Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 31

Topic: Door nieuwe dingen weer stapje terug

  1. #16

    Re: Door nieuwe dingen weer stapje terug

    Jeetje Roos, dat is waar ik al heeeel lang mee rondloop. Ik geloof zelfs dat ik er ooit hier eens een topic over geopend heb. Ik ben er eerlijk waar nog steeds niet uit. (Intussen ga ik maar door met proberen mijn paarden sterk en evenwichtig te maken zodat ik ze in elk geval niet stuk maak als ik wil rijden.)

    Ik denk wel dat het toch niet zo eenvoudig is als hier gezegd wordt. Over vraag-antwoord-belonen=blij. En over communicatie=relatie.
    Natuurlijk is dit wel waar, maar volgens mij hebben paarden wel veel meer behoefte aan zingeving. Een doel. Zoals bijvoorbeeld bij een wandeling door het bos. We zijn niet alleen aan het wandelen om de afstemming (relatie) te verfijnen en omdat de vogeltjes zo heerlijk fluiten. Donanta is op zoek naar voedsel. Want dat is wat paarden doen, al rondtrekkend. Ik geniet er dus van als ik zowel mezelf kan behagen door met haar op stap te gaan en van de vogeltjes te genieten, als Donanta kan behagen omdat we op zoek zijn naar voedsel dat in de wei niet staat. Ik wijs het haar en geef haar de kans te ontdekken. We zijn haar leefgebied aan het vergroten. Zij kan als het nodig is (zij weet het niet, maar het zal nooit nodig zijn, want ze staat achter mijn omheining in de wei) mijn andere 2 paarden de weg te wijzen in dat gebied en ze weet waar het eten en drinken te halen valt en waar het veilig is of onveilig.........

    DAT is volgens mij wat het allerbelangrijkste is voor paarden. Wij kunnen daar een rol in spelen, door hen de weg te wijzen en te helpen met het vergoten van hun leefwereld.... van buiten of van binnen. Maar het moet wel ergens 'over gaan'. Natuurlijk geloof ik wel dat we als mensen ook iets toe te voegen hebben aan het bestaan van een paard. Maar toch...... die eerste behoefte staat voorop.

    En dat wandelen is slechts een voorbeeld. Probeer dat maar eens te vertalen als je aan het longeren bent om de spiertjes te versoepelen en versterken........ knappe vrouw/man die dat echt uitgelegd krijgt. Het moet kunnen, maar helaas lukt het mij niet en verval ik zelf te snel in 'the small picture' (lees bijvoorbeeld rugspieren, of ondertredend achterbeen, ect)

    Ik zweef momenteel ook nog steeds ergens tussen dat beeld wat ik net beschreef en domweg proberen mijn paard 'dingen' te leren.

    Pffffff......

  2. #17

    Re: Door nieuwe dingen weer stapje terug

    sorry, dubbelpost

  3. #18

    Re: Door nieuwe dingen weer stapje terug

    De zin van dit alles begint me te ontbreken. Al die oefeningen. Ze hebben te maken met zelf controle. Met leren rustiger te zijn. Daar zie ik dan het nut nog wel van in. Laatste tijd als Poca ergens van schrikt, dan rent ze niet meer weg maar doet ze turn-face-and-wait. Dat das wel erg prettig.

    En natuurlijk is dat horsemanship gedoe heel goed. Laten we wel wezen. We gaan best regelmatig met de trailer weg. Dan is het natuurlijk wel heel erg fijn omdat het zo te doen dat het voor haar ook comfortabel is. Maar meer en meer word ik geconfronteerd met de vraag, waarom mag IK dit van jou vragen. Toch niet omdat ik jouw huur betaal. Naar een ander gaat ze al helemaal niet want die gaat wel van alles vragen en misschien nog wel onaardig ook.

    Aan de andere kant. Ik zie best een hoop paardjes in het wedstrijd corset die zich daar heel prettig bij lijken te voelen. Weten ook niet beter uiteraard. Ik geloof echt niet dat die allemaal introverted zijn hoor.
    Ach en zo vraag je je wat af.

    Oh ja Marleen, niet alleen eten maar ook voortplanten. Denk ik aan nu ik zie dat Donata drachtig is.
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

  4. #19

    Re: Door nieuwe dingen weer stapje terug

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door marleendenarend

    Ik denk wel dat het toch niet zo eenvoudig is als hier gezegd wordt. Over vraag-antwoord-belonen=blij. En over communicatie=relatie.
    Natuurlijk is dit wel waar, maar volgens mij hebben paarden wel veel meer behoefte aan zingeving. Een doel. Zoals bijvoorbeeld bij een wandeling door het bos. We zijn niet alleen aan het wandelen om de afstemming (relatie) te verfijnen en omdat de vogeltjes zo heerlijk fluiten. Donanta is op zoek naar voedsel. Want dat is wat paarden doen, al rondtrekkend. Maar toch...... die eerste behoefte staat voorop.

    Pffffff......
    En wat dan als je beloont met voedsel?
    'Belonen' doe je met hetgeen jij jouw paard het meeste kan behagen. Bij jou paard is dat voedsel? Nou.. dan is alles wat je wilt aanleren toch leuk? Al wat jij doet heeft dan een doel, een zingeving voor je paard. Hij krijgt er eten voor
    Is het moeten buigen op jouw suggestie met als beloning een brokje, minder zinvol als het buigen om een moeilijk-bereikbaar-overheerlijk-grassprietje te bemachtigen?
    Zou het voor je paard iets uitmaken? Of zitten deze spinsels enkel in jouw hoofd?

  5. #20

    Re: Door nieuwe dingen weer stapje terug

    Enne.. Roadracer... als het opstijgen nou moeilijk blíjft, kan je altijd nog op deze manier opstijgen:
    http://<iframe class="restrain" titl...="0"></iframe>

  6. #21

    Re: Door nieuwe dingen weer stapje terug

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Pocalover
    Oh ja Marleen, niet alleen eten maar ook voortplanten. Denk ik aan nu ik zie dat Donata drachtig is.
    Misschien vinden jullie me soft, maar dit heb ik in de 1e plaats voor haar gedaan. Dit voorjaar is onder mijn ogen en handen een buurpony gestorven door de complicaties van de geboorte van haar dode hengstveulen. Ik heb haar schreeuwend van de pijn tegen de grond moeten houden toen de veearts eerst het veulen terug moest duwen alvorens het eruit kon. Gruwelijk. De pony is de dag erna overleden.

    Ik wilde Donanta niet meer laten dekken.
    Ik heb naar haar gekeken....... en heb het toch gedaan. Ik wil het haar niet onthouden. Het IS gewoon zo'n oerpaard..... ik weet gewoon dat ze zich in haar opperbeste element zal voelen als ze een veulen heeft. Ik weet het gewoon. Dus de nachtmerrie van de buurpony maar even verdrukt en een lieve, netjes dekkende hengst voor Donanta gezocht. Ze vond het spannend, maar reuze-interessant.

    Ik heb er goed aan gedaan, zelfs als ik haar erdoor zou verliezen................

    Als ik dood ga, wil ik ze dolgraag in een kudde op de poesta laten uitzetten (met een paardvriendelijke opzichter natuurlijk). Of bij een fokker in Spanje, waar de merries ook (soms met dekhengst erbij) op tig hectare vrij rondlopen met hun veulies.

    Chips wat is dit een moeilijk onderwerp........

  7. #22
    Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    2.669

    Re: Door nieuwe dingen weer stapje terug

    Grappig he, dat als je iets vaak doet en veel beloond dat ze het dan op allerlei ques gaan proberen. Met Sjo gaat het nu zo ver dat als ik iets nieuws leer dat ie vanalles aanbiedt eerst om te zien of ik dat niet bedoel. Heel lief . Dan komt altijd die Honza metafoor boven drijven (je vraagt om chocolade, verkoper biedt witte aan... nee hoef ik niet, bruine dan? nee ook niet, Pure chocolade? Ja die moet ik hebben dank je wel! -(-> noem chocolade aan een vrouw en je weet zeker dat ze het onthoudt )).

    Door het ongewenste gedrag te negeren en gewoon zachtjes door te vragen zal dit gedrag vanzelf wel uitdoven.

