Resultaten 1 tot 6 van de 6

Topic: wanneer stal veilig bij droes?

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

wanneer stal veilig bij droes?

Niet schrikken, er is geen droes bij ons hoor!

Maar voor de Wim lessen ben ik in gesprek geraakt met een locatie die mee werkt.
    Echter, er heerst daar droes!
    De les is pas 6 januari.

Kan iemand me iets zeggen over hoe lang de incubatietijd is ? Ik weet hier echt te weinig van af....

Re: wanneer stal veilig bij droes?

De incubatietijd is de periode vanaf besmetting van het paard tot uitbraak van de ziekte bij het paard.
    Wat je bedoelt is dus waarschijnlijk "hoe lang blijft het virus dat droes veroorzaakt, actief in de stallen waar droes geheerst heeft"?
    Ik zou het, eerlijk gezegd, niet weten maar ik zou wel mijn reserves hebben om mijn paarden naar een locatie te brengen waar droes geheerst heeft. de ziekte mag dan wel uitgewoed zijn, de getroffen paarden kunnen dragers blijven en de kans op herbesmetting is dan wel aanwezig. Ik vind dan een periode van ruim een maand veel te kort.
    Zels al zouden ze de stallen ondersteboven gehaald hebben en grondig ontsmet hebben.. mij krijg je niet mee voor die les!
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Actief Forumlid Jasmijntje's Avatar
    Aangemeld
    May 2006
    Leeftijd
    57

Oeh zou voorzichtig zijn... Jas heeft als jaarling droes gehad op de stal waar ik toen stond. Behalve dat dit een hele nare ziekte is is de nasleep van besmetting erg lang. Er wordt meestal gehanteerd dat nadat het laatste paard hersteld is van de droes er nog twee weken in acht genomen wordt om het erf niet te verlaten vanwege besmetting van paard op paard.

Maar de bacterie kan heel lang overleven zonder het paard, dus in de stal land etc. en dan hebben we idd nog niet over de dragers die er natuurlijk ook aanwezig zullen zijn.

De stal waar Jasmijn droes heeft gehad, heeft tot op heden nog geen jaar gehad zonder paarden met droes, daar steekt het nu al 5 jaar met tijd en wijlen de kop op.

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Toen ik Atli wilde verhuizen vlak nadat hij droes had gehad, heb ik verschillende DA's gevraagd hoe lang ik daarmee moest wachten (want ik wilde natuurlijk geen droes meenemen naar de nieuwe stal). De adviezen varieerden van 6-8 weken, dus voor de zekerheid heb ik toen maar 8 weken aangehouden.

Liever langer dan korter!
    Een maand lijkt mij zéker te kort.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Incubatietijd varieert van een paar dagen tot 2 weken. En de gerijpte abcessen zitten vól met bacteriën. De droesbacterie kan rustig lange tijd buiten het paard liggen sluimeren in een donker holletje. De stal die droes heeft gehad dient dus als alle paarden 6 weken zonder verschijnselen zijn grondig te worden ontsmet. Dan weet je wel zeker dat er geen nieuwe gevallen meer komen, anders kan je wéér beginnen. Inclusief alle attributen, van kruiwagen tot riek, prullenbak, vloeren ook richting mestput. De hele mikmak. Als stallen dat niet doen, krijgen ze vaak het jaar erop wéér een opvlieging.
    Heb in de tijd met Vash meegemaakt dat een veulen de eerste keer een beetje last had, maar na een paar weken pas echt flink in de problemen kwam. Vash heeft het toen hij nog geeneens 1 was ook gehad. Sielugh. Nu ontsmetten ze de stal er standaard zeer grondig iedere zomer en gaat het alweer 5 jaar goed! Zou er als er nú droes is, niet heengaan in januari. Je paard kan er flink ziek van worden en het is niet geheel zonder risico.
    Je kan je paard er tegenwoordig voor enten (prikje in de binnenkant van de lip), maar ik weet niet hoe belangrijk de les voor je is óf hoeveel garantie dat geeft als je paard zo'n "haard" inloopt.

Actief Forumlid Jasmijntje's Avatar
    Aangemeld
    May 2006
    Leeftijd
    57

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door lila
    I De stal die droes heeft gehad dient dus als alle paarden 6 weken zonder verschijnselen zijn grondig te worden ontsmet. Dan weet je wel zeker dat er geen nieuwe gevallen meer komen, anders kan je wéér beginnen. Inclusief alle attributen, van kruiwagen tot riek, prullenbak, vloeren ook richting mestput. De hele mikmak. Als stallen dat niet doen, krijgen ze vaak het jaar erop wéér een opvlieging.
    Ja, precies lila, er blijft alleen dan vaak nog een probleem...de bacterie kan ook enige tijd in de grond overleven en zo weer paarden besmetten

Bladwijzers

Forum Rechten