Hey,
Gefeliciteerd!
Ik wil alleen wat scherpe kantekeningen plaatsen.
De kwaliteit van foto's die met een mobiel aparaat zjn gemaakt laten vaak wat te wensen over. Echt kleine details zoals kraakbeendeffecten en ontstekingen in een gewricht zijn moeilijk te zien op een dergelijke foto.
Met rust los je vaak de oorzaak van het probleem niet op.
Dat een buigproef niet lukt is mijns inziens een duidelijk teken dat er een wezelijk probleem in het betreffende been aanwezig is. De oneffenheden die de DA voelde wijzen er ook op dat er iets niet in orde is.
Een bekend fenomeen bij het verkeerd belasten van een gewricht is dat bij de aanhechtingen van de pezen aan het bot een botwoekering kan ontstaan. Hier kan bij jouw paard sprake van zijn.
Er zijn verschillende onderzoekstechnieken vorhanden die een betere diagnose kunnen geven dan bij het maken van een foto mogelijk is. Je kan bijvoorbeeld een scintigrafie (soort CT-scan) van het paard of een deel ervan laten maken, een MRI-scan laten maken of een echografie laten doen. De echografie geeft trouwens niet altijd een betrouwbare diagnose.
Ik zou persoonlijk voor 1 groot onderzoek kiezen wat misschien in eerste instantie duurder en intensiever lijkt, dan aan te blijven modderen en steeds onderzoekjes te doen waar je van tevoren al weet dat de diagnose niet volledig en/of betrouwbaar zal zijn.
Als je namen van klinieken in Nederland wil die de zojuist genoemde onderzoeksmogelijkheden hebben dan hoor ik het wel.
Heel veel sterkte in ieder geval.
Gwen
Bladwijzers