Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 31

Topic: Vreugdebokjes

Actief Forumlid Yvonne P's Avatar
    Aangemeld
    May 2006

Vreugdebokjes

Sier (Arabier, bijna 6 jr) heeft eigenlijk altijd last van vreugdebokjes Doordat hij erg wendbaar is zijn ze moeilijk uit te zitten... Vandaag dus eraf gesmeten (compleet met salto over het hoofd, gevolg=een duim die 3x zo dik is ) gelukkig blijft hij altijd bij mij en rent hij niet weg als ik ernaast lig. Maar ik vroeg me af of ik er missch iets aan kan doen.

Sier heeft eigenlijk alleen last van vreugdebokjes op de terugweg. Ligt niet echt aan de tijd van het jaar, in de zomer bij 30 graden zijn ze ook aanwezig. Hij is gewoon lekker vlot in stap, draf en galop. Op de terugweg gallopeer ik daarom niet, maar de bokken komen ook in draf. Ik rijd bitloos en wil dus geen hulpteugels of iets dergelijks aan hem hangen. Meestal voel ik de bokken wel aankomen en dan neem ik mijn teugels iets aan zodat hij zijn hoofd niet helemaal tussen zijn voorbenen kan brengen.
    Het is dus niet zo dat hij op de terugweg enorm hard gaat. Ik kan hem altijd op mijn stem en zit terugnemen, mijn teugel heb ik dus niet kort om hem tegen te houden. Het zadel ligt goed en hij piept ook vaak bij zijn vreugdebokjes. Lijkt mij dus een geval van 'Jeugdige Vrolijkheid'.

Maar misschien heeft iemand handige tips
    Het bokken doet hij dus regelmatig, ik eraf vallen gelukkig met minder regelmaat (is de 4e keer in bijna 2 jaar). Maar mijn grootste angst is toch dat hij wel een keer de weg oploopt als ik ernaast val...

Yvonne

ps ik heb al gedreigd met een advertentie op Marktplaats, maar daar trapt mijn grote vriend niet in

Re: Vreugdebokjes

Ik geloof niet in vreugdebokjes, zeker niet met deze frequentie en altijd op de terugweg.

Ik durf er zo niks over te zeggen maar ik hoop dat je open wilt staan voor het alternatief dat dit niet om plezier bokjes gaat, maar om een ernstig signaal van je paard dat er iets niet prettig is. Ik geloof niet dat een paard in vreugde zijn baasje naar de grond bokt.

Er komt vast nog iemand langs met goede tips.
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Bokt hij ook wel eens wanneer je met hem in de bak aan het werk bent?

Vindt het wel bijzonder dat hij het alleen thuiswaards doet. Doet hij het wanneer je hem een hulp geeft voor een overgang of ook wanneer je al rustig draaft.

Mijn paardje doet het ook ,alleen zie ik het niet als vreugdebokjes, zelf heb ik het idee dat er op dat moment iets niet goed zit, ze loopt bv uit evenwicht, in galop doet ze het ook en sind ik een beetje met rechtrichten ben begonnen heeft ze de laatste 2 keer rustig aangesprongen zonder gebok. Voor mijn gevoel heeft dat ermee te maken maar ik ben er nog niet helemaal uit.

Succes.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Onze IJslander deed het in het begin áltijd als we hem terug in de wei zetten, dan rende hij al bokkend (ziet er heel jolig uit idd) naar de kudde terug.
    Dat ging over toen we hem een tijdje hadden en hij meer aan ons gewend was. We hebben er nooit echt aandacht aan besteed, maar nu doet hij het nog héél soms, alleen als hij iets nieuws of engs heeft gedaan. Dus de eerste keer dat mijn moeder hem met aanleuning ging rijden en dressuurmatig echt iets van hem vroeg, toen deed hij het weer. Ook toen ze een keer in het bos waren geweest en hij had het spannend gevonden.

Ik zie het als een soort ontlading bij hem, alsof hij in de training spanning heeft opgebouwd en bij het zien van de kudde komt alles er uit. Wat het bij jou paard is kan ik natuurlijk niet weten, maar misschien kan dit bij het lijstje mogelijke oorzaken Als je paardje bijvoorbeeld gespannen is tijdens het buitenrijden en dan bij het gevoel van weer naar huis gaan deze reactie geeft.
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

Forum Meubilair willeke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

Casandra deed het de eerste keren ook wel eens... Zij wist exact het punt waar de wandeling huiswaarts keerde... Na dat keerpunt begon ze dan al eens te bokken omdat het niet vlug genoeg ging naar haar zin... Zij wou draven en galloperen, ik wou stappen. Dus ik draaide me gewoon om en ging een lusje bijrijden. Elke keer opnieuw... Het bokken is toen wel gestopt, maar ze blijft op de terugweg vrij frisjes.
    Het bokken was toen bij mij wel echt protest... Ze werd dan zuur en deed een paar bokjes achter elkaar.
    Zij weet gewoon dat wei rust is en ze wil dan zo vlug mogenlijk naar de wei en haar maatje die ze heeft moeten achterlaten terug. Ik probeer al om haar geen eten te geven vlak na de wandeling, maar toch ziet ze de wei als een soort beloning. Het huiswaarts rijden zal dus altijd wel een beetje sneller zijn als het wegrijden. Maar het is niet meer gevaarlijk.

