Resultaten 1 tot 6 van de 6

Topic: kalmerende kruiden?

Actief Forumlid alytuiere's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2005
    Leeftijd
    38

kalmerende kruiden?

Het is weer december en het vuurwerk komt er weer aan.
    Summer is nooit erg gerust geweest op vuurwerk en de laatste jaren wordt dit steeds erger. Ik vermoed dat dit samenhangt met het feit dat ze steeds slechter gaat zien ( en daarbij gevoeliger wordt op geluid). Meestal is ze rond oud& nieuw prikkelbaarder, schrikt wat sneller en verder geen problemen. Op de jaarwisseling zelf is ze erg onrustig, maar tot vorig jaar ging het verder prima. Het is maar twee uurtjes en dan werd ze weer rustig ( en ging ze staan eten).

Alleen vorig jaar had de nieuwe buurman een tripje naar belgie gemaakt en daar volgens mij goed geld uitgegeven. Ontzettend mooi vuurwerk maar wel enorm veel lichtflitsen en harde knallen en dat was voor mijn oude dametje echt teveel. Ze heeft ruim een half uur lopen rennen en vliegen, waarna ik het met veel lieve woordjes (en wat hulp van Caitlin) voor elkaar heb gekregen om haar een halster en touw om te doen en ietsiepietsie te kalmeren. Toch heeft ze een aantal dagen nodig gehad om weer in dr gewone doen te komen.

Voor dit jaar ben ik dus aan het kijken naar kalmerende voeding c.q. kruiden. Ik zie het niet zitten om er zo'n gel in te spuiten, gezien de meeste paarden daar erg suf van worden. Ik zoek iets wat een aantal dagen blijft doorwerken. Misschien iets als valeriaan wortel voeren??

Wie o wie heeft er tips voor mij?
    liefs, Annelies

Trainingsdagboek
    Wie nimmer dwaalt, wordt nooit verstandig.

Re: kalmerende kruiden?

Ey,

Valeriaan zou inderdaad kunnen en/of eucalyptus, maar ik denk dat de Silverlindemensen er meer over kunnen zeggen.

Verder kan je sponsjes/watten met een vliegenkap voor de oren gebruiken om het geluid te dempen.

Gwen
    Fijnmazig hooinet te koop: http://www.nhforum.nl/forum_smf/index.php?topic=30210.0

Ik zou rescue remedie geven.
    Verdoofd niet, maar helpt het paard de situatie beter te handelen.

Fjalar was vorig jaar met oud en nieuw best bang voor vuurwerk, steeds heen en weer rennen enzo.
    Toen heb ik rescue gegeven en hij heeft de hele nacht rustig gestaan, beetje hooi eten, beetje sterretjes kijken. Z'n maatje kwam zelfs steun bij hem zoeken omdat hij zo lekker rustig was.
    Surrender to fun!

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Je zou op het andere forum mischien Roos en HFrouwkje nog eens kunnen vragen, die weten ook nog wel eens wat mbt dit soort dingen.

Succes, lijkt mij erg vervelend voor je paard.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Actief Forumlid alytuiere's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2005
    Leeftijd
    38

Dankjulliewel voor de reacties. Rescue heb ik al wel vaker gebruikt bij paarden, dat is inderdaad een idee.
    Janneke ik zal op het andere forum ook eens informeren
    liefs, Annelies

Trainingsdagboek
    Wie nimmer dwaalt, wordt nooit verstandig.

Actief Forumlid Jasmijntje's Avatar
    Aangemeld
    May 2006
    Leeftijd
    57

Een expliciet kruid behalve valeriaan zou ik eigenlijk ook niet zo een twee drie weten, wat ik wel tegen kwam in een boekje van de Groene Os was "rustcompositum", http://puurnatuur.edera.nl/art/rusc.php.

Succes met iets te vinden voor "oud en nieuw", vindt het altijd zo naar voor alle dieren die zo van slag raken .

Mijn Jackie moet altijd aan de diazepam, iets anders kan hem niet helpen, de arme ziel gaat geheel door het lint al een paar dagen van te voren.

Bladwijzers

Forum Rechten