Vandaag stond ik eens te kijken bij de paarden bij ons in de paddock en toen vroeg ik me af of paarden behalve vriendschappen ook echte coalities sluiten.
Thijs staat samen met een Friese merrie en een KWPN ruin in de paddock. De KWPN ruin (Sam) leek me in eerste instantie de baas over de Friese merrie. De eigenaresse (eigenaar van allebei) bevestigde dit: de merrie (Lieke) delft altijd het onderspit. En hoewel hij zelden op zijn strepen staat, is Thijs ook ondergeschikt aan hem.
Nu is het al weken zo dat Lieke Sam in het rond schopt zo tegen etenstijd als mevrouw het zat is om buiten te staan. Dat gaat er best hefig aan toe, tot aan het in een hoek trappen. Sam rent dan als een gek rondjes. Ik zie dit eigenlijk alleen als Thijs er niet bij staat, want een van de eerste dingen die ik doe als ik kom, is Thijs uit de paddock halen. Ik vroeg me al af of Lieke soms in rang was gestegen, aangezien Sam niets terug deed.
Maar vandaag viel het me op dat de rollen ineens heel anders verdeeld werden op het moment dat ik Thijs terug in de paddock zette. Sam en Thijs zijn echte (stoei)maatjes en het leek er verdacht veel op dat Sam Lieke wel haar vet durfde te geven nu Thijs ook in de paddock stond. Op de een of andere reden heeft Lieke een heilig ontzag voor Thijs. Thijs bemoeide zich er absoluut niet mee, maar ineens was het nu Sam die Lieke een koekje van eigen deeg gaf. Alsof hij moed vatte uit het feit dat het nu 'twee tegen een' was, zelfs al deed zijn 'partner' niet mee![]()
Nu is dit natuurlijk wel een erg onnatuurlijke driehoeksverhouding, dus misschien vertekent het beeld, maar volgens de ethologie-boeken die ik pleeg te lezen zou de sociale structuur van paarden niet ingewikkeld genoeg zijn om coalities te sluiten. Ik heb hier althans nog nooit wat over gezien/gelezen.
Ik ken natuurlijk wel de bekende vriendschappen waarbij de een de ander berschermd e.d. maar dit is echt anders, heb ik het idee.
Wat vinden jullie? Herkennen jullie dit?
Bladwijzers