Hey,
Ik weet niet als het hier goed staat, maar toch even proberen.
Omdat onze buurman niet genoeg tijd heeft voor zijn ezel mogen wij er een beetje mee werken.
De kennismaking is al achter de rug maar er viel mij iets raars op.
Toen ik in de wei kwam was hij (een hengst) zeer geïntereseerd.
Ik laat hem een beetje opafstand met mij kennis maken. En laat hem snuffelen aan mijn hand.
Maar in de plaats van te doen als alle nieuwsgierige dieren, snuffelen en eventueel likken, probeert hij onmiddelijk te bijten. Van met ik het door had dat hij probeerde te bijten heb ik hem weggejaagd. En zo heb ik het nog een paar keer gedaan. Maar ik vroeg me af waarom hij onmiddelijk begint te bijten? En hoe ik het hem makkelijk kan afleren?
(Ik weet wel dat de eigenaar het hem gedeeltelijk heeft aangeleed. Als de ezel naar hem toe kwam aaide hij hem maar van met de ezel probeerde te bijten gaf de eigenaar een mep op zijn neus, en als de ezel dan zijn hoofd had weggetrokken en terug was gegaan (met zijn hoofd) aaide de eigenaar hem. Maar als je even goed na denkt: krijgt de ezel een signaal van dat nag niet, wel een veel te hoor signaal, en dan van goed gedaan. Ook om hem weg te duwen deed de eigenaar het zelfde. Hij duwt de ezel weg maar enkel zijn hoofd draaid weg en dan aait de eigenaar de ezel weer.)
Dus eigenlijk weet ik de oorzaak van het probleem maar geen goede oplossing. De eigenaar is een ander probleem maar dat weet ik al hoe ik het hem ga duidelijk maken dat hij zo niet goed bezig is.
Bladwijzers