Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 31

Topic: Vreugdebokjes

Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Re: Vreugdebokjes

Maar wanneer hij jolige bokken geeft:
    Dan geeft hij zelf aan wanneer hij wil galoperen. Hij vraagt het eigenlijk aan me. Dan gaat hij harder draven, maar ook kopschudden. En als hij dan in galop mág, dan komt er altijd een bok Dan zijn jolige bokken.

Moraal: fijngevoelige paarden paarden geven kleine signalen af. Wanneer wij mensen die niet oppikken, komt er een steviger signaal van je paard. Een bok dus. Leer je paard lezen. Ik verwacht dat de bokken dan minder voorkomen.
    Ik begrijp hier iets niet.
    De situatie die je hierboven beschrijft lijkt op die van de topicstarter hè?
    Maar hoe zou ze dan door de signalen van haar paard te herkennen kunnen voorkomen dat hij bokt? Heb jij een manier ontdekt om te zorgen dat hij dan niet of minder bokt? Of bedoel je dat je in de ándere situaties die je schetste kunt zorgen dat je paard niet bokt?
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Atli maakt ook regelmatig vreugdebokjes en die voelen echt héél anders als protestbokken. Hij doet het alleen in galop in het bos, heen of terugweg maakt bij ons niet uit. Inmiddels kan ik die bokjes meestal wel voorkomen, doordat ik ze voel aankomen en ik dan even een kleine ophouding maak met de teugels, of ik zeg uh-uh en dan weet hij dat het niet mag. Is hij echter echt erg jolig dan doet hij het soms toch, maar meestal houdt hij zich dan in. En als hij bokt, is dat nooit hoog dus echt erg vind ik dat dan ook meestal niet. Vaak vraagt hij dan ook of hij dan harder mag galopperen en als hij dat beleefd vraagt (wat hij meestal wel doet), dan mag hij dat. (Beleefd vragen = niet vertrekken voor ik toestemming heb gegeven, en niet morren als het niet mag.)

Ik kan vanaf hier echter niet beoordelen wat voor soort bokken de topicstarter krijgt. Maar ik geloof dus wel degelijk in vreugdebokken! Het zou alleen niet zo hard mogen/moeten zijn dta je eraf vliegt...

Actief Forumlid Dorien66's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Wat ik nou zo vreemd vind is het feit dat er 'zoveel' gebokt wordt.
    Linde bokt nooit, echt helemaal nooit als ik erop zit. Ook niet in die twee vervelende winterperiodes. Wel in de wei of los in de bak als ik haar een beetje oppor, en dan zijn het inderdaad van die bokken die vaak gepaard gaan met gepiep.
    Alleen toen ik haar zeven jaar geleden kocht bokte ze regelmatig bij het aanspringen in de galop, tot ik erachter kwam dat ze met een behoorlijke rugblessure kampte, die heb (laten) oplossen en daarmee was het voorgoed over.

Waarom bokken jullie paarden uberhaupt? Is het niet toch ergens een stukje ongenoegen? En zo ja, is dat dan wel zo wenselijk? Moet je dan toch niet doorzoeken wat het precies is en de oorzaak wegnemen?
    Zomaar wat vragen hoor, niet vervelend bedoeld. Als je er zelf geen probleem mee hebt moet je ze vooral niet aantrekken
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ <--

The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Dat komt hierboven toch ook al enigsinds naar voren toch Dorien, bij Whoopie is het ongenoegen denk ik en daar wordt aangewerkt, ook Hester geeft dat aan en ook daar wordt aan gewerkt (is aan gewerkt).

