.
    Het woord bloednerveus is niet goed gekozen door mij. Wat er volgens mij gebeurt is het volgende: Winner heeft een lichte vorm van hanentred/kramperigheid. En hij is ook een zeer eager-to-please paard en wil hij vreselijk graag meewerken. Hij raakt er zelfs wat overenthousiast door en daar zit m.i. de crux. De combinatie van overenthousiast zijn EN de kramperigheid maakt dat de bewegingen zeer ongecontroleerd en razendsnel worden. Hij is niet zozeer bang, hij is TE bezig met wat er gevraagd wordt en kan zich niet meer ontspannen. Het is dus, naar mijn bescheiden mening, niet zozeer spanning door angst maar meer spanning door overenthousiasme.
    Door Eline bij zijn hoofd te zetten kan zij proberen hem wat minder zwaar te laten focussen op de vraag een voetje te geven. Of dat snoepje erbij komt kijken valt nog maar te bezien. In eerste instantie gaan we voor beloning d.m.v. aaien en lieve woordjes. Eline heeft vaker grondwerk met hem gedaan en kent hem wat dat betreft misschien wel wat beter dan ik. Ze leest hem erg goed en daar vertrouw ik op. Aangezien ik ervaring heb met een kramperig paard (mijn eerste paard) en weet wat er kan gebeuren is de rolverdeling zoals die is, Eline aan de voorkant, ik rustig naar de achterkant.
    En maak je geen zorgen, ik ga echt niet te snel. Hij hoeft alleen maar te reageren op mijn vraag; het optillen van zijn voet. Ik hoef hem niet vast te houden o.i.d. dat is van later zorg.
    Wel bedankt voor je input, ik hou het zeker in mijn achterhoofd.
    Edit: toevoeging: ik mag hem overal aanraken, tot aan de hoeven toe, dat is gelukkig geen enkel probleem. Het gaat pas 'mis' als ik de vraag stel om mij een voetje te geven.
    Groeten,
    Dorien

The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

Aangemeld
    Jul 2005

Overigens, ik vervuil geloof ik het topic nogal. Als dat zo is mag dat stuk over Winner wat mij betreft afgesplitst worden.
    Groeten,
    Dorien

- Albert Einstein -

Misschien is het te combineren... move closer, stay longer ( of approach, retreat) én een snoepje.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten