Resultaten 1 tot 12 van de 12

Topic: Buitenpaarden en reactie op weer

Actief Forumlid Nappie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2007
    Leeftijd
    41

Buitenpaarden en reactie op weer

Ik weet niet of het hier onder het goede kopje staat, maar wist niet waar ik het anders moest plaatsen.
    Mijn verzorgpaard Sincero reageert altijd heel erg op het weer. Vooral als het zo hard waait als deze afgelopen week is hij heel gespannen, erg op z'n hoede en heeft hij soms ook ineens periodes dat hij bijvoorbeeld z'n halster eng vindt (een week later is dat weer over).
    Nu zei laatst iemand dat het onzin was dat hij op het weer zou reageren, want paarden die 24/7 buiten staan zijn eraan gewend en reageren er niet zo op als het een keer waait...(??!)
    Het lijkt mij alleen maar een natuurlijke reactie van een paard om op het weer te reageren, aangezien hij roofdieren minder snel kan horen aankomen, maar vraag me af wat jullie ervaringen hiermee zijn.

Forum Meubilair willeke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

Re: Buitenpaarden en reactie op weer

volgens mij reageren paarden héél zeker wel op het weer! Casandra is ook veel frisser als het kouder wordt, en is ook meer gespannen als 'k met der ga rijden als het erg waait.

Actief Forumlid alytuiere's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2005
    Leeftijd
    38

Paarden reageren zeer zeker wel op het weer. Als het wat kouder wordt zijn die van mij ook frisser, maar als ze weer aan die temperatuur gewend zijn worden ze ook weer rustiger. Ik kan ook altijd merken als er dagen met meer wind of zelfs storm aankomen. Dan worden ze wat onrustiger en wat meer gespannen. Opzich heb ik er dan met trainen niet zo veel last van, van de wind, maar dat is denk ik ook meer hoe je zelf reageert. Ik blijf zelf ontspannen en rustig en dan ontspannen mn paarden ook weer (al is dat wel minder ontspannen dan wanneer het windstil is)

Als ik het vergelijk met mijn tijd op de manege is het wel zo dat mijn paarden minder heftig reageren op weersveranderingen.
    liefs, Annelies

Trainingsdagboek
    Wie nimmer dwaalt, wordt nooit verstandig.

En OF ze reageren!

Lodash, mijn araabje, was van de week, de dag dat de storm 's avonds zou komen, werkelijk helemaal electrisch! Als je hem aanraakte, schrok hij heel erg, bij alles schrok hij heel erg. Hij is wel heeel erg gevoelig, maar woont toch wel al jaaaaaaren alleen maar buiten...

May the horse be with you!

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ja hoor ze reageren wel degelijk,wind storm dat soort dingen, maar ook verandering van het seizoen heel duidelijk. Ik denk juist omdat ze in contact zijn met de natuur dat ze hierop reageren.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

WHAAAAAAAAAA nou..... gisteren was ik een dagje bij mansour. Er kwam een groep ruiters terug van buitenrit en ik heb met verbí'jstering de verhalen aangehoord. Er waren 4!!!!!!! valpartijen geweest.
    Bij mijn eigen tinkers merk ik het nooit zo. Wel dat ze voor geen meter willen lopen als het warm is. Troy reageert ook heftiger.

Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Toen de paarden hier vroeger op stal stonden, ooit in een ver verleden dan he , merkte ik het wel. Nu helemaal niet meer. Bully is even vrolijk is altijd. Alleen rijden in de regen haat hij, dus daar begin ik ook helemaal niet aan. Stella wordt er gewoon supervrolijk van. Die houdt wel van dat slechte weer.

Toen ik eerst nog veel buitenreed merkte ik wel wat verschil met de wind. Ik vond het zelf altijd wat eng omdat je het verkeer niet aan hoort komen.

Aangemeld
    Jun 2007
    Leeftijd
    41

Fijn te horen dat ik het me dus niet verbeeld heb dat Sin op het weer reageert
    De andere paarden bij ons op de wei hebben dat minder, maar die zijn in alles al minder 'gevoelig' dan Sin. Waarschijnlijk ook een beetje rasgebonden (Sin is een andalusiër)? Dat warmbloed/volbloed paarden gevoeliger reageren dan koudbloeds (uitzonderingen daargelaten)?

Het is inderdaad niet zo heftig als wat ik me uit mijn manegetijd herinner... Als het dan 's winters koud was en waaide dan kon je het eerste kwartier niet normaal rijden, omdat de paarden en pony's (die altijd op stal of in stands stonden) constant 'aan de kletter' gingen...

Bij ons zijn het steeds vooral de volbloedarabier, volbloedhaflinger, volbloedKWPN en volbloedFjord die gaan rennen, terwijl de volbloedIJslanders meestal wat vermoeid toekijken

Ik merk zeker dat verschil ja!

May the horse be with you!

Aangemeld
    Jun 2007
    Leeftijd
    41

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Mafhaf
    Bij ons zijn het steeds vooral de volbloedarabier, volbloedhaflinger, volbloedKWPN en volbloedFjord die gaan rennen, terwijl de volbloedIJslanders meestal wat vermoeid toekijken

(Oké, ik heb niks gezegd... )

Actief Forumlid Yvonne P's Avatar
    Aangemeld
    May 2006

Ondanks dat mijn parden ook echte buitnpaarden zijn reageren ze toch op het weer. Hetzelfde al Lodash, bij veel wind en storm zijn ook zij heftig. Als ik dan toch ga rijden dan zwiepen ze constant rondjes met hun hoofd, ze zeggen nog nt geen '''yihaa'' Wat dat betreft rageren ze heftiger op storm als op vuurwerk..

barbarosa
    Guest

dit staat geloof ik in het boek "paard natuurlijk" of anders heb ik het ergens anders van..

als het waait dan zijn de meeste paarden dus onrustiger,dat komt omdat ze dan niet meer goed kunnen horen wat er gebeurt en dus meer moeten rondkijken om alles in de gaten te houden enzo (prooidieren he ) door de wind dus
    ik merk het wel aan lobke,als ik ga wandelen met haar als het (hard) waait en er komt dan bvb een auto voorbij ofzo dan schrikt ze terwijl ze normaal niks doet bij auto's en zo kan ik nog wel voorbeeldjes bedenken..
    daarom ga ik liever niet wandelen als het hard waait want dan is ze nogal schrikkerig!

ze zijn soms ook onrustiger en meer op hun hoede als het duister is,dat is omdat paarden heel goed kunnen zien in het donker en bij de overgang van licht naar donker (duister) dan zijn hun ogen zich aan het aanpassen aan het donker dus dan zien ze niet zo goed en kunnen ze ook niet goed opletten enzo.

correct me if i'm wrong
    je kan dikwijls echt aan paardengedrag zien wat voor weer het word,bij honden trouwens ook

Bladwijzers

Forum Rechten