Resultaten 1 tot 10 van de 10

Topic: Raar gedrag bij ezel.

Raar gedrag bij ezel.

Hey,

Ik weet niet als het hier goed staat, maar toch even proberen.
    Omdat onze buurman niet genoeg tijd heeft voor zijn ezel mogen wij er een beetje mee werken.
    De kennismaking is al achter de rug maar er viel mij iets raars op.
    Toen ik in de wei kwam was hij (een hengst) zeer geïntereseerd.
    Ik laat hem een beetje opafstand met mij kennis maken. En laat hem snuffelen aan mijn hand.
    Maar in de plaats van te doen als alle nieuwsgierige dieren, snuffelen en eventueel likken, probeert hij onmiddelijk te bijten. Van met ik het door had dat hij probeerde te bijten heb ik hem weggejaagd. En zo heb ik het nog een paar keer gedaan. Maar ik vroeg me af waarom hij onmiddelijk begint te bijten? En hoe ik het hem makkelijk kan afleren?
    (Ik weet wel dat de eigenaar het hem gedeeltelijk heeft aangeleed. Als de ezel naar hem toe kwam aaide hij hem maar van met de ezel probeerde te bijten gaf de eigenaar een mep op zijn neus, en als de ezel dan zijn hoofd had weggetrokken en terug was gegaan (met zijn hoofd) aaide de eigenaar hem. Maar als je even goed na denkt: krijgt de ezel een signaal van dat nag niet, wel een veel te hoor signaal, en dan van goed gedaan. Ook om hem weg te duwen deed de eigenaar het zelfde. Hij duwt de ezel weg maar enkel zijn hoofd draaid weg en dan aait de eigenaar de ezel weer.)
    Dus eigenlijk weet ik de oorzaak van het probleem maar geen goede oplossing. De eigenaar is een ander probleem maar dat weet ik al hoe ik het hem ga duidelijk maken dat hij zo niet goed bezig is.
    Als je het geld zou weg nemen dan pas kan er vrede bestaan, maar bij dieren is dat niet nodig!

Re: Raar gedrag bij ezel.

neem eens contact met de ezelsoiciteit zij hebben heel veel ervaring met ezels die wat gedrags problemen afwijkingen hebben.
    ik weet wel dat een ezel niet zo makkelijk wijkt etc zoals een paard doet. zijn reacties zijn toch wel anders dan wij "gewend"zijn
    zij kunnen je vast een stukje op weg helpen. effe googelen weet de juiste link niet meer, ze zitten in Zeist

barbarosa
    Guest

hey,

ik was erbij en het is de bedoeling dat we wat met hem gaan bezig zijn want ik weet niet wat er van die ezel moet worden anders...
    ik vind het eigenlijk redelijk normaal hoe de ezel zich gedraagd als je kijkt naar hoe de eigenaars met hem omgaan (slaan,en direct erna hem aaien)
    veerle (ronjaar) heeft hem de hele tijd weggejaagd (als je je hand al omhoog doet dan loopt hij al weg(heel gevoelig)) als hij probeerde te bijten,en al heel vlug begon hij te likken en kauwen in plaats van bijten bij veerle.
    de eigenaar had al eens geprobeerd met hem te gaan wandelen maar dat lukte niet en dan bond hij de ezel maar aan een paal vast in de wei (ik weet niet waarom!) ik denk dat het met grondwerk wel gaat lukken met die ezel,die eigenaars gaan er gewoon verkeerd met hem om uit onwetendheid en onmacht.

we doen dus NH met de ezel,ik vraag me wel af of dat hetzelfde is als bij paarden?

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door barbarosa

we doen dus NH met de ezel,ik vraag me wel af of dat hetzelfde is als bij paarden?
    Nee.
    Ezels zijn meestal veel LB dominance (als dat je iets zegt)

Ze zijn beslist niet geschikt voor "beginners" om mee te gaan werken (net als veulens en hengsten).
    Parelli vind dat je moet wachten tot je level 2 afgerond is.

Ik ben het met Trea eens, pas heel goed op met ezels ze zijn zeker niet geschikt voor beginners.
    wij hebben op het werk ook een ezeltje gehad, jong nooit iets mee gedaan, gewoon voor de leuk aangeschaft. Ik vond het beestje s winters erg eenszaam en ben met hem aan het werk gegaan. Je moet echt weten wat je doet!! ik kon uit eindelijk met hem wandelen op de NH manier zoals hier veelvuldig voorkomt in de terminologie. Ik ben begonnen met kleine spelletjes op de plek waar hij stond. Ook heb ik hem leren voetballen, alle mensen en kinderen vonden dat prachtig. We hadden saampjes veel lol. Hij was er best goed in. Maar je moet zeer goed opletten. Het was toen ook nog een hengst en bijtgraag.
    Dit gedrag heeft hij bij mij achterwege gelaten op een zeker moment maar de overige mensen pakte hij allemaal. Hij accepteerde niet veel van anderen.
    Heeft natuurlijk ook veel met houdingen van mensen te maken zij zijn zich nu eenmaal niet bewust van hun beweging en doen en laten. Zij begrijpen niet dat een beest dat niet snapt.
    Na de tweede winter kon hij zelfs los lopen en riep ik hem als ik weer een veld verder ging en kwam hij aanrennen liepen we samen een veldje verder, daar ging hij weer zijn eigen gang en ik werken. Al was hij soms wel eigenwijs en maakte hij een ander ommetje dan de bedoeling was.

