Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 26

Topic: koud weer - > deken ??

koud weer - > deken ??

Hallo forum vrienden,

Ik heb weer een dilemma... Het is koud, ik loop al een tijdje met winterjas en vandaag met sjaal omdat ik niet ziek wil worden.
    Het viel me op dat shani en malik beiden al een vachtje aan het aanmaken zijn maar telkens als het weer 1 keer in 1 1/2 week een dag 15 a 20 graden is laten ze die dus weer keihard vallen.
    Ik maak me zorgen dat malik niet op tijd een goed vachtje heeft en als ik zo dadelijk naar hem toe gaat hij staat te rillen...

What to do what to do, als ik een deken erop leg is het niet natuurlijk.... Maar als ik dat niet doe, staat hij hoogstwaarschijnlijk te rillen...

Tips iemand????

Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Re: koud weer - > deken ??

Als je merkt dat je paard het echt koud heeft, dan zou ik er toch een dekentje opgooien, ookal is het niet natuurlijk. Uiteindelijk moet je toch doen wat het beste is voor je paard

Maar om standaard er altijd een dekentje op te gooien vanaf nu (of vanaf dat hij staat te rillen bv), zou ik nog even mee wachten. Er zijn nu maar weinig dagen over waarop het warmer word, dus het kan best zijn dat wat hij nu aanmaakt, dat hij dat niet meer verliest.
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

Je moet jezelf niet met een paard vergelijken!
    Mensen hebben een totaal andere koubeleving dan paarden.

Als je paard rillerig is, doe er dan voor de nacht een dun dekje open laat 'm voorlopig overdag nog zonder deken. Dat een paardwintervacht aanmaakt en vervolgens als het een dag wat warmer is, meteen weer laat vallen.. kan niet volgens mij. Zo werkt het niet. Dat gaat allen maar als het over een langere periode warm ( en licht!!) is.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Jan 2007

Als het nodig is zou ik gewoon een deken opdoen hoor! Er zijn nu nog supermooie dagen, maar als het rotweer word en hij heeft geen vacht, zou ik er toch een opdoen. Thijs krijgt als het kouder word ook een deken op van mij, zo kan hij zich beter warmhouden.
    Nu het nog goed weer is gewoon niets, maar als je ziet dat hij het koud krijgt >>>> deken!
    Zou ik doen dan
    Wie zijn eigen weg loopt, zal nooit verdwalen

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Komt idd wel goed met het vachtje. Ze zijn hun vacht nu aan het wisselen. Daar hoort bij dat je borstel soms vol zit met haar. Da's oud haar.
    Koud weer -> voldoende ruwvoer geven!
    De "kachel" van een paard is vrij inefficiënt. Hij moet voortdurend worden "gestookt". Dus bij koud weer helpt aanvoer van voldoende ruwvoer om lekker warm te blijven.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marianne
    Je moet jezelf niet met een paard vergelijken!
    Mensen hebben een totaal andere koubeleving dan paarden.
    dat snap ik ook hoor maar gaf het even aan, het vriest hier 's nachts een beetje, dus dat was even ter inforamtie over de temperaturen hier, nu 's middags is het ongeveer 12 graden.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marianne
    Als je paard rillerig is, doe er dan voor de nacht een dun dekje open laat 'm voorlopig overdag nog zonder deken. Dat een paardwintervacht aanmaakt en vervolgens als het een dag wat warmer is, meteen weer laat vallen.. kan niet volgens mij. Zo werkt het niet. Dat gaat allen maar als het over een langere periode warm ( en licht!!) is.
    Ik maak het toch mee, gisteren had ie gewoon een lekker dik velletje en vandaag veel haar verlies en het was vandaag warmer maar zal dan wel aan mij liggen...

Verder was ik blij om te zien dat zijn vacht ondanks het haar verlies al dikker is. Maar maak me toch zorgen over de nachten, helaas heb ik niet de luxe om 'snachts een dun dekentje erop te leggen en het er 's ochtens af te halen, ik heb komende weken avond diensten tot 10 uur, de bus rijd maar tot half 9 dus ik kan alleen 's ochtends....

even afwachten dus.

Actief Forumlid Nienie's Avatar
    Aangemeld
    May 2007

Zeg lieve mensen, hoe moeten die paarden het in de natuur (lees in het wild) dan hebben? Mijn mening is dat een paard echt wel voor zijn warmte kan zorgen, mits er natuurlijk voldoende ruwvoer is (lees onbeperkt) zoals Lila schrijft. En van dat onbeperkte ruwvoer komt een paard echt niet (drastisch) aan. Dus ik zeg: deken eraf houden en zorgen voor voldoende brandstof! Dan kan er echt niets gebeuren.
    Ik ben van mening dat je het een paard alleen maar moeilijker maakt door een deken op te gooien. Hij heeft het warm onder de deken en verliest wat haar. Als de deken er dan af is dan heeft hij niets meer om zich warm te houden.
    Wat je nog zou kunnen doen is zorgen dat je paard uit de wind kan staan. Zo dat als het gaat regenen hij niet de gure wind in zijn vacht heeft (misschien zelfs uit de regen en uit de wind).

Dit is dus mijn mening en advies wat Ã*k zou geven, haal er uit waar je wat mee kan.

Mijn reis is belangrijker dan mijn doel
    Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg

Forum Meubilair Anouk's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    34

Vittesse staat op het moment nog zonder deken, dat blijft deze winter ook zo. maar denk dat ik volgende winter als ze toch wat meer arbeid gaat verrichten haar een dekentje op te doen.. ze is nu elke dag na het rijden tot op haar hoefjes bijna nat, voordat ik dat droog gestapt heb...
    maar dat is dan ook echt de enige reden waarom ik het zou doen, ik geloof ook nie dat ze hun wintervacht weer loslaten.. dan zou de natuur toch niet kloppen..
    Anouk Dahrs 1* Parelli Professional
    www.anoukdahrs.nl
    www.parelli.nl

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door simone.vdm
    Ik maak het toch mee, gisteren had ie gewoon een lekker dik velletje en vandaag veel haar verlies en het was vandaag warmer maar zal dan wel aan mij liggen...

.....Maar maak me toch zorgen over de nachten, helaas heb ik niet de luxe om 'snachts een dun dekentje erop te leggen en het er 's ochtens af te halen, ik heb komende weken avond diensten tot 10 uur, de bus rijd maar tot half 9 dus ik kan alleen 's ochtends....

even afwachten dus.
    Dat heet verharen zoals ik al schreef. Is normaal. Dat gaat niet in één keer. Rúwvoer geven dus als je busschema een andere oplossing niet toelaat. En beschutting. Een paard is geen mens en heeft hele andere systemen om warmte vast te houden. Je hóeft je geen zorgen te maken. Niet teveel poetsen, lekker het huidvet laten waar het zit. Van zorgen maken krijgt hij het niet warmer, van afwachten ook niet.

Aangemeld
    May 2007

@ Anq: mijn mening is dat een paard niet helemaal droog hoeft te rijden. Wél moet je zorgen dat zijn spieren goed zijn afgekoeld door voldoende na te stappen. Een paard in wintervacht na een fikse inspanning is niet droog te rijden!
    Voor iedereen in dit topic die meer wil weten over mijn opvattingen: lees het boek van Paardnatuurlijk. Het is erg duidelijk wat zij schrijven en goed onderbouwt. Ik sta er helemaal achter!

nou goed bedankt voor de reacties hier kan ik wat mee!!!

de wei staat vol met gras mooi groen smakelijk gras we gaan morgen hooi regelen, dus onbeperkt ruwvoer komt goed, ik zal niet moet stressen.. dank u dames

owja en we hebben 2 grote schuilstallen dus komt helemaal goed dan

Aangemeld
    May 2007

Heel veel succes Simone. Ik hoop dat je deze winter geen deken hoeft te gebruiken voor Maalik. En natuurlijk zijn er omstandigheden (ziektes oid) om van deze opvatting af te wijken. Maar een gezond paard kan een winter doorstaan mits hij dus kan schuilen en onbeperkt ruwvoer (dus hooi) heeft.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Kan mij alleen maar aansluiten bij de rest. Zou mij geen zorgen maken! En droog koud weer is al helemaal niet zo,n probleem.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair Anouk's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    34

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Nienie
    @ Anq: mijn mening is dat een paard niet helemaal droog hoeft te rijden. Wél moet je zorgen dat zijn spieren goed zijn afgekoeld door voldoende na te stappen. Een paard in wintervacht na een fikse inspanning is niet droog te rijden!
    Voor iedereen in dit topic die meer wil weten over mijn opvattingen: lees het boek van Paardnatuurlijk. Het is erg duidelijk wat zij schrijven en goed onderbouwt. Ik sta er helemaal achter!

ja ik heb hun site al vaak zat gelezen en ben het ook helemaal met ze eens, en ik stap haar ook niet helemaal droog hor haha dan zou ik de hele nacht bezig zijn Ma gaat ook stuk ten kosten van haar conditie.. wil volgende seizoen toch gaan trainen voor langere afstanden dus dan is zon dik vachtje niet echt prettig, ma goed ben er nog over na aan het denken
    Anouk Dahrs 1* Parelli Professional
    www.anoukdahrs.nl
    www.parelli.nl

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Geen zorgen hoor!

Her is droog, (nat weer levert veel eerder problemen dan kou!).

De vacht moet zich nu even aanpassen en komt dan de winter samen met Maalik echt wel door.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten