Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 23

Topic: Tijd voor de tandarts?

Actief Forumlid Jasmijntje's Avatar
    Aangemeld
    May 2006
    Leeftijd
    57

Tijd voor de tandarts?

Vanavond gaf ik de paarden hooi hoefde Jas niet (en we hebben net geweldig nieuw hooi wat ze normaal helemaal lekker vindt ). Niets voor haar, met lange tanden nam ze een hap en spuugde het half gekauwd (proppen) weer uit... ze stond me echt aan te kijken wat moet ik hier nu mee? Een wortel gehaald en die werd moeizaam afgeknaagd en verorberd.
    Ook een handje save and sound ging er langzaam in.

Problemen met haar gebit waarschijnlijk...ze is nu 5 1/2 in principe zou ze uitgewisseld moeten zijn.

Zeg ik dit vorige week nog in een topic over Pebbles wisselen, zal je altijd zien
    Jasmijn is nu klaar met wisselen en Roderick is nog volop aan het wisselen, ze hebben er nooit last van gehad.
    Heb nu haar hooi in de week gezet zodat ze nog wat te knabbelen heeft, want dat gaat er nog wel in. Vindt het alleen een beetje eng als ze niet goed kauwt, straks krijgt ze een slokdarmverstopping of koliek van dat moeilijke gedoe. Maar om d'r nu helemaal niets te geven

Morgenochtend hang ik maar direkt aan de telefoon bij de veearts, weet eigenlijk niet of zij ook gebitten doen, weet jij dat Jossie? Mits het haar gebit betreft, maar denk het haast wel, ze heeft geen koorts of zwellingen, je mag haar hoofd overal aanraken. Heb wel al in haar mond gekeken allen niets te zien, en achterin kun je natuurlijk niet kijken.

Bah, zit nu de hele avond al niet lekker, ga zo maar weer even kijken of alles goed met d'r is

Forumlid Karin88's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2006
    Leeftijd
    36

Re: Tijd voor de tandarts?

Ik heb hier niet heel veel verstand van, maar misschien dat je er toch iets aan hebt.

Onze hoevenbekapper (Marco Krul) zei dat als een paard gras uitspuugd (uit zn mond mond vallen), zo groot als sigaren zeg maar, dat je dan een tandarts moet laten komen, want dan is het gebit niet goed.

Hey,

Proppen vormen van hooi en gras is een teken dat het paard haken op ze kiezen heeft.

Haken zijn scherpe randjes op de kiezen die niet afslijten door het kauwen omdat de onder- en bovenkaak niet precies op elkaar aansluiten. Als de haken aan de buitenkant van de kaak zitten dan kunnen ze beschadigingen in de wangzak veroorzaken met pijn tot gevolg. Haken kunnen messcherp zijn en dus pijnlijk tijdens het kauwen.
    Haken ontstaan bij paarden van alle leeftijden. Afhankelijk van de mate van a-semetrie in de mond is vaker dan twee keer per jaar het bijvijlen van de kiezen nodig.

Een tandarts erbij halen is dus geen overbodige luxe. Kijk wel uit dat je geen gebitsverzorger in de arm neemt. Die kunnen niets meer dan bijvijlen van kiezen en bij een grotere problematiek zoals ontstekingen en wolfskiesjes kunnen ze niks beginnen (maar doen het helaas wel met geruineerde gebitten tot gevolg) . Een paardentandarts heeft zijn/haar diploma in Amerika gehaald omdat alleen daar de opleiding tot paardentandarts bestaat.

Gwen
    Fijnmazig hooinet te koop: http://www.nhforum.nl/forum_smf/index.php?topic=30210.0

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Gwenny
    Hey,

Proppen vormen van hooi en gras is een teken dat het paard haken op ze kiezen heeft.

