Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 18

Topic: Gespannen pony bij dressuur..

Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007

Gespannen pony bij dressuur..

hey,
    Voodoo is nogal gespannen bij dressuur ipv ontspannen.. met lange teugels doet hij zijn hoofd wel naar beneden in draf/stap maar hij blijft niet,
    ik hou mijn kuiten er constant aan, mijn buitenteugel blijft gewoon stil, en met mijn binnenteugel speel ik zachtjes om hem wat naar beneden te vragen.. rijd zo veel mogelijk figuren, overgangen etc.. maar hij ontspant echt súper moeilijk, en als hij dan aan teugel komt, dan loopt hij ook niet echt super ontspannen..
    iemand goede tips om hem goed ontspannen te krijgen?
    ga hem eens wat vaker longeren met de pessoa.. ik hoop dat dat wat zou helpen..
    Pessoa vind ik een erg vriendelijk hulpteugel, maar verder ben ik niet voor hulpteugels.. tenzij het éécht niet anders meer kan..

Groetjes, hoop vele goede tips te krijgen
    Wie een paard uit de wei wilt halen, moet het niet eerst met het halster tegen het hoofd slaan!

<3 * Bino * Pino * Voodoo * <3

Niets of niemand houd me tegen, jij hebt mij de kracht gegeven!

Re: Gespannen pony bij dressuur..

Oei ik zou bijna zeggen WIMMENN!! (maar je kunt natuurlijk ook altijd gaan kijken bij een les), hij helpt mij hiermee ook heel goed. Bij hem is het eerst heelveel stap werk. Je stapt bijna de hele les, maar ik heb canta er al een paard keer op betrapt dat hij na de les zelf ook even moest uitrekken. Pff maar ik vind het heel moeilijk om dat goed te verwoorden op een forum. Het is iets wat je mondeling beter uitgelegd kan worden, ik ben bang dat als ik het schijf dat ik het niet goed uit leg en dat de nadruk verkeerd ligt. Daarnaast zien we je pony natuurlijk ook niet lopen.
    I'm still learning it....
    Cantaor, mijn spaanse kanjer!

Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007

maar t'is nogal moeilijk om ergens anders les te nemen, eigenaresse geeft les, en haar vriend ook dusja.. kan ik moeilijk bij een andere gaan.. en ik woon in belgie..
    Ik probeer ook eerst hele tijd los te werken in stap nadat hij losgedraaft heeft met lange teugel..

ff offtopic; je hebt een leuk paardje!
    Wie een paard uit de wei wilt halen, moet het niet eerst met het halster tegen het hoofd slaan!

Forum Meubilair Anouk's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    35

Ik denk dat je eerst naar de reden moet zoeken Waarom je pony zo gespannen is.. (heb je een goed passend zadel? Heeft je pony geen lichamelijke probelemen, als een paard met zijn hoofd laag loop is hij ontspannen in zijn rug, waarschijnlijk heeft hijdus veel moeite met het ontspannen van zijn rugspieren, rugproblemen of slecht passens zadel zou Een probleem kunnen zijn. ook kan je hem misschien onbewust Storen met jou zit of hulpen.
    rijd je je paard op 2 teugels, anders krijg je een stelling naar 1 bewuste kant. ik zou je teugels in gelijke handen nemen en met je ringvinger! hele! kleine kneepjes geven.
    overgangen etc rijden is wel goed zou ik zeker mee door gaan, daar word je pony juist soepel van..vanaf de grond wat "gym"werk zou je pony goed kunne helpen met de ontspanning van zijn rugspieren en het juist aanspannen van zijn buikspieren!

Hulpteugels, ook de pessoa zorgt ECHT niet veel meer ontspanning, heeft zoizo vaak geen nut omdat een paard in de houding word gedwongen..

Krijg je les op het moment?
    Anouk Dahrs 1* Parelli Professional
    www.anoukdahrs.nl
    www.parelli.nl

Forum Meubilair Anouk's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    35

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Onimmemansje
    Het is iets wat je mondeling beter uitgelegd kan worden, ik ben bang dat als ik het schijf dat ik het niet goed uit leg en dat de nadruk verkeerd ligt. Daarnaast zien we je pony natuurlijk ook niet lopen.
    Ik heb me best gedaan
    Anouk Dahrs 1* Parelli Professional
    www.anoukdahrs.nl
    www.parelli.nl

Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007

bedankt, zadel past goed ja
    geef idd kleine kneepjes met ring vinger, af en toe eens een duidelijkere, maar geen harde..

Pessoa dwingt niet vind ik, te zien hoe je kort je hem zet natuurlijk, maar hij is bij mij lang genoeg dat hij zijn hoofd naar beneden kan doen, maar ook kan doen hoe het hoort.. pessoa helpt wel bij het beter gebruiken van de rug..

heb in herfstvakantie nog kamp gehad.. probeer om de 2 weken les te nemen, maar is niet altijd zo makkelijk omdat lesgever ook nog werkt, en nu in de winter is het ook al zo snel donker..

Bedankt!

Ik zie het haha, ik zou dat dus niet kunne.

Maar ben ook grote voorstander van lessen. Je ziet meer, en kunt daardoor beter 'aanvoelen' wat het probleem kan zijn. Maar de factoren die je aanwijst ben ik het zeker mee eens! Rugklachten? Zadelklachten? Ruiterklachten? zo'n lijstje waar je oneindig in kunt en moet blijven strepen om het gewenste effect te berijken.
    I'm still learning it....
    Cantaor, mijn spaanse kanjer!

Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007

moest het aan mij liggen (mn zit), door wat zou het dan zijn?
    ik zit niet voorover, of ook niet overdreven achterover, soms met doorzitten iets achterover omdat hij zo moeilijk is om doorte zitten door het opspannen..

en iemand hoe je ziet/kunt testen of het zadel past? denk niet dat het daaraan liggen, maar eens testen kan zeker geen kwaad he! Hij doet verder ook niet moeilijk bij springen ofzo, laat hem ook altijd vangen.. hebben pony gehad, die zijn zadel was te klein geworden (meer spieren gekregen) en hij koerste naar de sprong, op het einde ook in galop altijd weglopen, en liet hem niet meer vangen op de wei..

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Bino_Pino
    met lange teugels doet hij zijn hoofd wel naar beneden in draf/stap maar hij blijft niet,
    ik hou mijn kuiten er constant aan
    Wat bedoel je daarmee? Alleen contact met je kuiten of echt constant drijven?

en als hij dan aan teugel komt, dan loopt hij ook niet echt super ontspannen..
    Het k]zadel past goed ja[/quote]
    Weet je dat zeker? Wanneer is dat gecontroleerd? Is z'n bespiering in die tijd niet veranderd? Is hij dikker of dunner geworden?
    En heeft hij lichamelijk nergens last van? (Zere rug?) Dat zou ik ook zeker eens nagaan voordat je allerlei andere dingen gaat proberen

Pessoa dwingt niet vind ik, te zien hoe je kort je hem zet natuurlijk, maar hij is bij mij lang genoeg dat hij zijn hoofd naar beneden kan doen, maar ook kan doen hoe het hoort.. pessoa helpt wel bij het beter gebruiken van de rug..
    Ben ik het niet mee eens, je dwingt je paard dan toch in een bepaalde houding.
    En als je de pessoa zo los zet dat ie niet dwingt, waarom dan niet helemaal achterwege laten?
    Het doel is toch een ontspannen pony? Ik denk dat je dat beter kan proberen te bereiken door je pony zonder hulpteugel een ontspannen houding aan te leren. Dan zal hij die houding ook vaker zelf gaan opzoeken ipv dat jij die door een pessoa moet creëren
    Surrender to fun!

Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007

maar het helpt hem toch zijn rug beter te gebruiken he..

ja, idd, bijna constant druk.. en dan vanvoor proberen opvangen..

heb al gevraagd, hoe kun je testen/zien dat het zadel past?
    maar moest het écht niet passen dan zou hij toch lastiger doen op de sprong ook enzo? en dat doet hij niet..

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Bino_Pino
    maar het helpt hem toch zijn rug beter te gebruiken he..
    Je pony is zo gespannen dat je hem niet goed over z'n rug kan laten lopen, je knoopt er een pessoa aan zodat hij in een bepaalde houding gedwongen wordt... Lijkt me nog steeds niet echt nuttig. Zo zorg je alleen dat het er "leuk" uitziet, maar de pony zal er niet ontspannen van lopen, gaat het niet fijn vinden om zo te lopen.
    Als ik jou was, zou ik echt zonder pessoa die ontspanning proberen te krijgen, dan gaat die rug meteen al een heel stuk mee

Ook hiermee, probeer eerst aan die ontspanning te werken voordat je een bepaalde houding wilt van je paard. Je paard ervaart blijkbaar dus teveel druk om te kunnen ontspannen. Probeer je paard gewoon lekker actief te laten lopen (niet overdreven hard, maar ook niet sloffend) zonder constant kuit- en teugeldruk.
    Als hij van tempo veranderd, DAN kan je wat doen. Maar als hij netjes hetzelfde tempo loopt, geef dan ook minder druk zodat hij weet dat hij het goed doet en hij zich kan ontspannen.
    Surrender to fun!

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Laat eens een chiro naar je paard zijn rug kijken om (gedeeltelijk) uit te sluiten dat het geen lichamelijk probleem is.
    ik noem het maar weer een keertje: http://www.lodash.nl is een héle goede

Je zadel kun je eventueel testen met hulp van een plippad. Dit si een plastic onderlegger met daarin taaie klei die met rijden warm wordt en op plaatsen gaat zitten waar er weinig druk is van het zadel. Plekken waar je zadel dus knelt zijn kleiloos. Na het rijden kun je hiermee precies zien hoe de drukverdeling is van je zadel bij jou paard.
    Hij is te huur. hiervoor kun je antheman van dit forum het beste even pben.

Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007

Ook hiermee, probeer eerst aan die ontspanning te werken voordat je een bepaalde houding wilt van je paard. Je paard ervaart blijkbaar dus teveel druk om te kunnen ontspannen. Probeer je paard gewoon lekker actief te laten lopen (niet overdreven hard, maar ook niet sloffend) zonder constant kuit- en teugeldruk.
    Als hij van tempo veranderd, DAN kan je wat doen. Maar als hij netjes hetzelfde tempo loopt, geef dan ook minder druk zodat hij weet dat hij het goed doet en hij zich kan ontspannen.[/quote]

Vroeger deed ik het niet hoor, ben het beginnen doen om hem met zijn hoofd wat meer naar beneden te laten lopen, daarom niet aan teugel, maar gewoon lager en ronder.. met lange teugel gaat hij halsstrekken geeft hij een 'snokje' en komt dan weer meer omhoog
    en hij loopt zeker niet sloffend en ook niet te hard. Achterhand mag er mss wel wat meer onder, maar ik doe daarvoor mn best, en een zweep gebruiken om hem eens bij te tikken helpt ook niet bij hem, want hij houd niet van zweepjes! en ik heb er liefst ook geen!

ik hou mijn kuiten er constant aan
    .. dus hou je constant druk op de ketel. Da's niet de bedoeling.
    Als-ie goed loopt, loslaten.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Lukt het aan de hand/longe wel om hem ontspannen te laten draven?
    Anders zou ik eerst daar aan gaan werken voordat je het onder het zadel probeert, met mens erop is 't voor een paard alleen maar lastiger.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten