Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 31

Topic: Door nieuwe dingen weer stapje terug

  1. #1

    Door nieuwe dingen weer stapje terug

    Misschien een beetje vage titel, maar ik vroeg me af of jullie dit ook wel eens hebben.
    Bij Annet was op- en afstappen nooit een issue. Preflight checks gingen altijd goed, dus ik heb er nooit bewust heel veel aandacht aan besteed. Misschien dat daar wel een deel van de oorzaak ligt natuurlijk

    Sinds we de sideways game steeds beter beheersen (en ook in verschillende tempo's doen, over obstacles, etc), oftewel: sinds er meer focus van mij gekomen is op het sideways, loopt Annet ook weg bij het opstappen. Hetzij sideways, hetzij driving hindquarters (als ik met mijn rug naar haar hoofd sta, en dus mijn centrum richting haar hindquarters heb).

    Gisteren dus voor het eerst sinds hele lange tijd weer zeer bewust aan het op- en afstappen gewerkt. Klapperen met beugels, mijn been optillen en weer neerzetten, been in beugel en meehupsen, enz. We zijn denk ik 3 kwartier (als het niet langer was, heb niet op een horloge gekeken) alleen maar bezig geweest met desensitizen. Wat eerst nooit een issue was, was het nu wel.
    Enfin, uiteindelijk ging het goed, en de aankomende tijd ga ik daar nog veel aandacht aan besteden. Komt wel weer goed. Maar hebben jullie dat nou ook wel eens? Dat je, doordat je bepaalde oefeningen beter gaat beheersen, ineens bij andere oefeningen een "terugval" hebt?
    Always Look on the Bright Side of Life!!!

  2. #2

    Re: Door nieuwe dingen weer stapje terug

    Ehm, ja, vaak wel

    Misschien heeft Annet een beetje hetzelfde wat Susan dan ook heeft: dat wat er het laatst inging, is het makkelijkst terug te vinden voor haar.

    Oftewel: doe je 6 keer sideways towards, dan wordt disengagen ineens lastig, want Susan kijkt breed, dus "mens half naast die iets vraagt" wordt dan sideways towards.

    Dan moet ze weer even splitsen in "mens half naast die iets vraagt doet heel anders dan daarnet, is het soms iets anders?"
    En dat kost(te) haar vaak wel een beetje moeite.

    Is je energie wel heel erg uit als je wilt opstappen?
    Anders kan dat mogelijk nog de verwarring geven.

    May the horse be with you!

  3. #3

    Re: Door nieuwe dingen weer stapje terug

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Mafhaf
    Ehm, ja, vaak wel

    Misschien heeft Annet een beetje hetzelfde wat Susan dan ook heeft: dat wat er het laatst inging, is het makkelijkst terug te vinden voor haar.

    Oftewel: doe je 6 keer sideways towards, dan wordt disengagen ineens lastig, want Susan kijkt breed, dus "mens half naast die iets vraagt" wordt dan sideways towards.

    Dan moet ze weer even splitsen in "mens half naast die iets vraagt doet heel anders dan daarnet, is het soms iets anders?"
    En dat kost(te) haar vaak wel een beetje moeite.

    Is je energie wel heel erg uit als je wilt opstappen?
    Anders kan dat mogelijk nog de verwarring geven.
    Ik denk dat Annet bij sommige dingen inderdaad makkelijk "assumed", dat zou een oorzaak kunnen zijn
    Mijn energie was ontzettend uit, heb me in allerbei bochten gewrongen om mijn energie zo "uit mogelijk" te krijgen
    Always Look on the Bright Side of Life!!!

  4. #4
    Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Locatie
    Aarschot / België
    Leeftijd
    41
    Berichten
    6.498

    Re: Door nieuwe dingen weer stapje terug

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Mafhaf
    Ehm, ja, vaak wel

    Misschien heeft Annet een beetje hetzelfde wat Susan dan ook heeft: dat wat er het laatst inging, is het makkelijkst terug te vinden voor haar.
    En wat Aramis heeft.
    Zo heeft ie heel lang op alles wat ik vroeg gesteigerd, toen was het sideways towards, nu is het een soort van spin, ook beentje geven deed hij op alles wat ik vroeg...ect ect

    Wat ik doe is een nieuwe oefening eerst bevestigen zodat hij zeker is dat dat antwoord juist is.
    En vanaf dat moment ga ik alleen nog andere dingen doen en laat die oef. even voor wat het was.

    Een soort van balans vinden dus.
    Ik denk dat het vooral de willingly horses zijn die er "last" van hebben.

  5. #5

    Re: Door nieuwe dingen weer stapje terug

    Hee Kim, dat werkt bij mij ook heel goed: eerst voetje bij aanleren (dat duurde LANG bij Susan). Dan liefst 2 maand NIET doen. Dan zittie er in. Nu doet ze het at liberty in de wei.

    Ook daarbij vond ze het overigens heel lang moeilijk om disengagent en voetje bij te scheiden. Nu niet meer.

    May the horse be with you!

  6. #6

    Re: Door nieuwe dingen weer stapje terug

    Kijk, dat is nog eens leerzaam om te lezen
    Voorlopig dan maar even wat minder / niet bezig met sideways.
    Always Look on the Bright Side of Life!!!

  7. #7

    Re: Door nieuwe dingen weer stapje terug

    Ja dat herken ik. We leren iets nieuws en vervolgens is dat het antwoord op vele vragen.

    Ik beleg dat bij mezelf. Te lang bezig geweest met het ene. Aangenomen dat dat nodig was, terwijl Poca het na 1 x al wel door had. Gedacht ook dat het leuk was. Pffff.

    Ik heb ook steeds minder zin om 'dingen' aan te leren. Ik wil RELATIE hebben met Poca. En meer en meer begin ik me af te vragen of je die krijgt door dingen te doen. Zoals zo'n berggeit. Dat is leuk om te doen. Maar is het voor Poca ook echt leuk en doet het de relatie goed of alleen mijn ego. Oh dit gaat beetje off topic. Sorry.
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

  8. #8
    Forum Meubilair Hanneke1980's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2005
    Locatie
    N52°06.057 E005°38.773
    Berichten
    3.683

    Re: Door nieuwe dingen weer stapje terug

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Pocalover

    Ik heb ook steeds minder zin om 'dingen' aan te leren. Ik wil RELATIE hebben met Poca. En meer en meer begin ik me af te vragen of je die krijgt door dingen te doen. Zoals zo'n berggeit. Dat is leuk om te doen. Maar is het voor Poca ook echt leuk en doet het de relatie goed of alleen mijn ego. Oh dit gaat beetje off topic. Sorry.
    Ik ga nog even off topic door

    Klinkt logisch Roos en moet zeggen dat ik dat herken, maar hoe werk je aan de relatie zonder dingen te doen?
    Undemanding time, mosyen, gewoon zijn, dat doen we wel, maar dan krijg ik op een gegeven moment toch zo'n blik van: "zeg eens gaan we nog wat doen of niet? Anders ga ik even op zoek naar eten if you don't mind"
    Willen is kunnen, zolang er maar koffie is.

  9. #9

    Re: Door nieuwe dingen weer stapje terug

    Sinds we de sideways game steeds beter beheersen (en ook in verschillende tempo's doen, over obstacles, etc), oftewel: sinds er meer focus van mij gekomen is op het sideways, loopt Annet ook weg bij het opstappen. Hetzij sideways, hetzij driving hindquarters (als ik met mijn rug naar haar hoofd sta, en dus mijn centrum richting haar hindquarters heb).
    Herkenbaar joh!
    Je bent je communicatie aan het verfijnen. Soms is dat moeilijk voor het paard en 'assumed' het er lustig op los. Zeker als je een bepaald iets een tijd lang geoefend hebt ('o, ik zal wel moeten....').
    Gewoon duidelijk blijven in je vragen, opstappen is zonder focus, zijwaarts wegstappen is niet gewenst, dus blijven vragen. Goed letten op je timing en release.
    Hoe stijg je op? Vanaf de grond? Dan kan je gewoon letterlijk het boekje (dvd?) volgen wat je moet doen als je paard wegloopt tijdens het opstijgen. Zie het weglopen van je paard in dit geval niet als 'geen toestemming krijgen', maar als miscommunicatie.
    Stap je op vanaf een krukje is het ook wel handig om de sideways toward te oefenen. Dan kan je wat 'spelen' met de achterhand (wegporcupinen/driven, naar je toe porcupinen/driven) terwijl je op je krukje staat en belonen als je paard er op de juiste manier langsstaat en stilstaat.

  10. #10

    Re: Door nieuwe dingen weer stapje terug

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Pocalover

    Ik heb ook steeds minder zin om 'dingen' aan te leren. Ik wil RELATIE hebben met Poca. En meer en meer begin ik me af te vragen of je die krijgt door dingen te doen. Zoals zo'n berggeit. Dat is leuk om te doen. Maar is het voor Poca ook echt leuk en doet het de relatie goed of alleen mijn ego. Oh dit gaat beetje off topic. Sorry.
    Mis je dan niet een beetje de clou als je je focust op het 'dingen' aanleren?
    Volgens mij is het de bedoeling dat je je communicatie verfijnt dmv allerlei oefeningetjes. Je 'vraagt' enkel aan Poca om haar benen te verzetten naar de aanwijzingen die jij geeft. Is het uiteindelijke doel dan dat ze haar benen verzet op jouw kleinste aanwijzing of is het doel dat de benen in een bepaalde stand staan en het ineens 'berggeit' heet? Het doel zou communicatie moeten zijn, niet het uiteindelijke plaatje. En hoe beter de communicatie.. hoe beter de relatie, toch?

  11. #11

    Re: Door nieuwe dingen weer stapje terug

    Ja natuurlijk, helemaal eens.
    Maar al zet Poca op de kleinste aanwijzing haar benen zo dicht mogelijk bij elkaar. Wat maakt dat uit? Wat boeit dat? Is dat dan waar ze blij van wordt?

    Iedere dag als ik langs het weiland rijd en mijn raampje open draai dan KIJKT ze me aan. Twee ogen, twee oren. Haar hele zelf staat op mij gericht. Ze komt uit de wei, ik hoef haar echt niet te halen.

    Als ik 's-avonds kom, dan doe ik de stal deur open en loop ik wat heen en weer. Als het Poca te lang duurt voor ik wat met haar ga doen, dan haalt ze met haar tanden het halster van het haakje en gooit dat op de grond. Zo van, die hebben we nodig, dan gaan we wat doen. Ze komt de stal zowat uit.

    Dus dat gedeelte zit echt wel goed. Maar dan wat. Ik doe gymmen voor haar omdat zij daar leniger van wordt. Maar vindt ze dat ook leuk? Ik doe (lees: probeer) klassieke dressuur zodat ze mij op een gezondere manier kan dragen. Maar wordt de relatie daar ook beter van? En dat geloof ik dan nog wel.

    Of is het juist door de oefeningen te doen dat de communicatie verfijnd wordt en is dat dan relatie?

    Maar het achteruit gaan, de spaanse pas, de berggeit, de buiging, noem het maar op. Draagt dat bij aan de relatie? Kennelijk wel. Maar de vraag houdt me bezig. Voor mijn gevoel zou ik het beste voor de relatie doen als ik haar los liet in een kudde paarden met hengst en veulens op een heeeeeel groot stuk weiland. En dan overigens geen idee meer wat ik zou gaan doen als ik op bezoek kom.
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

  12. #12
    Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Locatie
    Aarschot / België
    Leeftijd
    41
    Berichten
    6.498

    Re: Door nieuwe dingen weer stapje terug

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Pocalover
    Ja natuurlijk, helemaal eens.
    Maar al zet Poca op de kleinste aanwijzing haar benen zo dicht mogelijk bij elkaar. Wat maakt dat uit? Wat boeit dat? Is dat dan waar ze blij van wordt?
    nee, tuurlijk maakt dat niet uit.
    Maar hoe ik het zie:

    COMMUNICATIE = RELATIE

    Zonder communicatie kan je geen relatie aangaan. Maakt dan ook niet uit hoe je communiceert, hangt er wel vanaf hoe je relatie is.

  13. #13

    Re: Door nieuwe dingen weer stapje terug

    Maar al zet Poca op de kleinste aanwijzing haar benen zo dicht mogelijk bij elkaar. Wat maakt dat uit? Wat boeit dat? Is dat dan waar ze blij van wordt?
    Misschien kan je het simpeler zien.
    1) Je stelt een vraag
    2) Poca antwoord
    3) Je laat Poca weten dat ze je vraag heeft beantwoord door haar te belónen.
    Ik mag een boon worden als een paard dáár niet blij van wordt. Misschien als Poca niet blij wordt, gebruik je niet de juiste beloning?
    Iedere dag als ik langs het weiland rijd en mijn raampje open draai dan KIJKT ze me aan. Twee ogen, twee oren. Haar hele zelf staat op mij gericht. Ze komt uit de wei, ik hoef haar echt niet te halen.
    Dit heb je ook bereikt door met haar in gesprek te gaan, te communiceren. Jullie verstaan elkaar, jullie hebben een band. Daar hebben jij en Poca hard aan gewerkt. Dat krijg je niet kado. Dit heb je bereikt door in het verleden de dingen te doen waar je nu zo aan twijfelt omdat Poca er niet blij van zou worden.
    Deed ze dit ook al toen je nog nooit een Parelli- of Irwingesprek had gevoerd? Denk het niet, toch? Dus blijkt dat ze wél blij is/wordt van jullie manier van communiceren.

    Het houdt mij ook bezig hoor. Soms zie ik Troy erg zuur doen als ik iets vraag, maar wordt hij wel heel blij als ik hem vertel hoe góed hij het deed. Ik ga er dan maar vanuit dat mijn vraagstelling niet goed was. Misschien vroeg ik het onbeleefd, of praatte ik te hard. Daarom wil ik graag blijven werken aan die communicatie.
    Voor mijn gevoel zou ik het beste voor de relatie doen als ik haar los liet in een kudde paarden met hengst en veulens op een heeeeeel groot stuk weiland.
    Ik denk dat jullie elkaar (uiteindelijk) ontgroeien. Als een vriendschap waarin je geen werk meer steekt. Ik denk dat ze na verloop van tijd niet meer naar je toekomt, omdat ze méér heeft met haar andere kuddeleden.
    De vraag is dan.. of je dat ervoor over hebt. Wíl je dat? Ze is wel 24/7 blij, maar niet meer met jou.

    Het lijkt me trouwens ook wel logisch, dat als je een bepaalde vorm van communicatie hebt bereikt en je daar heel tevreden over bent, een stapje terug te doen en niets anders verlangen dan hetgeen je nú hebt, te behouden. Waarom dan nog 'berggeit' aanleren?

    Ben trouwens benieuwd naar jouw motivatie? Waarom ben je daarmee bezig?

  14. #14

    Re: Door nieuwe dingen weer stapje terug

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Herkenbaar joh!
    Je bent je communicatie aan het verfijnen. Soms is dat moeilijk voor het paard en 'assumed' het er lustig op los. Zeker als je een bepaald iets een tijd lang geoefend hebt ('o, ik zal wel moeten....').
    Gewoon duidelijk blijven in je vragen, opstappen is zonder focus, zijwaarts wegstappen is niet gewenst, dus blijven vragen. Goed letten op je timing en release.
    Hoe stijg je op? Vanaf de grond? Dan kan je gewoon letterlijk het boekje (dvd?) volgen wat je moet doen als je paard wegloopt tijdens het opstijgen. Zie het weglopen van je paard in dit geval niet als 'geen toestemming krijgen', maar als miscommunicatie.
    Stap je op vanaf een krukje is het ook wel handig om de sideways toward te oefenen. Dan kan je wat 'spelen' met de achterhand (wegporcupinen/driven, naar je toe porcupinen/driven) terwijl je op je krukje staat en belonen als je paard er op de juiste manier langsstaat en stilstaat.
    Ik stap meestal op vanaf de grond, en ik heb vandeweek ook bewust die L1 DVD er weer bij gepakt om eens te kijken hoe het ook al weer precies zat. Krukje doe ik af en toe, en daarbij ben ik inderdaad bezig om sideways toward te oefenen. Ging in het begin erg moeizaam maar gaat nu redelijk.

    Wat de rest van de (off topic ) discussie betreft: Ik merk aan Annet dat ze het leuk vindt om dingen te combineren, om een uitdaging te hebben, om nieuwe dingen te leren. In dat opzicht is het vragen van nieuwe dingen niet alleen direct aan de relatie werken, maar het ook leuk en interessant houden voor haar. Waardoor ze me weer meer waardeert als leider Als ik haar verveel, is het voor haar minder plezierig om bij mij te zijn.
    Oefeningen als berggeit zijn misschien vanuit het gezichtspunt van een paard (en van jou?) meer "circus" en minder "nuttig". Maar van de andere kant helpt het je paard aan zijn evenwicht te werken, zich bewust van zijn benen te worden, enz. Dus in dat opzicht is zo'n oefening ook lichamelijk nuttig (het heet niet voor niets "berggeit", als je ooit ergens in steil terrein gaat rijden is de balans juist weer handig!). Je doet het dus wel ergens voor!!!
    Always Look on the Bright Side of Life!!!

  15. #15

    Re: Door nieuwe dingen weer stapje terug

    Dus in dat opzicht is zo'n oefening ook lichamelijk nuttig (het heet niet voor niets "berggeit", als je ooit ergens in steil terrein gaat rijden is de balans juist weer handig!). Je doet het dus wel ergens voor!!!
    *pakt de trailer en gaat naar Oostenrijk*

    Ik ben een boon. Blij als ik was hoe het ging en toen dacht ik dat het was. Ineens niet meer slightest try belonen maar verwachten dat ze meer kan. Want in dat stadium zijn we toch nu wel beland.
    Nee dus, zij is en blijft een vluchtdier, ik ben en blijf een roofdier. Dus altijd weer opnieuw.

    Sinds een aantal weken kunnen we opzadelen zonder oren in de nek, staart gezwiep of signalen van onplezier.
    Nu zijn we bezig aan het fijn opstappen. (gelukkig toch nog ontopic ).

    Uiteindelijk komen we er wel, maar voor mijn gevoel zijn we heel ver terug gemoeten. Voordeel hier van is dat er in de basis straks ook dingen gerepareerd zijn. Dan kunnen we daar weer verder op bouwen. En de travers die komt dan een ander jaar wel weer.

    En akelig maar waar, hihi, toen ik me een aantal weken terug heel goed voelde, ging het ook heel goed in omgang met Poca. Nu is het een zooitje en voel ik me ook niet lekker dus klopt aardig.

    Alles bij elkaar gaat het natuurlijk nog steeds beter dan het ooit geweest is. Ik merk wel dat je dan steeds 'kritischer' wordt of zo.

    Poca is lief, Roos is eigenwijs, zo iets.
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •