Het is weer december en het vuurwerk komt er weer aan.
Summer is nooit erg gerust geweest op vuurwerk en de laatste jaren wordt dit steeds erger. Ik vermoed dat dit samenhangt met het feit dat ze steeds slechter gaat zien ( en daarbij gevoeliger wordt op geluid). Meestal is ze rond oud& nieuw prikkelbaarder, schrikt wat sneller en verder geen problemen. Op de jaarwisseling zelf is ze erg onrustig, maar tot vorig jaar ging het verder prima. Het is maar twee uurtjes en dan werd ze weer rustig ( en ging ze staan eten).
Alleen vorig jaar had de nieuwe buurman een tripje naar belgie gemaakt en daar volgens mij goed geld uitgegeven. Ontzettend mooi vuurwerk maar wel enorm veel lichtflitsen en harde knallen en dat was voor mijn oude dametje echt teveel. Ze heeft ruim een half uur lopen rennen en vliegen, waarna ik het met veel lieve woordjes (en wat hulp van Caitlin) voor elkaar heb gekregen om haar een halster en touw om te doen en ietsiepietsie te kalmeren. Toch heeft ze een aantal dagen nodig gehad om weer in dr gewone doen te komen.
Voor dit jaar ben ik dus aan het kijken naar kalmerende voeding c.q. kruiden. Ik zie het niet zitten om er zo'n gel in te spuiten, gezien de meeste paarden daar erg suf van worden. Ik zoek iets wat een aantal dagen blijft doorwerken. Misschien iets als valeriaan wortel voeren??
Wie o wie heeft er tips voor mij?
Bladwijzers