Bokt je paard in de bak ook? Als ze dat ook in de bak doet dan zou'k idd toch wel eens denken aan eventueel rug en/of beenproblemen. Past je tuig goed? Heb je je paard recent al eens laten nakijken door een osteopaat of chiropractor?

Forum Meubilair Aspen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2006

Aspen heeft dit enkele keren gedaan nadat Karianne(Mafhaf) hem behandeld had.
    Is je paard al eens nagekeken door een osteopaat of chiropractor?

Aangemeld
    May 2006

Vindt het wel bijzonder dat hij het alleen thuiswaards doet. Doet hij het wanneer je hem een hulp geeft voor een overgang of ook wanneer je al rustig draaft.
    Nee op dat moment vraag ik niets.

Mijn paard loopt ook (voor mijn gevoel) ontspannen. Dus wel voorwaarts, maar met hals laag en neusje eruit. Ik rijd hem voornamelijk op mijn stem, komt doordat ik voor het geven van de hulp altijd zei 'let op' en nu draaft mijn paard al aan bij het horen van 'let op'.

Mijn paard is toevallig de afgelopen 1 1/2 jaar om de 6 mnd nagekeken door een osteopaat. Toevallig 2 verschillenden, geen grote problemen. Wel een beetje vast in zijn lendenen en links wat stijver in de hals en de rug. Atlas wel goed los, dit betekent geen inwendige problemen als ik het me goed herinner??

Als dit op een probleem duidt dan sta ik er zeker voor open.
    Over 2 weken komt iemand van Master Fitting Saddle Consultancy mijn zadel nachecken.

Als mijn paard in de bak loopt dan bokt hij ook uit 'joligheid' Zo zie ik het op dit moment tenminste hij kijkt niet zuur, maar heeft zijn oortjes naar voor en piept er een beetje bij.

Ik dacht ook meer richting spanning omdat hij weer naar huis mag. op de heenweg is hij namelijk wel minder vlot en als hij de kans krijgt dan neemt hij de eerste afslag terug naar huis. Hij is absoluut niet sloom of dwars, maar gewoon minder vlot. Want ook op de heenweg draaft hij aan op mijn stem. Ik draaf ook alleen in de berm en zodra we een berm tegenkomen draaft hij vaak vanzelf al aan.

Maar alle ideen en tips zijn welkom

Aangemeld
    May 2006

k geloof niet in vreugdebokjes, zeker niet met deze frequentie en altijd op de terugweg.
    Het is niet zo dat ik er iedere dag naast lig en ook niet dat hij altijd bokt. Het is alleen zo dat als hij bokt, hij dit alleen op de terugweg doet.
    Maar ik houd van recht door zee, dus zeg aub wat je ervan denkt. Daar kan ik dan vast wel iets mee.

Forum Meubilair willeke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

het is moeilijk oordelen vanachter een pc. Als je zegt dat hij al is nagekeken door een osteopaat, en hij toch wel wat vast zat in de lendenen en links wat stijver zou het wel kunnen wijzen op ergens een probleem... Heeft je osteopaat jou geen oefeningen meegegeven om die lendenen en die linkse kant wat los te maken?

Op welk moment doet hij het in de bak? Is dat bij een overgang of in een bepaalde gang? op welke kant bokt hij? of bokt hij dan op beide kanten? Het zou erop kunnen wijzen dat je paard het ergens moeilijk heeft om hetgeen jij vraagt te kunnen uitvoeren en dat het bokken daar vandaan komt. Misschien wat stijve spieren ofzo... of aan 1 kant de spieren korter dan aan de andere kant waardoor stelling en buiging een probleem zijn... Als je je osteopaat nog eens laat langskomen, vraag dan eens hoe je die stijfheid kan oplossen dmv oefeningen.

ik zou nu eventjes afwachten tot de zadelpasser geweest is. Misschien is het je zadel wel dat ergens een beetje scheef zit ofzo... Misschien moet er ergens iets opgevuld worden, of is je paard wel helemaal uit je zadel gegroeid.

Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

De dingen die je verder beschrijft zijn allemaal ook van toepassing op Fjölnir. Iedere afslag naar huis willen nemen, piepjes bij het bokken, ontspannen uitdrukking en zelfs de houding die je beschrijft...
    Dus wieweet is het inderdaad het afvloeien van spanning? Je zou kunnen proberen of hij het niet doet als je "veiligere" dingen met hem doet?
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

Aangemeld
    May 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door myracara
    De dingen die je verder beschrijft zijn allemaal ook van toepassing op Fjölnir. Iedere afslag naar huis willen nemen, piepjes bij het bokken, ontspannen uitdrukking en zelfs de houding die je beschrijft...
    Dus wieweet is het inderdaad het afvloeien van spanning? Je zou kunnen proberen of hij het niet doet als je "veiligere" dingen met hem doet?

hoe bedoel je veiligere dingen??
    In de zin van dingen die minder spanning bij hem veroorzaken?
    Ik rijd altijd buiten zo'n 3 a 4x per week. Het gekke is dat het alleen op de terugweg is, of ik nou een uurtje of 3 uur rijd.

Actief Forumlid Dorien66's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Ik ben ontzettend benieuwd naar die sesie met die MSFC-er (doe de opleiding ook), wil je dat t.z.t. vertellen?
    Eigenlijk hoop ik voor je dat daar wat uit komt, zodat je het relatief simpel kunt oplossen.
    Succes ermee!
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ <--

The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

Aangemeld
    May 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Dorien66
    Ik ben ontzettend benieuwd naar die sesie met die MSFC-er (doe de opleiding ook), wil je dat t.z.t. vertellen?
    Eigenlijk hoop ik voor je dat daar wat uit komt, zodat je het relatief simpel kunt oplossen.
    Succes ermee!
    Hai, das goed ik hou je op de hoogte. De afspraak staat voor 7 dec.

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Yvonne P
    Als mijn paard in de bak loopt dan bokt hij ook uit 'joligheid' Zo zie ik het op dit moment tenminste hij kijkt niet zuur, maar heeft zijn oortjes naar voor en piept er een beetje bij.

Ik dacht ook meer richting spanning omdat hij weer naar huis mag. op de heenweg is hij namelijk wel minder vlot en als hij de kans krijgt dan neemt hij de eerste afslag terug naar huis. Hij is absoluut niet sloom of dwars, maar gewoon minder vlot. Want ook op de heenweg draaft hij aan op mijn stem. Ik draaf ook alleen in de berm en zodra we een berm tegenkomen draaft hij vaak vanzelf al aan.

Maar alle ideen en tips zijn welkom
    Mijn Haflinger bokt ook regelmatig.
    Maar ik merk duidelijk verschil in protest bokjes of grote protest bokken en jolige bokken.

In de bak bokt hij heel vaak. Hij vindt dressuur moeilijk. Hij is wat scheef. Mooiste voorbeeld is van afgelopen week. Hij had les en moest op de volte lopen. Hij bokte. Zijn Pennymeisje kreeg feedback op haar zitten. Wat bleek nu? Ze zat hem letterlijk dwars in de volte. Ze is heel bewust rechtop gaan zitten en ging heel mooi de volte in. Geen bok meer
    Ik rij meestal buiten en heb vele discussies met deze Haf gehad. Ook altijd bij iedere afslag in discussie gaan. Bokken! Grrrrrr

Maar wanneer hij jolige bokken geeft:
    Dan geeft hij zelf aan wanneer hij wil galoperen. Hij vraagt het eigenlijk aan me. Dan gaat hij harder draven, maar ook kopschudden. En als hij dan in galop mág, dan komt er altijd een bok Dan zijn jolige bokken.

Moraal: fijngevoelige paarden paarden geven kleine signalen af. Wanneer wij mensen die niet oppikken, komt er een steviger signaal van je paard. Een bok dus. Leer je paard lezen. Ik verwacht dat de bokken dan minder voorkomen.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Whoopie bokt mi vaak uit protest, in de bak alleen wanneer ik de l-galop vraag , dat vindt ze gewoon erg moeilijk ook aan de lange lijn. Ik heb besloten om dat maar evente laten voor wat het is en om eerst haar achterhand sterker te maken door sbw en rechtrichten onder het zadel, ook komt de osteopaath nog dan moet dat op termijn goed gaan komen.

Tijdens de buitenrit doet Whoopie het ook met name als ik naar huis ga, en wanneer ik galop vraag (doe ik niet meer richting stal), bij Whoopie komt het heel nijdig over, op dat moment is ze het gewoon zat en wil ze naar huis...zoiets voor mijn gevoel.
    Maar dat kan natuurlijk mede veroorzaakt worden doordat haar lijf niet helemaal goed voelt en dat er vooral tijdens de galop naar voren komt. Voor mijn gevoel is het een combi.

Ik heb op een ruin gereden die deed het uit vrolijkheid, als je dan buiten in galop ging samen met anderen dan ging dat hoofd naar beneden hij maakte een speciaal geluidje een klein bokje en daar ging hij
    Hij bokje ook wel eens uit protest, maar dat onderscheid was zeer duidelijk.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten