Resultaten 1 tot 8 van de 8

Topic: zadelmaten

zadelmaten

Welke maten zijn er binnen de westernzadels??
    Bestaat er nog een maat na X-fullquarter ??

Mijn zadel (X-full) zou nipt zijn op mijn Tink.
    Nipt, dus niet echt "nijpend"(ze heeft geen drukplekken
    of last), maar je kan je hand toch moeilijk tussen schoft en zadel
    strijken.
    Verloor jij even je geluk
    Maak je dan niet druk
    Geluk vind je terug
    Zittend op een Tinkerrug

Re: zadelmaten

NIEMAND ???
    Verloor jij even je geluk
    Maak je dan niet druk
    Geluk vind je terug
    Zittend op een Tinkerrug

Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

Na een X-full komt er naar mijn weten niets meer.
    Dan moet je een zadel op maat laten maken....alleen als je je hand niet tussen zadel en schoft krijgt heeft dat niets te maken met de breedte van de boom.
    Dan past je zadel gewoon niet op je paard, er MOET altijd ruimte zijn tussen zadel en schoft.

De boombreedte slaat op de schouderbreedte van je paard.

Actief Forumlid mariejo's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006
    Leeftijd
    58

hoi,

voor zover ik weet is er ook nog een xx full, maar binnen de westernzadels zelf zijn wel veel verschillen in de maat, dus een Continental kan breder of smaller zijn dan een Crates al hebben ze bijv. allebei een x full boom.
    Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
    Prendre la vie comme elle vient!

Voor de maten van westernzadels, beter gezegd voor de maten van de bomen in westernzadels, bestaat geen gestandaardiseerde norm. Dat kan ook moeilijk, want er zijn wel 10 factoren, die (in combinatie met elkaar) de vorm (en dus de maat) van een boom in een westernzadel bepalen. En de boom bepaald uiteindelijk de maat van het westernzadel.

Het kan dus goed zijn, dat de maatindicatie FQ (Full Quarter) van de firma Bowden USA, een andere maatvoering heeft dan een FQ boom van de firma Ralide USA. En deze maatvoeringen wijken vaak sterker van elkaar af, dan bijvoorbeeld de afwijkingen in maten tussen 2 damesschoenen “maat 41”. Je moet hier meer denken aan T-shirts XL, waarbij je wel goed in de ene XL past, maar de 2e XL toch te strak zit.

Een bijkomend probleem is, dat veel westernzadel fabrieken hun bomen bij verschillende bomenmakers (treemakers) kopen. Zo is het dus mogelijk dat het model “Top Reiner” van “Magic Saddlery” die in maart 2005 werd gemaakt, niet geheel dezelfde maatvoering heeft als het gelijke model van dezelfde fabrikant van augustus 2007.

Wil je meer weten over maten en pasvormen van westernzadels? http://www.vaquero.nl (ook veel links naar westernzadel “guides” etc.).

MVG Louis

Actief Forumlid Dorien66's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Hoi Louis,
    Ik vind het ontzettend tof van je dat je al deze uitleg wilt geven, maar het is weer in een oud topic (half oktober). Tis zo zonde van je tijd...
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ <--

The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

Nee hoor Dorien; is niet zonde van mijn tijd.
    1- Mensen kunnen dit als info "tot zich nemen".
    2- Dit is in westernzadel-land zo'n veel vorkomend issue, dat het eigenlijk altijd actueel is.

MVG Louis

Actief Forumlid Dorien66's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Tsja, als je het zo bekijkt
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ <--

The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

Bladwijzers

Forum Rechten