Uit eindelijk is ie ergens anders geplaatst, was beter voor hem, minder eenzaam.

Mijn advies is zoek iemand die vaker met ezels heeft gewerkt dat maakt het een stuk makkelijker, ze zijn niet zo eenvoudig als dat ze eruit zien.

Actief Forumlid sannie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006

Ronjaar en Barbarosa, mag ik vragen hoe oud jullie zijn? En hoe oud is de ezel, en staat hji alleen of heeft hij gezelschap?
    De basisprincipes van PNH zijn volgens Pat himself ook van toepassing op (muil)ezels, maar ben het met Trea en Inger eens dat je die basisprincipes wel werkelijk moet beheersen en begrijpen voordat je met een ezel aan de slag gaat.
    En dat bijten, tsja, volgens mij is dat niet echt raar gedrag en evenmin aangeleerd door de eigenaar. 't Is een hengst en een ezel. In de eerste post staat dat hij erg geïnteresseerd is, dus niet angstig. Dat hij dan happerig is valt te verwachten, hij doet gewoon de eerste controle wie de leider is. En zo te horen heeft hij geconcludeerd dat hij dat is. Volgens de principes moet je dan blocken, maar dat lukt alleen als je timing correct is en als je daarnaast in staat bent om zelf initiatief te nemen waar de ezel op moet reageren. Elke keer dat je te laat bent met je block scoort Iejoor een punt en elke keer dat jouw initatief niet interessant genoeg is verlies jij een punt.
    Ezels zijn, in de regel, gelukkig niet erg agressief. Maar dat betekent niet dat je geen blauwe plekken riskeert als de ezel vindt dat hij de baas is en de mensen denken dat zij de baas zijn. En eenzame ezels of slecht opgevoede ezels kunnen wèl plotseling zeer agressief zijn. Pas dus goed op, ga voorlopig allleen samen naar die ezel toe en zet 'm nooit teveel onder druk. Nog veel beter is om hulp te zoeken, van een ervaren persoon of via de sociëteit die Inger ook al noemde.

Actief Forumlid Dorien66's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sannie
    Ronjaar en Barbarosa, mag ik vragen hoe oud jullie zijn?
    16 en 20 (kijk in profiel
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ <--

The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

Hey,

Bedankt voor alle reacties. Ik zal er zeker mee oppassen. (We hebben al altijd een ezel gehad, en nu werk ik ook met onze muilezel, er zijn al heel wat veranderingen gekomen. Hij is veel liever gewordened.) De eerste keer dar ik bij hem kwam heb ik hem zelf naar mij laten toe komen en van met hij poging deed om te bijten mijn arm een beetje opgheven en hij ging toen onmiddelijk weg dus ze zijn juist heel gevoelig maar dan wel op een andere manier.

Ik ben 17jaar en ben ongeveer al 2jaar bezig met nh (ik heb zeer veel geleerd van mijn paard, onze ezel en de muilezel) En ook dankzij Julie (donderwolke) heb ik ook veel geleerd.
    Dus enkel van mijn paard heb ik zeer veel ervaring. En we zijn die met ezel gaan werken omdat we anders niet zouden weten wat er dat dier allemaal zou gaan overkomen omdat hij zo'n gedrag vertoont.

Maar toch bedankt,
    Ronjaar
    Als je het geld zou weg nemen dan pas kan er vrede bestaan, maar bij dieren is dat niet nodig!

Actief Forumlid ingejanssens's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2006
    Leeftijd
    58

Hoi Ronjaar,

Heb op het moment twee ezels. Florke en Thilleke. Florke is 1,5 jaar en sinds 4mnd gecastreerd. Hij is nu 4 mnd bij mij en hij vertoont juist hetzelfde gedrag. Thilleke doet het niet en is een merrie. Ik heb het Florke afgeleerd door hem steeds weg te duwen en hem te negeren. Hij doet het soms nog en ik moet ervoor zorgen dat ik hem altijd voor ben.
    Ik denk niet dat het ezelsgedrag is maar hengstengedrag.
    Ik speel met florke en hij springt nu al over een hindernis (squeeze game).

Ralf Heil is vorige maand bij mij geweest en wist te zeggen dat Florke Left brain extrovert. Hij speelt heel graag. Soms zie je hem met een emmer op zijn hoofd door de wei lopen.

Veel plezier!
    Mijn paarden zijn m'n echte vrienden
    https://www.facebook.com/groups/1409316672673002/

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Mar 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door ingejanssens
    Ik denk niet dat het ezelsgedrag is maar hengstengedrag.
    Ik wou net zeggen.. Ik heb jarenlang een ezel verzorgd. Dat was mijn eerste 'verzorgpony', noooooit problemen mee gehad. Haar dochter was ook heel lief. De merrie veulens waren ook geen probleem, maar de hengstveulens... (maar die zijn ook vast wel te handelen als je wat ouder bent dan 12 )

Het lijkt mij dat het gewoon per ezel verschilt hoe hij/zij zich gedraagt.

Bladwijzers

Forum Rechten