Maar ben het met je eens , denk dat bokken toch ook vaak een symptoom is en dat je dan beter kunt gaan onderzoeken wat er anders kan. (buiten de echte vreugdebokjes)
    Zelf schrik ik er enigsinds van hoe een aantal problemen in het rijden veranderen nu ik met rechtrichten en rechtzitten bezig ben, baal toch dat ik dat niet eerder heb gedaan.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Dorien66
    Waarom bokken jullie paarden uberhaupt? Is het niet toch ergens een stukje ongenoegen? En zo ja, is dat dan wel zo wenselijk? Moet je dan toch niet doorzoeken wat het precies is en de oorzaak wegnemen?
    Zomaar wat vragen hoor, niet vervelend bedoeld. Als je er zelf geen probleem mee hebt moet je ze vooral niet aantrekken
    Ik heb idd geen problemen met het bokken van Atli, maar ik reageer toch.
    Ten eerste bokt hij niet heel erg veel, en zeker niet hoog of gemeen. Ik merk heel duidelijk dat hij jolig is dan, hij is actief en energiek (en dat istie meestal niet, dus dat vind ik dan wel leuk) en hij heeft dan echt zin om eens even goed de benen te strekken. Het is echt zo'n 'joepie, we gaan!' gevoel en juist omdat Atli van zichzelf niet zo actief is, ben ik wel blij met actie die zich spontaan aanbiedt, MITS die wel controleerbaar is, en dat is het meestal wel.

Hij kan ook nijdig bokken, meestal als hij vindt dat ik te sterke hulpen geef. Daar denk ik dan wel over na (had ik dat niet beter anders/minder kunnen doen). Maar die vreugdebokken, nee daar zie ik echt geen probleem in. Hij doet het met grondwerken ook wel eens, vind ik ook leuk, zeker nu hij daarbij tegenwoordig ook controleerbaar is. En niet na het bokken wegscheurt en mij half meesleurt, maar dat ik hem gewoon terug kan vragen. Dat is cool! Stuiterende energie die toch in banen te leiden is.
    Tenminste, bij Atli vind ik dat cool.

En ik denk ook niet dat het een lichamelijke oorzaak heeft. Mijn zadel past goed (is nagekeken en bijgevuld) en hij is onlangs door een osteopaat nagekeken.

Vraagje terug: geloof jij dan niet in vreugdebokken? Denk je dan dat het altijd een uiting van een probleem is, en zo ja, waarom denk je dat dan?

Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door whoopie
    Dat komt hierboven ook al enigsinds naar voren toch Dorien, bij Whoopie is het ongenoegen denk ik en daar wordt aangewerkt, ook Hester geeft dat aan en ook daar wordt aan gewerkt (is aan gewerkt).

Maar ben het met je eens , denk dat bokken toch ook vaak een symptoom is en dat je dan beter kunt gaan onderzoeken wat er anders kan. (buiten de echte vreugdebokjes)
    Zelf schrik ik er enigsinds van hoe een aantal problemen in het rijden veranderen nu ik met rechtrichten en rechtzitten bezig ben, baal toch dat ik dat niet eerder heb gedaan.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf

Aangemeld
    Jul 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Vraagje terug: geloof jij dan niet in vreugdebokken? Denk je dan dat het altijd een uiting van een probleem is, en zo ja, waarom denk je dat dan?
    Jawel hoor, ik geloof wel in vreugdebokjes. Ik schreef ook:
    Wel in de wei of los in de bak als ik haar een beetje oppor, en dan zijn het inderdaad van die bokken die vaak gepaard gaan met gepiep.
    Dus ik ken ze en ik heb er ook echt geen problemen mee. Ik bedoel alleen maar te zeggen dat er inderdaad een groot verschil is tussen verschillende manieren van bokken. En als het dan niet een vreugdebok is is het een overdenking waard. En daarmee 'beschuldig' ik jullie niet dat jullie niet nadenken, dat heb ik ook wel begrepen uit het topic tot nu toe. Alleen herken ik het niet, vreugdebokjes onder het zadel in ieder geval.
    Kan ook zijn dat Linde nooit vrolijk is onder het zadel Nee hoor, dat is ook niet waar, ik merk het aan andere dingen als ze plezier heeft. Haar oren en neusgaten verraden haar onmiddelijk, en als ik die tekens mis dan voel ik het wel, dan gaat ze zoooo fijn lopen
    Groeten,
    Dorien

The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

Aangemeld
    Jul 2005

Dat komt hierboven ook al enigsinds naar voren toch Dorien, bij Whoopie is het ongenoegen denk ik en daar wordt aangewerkt, ook Hester geeft dat aan en ook daar wordt aan gewerkt (is aan gewerkt).

Hihihihi, ik mag toch aannemen dat je nog iets nieuws wilde schrijven, want dit heb ik al gelezen
    Ik bedoel het echt niet rot hoor, het was echt algemeen bedoeld. Ik krijg wel eens de indruk dat het in de 'paardenwereld' als gewoon wordt ervaren dat een paard onder het zadel wel eens bokt. En ik heb een beetje 'angst' dat er over het algemeen niet over nagedacht wordt, want "dat doet toch ieder paard wel eens, dat is toch heel normaal?"
    Jij, en andere topic-schrijvers, denken weldegelijk na, anders zou uberhaupt dit topic niet bestaan. En daar ben ik hartstikke blij om
    Groeten,
    Dorien

- Albert Einstein -

Ik was ook verbaasd en daarmee nog maar eens extra blij dat Poca nooit meer bokt. Vroege wel. Pffff, dan trapte ze tegen de planken van de bak en buiten deed ze wel een une saute-mouton. Eerst voorbenen en dan achterbenen. Niet fijn.

De laatste 5 jaar heeft ze niet meer gebokt. Aan de lijn doet ze het ook helemaal nooit. En als ze los in de bak mag rennen dan bokt ze inderdaad uit plezier. Ik zie dat dan niet als bokken maar meer als voetjes van de vloer. Kan ik zeer waarderen. Zeker omdat ze op het lichtste signaal nog steeds direcht bij me terug komt.
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Dank je Dorien, ik wou een kleine correctie uitvoeren heb ik geciteerd Ach ja ...blond.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

shanna bokt, en ik ben al máánden bezig hieraan te werken, en rij momenteel ook niet of nauwelijks.

Actief Forumlid Yvonne P's Avatar
    Aangemeld
    May 2006

Ik rijd nu ook minder, maar hij wil zo graag ook zijn portie aandacht en daarnaast is hij 'jong en onstuimig' dus hij heeft voldoende beweging nodig. hij staat in een behoorlijke paddock met uitloop in een bak, en 2 vriendjes om mee te spelen.
    Wandelen vind hij niet leuk, te veel longeren dat vindt ik niet verstandig voor een 5 jarige. Loswerken en grondwerk doe ik wel maar als ik dat 3x per week ga doen dan ben ik mijn inspiratie na 3 weken kwijt en Sier is het ook snel zat.

Ik heb mijn hoofd erover gebogen en heb misschien een 'oorzaak'
    Sier is een behoorlijk dominant paard, misschien niet correct maar ik denk dit omdat:
    - hij is de baas van de kudde
    - als hij de kans krijgt dan gaat hij niet voor mij opzij
    - voetje geven moet op zijn manier en op zijn tempo (hij blijft vaak lekker met zijn gewicht hangen op dat ene been wat ik op wil tillen)
    - wandelen vindt hij niet leuk, hij gaat onwijs langzaam stappen (hij wil het tempo bepalen en als ik naast zijn schouder loop dan kijkt hij ook boos/beledigd))
    - achterwaarts gaan op druk, hiervoor is vaak fase 3 nodig
    - als ik een ander paard uit de kudde haal dan probeert hij dat paard weg te jagen
    - als ik met een halster aankom dan stopt hij al bijna zijn hoofd erin en gaat tussen mij en de andere paarden in staan
    - met rijden wil hij ook graag het tempo bepalen (liefst net iets langzamer als ik wil)

Wellicht dat hij het niet prettig vindt om van ZIJN kudde weg te zijn.

Het bokken hangt namelijk niet samen met een bepaalde tijd, of ik nou een 1/2 uur of 3 uur rijd, hij bokt alleen op de terugweg en dan vooral op het moment dat we echt richting huis gaan. Als ik dan hard 'nee' zeg dan stopt hij ook direct...
    -

Actief Forumlid Yvonne P's Avatar
    Aangemeld
    May 2006

Ik ben ontzettend benieuwd naar die sesie met die MSFC-er (doe de opleiding ook), wil je dat t.z.t. vertellen?
    Eigenlijk hoop ik voor je dat daar wat uit komt, zodat je het relatief simpel kunt oplossen.
    Succes ermee!

Vandaag is mijn zadel nagecheckt... en wat blijkt,
    de boom is iets te wijd en het zadel is met name te lang.
    Her zadel ligt nu achter de laatste rib waardoor er teveel druk ontstaat op de lendenen...

Wellicht dat daar het bokken vandaan komt
    Dat zou deels verklaren waarom hij alleen op de terugweg bokt, het is dan een combi van spanning doordat hij weet dat we (eindelijk ) teruggaan en daarnaast het zadel wat al een beetje druk geeft op de lendenen...dus 1 + 1 = lekker bokken

Belangrijkste stap die ik nu moet nemen...
    een korter zadel. ik zat al een beetje rond te kijken en denk dat de stratrekk comfort (shorty!!) een goede optie is.

Wellicht kent iemand nog een kort zadel???

Ik vind het eigenlijk ook wel redelijk normaal dat paarden bokken. Niet dat Tas zoveel bokt, eigenlijk alleen wel eens online (stiekem vind ik dit altijd erg grappig omdat ze juist zon left brain introvert is in de bak, beetje leven in de brouwerij is dan dus wel leuk).

Wat zijn nu voor een paard de manieren om echt iets duidelijk te maken? Tja...bokken, steigeren, bijten - is meestal best duidelijk. Daar zijn we echt van onder de indruk. De meeste mensen zien de kleinere signalen (een oor, een oog, lichaamshouding etc) vaak over het hoofd. Dus is het niet zo gek dat als je (net) met NH begint, paard lief iets duidelijker moet aangeven hoe hij over de situatie denkt. Ik denk dat wanneer je meer savvy krijgt en de taal van je paard beter leert begrijpen, dit soort dingen als bokken steeds meer zullen afnemen.

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door myracara
    Maar wanneer hij jolige bokken geeft:
    Dan geeft hij zelf aan wanneer hij wil galoperen. Hij vraagt het eigenlijk aan me. Dan gaat hij harder draven, maar ook kopschudden. En als hij dan in galop mág, dan komt er altijd een bok Dan zijn jolige bokken.

Moraal: fijngevoelige paarden paarden geven kleine signalen af. Wanneer wij mensen die niet oppikken, komt er een steviger signaal van je paard. Een bok dus. Leer je paard lezen. Ik verwacht dat de bokken dan minder voorkomen.
    Ik begrijp hier iets niet.
    De situatie die je hierboven beschrijft lijkt op die van de topicstarter hè?
    Maar hoe zou ze dan door de signalen van haar paard te herkennen kunnen voorkomen dat hij bokt? Heb jij een manier ontdekt om te zorgen dat hij dan niet of minder bokt? Of bedoel je dat je in de ándere situaties die je schetste kunt zorgen dat je paard niet bokt?
    ik heb even een stuk gemist in deze discussie.

Signalen zijn soms heel moeilijk te herkennen. Daarom schrijf ik ook "leer je paard lezen". Wanneer ik begrijp wat Merrit bedoeld, bokt hij veel minder. Sowieso bokt hij nauwelijks bij mij. Wel vreugdebokjes, maar geen protest bokken.

Bladwijzers

Forum Rechten