Resultaten 1 tot 12 van de 12

Topic: L1 gaat wel goed, maar sommige dingen, helpp

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2004

L1 gaat wel goed, maar sommige dingen, helpp

Hoi,

Alle 7 games van level 1 gaan goed. Dus jullie denken nu, fijn toch ? En Gam is in 90 % van de tijd super braaf.
    Maar ik heb een paar problemen !

1. games gaan goed, totdat Gam iets engs ziet ( kan een km ver weg zijn ). Dan gaat hij of a. over de rooie en denderd (bijna ) over me heen
    b. hij wil constant naar dat enge kijken

Als hij over me heen denderd heb ik echt geen tijd voor fase 1 etc. Dan gebruik ik gelijk fase 4. Is dat wel goed ???? Die fase 4 voor achterwaarts helpt dan wel, even.
    Als hij naar dat enge wil kijken, wat dan ? Mag dat ? Tis immers niet eng en ik wil eigenlijk zijn aandacht.
    Hij doet dan de games wel goed, maar zorgt er telkens voor dat hij precies weer zo staat dat hij kan kijken. dus hij wijkt dan b.v. niet maar een paar stappen, maar een heel rondje.

En wat ik ook probeer, Gam wordt niet rustig voordat het enge weg is. Sideways b.v. helpt niet.

2. Gam stond vandaag in de wei op mijn schoen ( gelukkig niet op mijn voet ) Wat dan ? Ik heb nu fases geprobeerd, geen enkele reactie. Stomp gegeven ( mag niet , maar ik werd boos !) hielp gelijk !
    Maar moet je wel fases doen als hij zoiets doet ? Doet hij het expres ? ( hij let normaal ook nooit op waar hij loopt, zo lag hij vandaag bijna op zijn neus omdat hij zijn voeten niet optilde toen er een bergje grond op het erf lag, hij zag het gewoon (?) niet )

3. als ik naast Gam sta en ik probeer hem vooruit te laten lopen door met de cs op zijn rug te kloppen, blijft hij staan. Hij snapt er niets van .....

En als het dan niet gaat, voel ik me zo !!!

Lijkt ook wel of Gam in de bak alles snpat , maar dat buiten de bak niet toepast. Zo wijkt hij echt niet voor de cs als ik met hem wandel en wil dat hij een andere kant op gaat.
    Waarschijnlijk meer oefenen ?

Groetjes,

Maris

Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

Re: L1 gaat wel goed, maar sommige dingen, helpp

als hij over je heen wil lopen moet jij zorgen dat je SNEL wordt. yoyo hem naar achter, of drive hem naar achter. als het voor je veiligheid is kan je metteen fase 4 gebruiken. zorg er iig geval voor dat je iets effectief vind waardoor hij uit jou bubble blijft. dat kan bij ieder paard iets anders zijn.
    als je hem bij je hebt kan je dingen doen die ervoor zorgen dat hij weer left brained wordt. meestal is dat sideways game omdat zijwaarts gaan voor een paard nogal onnatuurlijk is en ze hierbij harder moeten nadenken hoe ze voeten moet neezetten. bij gam is dat niet het geval zeg je, jij kent hem het beste dus doe iets waarbij hij serieus moet beginnen nadenken zodat hij niet echt tijd meer heeft voor het mumsel.
    hij mag even kijken naar het enge ding maar als jou life down is zou dat bij hem ook zo moeten zijn, naarmate hij je meer en meer begint te vertrouwen komt dat wel goed.
    zorg er nu eerst voor dat hij niet zomaar over je heen loopt.

als een paard op je voet gaat staan is het disrespect. ze weten verdomd goed waar hun voeten staan hoor. ik zou ook geen fases gebruiken dan maar metteen een effectieve fase 4. nu viel het nog mee, maar als hij op je tenen staat heb je echt geen zin om in fases te gaan werken.
    dat hij niet kijkt waar hij loopt als hij bij jou is is waarschijnlijk omdat hij denkt dat jij wel uitkijkt waar hij loopt. het is wel zijn verantwoordelijk waar hij zen voeten neerzet en ook dat hij weet waar dat precies is. dat kan je oefenen door bv. circling te doen met een obstakel. kan vanalles zijn, een balkje, een ton, ...

als ik naast men paard sta en hij wil niet vooruit maak ik er een soort sqeeusgame van. ik wijs met mijn arm (fase 1) en dan ga ik de fasen af met de CS. lift it, swing it, touch it.
    bij mij werkt het op die manier goed.
    als je hem met de cs op zen rug klopt denkt hij mss dat het friendly game is?

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2004

Hoi,

Problemen die makkelijk op te lossen zijn hoor ! Ik ben blij dat het nu zo goed gaat met Gam! Voorheen was jij toch niet zo gek op het parelli programma?

1. Dat enge, dat is voornamelijk omdat zijn focus niet op jou ligt. Je moet er dus aan werken dat hij meer op jouw lichaamshouding gaat letten. Bij Doon was ik vroeger ook altijd het meteen het contact kwijt. Nu ontspant hij wanneer ik ontspan en als hij echt zo geobsedeerd is door het object vraag ik enkele oefeningen om zijn aandacht terug te krijgen en dan ligt zijn focus weer op mij.

Om zijn focus te krijgen is het misschien goed om extreme friendly te spelen, je bent toch in principe al toe aan de stof van L2. Dat heeft mij heel erg geholpen aangezien het paard dan beter om jouw lichaamshouding gaat letten. Dus gewoon in een passieve houding slaan op de grond, approach and retreat en heel goed opletten wanneer hij enigszins ontspant. Stoppen en veel knuffelen. Dit opbouwen en op een gegeven moment kun je zwaaien en keihard slaan in een passieve houding zonder dat je paard zich eraan ergert. Dit ook met "enge" dingen vervolgens opbouwen.

Daarnaast uiteraard enorme life-up als je iets van hem wil vragen, dan ziet hij duidelijk aan je lichaamstaal wat je van hem wil.

2. Dat hij op je schoenen/voeten staat is idd zoals skey al zei disrespect. Hij kijkt gewoon hoe jij er vervolgens op reageert. Sta je het toe heeft hij het spelletje gewonnen, sta je het niet toe dan aanvaart hij jou weer een beetje als leider. Als het betekent dat je fase 4 moet gebruiken om hem uit je bubble te houden, prima! Dat is dan namelijk het antwoord dat hij nodig heeft. Kijk maar eens hoe paarden dit onderling aanpakken, als de maat echt vol is komt er ook een harde mep aan te pas.

3. Precies zoals skey zegt, gebruik fase 4 touch it. Je moet gewoon uitvinden wat de effectieve fase is voor Gam. Voor de meeste paarden betekent dit een flinke fase 4. Het is echt niet dat hij het niet snapt hoor maar jij moet aantonen dat jij in staat bent hem te bewegen! Hij test jou uit, eens kijken wanneer ze opgeeft. Jij moet bewijzen dat je hem wel degelijk kan bewegen! Eén keer fase 4 en de rangorde is weer duidelijk.

Dat hij buiten niet op je reageert is disrespect. Weinig aandacht voor jou dus hij negeert je gewoon. Je moet dus een effectieve fase 4 vinden die er dus voor zorgt dat het Gam motiveert om te wijken voor jou. Als dit een flinke mep betekent is dat niet erg, zo gaan paarden met elkaar om. In feite verlangt hij dit van jou aangezien hij niet beweegt op jouw life up en andere fases.

Succes!

Actief Forumlid donderwolke's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2004
    Leeftijd
    36

Hey Maris,

de vorige twee mensen hebben al enorm goed geantwoord vind ik, maar ik wil nog een paar dingetjes toevoegen.

Ik had dus ongeveer hetzelfde probleem met Shiva een kleine maand geleden: altijd erg ongerust, schrikken van ahw niets. Het probleem lag er dus ook in dat ze niet haar aandacht bij mij had, maar bij dat rare ding. Er is dan iemand gekomen om mij te helpen, die heeft gezegd dat ik veel te onduidelijk was met mijn life up en down. Je paard moet echt weten wanneer hij iets moet doen, dus dan moet hij op jou letten en afwachten: 'zou ze weer een life up doen en iets vragen van mij?'.

In de wei gaat dit al erg goed bij Shiva en mij, ze kijkt soms nog wel eens op, maar dan ontspan ik helemaal en weet ze: oké het is goed.

Maar deze avond ging ik nog eens een wandeling maken langs de baan (ik ernaast meewandelen) en dat heeft getoond dat ze me langs de baan nog niet helemaal vertrouwd. In het begin had ze echt volledig haar aandacht niet bij mij, ze zag altijd wel iets rondom haar. En ik maar oefeningen doen (achterhand wijken, voorhand wijken, circling game, snelle overgangen draf-stap), deed ze allemaal perfect, maar niets hielp om haar aandacht bij mij te krijgen. Tot ik plots op het idee kwam dat er ook zoiets als yoyogame bestaat, waar ze vaak wel erg van kalmeert. Dus dat gedaan, en na een paar yoyo's kalmeerde ze echt helemaal, ik zag het echt van de ene seconde op de andere dat haar oog veranderde: van right naar left brained. Onmiddellijk een enorme life down. Daarna ging het de hele wandeling goed, tot we weer dicht bij ons huis waren en ze Bonnie hoorde hinnikken. Dan was ze weer volop aandachtig voor Bonnie en niét voor mij. Dan heb ik haar gewoon eens een ferme mep met de CS gegeven op haar hoofd om te zeggen: "hé ik leef hier ook nog!!!" en plots ging ze weer van right naar left brained, net of ze antwoordde: "oké oké, sorry ik was ff vergeten dat jij de leider bent" .

Ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen, als je nog vragen hebt moet je die maar stellen.

xxx julie

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2004

Ontzettend bedankt voor het meedenken allemaal !

Dus ieder paard wordt rustig van een andere game ? Dus ik moet de volgende keer gaan experimenteren !

Gelukkig liep Gam vandaag niet over me heen hoor. Idd gelijk fase 4 ingevoerd en toen ging hij ook braaf naar achteren.

Het moeilijkste vind ik dus om zijn aandacht vast te houden. Normaal geef ik dan een slinger aan de leadrope en dan is die aandacht er weer. Maar als er echt wat engs is ( nou ja, in zijn ogen dan. Vandaag was het een skelter op een km afstand, hij hoorde het lawaai (?) ervan ) ) dan zijn aandacht vast houden das moeilijk !!
    Moet ik dan juist life up of life down gebruiken ?
    En mag hij kijken ? want het is niet eng, dus ik had zelf bedacht net te doen of er niets aan de hand is. Maar aan de andere kant kan ik me voorstellen dat hij naar iets engs wil kijken .....

Sophie, slaan op de grond met de cs gaat nog niet, dan loopt hij weg ! Ik denk dat het hem te veel aan longeren doet denken !
    Als hij weg loopt wat dan ? Net zo lang doorgaan met slaan op de grond totdat hij stopt ? Dat heb ik namelijk de vorige keer gedaan. Toen moest ik wel tegen de bakrand aan gaan staan zodat hij geen rondjes om me heen kon lopen ( en hij wilde toen dus ook over me heen, fase 4 achteruit dus ) Is dat de goede oplossing ?

Moeilijk hoor of dat op mijn voeten staan idd disrespect is. Ik let idd altijd op waar hij loopt, dus als ik een keer niets zegt valt hij over vanalles, echt waar. Dus of hij mijn voeten dan ziet ???
    Maar goed, die fase 4 van mij was toch wel goed , gelukkig, ik voelde me al best schuldig.

Skey, volgens mij denkt Gam idd dat het tikken op zijn rug om voorwaarts te gaan een friendly game is !
    Zou de key life up en down zijn ??

Groetjes,

Maris

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2004

Het ALLERbelangrijkste in het parellien is duidelijk zijn in lichaamstaal. Onduidelijkheid is de bron van alle problemen, voornamelijk de problemen die gebaseerd zijn op een vertrouwenskwestie.

Als Gam dus denkt dat tikken op zijn rug een friendly game is, ben jij niet duidelijk in je lichaamstaal. "Tikken" ( ik gooi altijd de SS over zijn rug ) op zijn rug mag zowel in een passieve als in een actieve houding. Bij de passieve houding is het idd friendly, bij een actieve houding is het lopen! Dit is ZO belangrijk! Als ik in een actieve houding richting Doon zijn achterhand loop weet hij dat hij moet wijken. Loop ik met een passieve houding richting zijn achterhand weet hij dat hij ontspannen mag blijven staan. Hou dit heel goed uit elkaar! Focus je heel goed op wat je wil bereiken en hoe je dat wilt!

