Resultaten 1 tot 14 van de 14

Topic: Ruzie tussen paarden

Ruzie tussen paarden

Ik heb een fjordenruin van 17 jaar oud (die ik al 11 jaar heb) en sinds deze zomer ook een ruin van anderhalf jaar. Sinds 2 maanden staan ze samen op de weide en dit loopt eigenlijk niet zo goed. De jonge ruin jaagt de fjord (die zeer onderdanig en totaal niet dominant is) constant weg. De laatste dagen durft onze fjord zijn stal niet meer uit komen. De fjord doet ook niets naar de jonge als die hem aanvalt, hij gaat gewoon lopen of begint hem te knabbelen in de hoop dat de jonge dit dan leuk vindt en hem niet meer weg jaagt.De jonge eist ook al onze aandacht op en houdt de fjord bij ons weg als we in de weide zijn. Als ik met de jonge gewerkt heb en hij dus heeft moeten luisteren naar mij dan gaat hij daarna zijn frustraties uitwerken op onze fjord. Het vreemde is dat ze elkaar wel missen als ze niet samen zijn. Dan roepen ze op elkaar en crossen ze door de weide tot de andere terug is. We hebben besloten om ze apart te zetten omdat onze fjord er echt treurig bijstaat. Ze blijven wel naast elkaar staan op de weide. Ik ga binnenkort met de jonge beginnen met level 1 van parelli, zou dit effect hebben op zijn gedrag tegenover onze fjord of gaat dit niet meer veranderen? Alvast bedankt voor de antwoorden.

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Re: Ruzie tussen paarden

Hebben de paarden eerst naast elkaar gestaan, voor je ze bij elkaar in de wei hebt gezet?

Wat me opvalt aan je verhaal, is dat je zegt dat de jonge ruin zijn frustraties op je Fjord uitleeft als je met hem gewerkt hebt. Ik zou toch denken dat een paard niet gefrustreerd zou moeten raken als je met hem werkt. Natuurlijk wil je wel dat hij naar je luistert, maar als je dat goed aanpakt, zou dat toch geen frustraties moeten opleveren. Vraag je niet teveel van hem, of ga je misschien te lang door?

Voor een anderhalf jarige zou ik sowieso niet snel een 17-jarige als weidegenootje kiezen, tenminste, niet als énige weidegenootje. Opgroeien in kuddeverband is erg belangrijk om sociale vaardigheden en paardentaal te leren, dat maakt het trainen straks ook veel makkelijker.
    Zeker als de jongeling nu alsmaar de baas kan zijn, kan dit later best problemen gaan geven in je training. Heb je geen mogelijkheid om hem in een grotere groep te zetten?

Als jij trouwens bij je Fjord in de wei wilt zijn en de jongeling komt hem dan wegjagen, dan moet je zorgen dat je hem voor bent en dat je hém wegjaagt bij je Fjord! Jij bent de leider en als jij bij je Fjord wilt zijn, heeft hij dat te respecteren.

Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Weet je zeker dat het jonge paard niet voornamelijk spelgedrag vertoont? Ik kan me namelijk maar moeilijk voorstellen dat een paard van pas 1,5 de baas is over een 17 jarige ruin. Tenzij de ruin ziek zwak en misselijk zou zijn.
    Omdat jij ook stelt dat de ruin met het jonge dier probeert te knabbelen, lijkt het me onwaarschijnlijk. Wanneer hij echt angst heeft van het andere paard, zou hij dit hoogstwaarschijnlijk niet proberen.

Veel mensen verwarren agressie met spelgedrag. Het kan er natuurlijk met zo'n jong dier redelijk ruig aan toe gaan en veel volwassen ruinen/ merries hebben daar helemaal geen zin in.
    Ik denk niet dat je ze persee uit elkaar hoeft te halen. Het beste zou zijn een leeftijdsgenootje zoeken voor het jonge dier, zodat hij zijn energie en speldrang wel kan uiten maar dit niet ten koste gaat van je oudere paard. Of hem in een opfok met leeftijdsgenoten plaatsen en voor je ruin een ander (volwassen) maatje zoeken.

Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Nacino
    Weet je zeker dat het jonge paard niet voornamelijk spelgedrag vertoont? Ik kan me namelijk maar moeilijk voorstellen dat een paard van pas 1,5 de baas is over een 17 jarige ruin. Tenzij de ruin ziek zwak en misselijk zou zijn.
    Omdat jij ook stelt dat de ruin met het jonge dier probeert te knabbelen, lijkt het me onwaarschijnlijk. Wanneer hij echt angst heeft van het andere paard, zou hij dit hoogstwaarschijnlijk niet proberen.

Veel mensen verwarren agressie met spelgedrag. Het kan er natuurlijk met zo'n jong dier redelijk ruig aan toe gaan en veel volwassen ruinen/ merries hebben daar helemaal geen zin in.
    Ik denk niet dat je ze persee uit elkaar hoeft te halen. Het beste zou zijn een leeftijdsgenootje zoeken voor het jonge dier, zodat hij zijn energie en speldrang wel kan uiten maar dit niet ten koste gaat van je oudere paard. Of hem in een opfok met leeftijdsgenoten plaatsen en voor je ruin een ander (volwassen) maatje zoeken.
    Met een gezond paard kan ik het me ook bijna niet voorstellen. Maar het is wel zo dat als het oudere paard zo'n jong paardje de kans geeft, dan wordt hij echt ronduit bazig en vervelend. Hier wordt de shetlander altijd zo afgemat door de jonge hengst (ook 1.5) dat we voor haar een apart stukje gaan maken waar alleen zij heen kan vluchten. Maar dat is lastig met twee grote paarden.

Verder is het leeftijdsverschil misschien veel te groot. Al moet ik zeggen dat mijn ervaring hier is dat juist mijn ruin van 13 zich als een kleuterpaard gaat gedragen met spelen, springen en gillen en dat het jonge paard echt prima aan zijn trekken komt. Het kan dus wel.

Maar, vooralsnog, als je de mogelijkheid zou hebben, is uit elkaar zetten misschien een goed idee.

Actief Forumlid Dorien66's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Die hengst houdt jullie wel bezig he Margot
    Van wie is hij eigenlijk? Die persoon heeft maar ongelooflijk geluk dat de rest zoveel accepteert... Hier in de omgeving kom je nergens met een hengst, zo mogen nergens bij in
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ <--

The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

Actief Forumlid Dorien66's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Sorry, nogal off topic
    Ik sluit me aan bij Nacino en zou inderdaad een tijdje een andere omgeving zoeken voor de jonge ruin. Lekker met wat leeftijdsgenoten, is voor hem waarschijnlijk wel zo leuk.
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ <--

The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

Aangemeld
    Apr 2004

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Margot van lare
    Maar, vooralsnog, als je de mogelijkheid zou hebben, is uit elkaar zetten misschien een goed idee.
    Ik zie dat toch echt als zeer tijdelijk. Ik bedoel, het jonge dier heeft niets meer te doen en daarnaast staan beide dieren dan alleen (en ze worden al onrustig zoals ze zelf zegt wanneer ze even met 1 van de 2 aan het werk is). Het is gewoon geen goede combi zolang de kudde niet kan worden aangevuld met zowel een ouder als een jonger dier.

Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Dorien66
    Die hengst houdt jullie wel bezig he Margot
    Van wie is hij eigenlijk? Die persoon heeft maar ongelooflijk geluk dat de rest zoveel accepteert... Hier in de omgeving kom je nergens met een hengst, zo mogen nergens bij in
    Inderdaad nogal off topic, maar om toch even te reageren, ze heeft zelf een wei gehuurd omdat ze nergens mocht staan en ik wist het vantevoren. De enige rest ben ik. Alle andere paarden zijn van haar, dus vandaar. Maar mij maakt het verder niet uit hoor. Het is een lief paard.

@ Nacino: ik bedoel uiteraard niet alleen apart. Geen enkel paard moet alleen staan. Ik bedoel apart, allebei in een andere kudde.

Aangemeld
    Apr 2004

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Margot van lare
    @ Nacino: ik bedoel uiteraard niet alleen apart. Geen enkel paard moet alleen staan. Ik bedoel apart, allebei in een andere kudde.
    Oké

Alvast bedankt voor jullie reacties. Ze hebben eerst een paar dagen naast elkaar gestaan voor ik ze samen gezet heb. De eerste uren hebben ze elkaar zelfs niet bekeken toen ze pas samen stonden, ze gingen gewoon rustig eten. Mijn fjord is een echt sukkeltje, hij liet zich zelfs wegjagen door een shetlander die na hem bij ons gekomen was. Hij is tegen geen enkel dier dominant. Ik heb de jonge bijgekocht omdat de fjord al iets ouder wordt en ik terug een jong paard wou hebben waar nog niks mee gedaan was zodat het zeker geen slechte ervaringen zou opgelopen hebben en ik hem direct bitloos kon laten opleren. Het was mss idd niet de beste keuze om hem samen te zette met een iets oudere, niet dominante fjord. Ik weet niet of het echt agressie is want de jonge stampt hem niet ofzo. Hij loopt super hard naar onze fjord en die gaat dan maar lopen. De jonge laat dan wel zijn tanden zien en hapt hem is maar dit kan niet echt erg zijn want ik heb nog nooit verwondingen vast gesteld. Het kan wel zijn dat hij dit doet om te spelen en dit mss gewoon niet in de smaak valt bij onze fjord omdat die liever rustig in de weide staat. De jonge is nog altijd erg dominant. Toen we hem kochten was hij nog hengst en we hebben hem na een paar weken moeten laten castreren want hij viel iedereen aan die in de weide kwam. Mss zit dat dominante er nog wel wat in. Als we een tijdje bij hen in de weide zijn dan blijft hij de fjord opjagen omdat hij precies wil vermijden dat hij aandacht krijgt. Als mijn fjord bij mij staat en hij komt afgelopen dan jaag ik hem weg maar dan gaat de fjord dikwijls al lopen omdat hij de aanval voor wil blijven. Ik heb ze vandaag apart gezet. Elk een box naast elkaar met een groot stuk weide ook naast elkaar en ze waren direct kalmer. Ze hebben niet geroepen op elkaar en de jonge was ineens ook veel kalmer tov mij. Het liefst zou ik ze samen willen zetten omdat dat natuurlijk veel beter is voor hen maar mijn fjord gaat nooit de leider kunnen worden. Ik doe nog niet veel met de jonge dus ik denk niet dat hij dit vervelend vindt. Ik maak een korte wandeling met hem ( 10 min) of hij moet even aan een touw staan om te borstelen en zijn hoeven te doen. Maar meer eigenlijk nog niet. Is dit al teveel? En mag ik dan al met Parelli starten?

