Resultaten 1 tot 11 van de 11

Topic: Probleem met rijden

Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007

Probleem met rijden

Ik rijd al een tijdje met een soort neckrope. Het ging echt super! Kon de snelheid en richting bepalen, maar tegenwoordig niet meer Dat vind ik zeer jammer en vervelend. Mijn paard is zeer intelligent en ik denk dus dat hij dat doet omdat hij zich verveeld. Zou dat kunnen volgens jullie en wat moet ik doen om het op te lossen?

Ik denk zelf aan grondwerk, vrijheidsdressuur en behendigheidsoefeningen met de neck rope. Zou dat kunnen helpen zodat hij er weer plezier in krijgt?

Zijn er verder nog tips om de afwiseling in het werk te bevorderen waardoor hij het weer leuk gaat vinden?

O ja, ik weiger om het bit weer in te doen! Als het echt moet kan ik mijn bitloze hoofdstel gebuiken, maar liever niet!

Alvast bedankt,

Claudia
    Een goede ruiter hoort het als zijn paard tegen hem praat.
    Een uitstekende ruiter hoort hem zelfs fluisteren.
    Maar een slechte ruiter hoort hem niet eens schreeuwen.

Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007

Re: Probleem met rijden

Helemaal niemand?!

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

huh, da's ongeduldig zeg? een uurtje ons de tijd geven? sodeju!
    however wat ik zou doen. Ik zou met grondwerk gaan onderzoeken waar het mis gaat. Vaak zijn dit soort problemen terug te voeren op de porcupinegame van parelli. Dit is het wijken voor druk. Hoe gaat je paard achterwaarts als je je hand op zijn borst legt, zijwaarts met je hand op zijn flank, zet hij zijn voorhand opzij als je je hand op zijn schouder legt, etc?
    Als dit vanaf de grond al niet lekker loopt, dan krijg je waarschijnlijk idd problemen met rijden. Even checken dus!

Afwisseling doet elk paard goed. ga eens wat puzzles doen met je paard. steeds heen en terug van het ene naar het andere punt rijden, slalommen, follow the rail, etc etc. Maar éérst het wijken voor druk eens onder de loep nemen, want ik verwacht dat je daar een probleem hebt zitten.

Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007

Bedankt sandra!
    Sorry dat ik zo ongeduldig overkom. Was niet de bedoeling.

hmm als ik jou een tip mag geven,

voel het bij mezelf ook,

toen ik kalife met neckrope leerde gaan deed hij alles super een week lang en daarna ging het niet weer en dan weer wel en bleef het zo,
    hoe komt dit?

wel als ze iets nieuws aanleren is dit een grote stap voor hen, tegen dat ze dit voldoende verwerkt hebben zetten ze weer een stap achteruit tot ze echt beseffen hoe dit ineen zit dan blijven ze zo.
    ik noem dit een overgangsfase,
    tja waarom ging zippo de ene keer wel op zijn beide knietjes knielen en de andere keer niet,
    waarom wou hij inbegin twee keer na mekaar wel liggen toen ik het vroeg en de andere keren een hele dag niet, het is gewoon wennen,
    het is totaal iets nieuws dat je hen aanleert, als je blijft verder doen en doorzet bekom je toch het beste resultaat, zippo ligt onmiddelijk neer als ik mijn zweep voor zijn benen leg, moet er nog niet eens op tikken.
    het is gewoon iets van lange adem dat je doet, ik kan me heel goed inbeelden dat het best teleurstellend is inbegin.
    maar het eindresultaat zal wel zo zijn
    je komt er wel hoor, je bent op goede weg

na een jaar werk kon ik eindelijk met kalife buiten met neckrope, dus een hele klus geweest

van bit ben ik na vier maand overgegaan op bosal, na vier vijf tal maand op touwhalster en dan neckrope, deed hij in de piste alles perfect naar mijn gedacht dan pas ben ik de baan op gegaan, ik woon nogal langs een drukke baan, dus moest ik zeker zijn dat het lukte met neckrope.

als hij terug valt op het vorige moet je niet panikeren, doe terug zijn bitloze hoofdstelletje aan in combinatie met je neckrope,
    dit is geen drama hoor, je zal zien dat hij het binnen de korste keren vast heeft wat echt de bedoeling is.
    ik weet niet of als hier een echte benaming is of als het juist is wat ik zeg,
    heb dit zelf ondervonden bij mijn paarden daarom noem ik het zo.
    blijf aanhouden en probeer het plezier te behouden, je zal wel zien

en ik rij ook niet uitsluitend met neckrope, ze krijgen nog regelmatig die neusriempjes op hun neus,
    zo kan ik hen beter verzameld houden, zover ben ik nog niet dat ik ze aan de teugel krijg met een neckrope...
    en ja ze luisteren perfect op straat met neckrope maar ik ondervind als ik te lang zo rij dat het moeilijk is om nog anders te rijden.
    ik heb graag dat ze het ook gewend blijven dat er iets op hun neus ligt.

met een bitloos hoofdstel rijden is al een hele prestatie, hoeveel mensen zie je zo op straat rijden?
    hier in mijn streek ben ik nog alleen met mijn mama...

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ik ben eigenlijk benieuwd wat je doet met je paard? Mischien kun je je even voorstellen in het topic daarvoor, dan is het ook beter in te schatten wat je aan het doen bent en wie je bent.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007

Héél erg bedankt muiske! Heb er echt wat aan gehad en ga nu zeker volhouden!

Welke bedoel je Whoopie?

May the horse be with you!

Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007

May the horse be with you!

brenzolovertje@ moest vd, bitloos en dergelijke zo gemakkelijk zijn als over een sprong springen wel er zouden geen shows meer zijn, geen demo's, clinic's, etc...

paardrijden en paardrijden is twee,
    in de manege hier is er een pony en wie met hem springt is altijd eerste of tweede,
    maakt niet uit of je goed kunt rijden of niet, die pony weet alles precies en wanneer, zelfs galopwissels uit zichzelf.
    dit noem ik niet paardrijden... op een ander paard of pony lukt dit dan weer niet.

Bladwijzers

Forum Rechten