Het feit dat Gam wegloopt voor de CS terwijl jij volkomen passief staat geeft dus aan dat hij geen enkele aandacht heeft voor jouw lichaamshouding. Je moet dus heel goed werken aan het uit elkaar houden van de passieve en actieve houding.
    Sta jij passief dan mag hij ook passief staan. Gaat hij lopen, blijf dan op hetzelfde ritme en met dezelfde kracht ( heel belangrijk!! ) doorgaan. Gaat hij echt helemaal flippen dan gebruik je approach and retreat, verder weg staan, in een volkomen ontspannen houding en rustiger en meer ontspannen op de grond slaan. Jij moet Gam duidelijk maken dat jij niets van hem vraagt. Zodra het kwartje valt, hij realiseert zich dat hij niets hoeft te doen zodra jij ontspannen bent, dan zal hij VEEL meer op je gaan letten dus zal dat angstige probleem enorm afnemen!

Wil hij over je heen lopen, gebruik dan idd als het noodzakelijk is een fase 4. Het is niet de bedoeling dat hij een ranghogere omver loopt. Als hij dan wijkt voor je, meteen life down. Heeel diep uitademen, in elkaar zakken en hoofd omlaag! Niet naar hem blijven kijken want dan zal hij constant denken dat er iets van hem wordt verwacht. Waarschijnlijk zul je dan zien dat hij van de situatie opkijkt, hee..., zit het dus zo??!!

Kom je iets engs tegen, besteed er geen aandacht aan. JIJ bent de leider dus als jij er niets engs inziet dan is het ook nergens voor nodig om je aan hem aan te passen. Je moet compleet ontspannen blijven en gewoon doorgaan waar je mee bezig was ( waarschijnlijk het lopen ). Wordt hij helemaal gek en wil hij weer over je heen lopen, fase 4 en als hij dan wijkt onmiddellijk ontspannen. Eventueel wat friendly en de draad weer oppakken. Bedenk goed, wees niet critical maar wel particular. Dus je straft hem nergens voor, je bent niet boos of gefrustreerd, je wilt alleen even laten weten, hee mannetje, ik ben er ook nog en ik zou het fijn vinden als je weer wat aandacht voor me hebt.

Als je nog vragen hebt, kom maar op !

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2004

Hoi,

Oke, ik ga oefenen LIFE UP en DOWN ! Doe ik waarschijnlijk idd te weinig mee.

Nog 1 vraagje. Stel ik ben in de bak games aan het oefenen. Dus waarschijnlijk life up. En Gam ziet in de verte ( je kijkt vanuit de bak en wei over de polder heen, km's ver ) iets mega engs.
    Wat dan ?
    Doorgaan met life up games of juist life down friendly game ?

Vandaag ook weer. Ben net 2 minuten aan het rijden buiten ( met hoofdstel en bit ) horen we allebei een vreemd geluid. Dus ik dacht oke life down. Lange teugel, 1 hand teugels vast etc. Vliegt gam er toch ineens vandoor in een rengalop !
    Dat wordt dus nog veeeeeel oefenen, hihi.

Groetjes,

Maris

Actief Forumlid donderwolke's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2004
    Leeftijd
    36

Bij alle games moet je zowel life up als down doen maris. Alleen op het moment zelf dat je iets vraagt moet je life up doen, en van zodra je het niet meer vraagt: pffff, diep zuchten en life down.

Ik ben hier nu echt nog enorm duidelijk in: diep snuiven en mij groot maken bij life up en dan iets vragen, en ook dan heel diep zuchten en helemaal ontspannen, schouders omlaag en zo bij life down, dus als ik zeg: oké meid je hebt het goed gedaan.
    Het is nu een kleine maand dat ik hierin zo duidelijk ben en het heeft echt al geholpen, eigenlijk al vanaf de eerste dag dat ik me ervan bewust werd dat ik het veel te weinig deed. En ook vandaag merkte ik voor het eerst dat het echt zooo veel geholpen heeft: ik zat op haar rug en we stonden stil. Ze kijkt plots op omdat ze iets hoort. Ik kijk ook in die richting, maar daar is niets, dus ik zucht heel diep en blijf gewoon erg ontspannen kijken. En zij doet haar hoofdje weer mooi terug omlaag en ontspannen .
    Dit alles dus door gewoon veel bewuster te worden van die life up en down. Zelf vind ik dat Pat hier nog te weinig nadruk oplegt. Als ik eens in de boekjes kijk van level 2 staat echt nooit bij een oefening: doe nu life up, vraag dan je paard dit, etc. maar direct: vraag je paard dit. Dus ik achtte dat voordien ook niet zo belangrijk. Toch wel dus!

