Ach.. heb beeld van jouw in de pyama naast je paardje (lief). Fijn dat ze wat binnenkrijgt.
Ach.. heb beeld van jouw in de pyama naast je paardje (lief). Fijn dat ze wat binnenkrijgt.
Groetjes Janneke
Gun jezelf
Gun jezelf de liefde en het geluk
Gun jezelf het geld dat je toekomt.
Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden
jasmijntje,
ik heb bij Britt geen koorts opgenomen.
het kan zijn dat je paardje een kies heeft waar een ontsteking onder zit, of een kies die gescheurd of gebroken is.
misschien kan je dierenarts kontroleren of hij IN de mond overal aan mag komen?
(ik bedoel OP de kiezen drukken of ER TEGENAAN drukken)
ruikt haar adem ook normaal?
en hoe ruikt het uitgespuwde voer?
ik heb ook al eens meegemaakt dat er alleen met een rontgenfoto geconstateerd kon worden dat er een scheur in een kies zat.
(daar was in de loop van een jaar een geweldige ontsteking onder ontstaan, die uiteindelijk de hele bijholte vulde met pus.)
heeft zij ook neusuitvloeiing, en dan met name aan 1 kant?
maar goed, misschien zit ik helemaal op het verkeerde spoor, hoor.
ik hoop dat ze gauw iets vinden.
overigens; Britt viel ook megasnel af. in 2 weken was ze mager, iets wat voor haar wel heel uitzonderlijk mag worden genoemd:
als kruising shet/ijslander/welsh is ze eigenlijk altijd een tonnetje.
mijn paard heeft een mening.
Dank voor je uitgebreide uitleg![]()
Met haar pijstillers eet ze redelijk, ze sopt haar eten nogwel in de waterbak. Ze heeft Quadrisol gehad, dit is tevens ontstekingremmend, mocht er iets aan het ontsteken zijn geraakt zou dat iets kunnen helpen zou je denken.Oorspronkelijk Geplaatst door memphis
Het blijft gissen wat ze nu heeft, morgen maar eerst overleggen met de veearts wat de volgende stap is. Foto's of bronchoscopie.....hoor het wel, nu moet ik nog even geduld hebben.
Gisteravond at ze haar droge hooi met veel smaak weer op, alleen ontdekte we nu een plek op haar linkerkaak die opgezet leek te zijn.
Bij nader onderzoek bleek het niet opgezet te zijn, maar haren die kapot geschuurd waren en recht opstonden. Wijst misschien toch op iets in haar kaak, onsteking oid?
Vanmorgen eerst eten gegeven, voordat ik haar de pijnstiller zou geven (geen slobber) om te kijken of ze kon kauwen en dat ging! Ze kantelde haar hoofd wel weer eerst naar links maar kauwen ging wel...
Ook hooi eten lukte, wellis waar sopt ze het wel in de waterbak, alleen doet ze dat eigenlijk altijd wel als ze kans heeft.
Hier een paar foto's van haar gezicht met de "opgeruwde plek" op haar linker (boven)kaak:
De goede kant:
En nog een eetfilmpje:
http://video.google.nl/videoplay?docid= ... 3078676945
Na het ontbijt van Jas, kontakt gehad met de VA. Gezien de 'opgeruwde plek" op haar kaak en weer kunnen eten na een optstekingsremmer+pijnstiller (Quadrisol) denken ze toch aan iets van een wortelonsteking oid :|.
Morgen komt hij foto's maken, tot die tijd moet ik haar op de quadrisol houden.
Hopelijk weten we morgen meer, gelukkig eet ze nu weer, kan nu dus een beetje ontspannen:.
Fijn dat ze weer eet en heel erg fijn dat er morgen foto's gemaakt worden!!
May the horse be with you!
Nou mijn zenuwen, waren idg niet op Jas overgeslagen :=, ze heeft zich voorbeeldig gedragen tijdens de onderzoeken, zo voorbeeldig dat een sedatie overbodig was, ben heel erg trots op mijn mop.
Veearts kwam met een soort van rijdend laboratorium compleet met een kantoortje en schilderijtjes :=. Het rontgenapparaat is eigenlijk een soort van camera welke je in je hand kunt houden. Jas werd eerst in de mond gekeken, niets binnenin te zien, maar aan de buitenkant was de opgeruwde plek inmiddels ook wat dikker :|. Ze kon haar halster niet om houden ivm zichtbaarheid op de foto's, dus stond ze los is Ro's stal met drieman sterk in lodenschort. Kon haar met een vinger in stand houden, ondanks de "weerkaatsschermen", en het rontgenapparaat, ze moest haar hoofd in een bepaalde stand en stil houden en dat deed zeOndanks de piep en het schelle licht verblooste ze niet en werden er eerst twee foto's gemaakt.
Een was mislukt en werd overnieuw gedaan met een stuk van ijzerdraad op haar hoofd geplakt op haar hoofd op de plek aan te geven. Maakte ze geen probleem van.( springt wel in de sloot voor een mountainbiker maar dat ter zijde
).
Na het maken van de foto's zich met zijn drieeen verschranst (met choco en koek) in het mobile lab waar de foto' direkt zichtbaar waren op het pc scherm.
Een duidelijke ontsteking van de punt van de 4e premolaar (kies) werd zichtbaar zoals aan de buitenkant op de linker bovenkaak de opgeruwde plek al aangaf.
Als behandeling heeft ze nu een 5 daagse antibiotica kuur, met nog de eerst dag een pijnstiller, zodat ze wel blijft eten.
Waarschijnlijk is het dan over, alleen is dat geen garantie voor de toekomst. De VA vertelde dat zo'n ontsteking in de toekomst nog wel eens meerdere malen de kop op zou kunnen steken (waarschijnlijk zit er wat frictie in de kies, om wat voor een reden dan ook). Dan is het eigenlijk alleen de beste oplossing op de kies klinisch onder algehele narcose de kies door een tandarts te laten verwijderen, maar we dat is het meerst ongunstigste scenario.
Voorals nog gaan we er van uit dat het met de Ab verholpen is!
He fijn dat de oorzaak bekend is, ik duim dat de ab aanslaat.
Goed dat ze zo rustig bleef zeg!
Groetjes Janneke
Gun jezelf
Gun jezelf de liefde en het geluk
Gun jezelf het geld dat je toekomt.
Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden
zo, da's duidelijk!![]()
toch weer een goede diagnose dmv een rontgenfoto!
ik hoop ook dat de ontsteking na behandeling weg blijft, maar anders is verwijderen van de kies misschien toch wel de beste optie.
duimen dus maar.
mijn paard heeft een mening.
Bladwijzers