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Nee ik denk niet dat je teveel doet met je jonge paard, maar in je eerste post schreef je dat je dacht dat hij zijn frustraties na het werken met jou, op je Fjord afreageerde en daaruit meende ik toch te lezen dat je meer met hem werkte.

Als je zelf nog geen ervaring hebt met Parelli dan zou ik daarmee zéker niet beginnen met je jonge paard. Neem dan liever je Fjord om mee te beginnen en laat je jonge paard lekker paard zijn.

Maar zoek dan alsjeblieft wel naar een andere oplossing, want beide paarden alleen laten staan, is voor geen van beide goed!
    Als jouw jonge paard zijn energie niet kwijt kan en bovendien niet leert onderdanig te zijn aan andere paarden, dan ga je echt problemen met hem krijgen. En ook voor je oudere paard is gezelschap een levensbehoefte!

Met parelli heb ik nog niet echt ervaring (ga het level 1 pakket bestellen) maar heb met mijn fjord lessen genomen bij Jossy Reynvoet. Wat ik bij hem geleerd heb lijkt nogal op Parelli want ik de Parelliboek heb ik het examen voor level 1 gezien en ik dit komt nogal overeen met alles wat ik met mijn fjord geleerd heb bij Jossy. Ik rijd nu bitloos met mijn fjord en dit nadat hij toch 15 jaar een bit gewoon geweest is. Ik vond dit toch al een hele prestatie. Ik vermoed wel dat het met mijn jong paard wel niet zo vlotjes zal verlopen als met de fjord aangezien hij natuurlijk al verkeersmak enzo was. Mijn schoonma heeft een haflingermerrie die even oud is als mijn jong paard. Zouden die 2 zich kunnen uitleven met elkaar en mijn fjord met rust laten als ze samen in de weide staan? Ik moet wel nog vragen of ze ermee akkoord is dat de merrie bij ons komt staan. Of gaan ze dan mss met 2 achter mijn fjord lopen? Ik denk wel dat het beter zal gaan als mijn jong paard een beetje ouder en rustiger is. Tot welke leeftijd is een jong paard zo speels?

Aangemeld
    Apr 2004

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door nathaliedils
    Mijn schoonma heeft een haflingermerrie die even oud is als mijn jong paard. Zouden die 2 zich kunnen uitleven met elkaar en mijn fjord met rust laten als ze samen in de weide staan? Ik moet wel nog vragen of ze ermee akkoord is dat de merrie bij ons komt staan. Of gaan ze dan mss met 2 achter mijn fjord lopen? Ik denk wel dat het beter zal gaan als mijn jong paard een beetje ouder en rustiger is. Tot welke leeftijd is een jong paard zo speels?
    Grote kans dat ze zich dan samen gaan vermaken! (alhoewel merries vaak ook niet spelen, soms wel wat op jonge leeftijd maar anders dan 'mannen' en als ze volwassen zijn nauwelijks meer). Als die fjord echt zo'n 'sukkel' is dat hij he-le-maal niets terugdoet, dan is dat wel erg lastig.. Maargoed, het is toch te proberen?
    Tot welke leeftijd (mannelijke) dieren speels zijn dat valt niet te zeggen. Soms blijven ze dat namelijk hun hele leven! Maar het neemt vaak wel af als ze volwassener worden.

Alhoewel het beste toch zou zijn een mannelijk leeftijdsgenootje vinden.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Jep, helemaal eens met Nacino!
    Je kunt het altijd proberen en zien hoe het gaat.

Bladwijzers

Forum Rechten