    Ik heb ook steeds minder zin om 'dingen' aan te leren. Ik wil RELATIE hebben met Poca. En meer en meer begin ik me af te vragen of je die krijgt door dingen te doen. Zoals zo'n berggeit. Dat is leuk om te doen. Maar is het voor Poca ook echt leuk en doet het de relatie goed of alleen mijn ego. Oh dit gaat beetje off topic. Sorry.
    Een relatie krijg en onderhoudt je toch alleen door dingen te doen? Omdat paarden sociale dieren zijn willen ze graag iets doen voor elkaar. In het wild zorgt elk dier ook voor elkaar en als in alle eerste levensbehoeftes wordt voldoen dan is er tijd over voor spel en groomen. Het voldoen aan die eerste levensbehoeften lukt ons allemaal. Onze paarden staan in het algemeen ook met vrienden dus de paard-paard communicatie zit meestal ook wel goed, maar het leven van een dier in zo'n afgeslote omgeving is nogal eentonig. In mijn beleving zijn de meeste paarden blij met de afleiding die wij mensen ze bieden.

    We doen rare spelletjes met ze en ze worden daarvoor beloont. Het is afwisseling, nieuw, en het levert ze iets op. De vraag is of iets perse nuttig moet zijn voor een dier om het leuk te vinden. Ik denk namelijk van niet. Met de meeste vrienden die ik heb doe ik ook niet veel 'nuttige' dingen maar ze zijn daardoor des te leuker . Ik denk niet dat het paard het nut inziet van 'de berggeit', maar net zo min ziet hij het van het springen van makkelijk ontwijkbare objecten (om met de woorden van een engelse paardenetholoog te spreken ). Wat hij wel snapt is dat hij beloont wordt als hij het wel doet, of dat er druk is als hij weigert het te doen (of een combi van beide). Zijn natuur maakt dat hij graag samenwerkt en dus werken meeste paarden wel voor hun baas. Of ze daartoe gedwongen worden, er neutraal onder zijn of het leuk vinden hangt denk ik af van de mate van beloning (anders is er altijd nog het stockholm-syndroom ).

    Zolang Sjo nog gewoon naar me toe komt als ik roep dan neem ik maar aan dat ie me (en wat we doen) wel leuk vind . Als ie hinnekend op me af komt als ie me alleen maar ziet, of niet meer terug wil naar de groep dan zou ik me zorgen maken over zijn kuddesituatie/ huisvesting. En als ie niet meer naar het hek toekomt dan pas zou ik me zorgen maken over mijn relatie met hem en de training die we doen.
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

  8. #23

    Re: Door nieuwe dingen weer stapje terug

    He die Maaike! Wij hebben elkaar al eens eerder 'ontmoet' in een dergelijke discussie Mijn huidige praktijk heb je hier kunnen lezen (namelijk wel bezig met dingen aanbieden en aanleren), maar ik denk er dus wel vaak over na.....

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Maaike
    maar het leven van een dier in zo'n afgeslote omgeving is nogal eentonig. In mijn beleving zijn de meeste paarden blij met de afleiding die wij mensen ze bieden.
    Dat is ook niet wat Roos of ik schreven. Dat het leven alleen maar zo op de wei eentonig is (al denken fokmerries in een grote familiekudde daar vaak heeeel anders over), ben ik met je eens. Maar de vraag blijft, WAT doe je met je paard en is dat wel echt een aanvulling op hun leven LOS van de aandacht en de beloning. En dat het erg kan knagen steeds maar dingen van je paard te vragen, terwijl je je af zou kunnen vragen of je die dingen wel 'mag' vragen alleen omdat het 'jouw' paard is (als in 'eigendom'). Of je het RECHT hebt je paard te 'gebruiken'........ dat soort dingen.

    Begrijp je uit welke hoek deze overpeinzingen komen, of heb je daar nooit last van

  9. #24
    Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    2.669

    Re: Door nieuwe dingen weer stapje terug

    Hangt ervan af wat je met 'aanvulling' bedoelt.
    Moet wat wij doen met ze een aanvulling zijn?
    Wie zegt dat het contact met ons geen aanvulling is? Belemmeren we hen ermee in de rest van hun leven? Volgens mij niet. Volgens mij doen we er hen ook gene kwaad mee. Dus dan lijkt het me dat het een aanvulling is?

    Tuurlijk kan je hem ook loslaten in een groot natuurgebied met een leuke kudde en ernaar kijken. Ik denk niet dat veel paarden daar problemen mee zouden hebben. Ik denk dat hun leven dan vrij compleet is. ECHTER... de meeste van ons kunnen dit hun paard niet bieden. Paarden leven nu eenmaal in 'onze' wereld. Een wereld die wij hebben gecreeerd, en dan is het onze taak om hun leven zo goed mogelijk te maken daarbinnen. Die ideale situaties zijn leuk om over te filosoferen maar het is niet de realiteit.
    Omdat wij ze houden binnen deze wereld hebben we de PLICHT om ze zo goed mogelijk bij te staan hierbinnen. Ik denk dat je het dier niet helpt door hem 24 uur per dag in zijn suffe weitje te laten staan met zijn 3/4 vrienden zijn hele leven. Dus ja, ik denk dat we een aanvulling zijn in het leven onze paarden.

    [size=99px]Dat...en ik heb er niks voor niks geld voor betaald dus werken zal ie . Had ie maar geen paard moeten worden [/size]
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

  10. #25

    Re: Door nieuwe dingen weer stapje terug

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Enne.. Roadracer... als het opstijgen nou moeilijk blíjft, kan je altijd nog op deze manier opstijgen:
    http://<iframe class="restrain" titl...="0"></iframe>
    <hum> ik geloof dat ik binnenkort eens ernstig een vechtsport, ballet of iets anders dergelijks moet gaan doen, om mijn lenigheid wat op te vijzelen
    Wat een ontzettend gaaf filmpje trouwens, kende 'm nog niet!!!
    Always Look on the Bright Side of Life!!!

  11. #26

    Re: Door nieuwe dingen weer stapje terug

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Maaike
    Die ideale situaties zijn leuk om over te filosoferen maar het is niet de realiteit.
    Nee, maar het houd je wel 'scherp' en maakt dat je zoekt naar antwoorden en meer evenwicht. Ik ben het niet met je oneens hoor Maaike, maar dat wist je wel. Ik voel gewoon vaak de vraag naar mijn paarden van: 'tsja, hoe ga ik dit nu weer aan je uitleggen' (over het waarom je iets aan je paard vraagt....)

    [size=99px]Dat...en ik heb er niks voor niks geld voor betaald dus werken zal ie . Had ie maar geen paard moeten worden [/size]
    Gekke Maaike

  12. #27

    Re: Door nieuwe dingen weer stapje terug

    Jee interessante discussie geworden!

    Ik heb het makkelijk: ik heb 1 paard dat ik vorig jaar dacht maar beter met rust te laten omdat hij een moeilijke tijd had, en toen werd hij per dag gekker zo ongeveer. Dat was 24/7 op 2 hectare met 9 kuddeleden. Oftewel zo goed als ideaal volgens het boekje. Maar niet volgens Lodash. Toen ik weer meer met hem ging doen, werd het beter. Voor mij easy dus.

    Ik denk dat je relatie niet moet zien als een loshangend ding. Relatie bouw je, inderdaad door communicatie, dingen doen, samen zijn, whatever. Maar wat is anders die 'relatie'??

    Denk aards Paard is vluchtdier in mensenwereld. Snapt er gene reet van. Erg genoeg, okay. Maar als jij dan jouw paard kan helpen zich beter te voelen in die wereld waar hij/zij nou eenmaal in leeft, dan is dat toch bijna per definitie een goed ding?

    Ik merk bijvoorbeeld dat mijn paarden vaak al snel briesen, hoe heet dat blow their noses, als ik verschijn met mijn blije gezicht en halster. Vaak zodra ze gehalsterd zijn. Soort security. Dat zou ik ze niet willen onthouden.

    Ik denk dat Susan ook heel erg gelukkig zou zijn in een begrazingsproject, zeker.
    Maar ik denk (in al mijn arrogantie) ook, dat ik wel degelijk iets toevoeg aan haar leven.
    Dat ik dat nog eens zeg

    May the horse be with you!

  13. #28

    Re: Door nieuwe dingen weer stapje terug

    Ik denk ook vaak aan mijn SH die aan de hand van het gedrag van de paarden bij het binnen zetten kan opmaken of de eigenaar wel of niet komt en dingen onderneemt met het paard in kwestie. Als er niemand komt, zijn de paarden drukker en veel onhandzamer. Ik geloof inderdaad dat het wellicht niet zo boeiend is om iedere dag met dezelfde paardjes op dezelfde hectare te staan.

    Aangezien Poca komt, zelf aangeeft graag dingen te willen doen, denk ik dat ik gewoon door kan gaan met communiceren op deze weg. Maaike heeft wat dat betreft gelijk, de situatie is nou eenmaal niet van 100 hectare, de situatie is zoals die is en daar wil ik dan het beste van maken voor het paard.

    Waarom zou het arrogant zijn dat jij zegt dat je iets toevoegt aan het leven van Susan? Dat is gewoon zo, dat kan je opmaken aan haar gedrag.

    Poca is in mijn ogen Leftbrain introvert. Een van de karakteristieken daarvan kan zijn: horse makes you work harder than horse. Daar ontstaat dan mijn twijfel. Als de playdrive soort van mist dan denk ik: hmmm, hoe leuk vind je het. Maar ja als dat een aangeboren karakter eigenschap is, dan zal ik daar mee moeten spelen. Poca is ook wat slim. Als ik wat nieuws bedenk, dan heeft ze dat zo onder de knie. En verzin iedere keer maar weer eens wat nieuws.

    Waar ik merk dat ik ernstig kan werken aan mijn consequente gedrag is als ik witte chocolade vraag en bruine krijg, dat ik dan genoegen neem met bruin. Niet dat ik denk van, oh het is wel goed, maar meer zo van, oh well, lets do something else.

    Van de week was Poca ergens van geschrokken. Ze stond letterlijk stijf van angst. Wat ik ook deed, ik kreeg haar hoofd niet in beweging. En ik bedoel dus, dat ik hem niet naar beneden kreeg naar de endorfine stand. Uiteindelijk heb ik het hoofdstel afgedaan. Ik wilde er niet aan denken wat er zou kunnen gebeuren als ze de benen zou nemen met een bit in haar mond. Toen ik die veiligheid had in gebouwd ben ik at liberty dingen gaan vragen. Just to move the feet. Daarna was ze binnen no-time totally relax. Dat voelt als toevoegde waarde!
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

  14. #29

    Re: Door nieuwe dingen weer stapje terug

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Pocalover
    Van de week was Poca ergens van geschrokken. Ze stond letterlijk stijf van angst. Wat ik ook deed, ik kreeg haar hoofd niet in beweging. En ik bedoel dus, dat ik hem niet naar beneden kreeg naar de endorfine stand. Uiteindelijk heb ik het hoofdstel afgedaan. Ik wilde er niet aan denken wat er zou kunnen gebeuren als ze de benen zou nemen met een bit in haar mond. Toen ik die veiligheid had in gebouwd ben ik at liberty dingen gaan vragen. Just to move the feet. Daarna was ze binnen no-time totally relax. Dat voelt als toevoegde waarde!
    Mooi
    Weet je wat ik nog zat te bedenken? Door al die games te spelen, krijg je zelf steeds meer arrows. Het zorgt er dus eigenlijk voor dat je zelf steeds creatiever wordt en gaat denken. Daar kun je ook je voordeel uit halen in allerlei situaties. Ik bedoel: welke normal zou als reactie op een schrikreactie van het paard het hoofdstel afdoen?
    Omgekeerd: door al die games te doen stimuleer je je paard ook om actief mee te blijven denken: wat bedoelt ze, wat wil ze? Door continu nieuwe, gekke, rare games te spelen stimuleer je dus ook het nadenken, de creativiteit, bij je paard. Iets wat naar mijn idee alleen maar een voordeel oplevert voor je paard. In een panieksituatie zal een paard hierdoor sneller KUNNEN gaan denken, sneller tot rust komen (in plaats van "alleen maar" in blinde paniek wegvliegen). En ook in niet-panieksituaties zie ik hier wel een voordeel in voor je paard.
    Als nadeel zou ik kunnen noemen dat ze straks iedere voerton, hek etc zelf openen
    Always Look on the Bright Side of Life!!!

  15. #30
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    40
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re: Door nieuwe dingen weer stapje terug

    zo heb ik shanna kunnen uitlegge dmv grondwerk dat hoofd laag ontspanning brengt. Niet alleen heeft ze hier wat aan als we grondwerk doen en er iets spannends gebeurt. Maar ook in de wei zie ik haar vaak na en schrik reacties met haar neusje bij de grond zichzelf kalmeren. dus, jeuh, ik denk dat ik iets toevoeg!

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •