Resultaten 1 tot 7 van de 7

Topic: overdreven hengstigheid, moody Mare, andere?

Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006

overdreven hengstigheid, moody Mare, andere?

Beste forumleden

Op vraag van een "normal" stalgenootje die op een "ander forum" zit maar toch wel eens advies wou van ons, dit topic.

Haar merrie heeft echt overdreven last van hengstigheid. Het komt er op neer dat ze het ganse seizoen gewoon hengstig is. Met een frequentie van één week niet hengstig, drie weken wel is het voor de merrie volgens mij echt een nachtmerrie. Ook voor ons, en haar weidegenoten is ze echt geen doetje. Ze piept, kapt met haar voorbeen of slaat naar iedereen en alle paarden die in haar buurt komen. Ze staat constant te plassen in de buurt van de ruinen maar als die dan avances maken haalt ze er naar uit. Gevolg is natuurlijk dat niemand echt in haar buurt durft te komen (ik ook niet). Bv. Enkele weken terug was haar baasje op vakantie en zag ik dat ze vol bultjes stond. Ik kon ze wel vastnemen aan haar halster maar zodra ik dat deed piepte ze en maaide ze met haar voorbeen naar mij. Echt gevaarlijk dus. Haar achterhoeven kan je niet uitkuisen want ze piept en slaat.Gevolg haar hoeven worden nooit uitgekuist. Het gaat van kwaad naar erger, als de hoefsmid kwam hebben ze het beestje een praam opgezet maar dan nog piepte ze en kapte ze er op los.

Ze zoekt dus nu naar een oplossing. De DA heeftvoorgesteld om een knikker (?) in haar baarmoeder te plaatsen maar dat heeft blijkbaar ook nadelen.
    Nu had ze gehoord dat er een middeltje bestond Moody Mare (als ik het goed verstaan heb).Iemand van jullie daar ervaring mee? Of andere tips?????
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Re: overdreven hengstigheid, moody Mare, andere?

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door rengeltje
    Nu had ze gehoord dat er een middeltje bestond Moody Mare (als ik het goed verstaan heb).Iemand van jullie daar ervaring mee? Of andere tips?????
    Er bestaat een "prikpil" voor merries, die een half jaar werkt tegen hengstigheid. (Ik heb hem ooit voor mijn merrie gebruikt). Niet iedere dierenarts heeft ervan gehoord; in dat geval even doorvragen en hem/haar laten navragen. Grz Els
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

"Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

Forum Meubilair Yulia's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Op de site van de Paardendrogist staat het volgende te lezen over MoodyMare: "Voor prikkelbare, snel geïrriteerde merries, die tijdens hengstigheid vervelend zijn. Dit kruidenmengsel helpt dit gedrag te verminderen en kan het hele jaar gebruikt worden."
    Er zijn meer produkten voor hengstige merries. Maar deze beschrijving komt het dichts bij het probleem.

Info en bestellen: http://www.paardendrogist.nl
    Don't ask what your horse can do for you, but what you can do for your horse.

Actief Forumlid kellybelly's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Aangemeld
    Mar 2006

Bedankt voor alle info, ik geef het door!

Meer tips en info nog steeds welkom
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

Als de merrie 'constant' hengstig is, dan zou ik er een DA bij halen - iets lijkt me dan niet in orde. Kruiden 'temperen' misschien wel iets maar het kan ook een andere, vervelende, oorzaak hebben zoals afwijkingen aan de reproductie-organen.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Aangemeld
    Mar 2006

Een DA is er al bij geweest. Die zegt dat er niks mis is Momenteel probeer ik ze te overtuigen een tweede opinie te vragen
    Joni Bentley

Bladwijzers

Forum Rechten