Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 25

Topic: wie kan mij helpen?

wie kan mij helpen?

Ik weet niet of ik hier juist zit met die vraag, maar zou graag NH doen met mijn paardje voor volgende redenen:
    Bij opstijgen: bijten
    poetsen: bijten en shotten soms
    achterhoeven moeilijk geven en als ze ze geeft onder vorm van protest
    oren plat leggen als ik bij haar eten sta
    oren plat leggen als ik haar uit de weide wil halen
    oren plat leggen bij het minste dat haar niet aanstaat
    onder het rijden wel braaf en luistert goed
    nooit haar aandacht bij mij (altijd willen gras eten als ik met haar iets doe)

Aan de longe luistert ze enorm goed naar de stemhulpen, heeft geen schrik van de zweep, luistert zéér goed onder het zadel en op stemcommando, is nieuwsgierig

Ik voel me er niet goed bij hoe ze reageert, is een paardje van 4 jaar en heeft ook al het één en ander meegemaakt (littekens enzo)

Ik woon in de buurt van zwevegem (west-vlaanderen) en zocht iemand om mij op weg te helpen met dit alles, maar liefst niet te duur, heb al op verschillende sites gekeken en rond gevraagd, maar is echt onbetaalbaar

Actief Forumlid shetfan's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Re: wie kan mij helpen?

Eerste wat in me opkomt als ik dit lees is dat ze misschien helemaal niet lekker in d'r vel zit, dus een lichamelijk probleem heeft. Heb je d'r al eens na laten kijken door iemand?
    Ik denk zelf dat je pas aan respect kunt gaan werken als je paard niet gehinderd wordt door klachten. Ik bedoel, je kunt nog zo je best doen om op te stijgen zonder happen, maar als het opstijgen je paard pijn doet zit er niks anders op dan eerst dát op te lossen.

heb alles gedaan om op alles te laten controleren, niks aan de tanden, niks aan de rug, geen nierproblemen, ik weet hetn i meer :s

Moeilijk, je kunt sowieso toch wel grondwerk doen voor het vertrouwen tussen jullie denk ik.
    Succes iig.

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

zou het kunnen zijn dat oren in de nek leggen een positief effect heeft voor haar? bv als je bij haar voer staat en ze kijkt boos, dat jij dan liever iets afstand neemt. Of als jij iets anders doet wat zij niet zo leuk vind, daarmee stopt als ze haar oren in de nek legt?
    Vaak versterken we onbewust ongewenst gedrag omdat we er verkeerd op reageren. bv door een stapje achteruit te doen als het paard ons weg wil drijven. of maar op te geven als het paard zich even niet zo goed laat vangen.
    Als er ECHT geen lichamelijke oorzaak is, kun je met approach en retreat/benaderen terugtrekken, dit aardig oplossen denk ik. JUIST door niet te reageren op ongewenst gedrag, en goed gedrag uitvoerig te belonen met wat ze eerder op een verkeerde manier probeerde te bereiken.
    Dus door bijvoorbeeld juist die voerbak weg te halen als ze boos kijkt, en terug te geven als ze geduldig wacht.

Actief Forumlid ingejanssens's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2006
    Leeftijd
    58

Heb je al een beetje ervaring met NH. Al info of een boek gelezen.
    Wat doe je zoal met je paard? Werk je ook aan jullie relatie door bv gewoon bij haar in de wei te zijn?
    Welke info heb je al opgevraagd, Parelli of andere info?
    Mijn paarden zijn m'n echte vrienden
    https://www.facebook.com/groups/1409316672673002/

hoi

Ik kom juist van mijn paard en heb samen met een vriendin een join up gedaan. Toen ik ze in de bak wou doen, was het echt wegschieten (had ze nog vast) en lag bijna op de grond Toen zijn we begonnen met de join-up (vriendin heeft daar ervaring mee) en naarmate ze doorhad dat ze niet weg kon begon de aandacht voor de persoon die daar in het midden van de bak stond.

Heeft zéér lang geduurd toen ze toegaf, begon met likken en hoofd laag houden en vriendin kon er na een tijdje alles mee doen Rijden zonder hoofdstel, er zo op "springen" zonder zadel, haar achterhoeven vragen was geen probleem, onder de buik lopen enzo, deed niks meer

Ik heb dit paardje van half sept en al wat ik deed ermee, was poetsen, ermee in de weide zitten, wat longeren en erop zitten in stap.
    Als ze haar oren plat legde en beet ging ik juist niet stoppen met dit te doen! Heb er geen schrik van en vraag het tot ze het goed doet, maar is wel altijd vervelend dat ze altijd zo doet...

Heb van die vriendin raad gekregen om dit te doen die join-up tot ze onderdanig wordt. (is een zéér dominant paardje en naar andere paarden toe is ze al fel verbeterd, omdat ze al op haar plaats is gezet), maar naar de mens heeft ze nog niet echt respect.

Hopelijk gaat dit stuk voor stuk beteren

thx voor reacties

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door ingejanssens
    Heb je al een beetje ervaring met NH. Al info of een boek gelezen.
    Wat doe je zoal met je paard? Werk je ook aan jullie relatie door bv gewoon bij haar in de wei te zijn?
    Welke info heb je al opgevraagd, Parelli of andere info?

Ervaring zelf met NH heb ik niet, maar heb wel al veel boeken erover gelezen. (dit weekend nog één gekocht die daarover ging) En ja ik zit gewoon bij haar in de weide, ik kijk hoe ze reageert op de andere paarden en hoe de paarden op haar reageren.

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door florke
    Heeft zéér lang geduurd toen ze toegaf, begon met likken en hoofd laag houden en vriendin kon er na een tijdje alles mee doen Rijden zonder hoofdstel, er zo op "springen" zonder zadel, haar achterhoeven vragen was geen probleem, onder de buik lopen enzo, deed niks meer

er zijn zoveel andere manieren om je paard zijn interesse te wekken dan hem opjagen tot hij niet anders kan!

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sandra
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door florke

er zijn zoveel andere manieren om je paard zijn interesse te wekken dan hem opjagen tot hij niet anders kan!
    Dit wordt gedaan door iemand die daar al jaren ervaring mee heeft, ikzelf doe dit niet, met de tijd wordt mij dit aangeleerd.

Forum Meubilair willeke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

een join up zou je maar een paar keer in het leven van een paard mogen doen...

Ik zou toch proberen een andere methode te zoeken! Er zijn echt véél betere methoden!

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door willeke
    een join up zou je maar een paar keer in het leven van een paard mogen doen...

Ik zou toch proberen een andere methode te zoeken! Er zijn echt véél betere methoden!

Ik ben zeker en vast nog in mijn zoekfase welk een methode ik ga gebruiken, ze heeft ook gezegd dat je een join up niet te veel moogt gebruiken, maar wat een verschil Ni meer bijten, shotten, oren in de nek leggen, mocht er zelfs aankomen zonder dat ze dreigde Hebben haar niet opgejaagd, zeker en vast niet, ze deed alles als ene lammeke, volgen als je stopte, stopte ze ook, begon je te lopen, liep ze gewoon mee, ik was er echt verbaasd van

Actief Forumlid Amiro's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2007

Florke, weet je wat je precies deed met de join up? Weet je waarom het zo goed "werkte"?

Ik denk dat je beter even uit kan zoeken wat het idee van een join-up is, dan kom je er ook acher waarom zoveel mensen er tegen zijn. Ik vind het een zeer agressieve manier van macht krijgen, en het heeft weinig met communicatie of vriendschap te maken. Je zet je paard uit je kudde, je bedreigt hem met de dood, het is niet meer dan logisch dat je paard daarna alles accepteerde.

Maargoed, dat is mijn mening...

Heb het eerlijk gezegt zo wie zo niet zo op Monty...
    Groetjes van Els!

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Amiro
    Florke, weet je wat je precies deed met de join up? Weet je waarom het zo goed "werkte"?

Ik denk dat je beter even uit kan zoeken wat het idee van een join-up is, dan kom je er ook acher waarom zoveel mensen er tegen zijn. Ik vind het een zeer agressieve manier van macht krijgen, en het heeft weinig met communicatie of vriendschap te maken. Je zet je paard uit je kudde, je bedreigt hem met de dood, het is niet meer dan logisch dat je paard daarna alles accepteerde.

Maargoed, dat is mijn mening...

Heb het eerlijk gezegt zo wie zo niet zo op Monty...
    Ikzelf heb dit niet gedaan hé! Ik heb daar ook geen ervaring mee en met wat ik geen ervaring mee heb ga ik ook niet doen! Ik heb hulp ingeschakeld en da meiske (lees vrouw) doet dit al jaren en heeft de nodige ervaring. Paard is niet slecht behandeld geweest, kwam geen zweep of longe aan te pas, zuiver lichaamstaal. ze heeft echt veel uitleg gegeven, zoveel dat ik er al ene deel vergeten ben omdat het zoveel was Gaat mij helpen zolang het nodig is en de nodige uitleg over geven.

Als ze haar groot maakte ging ze vlugger, maakte ze haar klein ging ze trager, buigde ze haar, kwam ze naar haar toe, begon ze te lopen, ging het paard draven, ging ze achteruit, het paard ook, ze stond er zelf van versteld hoe positief dat ze reageerde omdat het echt een dominante merrie is, je moest dit echt gezien hebben...

Actief Forumlid Nienie's Avatar
    Aangemeld
    May 2007

@ Florke: wat men hier boven probeert te zeggen is dat ze het niet een erg prettige manier van "onderdanig" krijgen vinden. En dat maakt niet uit of jij het doet, of een andere vrouw. Het principe blijft hetzelfde, vooral voor je paard. Daarom geven ze aan dat je misschien meer onderzoek zou moeten doen.
    Heb je het boek van Parelli bijvoorbeeld al? Daarin kan je lezen hoe je met je paard om kan gaan. Nog veel beter zou de dvd's zijn, maar die zijn een prijsklasse duurder. Parelli is als basis veel vriendelijker; je communiceert met je paard en niet zoals Monty: je zorgt dat je paard onderdanig aan jou wordt.

Hopelijk kan je hier iets mee,

Mijn reis is belangrijker dan mijn doel
    Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten