Resultaten 1 tot 13 van de 13

Topic: Bespiering, galop en lichtrijden

Forum Meubilair Hanneke1980's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2005

Bespiering, galop en lichtrijden

Gisteren is er een zadelmeneer bij Boris wezen kijken.
    Hij stond achter Boris, en liet toen zien dat de spieren op zijn achterhand aan de rechterkant duidelijk meer ontwikkeld waren dan aan de linkerkant.
    En dit werkte kruislings, dus bij de schouder waren de spieren aan de linkerkant meer ontwikkeld dan aan de rechterkant.
    Gevolg volgens hem: zadel dat naar rechts schuift. Klopt.
    Gevolg nr 2 volgens hem: aanspringen in de linkergalop gaat beter dan in de rechtergalop, omdat de linkerschouder beter naar voren kan grijpen. Klopt ook.

Ik vond en vind zijn verhaal erg logisch, jullie ook?

Als ik ga lichtrijden dan heb ik op de linkerhand geen moeite mee om op het goede been licht te rijden, dit gaat automatisch zodra Boris aandraaft.
    Op de rechterhand zit ik echter wel vaak fout, en moet ik echt gaan kijken naar zijn benen.

Zou dit ook wat met die spieren te maken hebben, of heeft dit een andere oorzaak?
    Willen is kunnen, zolang er maar koffie is.

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Re: Bespiering, galop en lichtrijden

Klinkt erg bekend!
    Ook wat betreft dat lichtrijden.
    Voel je ook dat Boris jou soms expres op het andere been zet, door in draf soms wat raar te doen? (niet oftie het fijner vindt als je op het andere been lichtrijd)

Wat betreft lichtrijden: probeer te rijden op het buitenbeen van de BUIGING, niet van de muur. Als je paard zo ongelijk bespierd is, is het goed mogelijk dat hij ook veel in buitenstelling loopt op de rechterhand en dan kun je, voor zijn balans, beter op het linkerbeen lichtrijden. En als hij met buitenstelling/buiging loopt, dan voelt het voor jou alsof hij linksom gaat...

Wat betreft de galop: aanspringen in galop gaat, voor zover ik weet, vanuit het buiten-achterbeen, dat draagt het meeste gewicht. Dus dat hij een voorkeur heeft voor linkergalop zou dan niet vreemd zijn met een sterke rechter achterkant.

Weet je ook een oorzaak van zijn ongelijke bespiering?
    Is Karianne al bij hem geweest voor een chiro-behandeling?
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Op zich vind ik het nogal een 'open deur' om te laten zien en zeggen dat een paard aan één kant meer ontwikkeld is dan aan de tegenoverliggende zijde. Ieder paard is immers van nature scheef, rechts of links en dan ligt het ook voor de hand dat de spieren aan de betreffende zijde, meer ontwikkeld zijn. Denk maar aan je eigen lijf, als je 'rechts' bent, ben je aan die zijde ook sterker ( omdat je van nature meer met 'rechts' doet). Dat geldt dus ook voor een paard ( honden zijn trouwens ook scheef!). De meest noodzakelijke arbeid is dus om het paard doelbewust te gaan rechtrichten en ervoor te zorgen dat hij op 4 benen in balans gaat lopen.
    Dat kan best een aantal maanden duren en het werk moet je ook steeds bijhouden.
    Maar je zult zien dat als een paard éénmaal recht is, hij dan ook op beide zijden even gemakkelijk zal kunnen aanspringen. Nu volgt hij gewoon z'n natuurlijke bouw en springt het liefst aan met het been waar het 't gemakkelijkst voelt. Zelfcontrole: ga stilstaan en begin te lopen. Kijk met welk been je eerst naar voren stapt. Probeer het dan eens met het andere been, je zult voelen hoe 'ongemakkelijk' dat voelt en dat je er echt bij na moet denken om juist het 'verkeerde' been voor te zetten.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Even alleen over het lichtrijden.. Ik heb 5 jaar geleden ofzo de typ gekregen; bats (ne*k) het buitenbeen naar voren. Sindsdien heb ik er nooit meer moeite mee gehad

Aangemeld
    Dec 2005

@Callippo:

Wat betreft lichtrijden: probeer te rijden op het buitenbeen van de BUIGING, niet van de muur. Als je paard zo ongelijk bespierd is, is het goed mogelijk dat hij ook veel in buitenstelling loopt op de rechterhand en dan kun je, voor zijn balans, beter op het linkerbeen lichtrijden. En als hij met buitenstelling/buiging loopt, dan voelt het voor jou alsof hij linksom gaat...
    Hee ja, en dan is de cirkel weer rond.
    Ik voel niet of Boris mij express op het verkeerde been zet, want als ik eenmaal op het goede been zit, blijft hij lopen zoals hij deed, maar ik ga de volgende keer eens even extra opletten.

Karianne is nog niet geweest voor een behandeling, dat leek beter als het nieuwe zadel er is en hij daar een tijdje mee gereden is.
    Ze zag wel "iets" aan hem, niet heel erg, maar gewoon iets.
    (ik hoop dat ik dit goed neertyp)

Ja Marianne je hebt gelijk, veel paarden zijn scheef, of hebben een duidelijke voorkeur voor de ene of de andere kant, maar ik ben niet zo'n ster om dat te ontdekken.
    Paardlief heeft er gelijk in dat hij liever zijn goed ontwikkelde kant gebruikt, ikzelf ben linkshandig en als ik met rechts schrijf kost me dat ook moeite.
    De zadelmaker heeft er ook niet heel veel woorden aan vuil gemaakt, alleen dat veel zadels naar rechts glijden. Nu vind ik het niet nodig om voor dit probleem een passende zadeloplossing te vinden, het lijkt me beter om aan Boris zijn bespiering te werken.

Aangemeld
    Dec 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door wannabe
    Even alleen over het lichtrijden.. Ik heb 5 jaar geleden ofzo de typ gekregen; bats (ne*k) het buitenbeen naar voren. Sindsdien heb ik er nooit meer moeite mee gehad
    euh wat bedoel je hier precies mee?

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Hanneke1980
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door wannabe
    euh wat bedoel je hier precies mee?
    dat ik scheel ben en niet zo goed kan lezen wat de vraag was

Dit is inderdaad een scheefheidsprobleem. Dit scheefheids probleem heeft als gevolg dat het paard zijn gewicht ongelijk verdeeld en dit op de voorhand omdat de achterhand niet kan dragen door deze scheefheid. Dit zorgt er voor dat het paard extra bespierd raakt op schouder, rug en heup om zo te zorgen dat het gewicht en schokken niet kan worden opgevangen. Begrijpelijk is dit niet voldoende voor een paard om geen slijtage te krijgen.

Doormiddel van rechtricht oefeningen die gebruikt maakt van buigingen en juiste plaatsing van het achterbeen om het paard in evenwicht te brengen. Pas wanneer het paard los word gemaakt (de sterke en korte spieren langer en soepeler gemaakt) en het paard in evenwicht word gebracht worden deze spieren minder omdat ze niet meer gebruikt worden om gewicht te compenseren.

Meer info over deze oefeningen kijk op de site.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ja zeer herkenbaar, en waarschijnlijk voor vele mensen. Paarden hebben idd allemaal een favoriete kant, daarom is rechtrichten belangrijk, ik ben er nu ook mee bezig zowel onder het zadel als aan de hand.
    Ik vindt het wel prettig om hier les in te krijgen want ik kan wel zien dat een paard een favoriete kant heeft maar om dit zelf goed te rijden vindt ik erg moeilijk.

Maar heb je al een ander zade lop het oog??
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Aangemeld
    Dec 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door whoopie

Maar heb je al een ander zade lop het oog??
    De kans op de Massimo Trail wordt groter en groter

@ SPMP: Het blijft een mooie site! Mochten jullie een dependance in Noord Holland gaan beginnen (weinig kans assume ik) dan hoor ik het graag.

Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Heb jij ook les van iemand Hanneke?

De massimo Trail, ja mooi zadel. Leek mij ook wel iets toen ik op zoek was naar een zadel, jammer genoeg dwong het zadel mij teveel in een bepaalde positie, en omdat ik al een holle onderrug heb werkte dat niet voor mij.

Dus nu ga je je zadel weer verkopen of heb je de mogelijkheid om in te ruilen?
    Groetjes Janneke

Gun jezelf

Aangemeld
    Dec 2005

Ik heb op dit moment een tweedehands zadel wat Boris goed past, maar mij wat minder, rugpijn! roept mijn lichaam elke keer als ik afstijg.
    Dit zadel raak ik wel weer kwijt (zei ze hoopvol) ik heb al van verschillende stalgenoten gehoord dat ze wel interesse hebben.

Ja ik heb les, met grondwerk komt Karianne af en toe, we hebben nog niet veel aan rechtrichten gedaan, niet bewust althans.
    En eens in de twee weken rijles van de instructrice van onze manege.
    Zij heeft veel bij AdB gereden, dus ik zal eens vragen of ze nog wat tips en adviezen heeft.

Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Als ze bij ADB heeft gereden dan zou ik verwachten dat ze daar veel aandacht voor heeft, als je paard niet recht is onder het zadel dan kun je verder dressuurmatig toch niet zoveel???
    Groetjes Janneke

Gun jezelf

Bladwijzers

Forum Rechten