Haken zijn scherpe randjes op de kiezen die niet afslijten door het kauwen omdat de onder- en bovenkaak niet precies op elkaar aansluiten. Als de haken aan de buitenkant van de kaak zitten dan kunnen ze beschadigingen in de wangzak veroorzaken met pijn tot gevolg. Haken kunnen messcherp zijn en dus pijnlijk tijdens het kauwen.
    Haken ontstaan bij paarden van alle leeftijden. Afhankelijk van de mate van a-semetrie in de mond is vaker dan twee keer per jaar het bijvijlen van de kiezen nodig.

Een tandarts erbij halen is dus geen overbodige luxe. Kijk wel uit dat je geen gebitsverzorger in de arm neemt. Die kunnen niets meer dan bijvijlen van kiezen en bij een grotere problematiek zoals ontstekingen en wolfskiesjes kunnen ze niks beginnen (maar doen het helaas wel met geruineerde gebitten tot gevolg) . Een paardentandarts heeft zijn/haar diploma in Amerika gehaald omdat alleen daar de opleiding tot paardentandarts bestaat.

Gwen
    Nou.. da's niet helemaal waar wat je hier schrijft! Onze gebitsverzorger (Olav Fränzel - http://www.equinedental.nl) kan echt wel wat meer dan alleen bijvijlen en heeft net als de "tandartsen" zijn opleiding in Amerika gekregen. Bovendien wordt hij bij complexe operaties met kiezen en tanden vaak ingeschakeld om te assisteren.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Aangemeld
    May 2006
    Leeftijd
    57

Had ook al wat onderzoek gedaan tussen een echte "tandarts" en een gebitsverzorger, daar blijken de meningen ook aardig over verdeeld te zijn .

Maar eerst bel ik zodirekt mijn veearts, want vannacht voor ik naar bed ging kon ze helemaal geen hooi meer eten, ook niet geweekt . Een wortel en een handje S&S kon ze wel langzaam eten.

Laat het aan de veearts over wat er gaat gebeuren. Mij lijkt als het een haak ofzoiets zou betreffen dat ze dan niet opeens geen hap hooi meer zou kunnen verwerken...toch? Misschien toch nog een wisselprobleem

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Zo accuut klinkt idd niet als een wissel probleem!
    Mocht je toch een tandarts zoeken... ik kan je Ingrid v.d. Oever van hartew aanbevelen!!

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Ojee... arme Jas! Ik weet dat Casper ook gebitten bijwerkt, maar heb zelf voor Kate Paul Versluis laten komen. Niet omdat ik denk dat Casper het niet goed zou doen, maar omdat Versluis toendertijd kwam voor het bitten-gebeuren bij Kate .
    Saar laat eigenlijk altijd Bert komen, dat is een VA uit Castricum die liefhebbert en bijschoolt in paardengebitten. Alleen denk ik niet dat Bert afreist naar jouw buurt [size=99px](en bovendien ben ik geen Bert-fan omdat de beste man ooit twijfelde aan mijn oordeel dat een ooi in barensnood een keizersnee nodig had en persé eerst zelf nog even wilde proberen of het niet zonder zou lukken (Niet dus) )[/size].

Anders even navragen bij Lila wie zij altijd laat komen of even zoeken met de zoekfunctie , die man komt in ieder geval wel in de buurt van Alkmaar! Laat je nog even weten hoe het afloopt?

Fijn dat het hooi in de smaak valt trouwens, ik was er al benieuwd naar .
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Aangemeld
    May 2006
    Leeftijd
    57

Veearts (doet idd ook zelf gebitsverzorging) heeft Jas gistermiddag eerst helemaal lichamelijk bekeken, dat bleek zo op het eerste gezicht allemaal in orde.
    Voor het bekijken en werken aan het gebit kreeg ze een sedatie. Geen echte bijzonderheden aan gebit en kaakstand, geen dopppen alleen ietwat haken aan haar rechter achterkiezen en lichte beschadiging aan de binnenkant van haar wang.

Ze heeft haar kiezen gevijld en nu moeten we afwachten, of ze weer goed gaat eten zoniet moet er verder gezocht worden naar de oorzaak.
    Maar jee wat is zo'n gesedeerd paardenhoofd zwaar . moest haar hoofd op mijn schouder leggen (Jas liet haar hoofd echt helemaal op de grond hangen en leek nog net te kunnen blijven staan)zodat de VA in haar mond kon werken. Het leek wel of Jas d'r hele 400 nog wat kilo op mijn schouders rustte, ben vandaag ook geheel stijf in mijn schouders en rug (lees: ik heb het gevoel alsof ik door een vrachtwagen ben overreden )

Nadat de Va klaar was heb ik nog een uurtje bij haar gezeten om te kijken of ze weer goed bijkwam, ze was echt helemaal van de wereld. Daarna Rootje weer bij haar buiten gezet (die had ik maar binnen gezet met zijn hooi) en ze leek wel direkt wakkerder te worden legde meteen haar oren weer plat en zette de "kill de Norikerblik" weer op . Kwartiertje later stond Jas in het midden van de roundpen Ro weer los te werken, vindt dat toch helemaal niks hoor zo'n gesedeerd paard .

Aan het einde van de middag heb ik haar wat geweekt hooi gegeven, en dat at ze redelijk kauwend op. S'avonds laat dat ik haar voerde leek het iets minder geweldig te gaan en vanmorgen lagen er nog wat niet opgegeten plukken .

Vanmorgen heb ik haar hooi van een wat fijnere baal gegeven en heb een tijdje naast haar gezeten (even samen koffie drinken ) terwijl zij at, dat leek toch wel weer goed te gaan. Misschien dat het na een behandeling even duurt voordat de mond weer geheel hersteld is? Ik hoop het dat het de haken waren, blijf haar de komende dagen even goed in de gaten houden....

En bedankt nog, voor de paardentandarts/gebitsverzorgers tips .

Aangemeld
    May 2006
    Leeftijd
    57

We zijn nu drie dagen verder en ze eet eigenlijk alleen maar slechter .
    Gisteren contact gehad met veearts, en de mogelijkheid kon zijn dat ze nog last zou hebben van het vijlen, even afwachten dus...

S'middags stond ze opeens verschrikkelijk te kwijlen, zomaar, en later ging ze er ook bij liggen. Ze ligt nooit overdag?

S'avonds heeft ze een lijzaadslobber gehad en dat at ze heel langzaam op, ze lijkt het wel met d'r voortanden op te pakken . Hooi geweekt en ongeweekt is een drama, ze neemt een grote hap (want trek heeft ze wel) pruimt erop en doet haar mond na een tijdje pruimen en laat het er weer uitvallen .

Zo net maar weer contact gehad met de veerarts, zij vond het ook een vreemde situatie. Eigenlijk zou ze nu weer moeten kunnen eten, als het aan de haken heeft gelegen. Zou kunnen, zei ze, dat het toch iets is in de hals hoofdstreek?

We gaan Jas nu een dagje een pijstiller geven en slobber te eten en kijken wat er gebeurt....en anders wordt ze maandag verder onderzocht.

Ze heeft geen koorts, geen zwellingen is onwijs allert met alles en heeft net nog een "acte de presence" weggegeven Want de sint deed net zijn intrede in Schagerbrug bij ons voor deur.

Dus afwachten maar weer

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

He wat vervelend Jasmijntje, ik vindt het een raar verhaal, bij ons op stal merk ik er weinig van wanneer de paarden behandeld zijn door de da voor het gebit, en de paarden die problemen hadden aten daarna juist weer beter. Whoopie stond alweer wat te knabbelen toen de verdoving er nog niet helemaal uit was.

Ik hoop dat duidelijk word wat er aan de hand is want dit is toch wel verontrustend lijkt mij.
    Heel veel sterkte ermee!!
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair jasminum's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006
    Leeftijd
    36

Sterkte hiermee! Dat is niet fijn zo, als je niet echt weet wat er precies aan de hand is...
    Ik duim!
    note to self: change the mind, the body will follow.

Forum Meubilair Aspen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2006

Normaal gezien moet het juist beter gaan na een behandeling ipv slechter. Ik vind het toch maar raar. Ik zou toch maar een professionele tandarts laten komen ipv een veearts.

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Ik doe heel even een soort van kleine update...
    Jasmijn at vanmiddag nog niet, het lijkt als of iets haar belemmert om het gekauwde voer door te slikken en/of goed te kauwen. Jasmijntje (Laura dus ) heeft vanmiddag wat ronde baal meegenomen voor Jasmijn, dat is zachter en fijner zodat ze dat wellicht wel weg krijgt. Ook is er Equine Sensitive mee, dat lijkt aardig op het voer wat ze krijgt, maar nu niet wegkrijgt. Van de Sensitive probeert Laura slobber te maken, in de hoop dat Jasmijn dit kan opeten.
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Actief Forumlid memphis's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

even een praktijkvoorbeeldje dat wat lijkt op het "geval Jasmijn":
    Britt, de pony van Emma, mijn dochtertje, begon ook ineens "sigaren " te maken van haar hooi.
    dus tandarts ingeschakeld. de man kwam en vijlde het gebit bij, ze had wel haken, maar niet heel ernstig.
    in het bijzijn van de tandarts weer hooi gevoerd, dit ter controle.
    er werden weer sigaren uitgespuugd.
    opvallend was wel dat het kauwen ook heel duidelijk aan 1 kant veel minder was.
    normaal is de kauwbeweging heel duidelijk een malende beweging van links naar rechts (of andersom) waarbij de kauwvlakken duidelijk evenzwaar belast worden. de mond is daarbij gesloten. dit was bij Britt dus niet meer zo: zij kauwde met de mond min of meer open en maakte de dwarse kauwbeweging niet volledig af.
    de tandarts was in het bezit van en soort van laserapparaatje, waarmee hij de oppervlaktetemperatuur van haar huid kon meten.
    na grondig haar hele voorhoofd en kaken te hebben gelaserd, bleek aan een kant van het hoofd plaatstelijk de temperatuur te schommelen tussen 23 en 25 graden, terwijl de andere kant tussen de 19 en 20 graden was.
    zij bleek een ontsteking te hebben op die plek. helaas kan het apparaat niet aangeven of die ontsteking tussen de kiezen of in de
    bijholtes zit. op dvies van de tandarts een flesje pyrosan gegeven.
    de pony is weer helemaal okee.
    mijn paard heeft een mening.

Aangemeld
    May 2006
    Leeftijd
    57

Updat van gisteravond en vanmorgen, na de lading eten bij Jossie te hebben meegekregen meteen de pijnstiller gegeven. Eerst wilde ze het zachte hooi ook niet , ben dus eerst maar te slobber gaan maken van de sensitive en een beetje lijnzaad. De "paardensnert" werd heerlijk opgeslurpt, dat had ze idg al binnen *zucht*.

Een tijdje later begon ze toch aan het zachte hooi, de pijstiller ging werken , Voor het eerst sinds een tijdje had ze weer eens wat binnen, want ze stond inmiddels wel al met een opgetrokken buik en ingevallen flanken.

S'nachts heb ik haar nog een hoop hooi gegeven, eerst werd het weifelend gegeten en weer hafl uitgespuugd, maar naar een paar happen kon ze het toch gewoon eten. Ben naast haar gaan liggen (in mijn pyama) met mijn hoofd zowat in het hooi zodat ik haar eten even goed kon bestuderen. Ze maalt gewoon en je hoort het hooi ook vermalen worden, lijkt zo heel normaal. Met het begin van het eten bij de eerste happen, kantelt ze haar hoofd naar links..ze ontziet rechts????

Vanmorgen het zelfde als gisteravond, niet eten zonder pijnstiller ...ze heeft absoluut trek, alleen kan het ze het niet eten. Na het werken van de pijnstiller kan ze gewoon eten en malen.

Morgen neem ik weer kontakt op met de Va en bespreken wat we verder gaan doen.

@ Memphis, had jouw paard met die ontsteking wel last van koorts?

@ Woophie, in eerste instantie na de behandeling van de va at ze wel, maar ik denk dat de sedatie toen nog een beetje werkte. Pas later kon ze weer niet eten.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten