Resultaten 1 tot 11 van de 11

Topic: Sluiten paarden ook coalities?

Sluiten paarden ook coalities?

Vandaag stond ik eens te kijken bij de paarden bij ons in de paddock en toen vroeg ik me af of paarden behalve vriendschappen ook echte coalities sluiten.

Thijs staat samen met een Friese merrie en een KWPN ruin in de paddock. De KWPN ruin (Sam) leek me in eerste instantie de baas over de Friese merrie. De eigenaresse (eigenaar van allebei) bevestigde dit: de merrie (Lieke) delft altijd het onderspit. En hoewel hij zelden op zijn strepen staat, is Thijs ook ondergeschikt aan hem.

Nu is het al weken zo dat Lieke Sam in het rond schopt zo tegen etenstijd als mevrouw het zat is om buiten te staan. Dat gaat er best hefig aan toe, tot aan het in een hoek trappen. Sam rent dan als een gek rondjes. Ik zie dit eigenlijk alleen als Thijs er niet bij staat, want een van de eerste dingen die ik doe als ik kom, is Thijs uit de paddock halen. Ik vroeg me al af of Lieke soms in rang was gestegen, aangezien Sam niets terug deed.

Maar vandaag viel het me op dat de rollen ineens heel anders verdeeld werden op het moment dat ik Thijs terug in de paddock zette. Sam en Thijs zijn echte (stoei)maatjes en het leek er verdacht veel op dat Sam Lieke wel haar vet durfde te geven nu Thijs ook in de paddock stond. Op de een of andere reden heeft Lieke een heilig ontzag voor Thijs. Thijs bemoeide zich er absoluut niet mee, maar ineens was het nu Sam die Lieke een koekje van eigen deeg gaf. Alsof hij moed vatte uit het feit dat het nu 'twee tegen een' was, zelfs al deed zijn 'partner' niet mee

Nu is dit natuurlijk wel een erg onnatuurlijke driehoeksverhouding, dus misschien vertekent het beeld, maar volgens de ethologie-boeken die ik pleeg te lezen zou de sociale structuur van paarden niet ingewikkeld genoeg zijn om coalities te sluiten. Ik heb hier althans nog nooit wat over gezien/gelezen.

Ik ken natuurlijk wel de bekende vriendschappen waarbij de een de ander berschermd e.d. maar dit is echt anders, heb ik het idee.

Wat vinden jullie? Herkennen jullie dit?
    Het boze breekt, het kwaad verdeelt,
    maar liefde bindt en liefde heelt

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Re: Sluiten paarden ook coalities?

uuuh...ik raak er een beetje van in de war , al die namen, die moeten eerste een paardenplaatje vormen, maar ik denk da'k nu wel beeld heb. Een coalitie zou ik ook het niet noemen, want Thijs doet immers niet actief mee. Maar blijkbaar weet Sam zich gesteund door Thijs. En hoopt/weet/denkt dat als Lieke 'm te hard aanpakt, Thijs zal inspringen. Dus inderdaad vriendschap. Bij ons zijn ze nu ook een tijd met z'n 3-en en ik heb toch het idee dat dat niet altijd ideaal is. Er is er altijd één die het bokkie is. Bij ons komt dat naar mijn idee toevallig goed af, omdat Ollie erg op zichzelf is en, behalve om mee te kroelen als ze kriebel heeft, vrijwel nooit gezelschap zoekt. Toen ze met z'n 4-en stonden was dat ook altijd zo.

Hmm.. 't is mij ook niet helemaal duidelijk..
    Ik zou het niet prettig vinden als één van mijn paarden in de hoek getrapt werd. Ik heb hier ooit een jonge ruin op stal gehad ( KWPN) die geestelijk nogal geterroriseerd werd door mijn(hele grote) Friese merrie. Over de draad heen was ze hem totaal de baas en wist 'm met een blik of oorbeweging alle kanten op te zetten. Totdat we de draad tussen de twee uithaalden.. toen nam Mark wraak en vloog Fryske aan.. ik moest er tussen in springen met de zweep om Fryske min of meer onbeschadigd uit de strijd te halen. 't Is tussen die twee ook nooit meer goed gekomen.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Als je het hebt over "bontjes" sluiten:

JA!

Dat zie ik in mijn kudde veel gebeuren. Sommige paarden moeten elkaar echt niet. En anderen eten bij elkaar.
    Maar is dat niet een kwestie van de rangorde?

Actief Forumlid sannie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006

Nog een versie: ik heb het idee dat de structuur in de ruinengroep (6 stuks) bij ons gevormd wordt door dit soort deals, maar bij de merries niet. Eén echte onmiskenbare leider in de ruinengroep is niet echt te ontdekken, maar er lijken wel (tijdelijke) duo's te zijn die de rest eronder houden. Totdat het baasjesduo uiteen valt omdat één van de twee een nieuwe deal sluit met een ander. Die duo's bestaan niet zozeer uit het claimen van elkaar, maar wel uit het verjagen van mogelijke concurrenten.
    Mijn ruin staat inmiddels in een wei met twee merries. Ik weet dat als ik hem met een van zijn merries in de bak zet, elk ander paard wordt weggejaagd. Maar ook de merrie moet weg, namelijk in de tegenovergestelde richting dan de indringer. Toen hij nog in de ruinengroep stond joeg hij een ander dan z'n beste vriendje (welke het op dat moment ook was) wel weg, maar het vriendje liet hij met rust.

De twee merriegroepen op stal hebben een duidelijker lineaire structuur. Eén is de baas, nummer twee test dat leiderschap regelmatig en 3 tot en met x hebben een rustig leventje.

Gemengde groepen van merries met meer dan één ruinen ken ik niet.

Als ik er een niet-wetenschappelijk onderlegde eigenbedachte theorie tegenaan mag gooien: ruinen onderling zijn wellicht te vergelijken met vrijgezelle hengstengroepen. Die hebben misschien geen baat bij één leider. Die hebben er wel baat bij om, ieder voor zich, hun vaardigheden in gevechten en hun sociale vaardigheden te trainen voor het geval ze ooit wel eigen merries kunnen scoren.

Onderling lopen klooien is niet zo gunstig voor merries, omdat die moeten zorgen dat ze met z'n allen (inclusief jonge dieren) zoveel mogelijk kunnen eten en zo snel mogelijk kunnen vluchten.

Actief Forumlid Dorien66's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sannie
    Gemengde groepen van merries met meer dan één ruinen ken ik niet.
    Ik ken er een paar (of heb gekend), allemaal twee ruinen met een merrie. De groepjes die ik ken zijn volkomen uitgebalanceerd; de ruinen kunnen hun speelsigheid op elkaar botvieren en de merrie leidt een relaxt leventje. Bij een groep heb ik zelf meegemaakt dat er voor drie dagen een merrie bijkwam, dus twee ruinen en twee merries, dit ging prima. Er is geen onvertogen woord gevallen. De dames bleven de eerste dag uit elkaars buurt, de ruinen laveerden tussen die twee. Na de eerste dag keerde de rust weer en hadden we een rustige groep. Voorwaarde is wel dat er ruimte genoeg is om je uit de voeten te maken als je effe geen zin hebt (als paard
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ &lt;--

The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

Wat interessant, al die praktijkervaringen!

Wat ik bedoelde aan te geven is dat Sam kennelijk alleen de baas is als Thijs ook in de paddock staat, en anders niet (want dan trapt Lieke hem in de rondte). Of dat nou alleen komt doordat ze 'samen sterk' zijn, weet ik niet, maar het feit is dat Lieke ontzag heeft voor Thijs. Wie weet is nou net dátgene dat Sam zo zelfverzekerd maakt als hij samen met Thijs en Lieke in de paddock staat.

Uit wat Marianne schreef kan je opmaken dat schijn soms bedriegt .

Wat Sannie schrijft over wisselende coalities vind ik erg interessant. Wisselen die coalities ook als de samenstelling van de groep gelijk blijft? Als dat zo is, zou je haast aan machtsspelletjes denken

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

ik heb/had een kudde van 1 net gecastreerde hengst, 1 ruin, 1 merrie en een merrieveulen.
    Als de kudde compleet was, was de merrie de baas, en de ruin het maatje van de merrie. Hengst en veulen liepen er een beetje bij, en hengst kwam never nooit in de buurt van merrie en ruin.
    Haalde ik de merrie weg, dan ging de hengst de ruin opjagen, en in de hoek zetten. Stond de merrie aan de andere kant van het draad, dan stond de hengst tussen de ruin en merrie in en was van onderste omhoog geklommen naar big bully boss. De ruin kon dan niets anders meer dan wegrennen, en deed niet terug.
    Bracht ik de merrie terug, dan ging de ruin met de merrie in zijn kielzog, de hengst achterna voor een koekje van eigen deeg.
    het veulen bekeek dit geruzie op een afstandje, kwam zuchtend bij me staan: groot worden is niet leuk he, mens?

inmiddels hebben beide ruinen een eigen merrie(veulen) wat de beste oplossing blijkt te zijn hiervoor.

Wauw, je zou haast zeggen dat het begrip 'wraak' '(of ieder geval wrok!) dan toch zeker aanwezig is.

Laat de ethologen het maar niet horen, er is al discussie over of dat wel het geval is bij chimpansees

Actief Forumlid sannie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door BBreedveld
    Wat Sannie schrijft over wisselende coalities vind ik erg interessant. Wisselen die coalities ook als de samenstelling van de groep gelijk blijft? Als dat zo is, zou je haast aan machtsspelletjes denken
    Ja, ze blijven wisselen. Maar het woord machtsspelletjes zou ik niet willen gebruiken, want dan ga je uit van een tamelijk ingewikkelde drijfveer. Ik denk eerder dat ze gewoon speels zijn, ze kunnen ook allemaal uitstekend twee-aan-twee bij elkaar lopen zonder dat je rekening hoeft te houden met de setjes van het moment.
    Als er een merrie bij komt geldt, in elk geval voor mijn paard, dat het gezellige geklooi over is. Op dat moment gaat hij wel voor de hoogste plaats in de rangorde.

Actief Forumlid gemmvm's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2006
    Leeftijd
    42

Erg leuk om te lezen.

Bij mij herken ik het ook in de weide.
    Navajo is de leidende ruin en loopt samen in de wei met 5 dames, een dame, Nayeli is echt zijn maatje, maar die is in de kudde een van de laagste in rang. Als er hooi wordt gevoerd, eten Nayeli en Navajo samen vaak aan een hoopje hooi, ze wordt dan niet weggejaagd door andere merries. Eet zij aan haar eigen hoopje dan wordt ze door de 3 merries die boven haar staan weggejaagd of verplaatst naar een ander hoopje.
    Ze kiest er dan dus ook vaak voor om naast Navajo te staan en rustig te kunnen eten.

Als Navajo uit de weide is dan zie je haar dus echt laag in de kudde, maar is hij er bij dan durft ze ook andere merries weg te drijven of te proberen wat ze anders niet doet.

erg grappig, mooi om te zien.
    Werk aan jezelf, wees je ware zelf, laat het paard en ik je helpen
    www.p-aard.nl

Bladwijzers

Forum Rechten