Resultaten 1 tot 10 van de 10

Topic: zadels

Actief Forumlid shetfan's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

zadels

Het 3000e topic over zadels, I know...

Maar toch.

Het zadel dat ik voor Jeppe heb gekocht (een panelenzadel) is hoogstwaarschijnlijk toch wat te lang en het irriteert Jeppe gewoon wat. (ja, Jeppe is een tinker, maar een echte prins op de erwt, net als zijn mens ).
    Wat nu?
    Ik kan het zadel weer verkopen, maar dan heb ik alleen nog de barefoot waarmee ik kan rijden, en mij is geadviseert dat dat voor Jeppe toch niet zo goed is. Aan de andere kant, ik hou het voorlopig toch alleen bij stappen. En dan lijkt me de barefoot beter dan een zadel dat op zijn lendenen drukt. Wat denken jullie?

En wat zouden jullie dan doen, het panelenzadel weer verkopen? Er is nu iemand die me misschien wil begeleiden in mijn zadelzoektocht, dus dat is fijn.

Mss is verkopen maar het beste. Ik ga toch geen nieuw zadel kopen als het oude de deur nog niet uit is (want er ligt hier naast/onder/op het panelenzadel ook nog steeds een dressuurzadel een jaar te niksen...)

En dan nog. Tips voor een zadel.

ROC? Podium? Ijslanderzadel? Wintec? startrekk? Ghost?

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Re: zadels

waarom denk je dat het zadel jeppe irriteert?
    al je al zoooveeel zadels hebt geprobeerd, kan de oorzaak dan misschien wel niet liggen bij je manier van opzadelen, mate van zadelmakheid, ervaringen met voorgaande zadels, evt angst of vervelende associaties bij het zadel?

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Psies sandra.

eerst de oorzaak achterhalen en dan een keuze maken.

Wat voor panelenzadel heb je? klinkt interresant! Heb je foto?

De Podium gaat hoogstwaarschijnlijk never nooit op Jeppe passen. Daar zijn ze te smal voor.

Aangemeld
    Jan 2005

lastig lastig.

Heb ook de site van m'n zadel maar even gemaild (http://www.fnesaddles.com)

I have a question about a fne-saddle I bought for my Irish Cob.
    The saddle fits, accept that it seems a bit too long. The back end of the panels lays behind his last rib. If I place the saddle further to the front, it is laying too far over his shoulder. He has a very short back.
    My question is: Can I do something about this? Is there some way I can make the flexible panels a bit shorter so that they are the right length for my horse. Or is there another way I can make sure that the saddle only lays on the place on his back which can stand the pressure?
    I have enclosed a picture. The pad that's laying under the saddle isn't the pad I ride with normally (I use the fne-pad most of the times), but I was just testing this pad.
    http://www.mijnalbum.nl/Foto-BH6VKDRF.jpg
    I hope you can answer my questions.

Dit was de reactie die ik terugkreeg.

We do not see any problems with FnE saddles on short backed horses and some of these horses are hunting and doing 160km endurance rides. Because of the flexible panel design there is no need to worry, the load distribution is such that the pressure in any specific area will not be more than 1psi. I have attached two pictures of horses who hunt and compete in endurance with short backs. The Fell Pony has won breed performance awards, is 'whipper in' for the local hunt and does a lot of endurance riding. The Arab stallion has won many races at the 160km level. Neither of these horses have ever had a sore back using the FnE saddle.

If you really feel its important to get the panels shortened then final load distrobution section of our new panels can be overlapped shortening the length by about 30mm.

Can you e-mail me the saddle serial number? You will find it either on the left side stirrup bar or the back edge of the left side sweat flap.

In looking at the picture you sent I think your saddle is adjusted with too much central curvature. I can only think there are too many shims between the panels and the bridging piece or the that the 6 adjusting screws are not extended enough. Our new panels also exclude the need for shims except in cases with horses with extemly hollow backs.

Ik snap niet alles helemaal 100%, maar wat ze zeggen is dus ongeveer dat het niet erg is dat het te lang is omdat het flexibel is, dat ik teveel shims onder m'n zadel heb (maar dat kwam doordat de foto met hafpad is denk ik), en dat ze nieuwe panels hebben, waarbij je (behalve bij een paard met giga-holle rug) geen shims nodig hebt, en dan staat er nog iets over overlappende panelen en 3 cm, maar dat snap ik niet

Jeppe heeft trouwens wel vervelende associaties met zadel (bij vorige eigenaar tijdens aansingelen gesteigerd, uitgegleden en achterovergeklapt), misschien dat ik daarom nu wel iets téveel m'n best doe om te zorgen dat zijn zadel perfect past, zodat hij nooit meer opnieuw vervelende associaties bij een zadel krijgt.

Nouja, ik ga maar eens kijken naar die speciale panels, lijkt me sowieso wel wat, en dan nog even mailen hoe dat zit met die 3 cm.

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

ik denk dat je dan vooral aan die vervelende associaties moet werken, ipv een ander zadel gaan zoeken.
    ik denk dat je anders bij elk zadel van de wereld problemen blijft houden. Als het zadel zo te zien goed past, en een eventuele pliptest overleeft. ga dan verder met de nare associaties. Beloon elke goede poging uitbundiger, doe het allemaal in kleine stapjes, etc etc. ach dat weet je allemaal al wel.

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Sluit me bij voorgaande posters aan..... en verder kan ik je alleen maar meegeven: testen, testen, testen!
    Elk zadel dat je aanstaat, echt een week (aantal keren) testen!

Succes!

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ik zou je zadel idd plippen weet je in ieder geval hoe de drukverdeling is ook aan de achterkant. en iemand die er verstand van heeft (van dit zadel) laten aanpassen met shims (of niet).
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Aangemeld
    Jan 2005

Heb even nog meer foto's gemaakt: http://www.mijnalbum.nl/Album=UVOWC6TU
    op de 3e en 5e foto buig ik het paneel een beetje om.
    Geplipt heb ik al. We hebben de plip direct van zijn rug voor de zon gehouden, maar geen doorzichtig plekje was er te bekennen

Nouja, misschien moet ik Jeppe niet behandelen alsof 'ie van suiker is

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Moeilijk om iets van te zeggen vanaf een foto, ik denk dat je dit zadel ook anders beoordeelt dan een gewoon zadel of niet, de panelen lopen wel verder door maar zelf zit je daar niet. Heb je zelf het gevoel dat daar ook echt veel druk zit wanneer je rijdt? De panelen liggen wel ver naar achteren, bij een gewoon zadel zou ik denken te ver.

Lastig hoor, snap je gevoel heb zelf ook problemen met mijn nieuwe zadel bij Whoopie en wordt daar af en toe ook een beetje wanhopig van.

Is er echttverschil in reactie op dit zadel (is het erger geworden sinds je dit zadel rijdt?)

Succes.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Druk op de lendenen is niet fijn , en zover je van de foto kan beoordelen , ligt de druk van de panelen tever naar achteren.
    Mijns inziens niet doen , gewoon met barefoot rijden , ( en kijken of de signalen die jouw paard geeft blijvend zijn) op termijn een keuze maken of het materiaal waarmee je werkt past ,en wat niet past verkopen.
    Laat een meting van de schouders en rug doen , als hier ongelijkheid inzit , dit aan de lange lijnen , en met oefeningen ernaast oplossen.(Daarna kijken naar wat een goed zadel voor jouw paard is) Inventariseren wat erop de markt is , veel ervaringen horen en de maten van je paard kennen.(Meten is weten.) de tijd nemen Groetjes en Succes ( Gevoel wat je hebt is zeer herkenbaar heb een tinker ook een tijd zonder zadel gereden omdat het mij niet duidelijk was wat een geschikt zadel zou zijn , en de basis van een gespierde bovenlijn toch voorelkaar te krijgen)(Met mijn arabier zit ik nu in een soortgelijke fase , zij is 3 en heeft scheve schouders , wil graag een zadel laten maken , gaat nu ( ik na de meting gehoord heb , eerst weer aan de lange lijnen , en wellicht eerst in het mentuig) voordat zij ingereden wordt met zadel.

Bladwijzers

Forum Rechten