Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 17

Topic: Hoofd/deuropening-probleem

Hoofd/deuropening-probleem

Het paard waar het om gaat is een E-pony. Hij past prima door de deuropening waar hij doorheenmoet. Het is een gewone deuropening (mensenmaat), geen staldeur of zo en qua grootte gaat het goed.
    Toch zijn er in het verleden dingen gebeurd waardoor de pony angstig is en raar gedrag vertoont op het moment dat hij door de deur moet.

Hij gaat er voor staan, duikt omlaag met het hoofd, maar op het moment dat het hoofd er precies onder is doet de pony het hoofd omhoog, zodat hij met zijn oren (en voor heen ook wel eens met een flinke knal) tegen de bovenkant van de deurpost komt. Vervolgens schiet hij totaly RB naar binnen.

Hoe kan je het beste werken aan dit probleem? Hand in hand begeleiden met hoofd laag is (nog) geen optie omdat het paard de ruimte nodig heeft om naar binnen te stormen. Hij moet het dus in eerste instantie zelf doen, totdat het veilig genoeg is om hem dichtbij te begeleiden.

Is approach en retreat hier een oplossing? Telkens retreaten net vóór het punt dat hij omhoog wil komen? Achterwaarts is misschien ook nog een oplossing, dat moet ik even bekijken, het nadeel is dat de pony gelijk een haakse bocht moet maken als hij de deur door is, en niet rechtuit achterwaarts kan.
    Of heeft iemand andere ideeën?

Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Re: Hoofd/deuropening-probleem

Misschien eerst andere squeezes oefenen?
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

Ter zelfbescherming voor de pony is het misschien een idee om van bovenaf korte linten omlaag te laten hangen (20cm ofzo) zodat hij deze eerst voelt.

Waar ik verder aan zit te denken: is de pony unconfident met iets wat er ACHTER de deur is? Wellicht dat hij daardoor tijdens de passage van de deur ineens omhoog schiet. Is er misschien een groot verschil licht-donker? Misschien is er een moment dat hij even niet zoveel meer ziet (omdat hij vanuit het licht ineens het donker tegemoet loopt en weet dat er een "enge" bocht aankomt) waardoor hij unconfident raakt en zijn hoofd omhoog gooit?

Als dat het probleem niet is, zou ik inderdaad eerst de squeezegame in andere situaties bevestigen, en oefenen bij een deur waar bij wel rechtdoorheen kan (dus zonder meteen een bocht). Approach en retreat lijkt me in dit geval alleen zinnig als het probleem de deuropening is.
    Always Look on the Bright Side of Life!!!

Ey,

Je kan afgezien van de linten ook een stuk schuim bovenaan de deurpost vastmaken met een paar spijkertjes. Zo is de pijnprikkel minder heftig.

Het lijkt heel erg op een probleem wat ik met een pony heb gehad. De oorzaak was daar het licht/donkerverschil. Het paard wordt verblindt en schrikt daarvan. Het verblinden kan twee kanten op. Vanuit het licht in een donkere ruimte en vanuit het donker in een lichte ruimte.

Ik ben niet thuis in parelli dus daar kan ik niks over zeggen, maar zorg ervoor dat het achter het paard en in de stal rustig is. Geef het dier de tijd om zelf naar binnen te gaan.

Het achterhalen van de oorzaak lijkt mij het het aller belangrijkste.

Gwen
    Fijnmazig hooinet te koop: http://www.nhforum.nl/forum_smf/index.php?topic=30210.0

Actief Forumlid Dorien66's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

He Trea, heb je een nieuwe roeping gevonden? Problemen van anderen oplossen
    Of is dit de pony waar je gisteren naar bent gaan kijken?

Als je met zijn tweeen bent kun je hem wel begeleiden met hoofd laag. De een gaat alvast aan de andere kant van de deuropening staan (rug tegen deurpost/muur) en de ander loopt mee tot de deuropening en geeft touw over aan nummer een. Beiden kunnen dan ervoor zorgen dat het hoofd laag blijft.

Uiteraard zijn er nog zowat dingen te verzinnen... Kan voorkomen worden dat hij/zij die bocht moet maken bijvoorbeeld? Dat zou een grote rol kunnen spelen (wellicht daar eens onderuitgegaan in het verleden?)
    Mijn oude Beau stormde zijn eerste box altijd binnen (moest een bocht door), toen hij in een andere box kwam (gewoon rechtdoor) was het probleem direct over.
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ <--

The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

Kan je bij dat paard niet eerst met een elastiek of touw oefenen. Tussen 2 bomen spannen ofzo en als het goed gaat steeds wat lager.
    Dan kan het paard leren dat hij zn hoofd ook omlaag kan doen, en zoniet: dat het ook geen pijn doet.

En dan in de deuropening ook een stuk elasiek hangen zodat als hij met zn hoofd omhoog gaat, dat eerst raakt en zich geen pijn doet. (en dan zn hoofd weer omlaag doet omdat elastiek niet eng bleek te zijn)

Linten ophangen lijkt me juist niet zo handig. Paard moet al door enge deur en dan ook nog enge wapperende linten erboven.. Of issie lint-proof?
    Surrender to fun!

Actief Forumlid Sarah's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Hoi Trea,

Achterwaarts door een deuropening kan voor een unconfident paard een hele moeilijke oefening zijn. Op een gegeven moment ziet hij alleen nog maar een muur achter zich en is het lastig in te schatten waar het gat van de deur is. Hoeft niet altijd zo te zijn natuurlijk, maar het kan moeilijk zijn. Dit kan je oefenen door eerst vanuit de stal naar buiten. 1 stapje en weer achteruit terug, 2 stapjes en weer achteruit terug, tot je voor de helft door de deur bent en weer achteruit terug, later helemaal eruit en zo achteruit weer terug. Ik denk echter dat dit pas kan, als hij niet meer zo de behoefte heeft om er doorheen te schieten.
    Hoe gaat hij eigenlijk van binnen naar buiten? En hoe is het paard in andere situaties? Gewoon in de dagelijkse omgang?

Ik zou idd. approach en retreat toepassen en in de wei ofzo een simulatie maken. Veel verschillende squeeze spelltetjes. Als dat de oorzaak is.

Groetjes, Sarah

Het is een gewone deuropening (mensenmaat)
    Het is mij een raadsel hoe een E-pony met z'n oren tegen de bovenpost van een deur kan komen, tenzij het beest steigert.
    Ik vermoed dat het meer met de haakse bocht te maken heeft dat hij naar binnen stormt ( paard heeft dan ook geen overzicht).
    Misschien moet je dat bochten nemen dan ook buiten trainen met een labyrinth ( dually-training). Dubbele rij balken in de vorm van een "L" leggen en in de bocht van de L leren stilstaan.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marianne
    Het is een gewone deuropening (mensenmaat)
    Het is mij een raadsel hoe een E-pony met z'n oren tegen de bovenpost van een deur kan komen, tenzij het beest steigert.
    Een deur is 2 m hoog. Een E-pony 1.47 tot 1.57 m (ofzo). Met nek erbij is dat echt wel zo'n 50 cm extra denk ik zo
    Als Fjalar schrikt issie ook ineens een halve meter groter
    Surrender to fun!

Bedankt voor de tips

Dorien, het is inderdaad die pony waar ik naar zou gaan kijken. Heel leuk beest. Alle dingen die hij doet, die de eigenaresse omschrijft als 'probleemgedrag' zijn het directe gevolg van een verkeerde omgang.
    Hij hoeft helemaal niet 'heropgevoedt' te worden, want als je er mee werkt op een correcte manier dan dóet hij helemaal niet vervelend.
    Het dier is van zichzelf erg unconfident maar heeft geen keus dan leiding te nemen omdat het 'meisje' het niet neemt. Meisje is bang van de pony. Pony laat zich niet leiden, van en naar de wei is een HUGE problem met haar. Maar echt... het leiden gaat heel erg goed als je het dier leiding geeft.

Het is wel heel vervelend om te zien dat de pony extreem linksgebogen is. Hier moet echte hulp bijkomen. Een gedeelte van het 'leid-probleem' wordt versterkt hierdoor. Hij laat zich aan de rechterkant dan ook absoluut niet begeleiden, dan gaat ie over je heen als je niet oppast.

Hij heeft ook wel een echt probleem met die deuropening. Ik denk dat het inderdaad iets te maken heeft met licht en donker of zo, of hij de opening aftast omdat hij 'm niet ziet en dan weer heel erg schrikt omdat hij 'm raakt.
    Die bocht kan niet vermeden worden. Er staat namelijk een betonnen muur
    Ik zal eens kijken hoe het gaat als we eerst een beetje squeezen en op een andere manier de deur doorgaan. Hele kleine stapjes, eerst rustig kijken, meteen retreaten als de paniek toeslaat.

Marianne, schofthoogte is ongeveer 1.50. Gaat die hals met het hoofd de lucht in (en dat gebeurt dus bij RB paarden) dan is hij hoger dan 2 meter hoor.

Forum Meubilair willeke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

trea, ik begrijp jou eerlijk gezegd niet echt... Je gaf aan de zorgen om jou paarden niet meer aan te kunnen... En nu ga je dat meisje helpen met haar probleem met die deuropening?

Ik wil niet negatief klinken ofzo, maar ben je zeker dat je die zorg er weer bij wil nemen? Ik snap best dat je dat meisje en het paard wil helpen, maar zorg er vooral voor dat je jezelf niet weer gaat voorbij lopen want je hebt al gemerkt dat dat zich wreekt op den duur!

Nee, wel wéten van het probleem, maar niet helpen.... dát is lekker voor mijn gemoedsrust wil je zeggen?

Forum Meubilair willeke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

Jij zal het beste weten waar je grenzen liggen... Ik wil alleen maar zeggen dat ik het gewoon niet goed begrijp. Ik snap jou redenering ergens wel... Maar je kan gewoon niet ieder paard 'redden'... Ik hoop alleen dat je hiermee niet teveel hooi op je vork neemt

Bedankt voor je bezorgdheid
    Om die reden wil ik ook alleen maar helpen met het deur-probleem. Dat lijkt me relatief makkelijk en in kort tijdsbestek op te lossen. Het rechtrichten daarvoor zal ze iemand anders voor moeten vinden.

Mijn vriendin is de helpende persoon, ik kwam alleen maar even mee-constateren en ideeën aanreiken. Ze mag mijn parelli-pakket lenen en verder gaat 'meisje' het met mijn vriendin doen.

Geen grote taak voor mij dus.

Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Bedankt voor je bezorgdheid
    Om die reden wil ik ook alleen maar helpen met het deur-probleem. Dat lijkt me relatief makkelijk en in kort tijdsbestek op te lossen. Het rechtrichten daarvoor zal ze iemand anders voor moeten vinden.

Mijn vriendin is de helpende persoon, ik kwam alleen maar even mee-constateren en ideeën aanreiken. Ze mag mijn parelli-pakket lenen en verder gaat 'meisje' het met mijn vriendin doen.

Geen grote taak voor mij dus.
    En helpen geeft ook altijd een goed gevoel waardoor je misschien wel rustiger wordt.

Ik zou inderdaad met approuch and retreat werken. Ander idee lijkt me lastig aangezien hoofd laag en ernaast geen optie is. Je kan wel buiten oefenen met squeezen zodat pony jou meer vertrouwt, maar meer kan je denk ik niet doen aangezien hij elke dag die stal in en uit moet en er echt een issue van heeft gemaakt waarschijnlijk. Ergens anders oefenen lijkt mij dan niet heel zinvol, maar misschien zie ik dit helemaal verkeerd?

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten