Resultaten 1 tot 12 van de 12

Topic: onbeperkt hooi versus sprietjes in de natuur

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006

onbeperkt hooi versus sprietjes in de natuur

ik zat zo is te denken:

onbeperkt hooi voeren schijnt goed te zijn, om warm te blijven snap ik dat en omdat het spijsverteringsgestel van een paard nooit stil staat snap ik ook dat dat goed is.

Maar in de natuur is toch ook niet zoveel eten om handen? En worden er toch telkens wat spiertjes hier en wat sprietjes daar gegeten? Veel minder dus als onbeperkt hooi dat wij voere.

Dus dan is het toch ook geen probleem om je paard op een wat kalere wei te hebben (los van fructaan), waar niet zoveel te eten valt en wel hooi bij te voeren maar niet onbeperkt. Natuurlijk hebben paarden onbeperkt eten in de zin van altijd iets om naar op zoek te gaan, maar er ligt daar toch niet altijd een baal hooi klaar

Re: onbeperkt hooi versus sprietjes in de natuur

Daarom proberen veel mensen hooivoorzieningen te bouwen waarin de paarden de sprietjes eruit moeten pulken. Zo lijkt het meer natuurlijk dan het naar binnen proppen van plukken hooi.

Een kale wei gedurende de winter is minder natuurlijk dan je denkt. Er komt veel modder bij kijken, dat de paarden onherhoepenlijk naar binnen werken als het voedselaanbod niet voldoende is. In de natuur zou een paard daar nooit blijven staan, maar verder trekken naar andere gronden.

Vandaar dat ik een paddock met goede doseerbare hooivoorzieningen toch natuurlijker vind.
    (Zie op PN de nieuw bedachte hooidispenser)

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    (Zie op PN de nieuw bedachte hooidispenser)
    linkje? Kan 't niet vinden?

Maar in de natuur is toch ook niet zoveel eten om handen
    Een Nederlands weiland (kaal of niet kaal) kun je toch niet vergelijken met 'de natuur'??
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Actief Forumlid Nienie's Avatar
    Aangemeld
    May 2007

Er is geen linkje van PN de hooidispenser. Gewoon naar PN gaan en dan op laatste nieuws klikken. Het is het bovenste item.

Mijn reis is belangrijker dan mijn doel
    Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006

wat een prachtige uitvinding die hooidispenser! Op die manier lijkt mij het onbeperkt voedsel aanbod al beter aangepast aan het natuurlijke mileu!

Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Volgens mij eten wij zelf ongetwijfeld ook meer dan de mensaap vroeger. Ik in ieder geval wel. Maar beter 24/7 teveel eten dan niet 24/7 kunnen eten. En het ene paard kan het beter hebben dan het andere.

Maar beter 24/7 teveel eten dan niet 24/7 kunnen eten.
    Niet mee eens.

Overtollig vet zet zich n.l. o.a. af rond het hart en dat kan zeer belastend zijn. Bovendien moet elke kilo meer ook van de grond af getild worden bij de beweging en dat levert weer belasting op voor het bewegingsapparaat. Te dik betekend ook een betere isolatie, dus deze paarden zweten ook sneller, wat weer negatief is voor de water- en elektrolyten huishouding. Ook kan vet dat zich bij de darmen bevind zorgen voor verstopping en dus voor koliek. Ook bevangenheid kan een gevolg zijn van te dik zijn. En omdat de meeste eigenaren niet willen zien dat hun paard te dik is geven ze hem ook vaak te weinig wormbestrijdingsmiddel, waarvan de hoeveelheid immers naar gewicht gaat, met alle gevolgen van dien.

Een lui, teveel etend paard krijgt last van overgewicht, oftewel obesitas. Terwijl het bewustzijn over het gevaar van obesitas bij mensen groeit, zien paardeneigenaren de gevaren voor paarden vaak helemaal niet. Obesitas bij paarden is echter minstens zo ongezond en leidt tot dodelijke ziektes.
    ,,Er zijn opvallende gelijkenissen tussen paarden en mensen als het gaat om overgewicht”, zegt Philip Johnson, professor van dierlijke medicijnen en chirurgie van de Universiteit van Missouri-Columbia. ,,De aandoeningen als gevolg van overgewicht komen vaak overeen.”

Gevolgen overgewicht
    Obesitas veroorzaakt niet alleen overgewicht, maar ook endocriene problemen, inclusief insulineresistentie. Er is minder onderzoek gedaan naar de gevolgen voor paarden dan bij mensen, maar onderzoekers denken dat paarden evenveel risico lopen op hart- en vaatziekten en diabetes (suikerziekte).

Overgewicht veroorzaakt ook laminitis (hoefbevangenheid), een pijnlijke kreupelheid die meestal optreedt in de voorhoeven. In sommige gevallen kantelt het hoefbeen en doorboort het hoefbeen de zool. In het ergste geval wordt een paard geëuthanaseerd.

Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Maar beter 24/7 teveel eten dan niet 24/7 kunnen eten.
    Niet mee eens.

Logisch, want ik zei het nogal kort door de bocht. Ik bedoel natuurlijk niet dat je zomaar ongelimiteerd allerlei troep met een hoog fructaangehalte erin moet stoppen. Wij voeren hier 24/7 overjarig hooi in de winter omdat dat naar onze mening beter is dan porties. En sommige paarden zijn best ietsje stevig, maar niet moddervet ofzo, daar wordt wel voor uitgekeken. Zeker gezien het feit dat Bully al eens flink hoefbevangen is geweest en Stella schuurt en de tinkers hier gewoon snel te dik zijn.

Maar die hooidispenser is nogal een duur grapje vrees ik, al is dat absoluut nog beter.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Jun 2007

Ik heb zo'n XXXL hooinet van 3 meter lang, met vrij kleine mazen, en daar stop ik vier gevulde hooinetten in met nog de rest van de 2 balen er los tussendoor (ik zou eigenlijk 6 hooinetten moeten hebben). Daar moeten ze 24 uur mee doen.
    Als ik de balen hooi los geef, zijn ze binnen de 6 uur op, alleen in het grote hooinet ongeveer 12-15 uur, met dubbele netten doen ze er bijna 24 uur mee.
    Eentje is te dun (Dixie nog steeds, al sinds de heofbevangenheid), eentje te dik (welsh pony Conquistador)en twee precies goed. Dus toch krachtvoer bij, behalve voor de ietsjepietsje te dikke pony. Meer hooi zou beter zijn voor de andere drie, maar dan ploft en schuurt de pony. 't Is altijd een middenweg zoeken.

Wat een geniaal ding, die hooidispenser!
    Als we ooit ooit buiten wonen, dan dan dan bouwen we er ook 1.
    Dat is Nieck wel toevertrouwd

May the horse be with you!

wij voeren dus ook onbeperkt maar wat is onbeperkt, hé... als het maar een naam heeft.

Onbeperkt is dus bij ons beperkt als je begrijpt wat ik bedoel... elk paard kan eten maar de ene heeft meer behoefte aan iets dan de andere.

Bv voor ons hengstveulentje: staat 6 u niet op de weide en krijgt na enkele dagen experimenteren, 1/3 van een plakje hooi

ons arabiermerrie: staat ook 6u niet op de weide en krijgt ook weer na wat experimenteren, 1 plakje hooi

dat is onbeperkt eten want geef je minder, staan ze halverwege de nacht tegen de tonnen aan te schoppen, geef je meer, blijft er om 5u sochtends nog een deel liggen onaangeroerd.

na enkele dagen weten ze hier bij ons dat er altijd wat te eten valt vandaar dat ze gedosseerd gaan eten, zelfs het paard met de grootste voedernijd, komt tot rust na een tijdje als die merkt dat hij zich niet moet volproppen want dat er altijd wel iets ligt.

Ik zeg altijd, er is een tijd om te spelen een tijd om te slapen en een tijd om te grazen of hooi knabbelen

maar tis inderdaad waar, hedendaagse paarden hebben te veel eten voorhanden maar dat geldt evengoed voor het drinkwater Beter dat volgens mij dan 24 uur binnen staan en 2 porties krachtvoer en een stal stro om leeg te vreten
    Parelli Natural Horsemanship:
    Waarom we begonnen zijn met paarden

kijk eens op onze website <!-- w -->http://www.plankenbrughoeve.be<!-- w -->!

Bladwijzers

Forum Rechten