Om dan op je vraagje terug te komen: als Gam spelend in de verte iets ziet moet je gewoon verder spelen en hem verder vragen. En telkens je iets vraagt life up en telkens hij het goed gedaan heeft, dus op het einde van het spelletje elke keer, life down. En dat gewoon tot hij zijn aandacht weer bij jou heeft en weer left brained is. Bij Shiva komt die overstap dus bij yoyogame, ik hoop dat jij ook zoiets vindt voor Gam. Bij mij is het dan vooral bij de bring back van de yoyo dat ze helemaal rustig wordt, dan weet ze: oké ik mag recht naar haar toe lopen en bij haar ben ik veilig.

Laat zeker iets weten als het beter gaat hé. Enne... ik zou je aanraden de eerste tijd niet te rijden, tot het weer beter gaat op de grond. Dat heb ik ook gedaan. Gelukkig was het bij mij na een kleine week al goed genoeg op de grond zodat ik dan al kon gaan rijden, maar ik ben zeker niet eerder gaan rijden. Ook nu nog: als ze echt te right brained is als ik erop zit dan stap ik gewoon af en laat haar kalmer worden, of ik laat haar achteruit gaan terwijl ik op haar zit.

Sorry dat het zo'n lang verhaal is geworden, maar ik hoop dat ik je heb geholpen...

xxx julie

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2004

Ik kan weinig aanvullen aan het verhaal van Julie. Behalve dat, als jij met een oefening bezig bent en ziet iets anders, dan is zijn aandacht dus weg terwijl jij iets vraagt. Onbeschoft, geen focus en hij heeft dus duidelijk nog niet het idee dat jij leider bent want anders zou hij van jou uitgaan ( dit is niet zo erg hoor, Doon kijkt ook af en toe nog op en krijg ik niet meteen zijn aandacht terug ). Je moet dus gewoon doorgaan in je fases, ookal ziet hij dat niet, dat is zijn eigen verantwoordelijkheid. Als hij dan een fase 4 krijgt zal hij wakker schudden en meteen is zijn aandacht bij jou! De volgende keer zul je zien dat hij veel meer op jou zal letten als hij iets engs ziet en dat is nu eenmaal wat jij wilt .

Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

denk er bij de oefeningen aan dat vooral achteruit, sideways, en disengagen (bijv tig keer in de squeeze game) helpen bij het left brain worden. Dus geen friendly of circling gaan doen als hij niet oplet en je elk moment omver kan rennen.
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2004

Hartstikke bedankt voor het meedenken allemaal !

Maar bij de friendly game gebruik je toch geen life UP ? Hij hoeft immers niets te doen, alleen je te vertrouwen en te blijven staan.
    Offe ?

Moet idd op zoek naar een game waarbij Gam moet denken. Is niet sideways, dat kon Gam gelijk de eerste keer dat ik dat oefende ( vindt hij kennelijk niet moeilijk ). Misschien de yoyo, hij gaat niet graag achterwaarts ...!

Niet rijden ? Dan wordt Gam super chago !! Ookal parelli ik elke dag met hem. Dus toch maar rijden.

Ik ga proberen ! Wil van de week ( als de wei droog is ) eens op Gam stappen met een touwhalster aan. Kijken hoe dt gaat.

Groetjes,

Maris

Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

ik zou zowieso proberen het allemaal interessanter te maken, het is niet de bedoeling heel erg lang op level 1 te blijven hangen, doe je het rijden ook volgens parelli? Ik zou je grondwerk zo snel mogelijk richting level 2 helpen, anders wordt het saai, en wordt je paard idd heel erg chaggo

Bij de friendly game heb je inderdaad je life down.
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

Bladwijzers

Forum Rechten