Pagina 7 van de 8 EersteEerste ... 5678 LaatsteLaatste
Resultaten 91 tot 105 van de 114

Topic: Raadsel opgelost.???

  1. #91

    Re: Raadsel opgelost.???

    Ja, het is een verhaal van hoe lichaam en geest elkaar in balans kunnen houden, óf geheel uit balans kunnen raken. Weet je nog Bren toen jij op zo'n donkere zondagmiddag even op haar hebt gezeten? Wat ze toen toonde, éven kwam die trots naar buiten, even dat 'hée, ik mag er zijn' .. dat was zo mooi!
    Dat is ook de lijn die ik nu voor haar heb uitgezet - zij mag er zijn, een mening hebben, zich uiten, iets in ons groepje gooien! Ze wordt niet bestraft, we gaan - als er iets voorvalt - in onderhandeling, ze krijgt de kans zichzelf te zijn, zonder consequenties. En dat werkt!!
    Zo mooi om te zien hoe ze schuchter opbloeit, dat ze niet meer hoeft te 'drammen' om een plek in te nemen, ze krijgt de ruimte.
    En je kunt het zien hoor! Want ondanks haar nu nog wat mottige velletje.. glimt er een vuurtje in haar ogen, er is temperament, ze is 'ondeugend', een beetje een brutaaltje. Maar over je heen lopen doet ze niet, ze heeft respect en ik denk dat dit komt omdat zij ook gerespecteerd en gewaardeerd wordt. Er komt balans.
    Het is een geweldig paard, een persoonlijkheid om U tegen te zeggen. Die ronde, nieuwsgierige ogen.. dat glimmertje erin.. het is weer terug en mensen zien het! Ik heb nu al vaker gehoord: jeetje, wat is ze eigenlijk een mooi paard, ze straalt weer. Ze is weer betrokken bij de wereld om haar heen. En dat is zo fijn!!
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

  2. #92
    Forum Meubilair Brenda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    Lövvik Jamtland Zweden
    Leeftijd
    58
    Berichten
    6.570

    Re: Raadsel opgelost.???

    Ik vergeet nooit meer die zondagmiddag. Ik heb toen Jilske gezien, en was verkocht, wat een lief leergierig paard, maar o wat verdrietig hoe het allemaal ging. Maar ja, jij had toen nog geen echte inspraak en ik al helemaal niet.
    Daarom was ik zo blij met het feit dat ze uiteindelijk toch naar jou toe ging. En kijk hier het resultaat, want ik zie meteen helemaal jouw beschrijving voor me, zo zag ik haar toen ook. De enigste keer dat ik haar gezien heb, op die koude donkere zondagmiddag.
    Echt waar, ik kom weer bij haar kijken, wil haar zeker nog een keer zien.
    www.crystal-carving.com

  3. #93
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re: Raadsel opgelost.???

    Eigenlijk zijn jullie beiden de laatste maanden opgebloeid.....Jilske én jij.....over spiegels gesproken.....MOOI!

  4. #94

    Re: Raadsel opgelost.???

    Wat heerlijk om dit te lezen, Marianne!!!
    Echt fijn!

    May the horse be with you!

  5. #95
    Forum Meubilair Horsefreakje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006
    Locatie
    Leffinge, West-Vlaanderen, België
    Berichten
    4.336

    Re: Raadsel opgelost.???

    Wauw. heb weer heel wat bijgeleerd.

    En hopelijk knapt Jilske idd snel op!
    Groetjes
    Ariane xxx

    My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

  6. #96

    Re: Raadsel opgelost.???

    Wow, heb dit topic in één zucht uitgelezen. Fantastisch Marianne, goed gedaan!


    Het is nu natuurlijk niet zo dat je bij elke eczemer moet gaan zeggen dat het magnesiumtekort is, maar dit zet wel aan tot nadenken.

    Ik heb wel enkele vraagjes:
    Hoe kan je zien dat je weide een tekort aan magnesium heeft (en een teveel aan kalium en calcium)?
    Zie je dit aan de begroeiing van het onkruid zoals Marianne al aangaf?
    Mijn weide wordt al sinds mijn pony's erop staan niet bemest. Dit omdat shetten een arme grond nodig hebben. Ik kan natuurlijk niet die weide laten bemesten met een speciale mest, maar ik kan wel vragen of ze de weide laten 'kalken' of is dit net wat niet mag (kalk---> calcium)?

    Mijn pony's zijn eczemers (althans zo zien wij dit al jaaaaaren), en ik heb al vele dingetjes uitgeprobeerd. Ik heb ze vanbinnenuit geschoont, maar ze bleven jeukerig. Ze hebben elk een eczeemdeken opgekregen, maar ze bleven jeuk hebben. Ik heb dit altijd erop gestoken dat het was omdat het te laat oplag. Liefst zie ik ze zonder deken, maarja, dat gaat nu niet. Verder zijn ze levendig, niet gevoelig zoals Marianne haar Jilske,...

    Zijn het nu echte SEMErs of klinkt dit zoals een magnesiumtekort in jullie oren? Tenslotte is de diepere oorzaak van SEME nog niet bekend, en kan de basis zich ook in een tekort schuilhouden, toch?

    Xjes,
    Elineke
    NH is mijn doel, niet mijn eindpunt
    Ryona, Kalinine en El Amore


  7. #97

    Re: Raadsel opgelost.???

    De enige manier om te weten hoe de bodem er voor staat, is door grondonderzoek te laten doen. Je kunt niet zien of de grond tekorten heeft , want veel onkruid in de wei kan door allerlei oorzaken komen. De PH is te hoog of te laag, er staat te weinig gras waardoor op kale plekjes senl onkruid opschiet .. tal van redenen dus. Ik weet niet hoe dat in België zit, maar in Nederland zijn verschillende landbouworganisaties die dit soort bodemonderzoek kunnen doen. Belangrijk is dan wel dat je aangeeft dat de wei begraasd gaat worden door paarden - die hebben immers baat bij een andere bodemsamenstelling dan bv koeien! Voor paarden moet de grond ook nooit rijk bemest worden ( zeker niet met hoefbevangenheid-gevoelige ponnies en paarden!) - daar waar je voor koeien, die veel eiwit-rijk gras nodig hebben, soms wel drie keer in het jaar bemest, doe je dat voor paarden veel minder. Met het bodemonderzoek kun je ook een bemestingsadvies aanvragen dat speciaal geschikt is voor beweiding door paarden. Het is dus erg belangrijk dat je daar specifiek om vraagt.

    Wat je ponnies betreft: ook hier is de enige oplossing onderzoek. Ik heb Jilske ook getracht te verbeteren door een 'schoonmaak regime' in te stellen maar buiten dat het uiteindelijk niets hielp tegen de jeuk, moet je toch met 'zomaar' schoonmaken ook best wel voorzichtig zijn. Het door velen gebruikte Drainage Compositum bleek voor Jilske ook veel te sterk, er kwam van alles en nog wat los en dat was veel te rigoreus. Ze is een tijdje lang behandeld met wat zachtere schoonmakers ( via de holistische DA) en bij het doormeten bleken daarbij de organen mooi in balans te komen. Mijn volgende stap was dan het bloedonderzoek, waarbij bij Jilske dus naar voren kwam dat ze een groot tekort aan magnesium en een klein tekort aan ijzer had. We zijn nu ruim twee weken verder en ze is jeukvrij. Haar vacht begint zich weer te ontwikkelen, de kale plekken verdwijnen en ze krijgt voor het eerst sinds jaren een mooie wollige wintervacht.

    Overigens.. een magnesiumtekort hoeft niet alleen te ontstaan door bodemtekorten! Magnesiumtekort ontstaat veel vaker door te veel calcium in het voer - veel paarden krijgen juist daardoor problemen!
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

  8. #98

    Re: Raadsel opgelost.???

    De stand van zaken! Na precies één maand dagelijks een schepje magnesium:

    Zo was het:




    na ongeveer een dag of 10 bijvoeren:



    en dit is het nu: vanmorgen gefotografeerd:







    Alle plekken weg, haar weer aangegroeid en géén kriebels meer! Je kunt haar gewoon weer aanraken zonder dat ze staat te rillen, ze zit weer fijn in haar vel!
    We gaan nog een maand door met de magnesium, dan volgt opnieuw een bloedproef.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

  9. #99

    Re: Raadsel opgelost.???

    Wow! Wat gaaf! Weet je zeker dat ze het paard niet stiekum omgeruild hebben?

  10. #100

    Re: Raadsel opgelost.???

    Amai, wat een verandering om U tegen te zeggen! Goed gedaan Marianne. Jilske zal ook wel heppie zijn nu zeker?
    NH is mijn doel, niet mijn eindpunt
    Ryona, Kalinine en El Amore


  11. #101
    Actief Forumlid Nienie's Avatar
    Aangemeld
    May 2007
    Locatie
    Hoogersmilde (Dr)
    Berichten
    1.364

    Re: Raadsel opgelost.???

    Gaaf
    Gelukkig maar, zowel voor Jilske als voor jou . Kan je weer lekker knuffelen!!!!

    Mijn reis is belangrijker dan mijn doel
    Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg

  12. #102
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.757

    Re: Raadsel opgelost.???

    Er zit háár op!
    Wat goed joh!
    Echt heerlijk moet dat zijn voor Jilske, geen jeuk meer. En voor jou ook fijn natuurlijk!

  13. #103
    Forum Meubilair Aspen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2006
    Locatie
    Bredene(B)
    Berichten
    4.012

    Re: Raadsel opgelost.???

    Fijn zeg!

  14. #104

    Re: Raadsel opgelost.???

    Ja, dit is zo fijn voor haar! Ze is ook echt in goede doen: vrolijk, een lekkere boef die zich nu lekker kan uitleven met versjouwen van emmers. voerbakje, de bezem en al het andere wat maar draagbaar is! Nu geniet ze ook van een borstelbeurt, het is niet meer zoals voorheen dat haar hele lijf op spanning ging als je haar voorzichtig probeerde te ontstoffen. Nu mag ik van mezelf ook weer serieus op zadelzoektocht gaan want als dit nu zo goed blijft, mag er wel een zadel op.
    Natuurlijk wordt het een kwestie van de lange termijn en zien hoe we straks het voorjaar ingaan. Maar de Jilske van vroeger, die 365 dagen van het jaar overgevoelig ( en dus zuur, lomp en narrig) was, die lijkt verdwenen te zijn. Het is waarlijk een heel ander paard geworden!
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

  15. #105
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Raadsel opgelost.???

    Ik vindt het altijd ongeloofelijk zo snel de huid zich herstelt!!
    Heerlijk dat het goed met haar gaat,verdient ze wel na al die jeuk!
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





Pagina 7 van de 8 EersteEerste ... 5678 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •