Resultaten 1 tot 13 van de 13

Topic: RB zonder eten, enkel zone 1?!

Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

RB zonder eten, enkel zone 1?!

Hoi,

ik zit met enkele kleine probleempjes. Zoals jullie weten heb ik geen eigen paard, maar rij en doe altijd met één hetzelfde paard op de manege. Ik laat haar vaak los in het zijbakje, wat ze heerlijk vind (lekker rennen, de stal uit).
    Als ik dan met haar wil lopen, gewoon los, dan loopt ze in principe prima achter me aan. Maar ze laat me enkel in zone 1 en 2 (tenminste, ik neem aan dat dat voor het hoofd, en tot de schouders is?). Als ik in een andere zone wil staan draait ze zich gewoon weer met haar hoofd naar me toe? Hoe los ik dit op?
    Ook is ze behoorlijk RB wanneer ze in het bakje is, ze let niet meer zo goed op, en loopt wel eens tegen me op (absoluut per ongeluk, ze loopt niet expres over me heen bijv). Of ze wil juist zo dicht bij me blijven dat ik op m'n voeten moet letten, anders worden ze verpletterd! Als ik haar wat eten geef, bijv slobber, dan wordt ze plots een stuk Lb'er. Maar zodra dat op is begint ze weer als een gek te rennen en hard snuiven, druk doen, schrikkerig, errug RB dus.

Iemand die me kan helpen?

Groetjes, Rianne
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

Forum Meubilair Hanneke1980's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2005

Re: RB zonder eten, enkel zone 1?!

Ik denk niet dat je paard op je voeten mag staan.
    Of hij nu LB, RB of daar tussenin is, jouw ruimte = JOUW ruimte.

En ik begrijp dat je met lopen los, @ liberty bedoelt? Dan zou ik het eerst online proberen en oefenen totdat dat goed gaat.

Succes!
    Willen is kunnen, zolang er maar koffie is.

Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Als ze zo dichtbij gaat dan probeer ik haar ook wat meer weg te driven, lukt meestal ook wel Ik zal het zaterdag eens online proberen, dan heb ik heeeeeel lang de tijd Kzal foto's laten maken ook
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

En hoe kan ik ervoor zorgen dat ze wat meer LB word als ik haar daar loslaat? Soms is ze zo druk, dat ik het bijna eng vind om bij haar te gaan.

Als je bedoelt dat ze dan LOS zo druk of RB is dat je het eng viondt om bij haar te gaan, dan zou ik haar niet loslaten voorlopig op die plek die ze kennelijk heel spannend vindt.

Dan liever online daar aan de slag. Of is dat ook eng, als je haar NIET eerst loslaat?

Als dat laatste zo is, dan liever op andere plaatsen, waar ze minder druk of RB wordt, veel werken aan vertrouwen en respect.

Meer zinnigs (voorzover dit zinnig is) kan ik er zo van afstand niet van zeggen.

May the horse be with you!

Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Ze komt wel vaker op die plek (is gewoon de paddock), da's ook de enige plek waar ik haar gewoon los kan laten. Er zijn trouwens 2 paddockjes tegen elkaar aan, de één vind ze eng, de ander wat minder :+ Ik zet haar meestal in 'de minst enge'. Ik geloof ook niet dat ze het eng vind, maar gewoon spannend dat ze lekker vrij mag, ofzo...

Ik werk bijna nooit online met haar, enkel als ze even mag rollen, na het rijden. Maar da's in de binnenbak.

Zaterdag ga ik online met haar werken, eens kijken hoe dat gaat. Zal ook foto's maken!

Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Misschien heb ik het helemaal bij het verkeerde eind hoor Rianne, maar weet je zeker dat ze right brained is? Kan het niet gewoon dat ze ontzettend jolig is omdat ze normaal op stal staat en blij is om even los te mogen?

En lb or rb altijd je ruimte verdedigen.

Zoals ik het lees is je paard RB en uncunfident. Daarom neemt haar angst-gedrag toe wanneer ze los is en wanneer jij naar zone 3, 4, of 5 schuift. Jouw paard voelt zich het veiligst als je haar leidt vanuit zone 1.

Je kan haar dapperder maken door haar te gaan leiden door het bakje, vanuit zone 2. Loop doelbewust naar dingen, obstacles en plekken in de paddock, hou je focus daarop en leid je paard daar met begeleiding van je carrotstich op haar rug naartoe. Staat ze stil (omdat jij niet voorop loopt) tik dan zachtjes met de stick op de rug tot ze weer aanstapt. Kom je aan op de voorgenomen plek (of liever gezegd, komt je paard daar aan.. probeer haar dan "put youre nose on" te laten doen. En uiteraard rust geven
    Zo oefen je tot ze in die zone 2 meer confidence heeft opgebouwd en dan schuif ja naar zone 3 en doet hetzelfde als eeder vanuit zone 2.

Uiteindelijk kan je haar leiden vanuit zone 5. Daar worden paarden dapperder van, ze leren zélf te lopen ipv zich te laten leiden.

Keywords in omgang met RB paarden zijn:
    More friendly game
    more consistency then variety
    giving horse jobs en purposes
    more ground skills
    use longer lines
    spending undemainding time
    intercepting right brain behaviour as soon as possible. Don't let here stay there
    sending en driving horses vs. leading
    allowing/causing them to move vs trying to keep them still
    respect youre horses tresholds

Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Klinkt goed, alleen ik heb geen stick, en doe niet speciaal Parelli bijv, k heb bijv het pakket niet, maar scharrel wat info bij elkaar van alles wat ik lees en zie, en gebruik wat het beste werkt voor Yolein en mij. De 7 games kan ik misschien wel doen, die staan op de site geloof ik.

@Margot: ik weet het niet precies. In het begin is het inderdaad joligheid, rennen, bokken, weer naar me toekomen. Zodra ze merkt dat ze nog niet naar binnen hoeft begint ze weer, en zo kan dat echt een halfuur doorgaan. Maar steeds als ze bij me komt komt ze heel nerveus over, is heel hard aan het snuiven, schrikt van onverwachte bewegingen (al is het maar een touw oprapen). Als ik dan bij haar ga wordt ze wel iets rustiger, maar zodra ze iets ziet wat interessanter of nieuw is, dan gaat ze daar naartoe, ipv dat ze mij volgt. Als ik eten bij me heb dan loopt ze wel wat kalmer achter me aan, maarja...
    Na het loslaten ga ik meestal nog even over het erf wandelen, online. De ene keer blijft ze prima bij me, en lukt dat ook met de rope enkel om haar nek. Maar de andere keer is het alsof ik de hond aan het uitlaten ben, dan loopt ze een heel eind voor me uit. Als ik haar dan corrigeer gaat het even goed, maar dan is ze het alweer vergeten lijkt wel. Ze is in elk geval alles behalve rustig buiten, tenzij er wat te eten valt.

Ik zal morgen ook een filmpje maken, dat is misschien nog makkelijker te zien voor jullie.

Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Rianne11_42
    Na het loslaten ga ik meestal nog even over het erf wandelen, online. De ene keer blijft ze prima bij me, en lukt dat ook met de rope enkel om haar nek.
    Dit is geen kwestie van "lukken"! VOORDAT je zoiets doet, moet je 120 % zeker weten, dat het kan en veilig is. En anders gewoon niet/nooit doen!

Komt dit paard *iedere* dag op de wei?
    Hoe veel uur per dag komt hij op de wei/paddock?
    Hoe gróót is de wei/paddock waar het paard (iedere dag?) in staat?
    Ik ben wel benieuwd naar deze 3 vragen.

Grz Els
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

"Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

Hoi Rianne,

Jij schrijft dat ze lekker de stal uit mag en vrij kan bewegen. Maar als ze los is, rent ze als een dolle rond begrijp ik uit jouw verhaal. Ik vraag me dan ook af of zij het wel zo 'lekker' vindt om daar buiten te zijn. Ze is gewend aan duidelijke afbakeningen, zoals de stal. Kennelijk is al die vrijheid gewoon te veel van het goede. Ik zou haar lekker aan een touwtje laten. Eerst confident worden.

Beginnen dan met wandelen in zone 1 en 2. En later als het goed gaat, verhuizen naar wellicht zone 3 en 4. En pas later, als jullie samen groot zijn , dan pas los.

Veel succes.

Groetjes
    Roos
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

@ E.Zanden:

Komt dit paard *iedere* dag op de wei? Helaas, ze komt nooit op de weide... Vind ik verschrikkelijk, kan er helaas niets aan doen
    Hoe veel uur per dag komt hij op de wei/paddock? Ook eigenlijk niks, enkel wanneer iemand haar in de paddock zet, zoals ik.
    Hoe gróót is de wei/paddock waar het paard (iedere dag?) in staat? ehmm, vind ik moeilijk in te schatten, ik denk 10 bij 10?

En je hebt idd gelijk over het opassen met alleen nekrope. Was inderdaad niet zo verstandig van me om dat zomaar te proberen.

@Pocalover: als ik haar loslaat in de paddock, is het eerste wat ze doet naar het midden en rollen. Vervolgens rent ze al bokkend rond, en maakt daarbij geluidjes. Ik heb niet het idee dat ze het eng vind, ik heb eerder het idee dat ze haar energie een beetje probeert kwijt te raken, ze staat immers de hele dag op stal, en mag er enkel uit voor de lessen zo ongeveer. Ik denk wel dat ze zekerder is als ik bij haar in de paddock ben, maar ik zou niet graag door een hoef geraakt worden, stel dat ze weer al bokkend rond gaat rennen. Is nog nooit gebeurd trouwens, maar toch... Ligt misschien ook een beetje aan mezelf (bang om geraakt te worden, terwijl ze nog nooit rond is gaan rennen als ik bij haar was).

Vandaag ga ik online met haar aant werk, eens kijken hoe ze daarop reageerd. Ik zal foto's maken en filmpjes, zodat jullie het beter kunnen beoordelen

Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Vandaag zette ik Yolein weer in de paddock, heb 1 foto en 1 filmpje, batterij was op Maar heb daarna nog even over t erf gewandeld, dat ging heerlijk rustig. Kzal zsm filmpje plaatsen, maar kan nu niet.

Bladwijzers

Forum Rechten