Ik wil graag met mijn 2,5 jarige Flor zo eens in de week/2 weken wat loswerken in de roundpen. Niets bijzonders gewoon een beetje werken aan onze communicatie en haar gelijk wat beweging geven.
Hier het probleem:
Als veulen heeft Flor mij 2x een heuse trap tussen mijn ribben verkocht. Het ging heel snel, ik heb haar lichaamstaal niet geheel kunnen zien toen, maar ik vermoed dat het uit paniek kwam. Ze speelde met haar zus en mij in de longeerpaddock, toen ze plotseling terug wilde naar haar moeder die in een andere paddock stond. Ze raakte opgewonden en kwam met oogkleppen op zo rakelings langs me heen dat ik haar niet eens uit mijn ruimte kon houden... eenmaal mij gepasseerd schrok ze volgens mij van mij in haar ooghoeken, zodat ze flink natrapte. Ze heeft geen moment aandacht aan mij geschonken en was alleen maar bezig met naar haar moeder gillen en RB rondrennen. Dat is later daarna nog eens gebeurd. Ik heb vanaf die tijd gezond respect gehad voor die achterbenen want het deed zeer.
Nu oktober 2007....... ik heb een beginnetje gemaakt met het loswerken met de longeerzweep. Ik begeleid haar een klein beetje richting hoefslag en drijf zeer rustig haar schouder en kont naar buiten en voorwaarts. Ze haalt uit naar de zweep als ze druk ervaart. Zonder zweep doet ze het ook, ze reageert gewoon op druk door te trappen, vaak gepaard met een klein gilletje. Ik geloof dat ik niet met mijn energie 'in her face' ben maar daar zal ik nog eens extra op letten. Ook durf ik nog niet te zeggen wat haar lichaamstaal me vertelt. Ik weet van de dvd van CI (roundpen redefined) waar ik op moet letten om te kunnen vaststellen of het om angst of niet gaat. Dat houden jullie dus nog even van me tegoed.
Ze trapt overigens ook snel naar andere paarden als die in de buurt komen van haar kont en haar via die kant weg willen drijven. Zelfs mijn leidruin heeft respect voor die benen en benadert haar altijd van schuin opzij ipv van achter........
Ik wil dus 2 scenarios schetsen:
1) het is angst/onzekerheid. Hoe reageer ik daarop mbt het trappen? Verder vertoont ze normaal geen signalen van angst, maar dit is wel nieuw voor haar en in het verleden heeft ze (denk ik) ook uit angst getrapt.
2) het is geen angst en dus daagt ze me uit of accepteert ze niet het feit dat ik haar drijf. Ik weet dat ik dan haar reactie mag beantwoorden met een net iets grotere reactie van mijn kant. Maar tot hoever ga je?
Wie heeft van Cris Irwin gezien, gelezen of gehoord hoe om te gaan met dit gedrag. Op de dvd kom ik een reactie als deze niet tegen.
Ik kan me een verhaal herinneren van Maya Longlane van de cursus van Irwin bij Mansour. Daar had ze het ook over een trappend paard.
Wie heeft info voor mij, terijl ik me zal gaan bezig houden met het bestuderen van haar lichaamstaal in deze situatie.
Bladwijzers